Goedemorgen,

Ik ben startend ondernemer (eenmanszaak) en doe dit jaar voor de 2e keer inkomstenbelasting.

Ik merk dat ik vast loop en hoop dat iemand zou kunnen helpen.

Mijn boekhouding heb ik netjes het gehele jaar bijgehouden in e-boekhouden.

Ik volgde ook hun filmpje over het doen van de inkomstenbelasting, echter staat bij hen eigen vermogen op de balans en mist dit bij mij volledig .

Ik zie alleen een kopje prive opnamen/stortingen, maar dit is niet hetzelfde als mijn eigen vermogen toch? 

Kan iemand wellicht wat duidelijkheid verschaffen? Ook waarom het bij mij waarschijnlijk niet direct op de balans staat... doe ik iets fout?

Foto's van de balans begin boekjaar en eind boekjaar staan in de link. 

https://postimg.cc/gallery/XCNnHnq

Alvast super bedankt. 

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

45 minuten geleden, Jesszy91 zei:

Ik zie alleen een kopje prive opnamen/stortingen, maar dit is niet hetzelfde als mijn eigen vermogen toch? 

Nee, het is niet je banksaldo. Bij een eenmanszaak kun je het eigen vermogen zien als de waarde van alle bezittingen van de onderneming minus alle schulden. Oftewel, het saldo, en dat staat er wel. Ik heb zelf echter geen ervaring met e-boekhouden. Uiteraard kloppen die getallen op de balans alleen als alles op de juiste manier is ingeboekt.

EDIT: Even gegoogled, en ik kwam hier tegen dat in e-boekhouden het Eigen Vermogen standaard niet op de balans komt, tenzij je het jaar afsluit en zelf het grootboek Eigen Vermogen bijwerkt. Onhandig dat e-boekhouden in haar eigen verhaal over de balans en het eigen vermogen zelf ook een plaatje gebruikt met alleen het saldo. E-boekhouden heeft wel een instructie voor het afsluiten van het boekjaar, maar hier wordt wel het saldo op 0 gezet, maar niet gerept over eigen vermogen.

Wat verder opvalt: ik zie een post "Bank spaarrekening inkomsten belasting". Bij een eenmanszaak is inkomstenbelasting privé, dus spaargeld om de inkomstenbelasting te betalen is eigenlijk geen zakelijk vermogen. Daarnaast zie ik een "Bank spaarrekening pensioen"; wat doe je daarmee in je belastingaangifte?

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

Nee, het is niet je banksaldo. Bij een eenmanszaak kun je het eigen vermogen zien als de waarde van alle bezittingen van de onderneming minus alle schulden. Oftewel, het saldo, en dat staat er wel. Ik heb zelf echter geen ervaring met e-boekhouden. Uiteraard kloppen die getallen op de balans alleen als alles op de juiste manier is ingeboekt.

EDIT: Even gegoogled, en ik kwam hier tegen dat in e-boekhouden het Eigen Vermogen standaard niet op de balans komt, tenzij je het jaar afsluit en zelf het grootboek Eigen Vermogen bijwerkt. Onhandig dat e-boekhouden in haar eigen verhaal over de balans en het eigen vermogen zelf ook een plaatje gebruikt met alleen het saldo. E-boekhouden heeft wel een instructie voor het afsluiten van het boekjaar, maar hier wordt wel het saldo op 0 gezet, maar niet gerept over eigen vermogen.

Wat verder opvalt: ik zie een post "Bank spaarrekening inkomsten belasting". Bij een eenmanszaak is inkomstenbelasting privé, dus spaargeld om de inkomstenbelasting te betalen is eigenlijk geen zakelijk vermogen. Daarnaast zie ik een "Bank spaarrekening pensioen"; wat doe je daarmee in je belastingaangifte?

Bedankt voor je bericht Ron. Het is me alleen nu nog niet duidelijk waar ik mijn eigen vermogen vind. Bij saldo staat er namelijk geen bedrag bij. 

Om terug te komen op je vraag over de spaarrekeningen.. ik zet nu bij elke opdracht 33% inkomstenbelasting apart op die spaarrekening om aan het einde van het jaar dat toch te kunnen betalen. Vanaf prive is dat onmogelijk. Hoe zou ik dit anders kunnen doen? Pensioen heb ik ook apart staan omdat ik nog op zoek bent naar een geschikt alternatief bijv pensioensparen. Omdat dit geen echte pensioen rekening is staat deze bij de inkomstenbelasting dan ook bij activa. Ik ben net startend , dus nog zoekende hoe dit het beste te doen. 

• 0
(aangepast)
27 minuten geleden, Jesszy91 zei:

ik zet nu bij elke opdracht 33% inkomstenbelasting apart op die spaarrekening om aan het einde van het jaar dat toch te kunnen betalen. Vanaf prive is dat onmogelijk. Hoe zou ik dit anders kunnen doen? 

Het is ook heel verstandig om te sparen voor de inkomstenbelasting en pensioen! Maar dat kan ook op een privé-spaarrekening. Daar kun je voor sparen door privé opnames te doen uit de eenmanszaak, en dat geld over te boeken naar de  privé-spaarrekening. De inkomstenbelasting is immers een privé-aangelegenheid, net als het zelf gespaarde pensioen. 

Natuurlijk doen veel ondernemers het ook zoals jij doet, maar principieel is dat niet juist. Nu je dit zo expliciet benoemt in de naam van de spaarrekeningen op de balans, kan de inspecteur bij een eventuele belastingcontrole hier een punt van maken, zeker als het bedrag zo hoog wordt dat je hier eigenlijk vermogensbelasting over zou moeten betalen. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

E-boekhouden heeft wel een instructie voor het afsluiten van het boekjaar, maar hier wordt wel het saldo op 0 gezet, maar niet gerept over eigen vermogen.

Klopt. Je kunt alles via privé stortingen en onttrekkingen laten verlopen, en dan is je begin en eind Eigen Vermogen 0. Door wel een redelijk bedrag aan op je zakelijke rekeningen aan te houden spaar je ook nog wat euro's vermogensbelasting als die van toepassing is. Eventuele rente die je op die zakelijke rekening ontvangt wordt wel voor het volle pond belast in de inkomstenbelasting.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
2 uur geleden, insparcom zei:

Klopt. Je kunt alles via privé stortingen en onttrekkingen laten verlopen, en dan is je begin en eind Eigen Vermogen 0. Door wel een redelijk bedrag aan op je zakelijke rekeningen aan te houden spaar je ook nog wat euro's vermogensbelasting als die van toepassing is. Eventuele rente die je op die zakelijke rekening ontvangt wordt wel voor het volle pond belast in de inkomstenbelasting.

Is dat de reden dat het bij mij niet op de balans staat dan? Dat eboekhouden dat automatisch doet?

• 0

Het eigen vermogen aan het einde van het boekjaar moet gelijk zijn aan Beginsaldo EV + Stortingen -/- Opnames + Resultaat boekjaar.

Het beginsaldo van je eigen vermogen hoort op de beginbalans van het boekjaar te staan en is gelijk aan het eindsaldo van het voorgaande boekjaar. In e-Boekhouden zou je gedurende het boekjaar Stortingen en opnames op de grootboekrekeningen die daarvoor bedoeld zijn moeten boeken. Aan het einde van het boekjaar houd je onderaan de balans een saldo over dat gelijk zou moeten zijn aan het saldo in de Winst- en verliesrekening. Dat is het resultaat. Daarvoor kan je een resultaatboeking maken, waarmee je het resultaat toevoegt aan het eigen vermogen op de balans. Of je voegt het gewoon toe aan de beginbalans in het nieuwe boekjaar. Je saldo balans zou dan weer 0 moeten zijn.

• 0

Aanvulling op mijn vorige antwoord. Even heel simpel gemaakt. Stel, je begint met een banksaldo van 100 euro en je hebt verder niets in de onderneming zitten. Je beginbalans ziet er dan zo uit:

Activa Passiva
Bank 100  
Kapitaal   100

Stel dat we in het boekjaar 50 euro storten, 100 euro opnemen en 200 euro winst maken. Je balans in e-Boekhouden zou er dan zo uit moeten komen te zien:

Activa Passiva
Bank 250  
Kapitaal   100
Stortingen   50
Opnames   -/- 100
Saldo balans   200

Wanneer je het boekjaar afsluit neem je de bovenstaande balans mee naar het volgende boekjaar als beginbalans. Deze moet je in e-boekhouden handmatig aanpassen. De som van de posten stortingen, opnames en saldo balans kan je bij het kapitaal optellen. Daarmee krijg je de onderstaande balans.

Activa Passiva
Bank 250  
Kapitaal   250

• 0
(aangepast)
20 uur geleden, Sproso zei:

Het eigen vermogen aan het einde van het boekjaar moet gelijk zijn aan Beginsaldo EV + Stortingen -/- Opnames + Resultaat boekjaar.

Het beginsaldo van je eigen vermogen hoort op de beginbalans van het boekjaar te staan en is gelijk aan het eindsaldo van het voorgaande boekjaar. In e-Boekhouden zou je gedurende het boekjaar Stortingen en opnames op de grootboekrekeningen die daarvoor bedoeld zijn moeten boeken. Aan het einde van het boekjaar houd je onderaan de balans een saldo over dat gelijk zou moeten zijn aan het saldo in de Winst- en verliesrekening. Dat is het resultaat. Daarvoor kan je een resultaatboeking maken, waarmee je het resultaat toevoegt aan het eigen vermogen op de balans. Of je voegt het gewoon toe aan de beginbalans in het nieuwe boekjaar. Je saldo balans zou dan weer 0 moeten zijn.

Het saldo van de winst en verlies wordt nu geboekt op grootboek eindresultaat na afsluit van het boekjaar en verrekend bij de prive opnamen en stortingen automatisch door eboekhouden. Ik zie daar namelijk de boeking. Eerst stond prive stortingen op 31-12 ook aan de activa kant, en nu aan de passiva zijde.  Er bestaat geen rekening eigen vermogen. Dien ik deze zelf te openen?

aangepast door Jesszy91
  • 0

Nee je hoeft geen rekening te openen. EEn eenmanszaak heeft namelijk geen eigen vermogen, het wordt alleen zo in de volksmond genoemd. Formeel is er kapitaalrekening met de privé persoon maar die kan bestaan uit een saldo van meerdere rekeingen. 

Je moet gewoon de instructies van eboekhouden volgen voor het afsluiten van een jaar. Als je hun rekening schema gebruikt en een eenmanszaak hebt dan is de rekeinng 1410 Privé-opnamen en stortingen (Balans) dan zal je boekhouding correct zijn afgesloten.

zie ook

https://secure20.e-boekhouden.nl/klantenservice/kennisbank?kb=243

Er zijn nu eenmaal meerdere namen voor hetzelfde dat kan verwarrend zijn als je weining boekhoudkundige kennis hebt, maar dat betekent niet dat er iets fout is.

eboekhouden is een gerenommeerd boekhoudpakket die een goed proces heeft voor het afsliuten van een jaar waarbij je het jaar niet kunt afsluiten als bepaalde verplichte rekeingen niet zijn aangemaakt of ingesteld.

• 0
18 minuten geleden, Roel J zei:

Een eenmanszaak heeft namelijk geen eigen vermogen

Daar denken de geleerden verschillend over. En de fiscus al helemaal, want die vraagt er naar in de belastingaangifte. 

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

• 0
(aangepast)
2 uur geleden, Roel J zei:

Nee je hoeft geen rekening te openen. EEn eenmanszaak heeft namelijk geen eigen vermogen, het wordt alleen zo in de volksmond genoemd. Formeel is er kapitaalrekening met de privé persoon maar die kan bestaan uit een saldo van meerdere rekeingen. 

Je moet gewoon de instructies van eboekhouden volgen voor het afsluiten van een jaar. Als je hun rekening schema gebruikt en een eenmanszaak hebt dan is de rekeinng 1410 Privé-opnamen en stortingen (Balans) dan zal je boekhouding correct zijn afgesloten.

zie ook

https://secure20.e-boekhouden.nl/klantenservice/kennisbank?kb=243

Er zijn nu eenmaal meerdere namen voor hetzelfde dat kan verwarrend zijn als je weining boekhoudkundige kennis hebt, maar dat betekent niet dat er iets fout is.

eboekhouden is een gerenommeerd boekhoudpakket die een goed proces heeft voor het afsliuten van een jaar waarbij je het jaar niet kunt afsluiten als bepaalde verplichte rekeingen niet zijn aangemaakt of ingesteld.

Klopt ik ben een eenmanszaak. 

Ik heb het boekjaar correct afgesloten volgens de stappen van e-boekhouden. Ik weet mijn saldo van mijn winst en verlies rekening . Dit is geboekt op de grootboekrekening eindresultaat.  Ik zie dat deze dus ook is verrekend met het grootboek prive stortingen en opnames. Deze stond op 30-12 aan de activa kant en op 31-12 dus aan de passiva na het afsluiten van het boekjaar.  Enkel zie ik dus geen grootboek eigen vermogen. Iedereen zegt dat ik die moet hebben... En heb dus geen idee wat ik moet invullen bij begin boekjaar eigen vermogen en eind boekjaar eigen vermogen.  Ik vind het allemaal erg verwarrend en zie momenteel door de bomen het bos niet meer. 

aangepast door Jesszy91
  • 0
2 uur geleden, insparcom zei:

Daar denken de geleerden verschillend over. En de fiscus al helemaal, want die vraagt er naar in de belastingaangifte. 

Even gecheckt, je hebt gelijk, 

Het valt me nu pas op in de IB aangifte dat (tegenwoordig) de term eigen vermogen ook gebruikt wordt.

Ik word oud vroeger werd het verschil er stevig ingeramd op de boekhoudkundige opleidingen..

Behalve dat de formulering van mijn antwoord dan wat vreemd is, blijft het advies wel om de instructies van e-

boekhouden op te volgen en alleen ervan af te wijken als je weet wat je doet.

Punt is vooral dat elk boekhoudpakket een net andere aanpak heeft voor jaarafsluitingen en dat tips van collega ondernemers hoe het volgens hen moet voor een hoop verwarring kan zorgen als zij een ander boekhoudpakket gebruiken.

• 0
48 minuten geleden, Jesszy91 zei:

Ik vind het allemaal erg verwarrend en zie momenteel door de bomen het bos niet meer. 

Een eigen vermogen kan uit meerdere balansrekeningen staan.

Het lijkt erop dat e-boekhouden ervoor kiest om het resultaat van de winst en verliesrekening te salderen op de rekening die ik eerder noemde. Ik gebruik e-boekhouden niet dus ken niet alle ins en outs.

Maar je eigen vermogen kan uit 1 of meerdere balansrekeningen bestaan.

het lijkt erop dat bij e-boekhouden het maar 1 rekening is. Het eindresultaat lijkt ook op priveopnamen en stortingen geboekt te worden.

Die rekening is dan het equivalent van eigen vermogen. ook al heet het niet zo.

zie de reactie van Sproso die uitlegt hoe het vaak wordt bijgehouden.. op verschillende rekeinngen.

Als je zou willen dan zou je het saldo van rekeinng 1415 over kunnen boeken naar een nieuwe rekeing met de naam eigen vermogen. Maar dat veranderd effectief niet veel. Bedrag blijft hetzelfde.

Wat je wel zou kunnen overwegen is om op een andere manier dan eboekhouden voorschrijft te werken. Je maakt dan eenmalig de boeking die ik hier voor beschrijf, 1415 leeg maken en overboeken naar een nieuwe EV rekening.
En om in de toekomst dan de jaarafsluitng compleet te maken moet je in het afsluit proces de huidige rekening  wijzigen naar de nieuwe eigen vermogen rekening.

En je moet jaarljks zelf een memoriaal boeking maken om de rekening prive-opnamen en stortingen leeg te boeken naar de nieuwe eigen vermogen rekening.

Maar je kunt ook onthouden of opschrijven dat bij jouw rekening 1415 het eigen vermogen is

• 0
30 minuten geleden, Roel J zei:

blijft het advies wel om de instructies van e-

boekhouden op te volgen en alleen ervan af te wijken als je weet wat je doet.

Goed advies. Met de aantekening dat boeken op Eigen Vermogen ipv privé onttrekkingen een goed alternatief is. 

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

• 0
19 uur geleden, Roel J zei:

Een eigen vermogen kan uit meerdere balansrekeningen staan.

Het lijkt erop dat e-boekhouden ervoor kiest om het resultaat van de winst en verliesrekening te salderen op de rekening die ik eerder noemde. Ik gebruik e-boekhouden niet dus ken niet alle ins en outs.

Maar je eigen vermogen kan uit 1 of meerdere balansrekeningen bestaan.

het lijkt erop dat bij e-boekhouden het maar 1 rekening is. Het eindresultaat lijkt ook op priveopnamen en stortingen geboekt te worden.

Die rekening is dan het equivalent van eigen vermogen. ook al heet het niet zo.

zie de reactie van Sproso die uitlegt hoe het vaak wordt bijgehouden.. op verschillende rekeinngen.

Als je zou willen dan zou je het saldo van rekeinng 1415 over kunnen boeken naar een nieuwe rekeing met de naam eigen vermogen. Maar dat veranderd effectief niet veel. Bedrag blijft hetzelfde.

Wat je wel zou kunnen overwegen is om op een andere manier dan eboekhouden voorschrijft te werken. Je maakt dan eenmalig de boeking die ik hier voor beschrijf, 1415 leeg maken en overboeken naar een nieuwe EV rekening.
En om in de toekomst dan de jaarafsluitng compleet te maken moet je in het afsluit proces de huidige rekening  wijzigen naar de nieuwe eigen vermogen rekening.

En je moet jaarljks zelf een memoriaal boeking maken om de rekening prive-opnamen en stortingen leeg te boeken naar de nieuwe eigen vermogen rekening.

Maar je kunt ook onthouden of opschrijven dat bij jouw rekening 1415 het eigen vermogen is

Super bedankt! Hier kan ik zeker wat mee. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar