Hallo allen

Een vraagje... Ik heb als ZZP (eenmanszaak) een aankoop gedaan op Amazon.nl. De leverancier zit (zou bijna zeggen uiteraard) in China. Maar op de factuur staat wel: Btw afgedragen door Amazon in het land van levering. Betekent dit zinnetje dat ik dus nu gewoon de BTW kan opvoeren als was het een Nederlandse leverancier?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77472-btw-teruggave-aankoop-amazon/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Om @Rik ·aan te vullen heb ik hier een quote uit Artikel 15, lid 1 Wet OB:

De in artikel 2 bedoelde belasting welke de ondernemer in aftrek brengt, is:

a. de belasting welke in het tijdvak van aangifte door andere ondernemers ter zake van door hen aan de ondernemer verrichte leveringen en verleende diensten in rekening is gebracht op een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur;

Op het moment dat een bedrijf met een EU-btw-nummer levert aan een ander bedrijf binnen de EU (B2B) moeten zij de btw verleggen op basis van Artikel 12 Wet OB. Op het moment dat zij dit niet doen zou je kunnen stellen dat de factuur niet is opgemaakt op de voorgeschreven wijze. Daarmee zou de betaalde btw niet aftrekbaar zijn als voorbelasting.

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2025-01-01

• 0
14 uur geleden, insparcom zei:

Wat mis ik hier? Amazon vermeldt BTW op de factuur en draagt deze af in Nederland. 

Het BTW nummer van Amazon. Dit is blijkbaar ook een B2C factuur. Als Amazon B2B levert hangt het af van waarvandaan de goederen verzonden worden en waar de verkoper is gevestigd.

Bijvoorbeeld:

Levering door Amazon NL binnen NL: Factuur met BTW

Levering door Amazon LU van LU naar NL: Intra-communautaire levering met 0% tarief.

Levering door Amazon LU binnen NL: Reverse charge

• 0
Op 28-2-2025 om 17:15, Bert. zei:

Levering door Amazon LU binnen NL: Reverse charge

Volgens mij is dit gewoon BTW plichtig onder Nederlandse regels, met NL btw nummer.

Overigens zelfde probleem met leveren met Bol naar Belgische klanten. Bol rekent dat gewoon 21% btw, en wij sturen dan automatisch een factuur met 21% Belgische btw via de OSS. Later blijkt het dan een zakelijke klant te zijn.... en dan zouden we eigen een credit moeten sturen, bankgegevens van klant opvragen voor de terugbetaling en een nieuwe ICL factuur moeten sturen... voor 2 euro btw. Advies is dan al snel "gewoon aftrekken bij de voorbelasting" en tot zover is iedereen daar gelukkig mee.

• 0
4 uur geleden, Tonino zei:

Advies is dan al snel "gewoon aftrekken bij de voorbelasting" en tot zover is iedereen daar gelukkig mee.

En op eigen risico. Want het is niet volgens de regels en zou bij controle problemen kunnen geven. Natuurlijk... kans op controle is klein maar om dan dat advies te geven 🫣

• 0
1 uur terug, Rik · zei:

En op eigen risico. Want het is niet volgens de regels en zou bij controle problemen kunnen geven. Natuurlijk... kans op controle is klein maar om dan dat advies te geven 🫣

Ik heb het over kleine incidentele aankopen. Een beetje inspecteur zal in elke administratie foutjes kunnen vinden. Zolang het om minimale bedragen gaat en geen nadeel voor de belastingdienst oplevert... Zo niet, dan zullen ze het wel erg druk krijgen.

• 0
6 uur geleden, Tonino zei:

Volgens mij is dit gewoon BTW plichtig onder Nederlandse regels, met NL btw nummer.

Dit zal bij een gigant als Amazon waarschijnlijk niet voorkomen maar gaat over de over de verplichte verlegging volgens artikel 12 lid 3 WOB. Dus een niet-Nederlandse leverancier die binnen NL een product levert, waarbij er dus geen BTW in rekening wordt gebracht. 

• 0

Op 6-3-2025 om 03:40, Tonino zei:

Advies is dan al snel "gewoon aftrekken bij de voorbelasting" en tot zover is iedereen daar gelukkig mee.

Op 6-3-2025 om 09:28, Tonino zei:

Ik heb het over kleine incidentele aankopen. Een beetje inspecteur zal in elke administratie foutjes kunnen vinden.

Als jij dat dan een reden vindt om dat advies te geven... :face-with-rolling-eyes:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar