Hallo allemaal,

Ik heb twee BV’s, maar per ongeluk allebei de btw-aangiftes op één en hetzelfde ob-nummer ingediend (via de boekhoudtool). Het bedrag is te groot voor een suppletie.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of tips hebben voor hoe ik dit kan rechtzetten bij de Belastingdienst? Dus dat het duidelijk wordt dat ik 1. wel op tijd aangifte heb gedaan en 2. dat de aangifte op de juiste bv wordt geboekt.

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77502-aangifte-op-verkeerde-ob-nummer/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 1

1. Als beide aangiften voor hetzelfde tijdvak zijn, dan wordt de laatste aangifte in behandeling genomen en de eerdere aangifte niet.  Je zou kunnen proberen nog een derde keer aangifte te doen

via je boekhoudtool omdat ook die de laatste dan weer overschrijft.

2. Voor BV 2 is de correctie het eenvoudigst. Gewoon alsnog aangifte doen, je krijgt dan wel een aangifte- en betaalverzuim boetes omdat je nu eenmaal te laat bent.  Maar je hebt op dat nummer niks aangegeven dus moet je sowieso gewoon nog aangifte doen en zo nodig het bedrag van de aangifte overmaken.

3. Een bedrag is nooit te hoog voor een suppletie-aangifte. Het is precies andersom.

Als het bedrag aan te corrigeren BTW, te betalen of te ontvangen kleiner is dan 1000 euro dan kun je wachten tot het volgende tijdvak om daar de te corrigeren BTW op te nemen in die aangifte.

Als het bedrag meer dan 1000 euro te betalen of ontvangen is dan MOET je altijd een suppletie aangifte doen.

In deze handleiding kun je lezen hoe je een suppletieaangifte in moet vullen.
In principe vul je volledige aangifte voor een tijdvak opnieuw in op de aangifte (en dus niet alleen de verschillen) .

• 0
37 minuten geleden, Workplace-ICT-Consultant zei:

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (...)

Een BTW aangifte kan je niet opnieuw insturen, dat wil zeggen: die wordt niet in behandeling genomen (door systeemtechnische redenen, naar verluidt) wanneer je dat doet.

Dus als je voor een bepaald BTW nummer iets ingestuurd hebt, dan is dat zo. Mocht je dat willen veranderen dan moet dat met een suppletie.

Ik hoop dan ook voor je dat je dan alsnog ook een juiste BTW aangifte hebt gedaan voor de 2e onderneming (het andere BTW nummer), want anders gaat dat fout straks (dan heb je geen aangifte gedaan namelijk).

De betalingen op zich gaan wel goed, want als je te veel betaald hebt krijg je het terug gestort.

Maar als je te weinig of helemaal niet betaald hebt...

Dan "gedoe".

Er is overigens niet zoiets als dit:

43 minuten geleden, Workplace-ICT-Consultant zei:

Het bedrag is te groot voor een suppletie

Ik weet niet waarom je dat denkt, maar een suppletie kan altijd.

"What, me worry?"

• 0
(aangepast)

Jaren geleden heb ik ook ooit een verkeerd kenmerk gebruikt. Ik kreeg dat bedrag teruggestort en een boete. Ik heb direct opnieuw betaald met het juiste kenmerk en een vriendelijk bezwaar ingediend tegen de boete met uitleg over mijn vergissing.  Ik hoefde de boete niet meer te betalen.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

• 0

Hi allen, 

shoptillyoudrop Het gaat inderdaad om aangiften voor hetzelfde tijdvak en het klopt dat de eerste aangifte in behandeling is genomen.

Roel JIk heb inderdaad een verzuimboete voor het niet doen van aangifte en voor het niet tijdig betalen van de ob. Zo leerde ik ook dat er iets is misgegaan. 

Ik heb via de website van de belastingdienst aangifte alsnog de aangifte gedaan, blijft alleen even de vraag over de betaling. Ik ga morgen even bellen over het "teveel betaalde bedrag" of het bedrag wat op een onjuist kenmerk is overgeboekt.

Ik dien ook een bezwaar in voor de "onterechte boete" even kijken of de bd dat ook zo ziet.  UwJurist

Zo komt alles weer terecht, dank allemaal!

Ihab Khiri

Workplace Consultant

• 0
12 uur geleden, Workplace-ICT-Consultant zei:

Ik dien ook een bezwaar in voor de "onterechte boete" even kijken of de bd dat ook zo ziet.  UwJurist

Ik zou zeker niet het woord onterecht gebruiken richting de belastingdienst. 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

• 0
1 uur terug, UwJurist zei:

Ik zou zeker niet het woord onterecht gebruiken richting de belastingdienst. 

Anders geformuleerd: abusievelijk, per abuis een verkeerd btw nummer gebruikt en verzoek om herziening aangezien de intentie het goed te doen er wel was/ ik dat ook kan aantonen ivm ingediende aangiftes en betaling.

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar