Ga naar inhoud

Versneld afschrijven bedrijfsauto (Diesel) ivm mileuzones

Geplaatst:

Stephan Ververda

Ik wou deze vraag eigenlijk bij de belastingdienst neerleggen, echter geen doorkomen aan op dit moment (terugbelverzoek voor over 2 weken :D)

Ik heb deze maand toch nog een tweedehands dieselauto (emissieklasse 5) gekocht voor 2700 wetend dat ik hier alleen nog tot en met 2026 in de diverse binnensteden kan komen die nu een zero-emissie zone hebben ingesteld.
In 2027 kan ik deze diesel hoogstwaarschijnlijk niet meer aan de straatstenen kwijt (er zal een zeer hoog aanbod van diesels zijn) en zal de restwaarde wss ook niet meer zijn dan de schrootprijs.
Hoewel er ook na 2027 nog een uitzondering blijft bestaan voor deze diesel in de groene en blauwe mileuzones is de auto voor mij dan niet meer interresant omdat een percentage (rond de 10% denk ik) van mijn opdrachten ligt in binnensteden met zero-emissezones.

Kan ik vanwege deze redenen de bedrijfsauto versneld afschrijven en dan in de boeken een restwaarde hanteren van de maximaal haalbare schrootprijs?

aangepast door Stephan Ververda
Typefout

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

Nee, de maximale afschrijving is 20% van de aanschafwaarde per jaar.

Pas als je de auto niet meer gebruikt vanwege de milieuzones en ook niet kunt verkopen omdat niemand hem wil. Dan mag je de auto volledig afschrijven.

Er is een maximale afschrijving ingesteld juist omdat iedereen allerlei onzekerheden bij voorbaat al mee nam in de afschrijving en uiteindelijk gewoon het bedrijfsmiddelnog jaren langer gebruikte.

Daarom mag je altijd max 20% afschrijven en hogere afwaardering of afschrijving kan pas op moment dat de waardevermindering heeft plaatsgevonden. Voor een auto zal dat 99 van de 100 keer bij verkoop of sloop zijn..

Geplaatst:

Stephan Ververda

• Auteur
3 uur geleden, Roel J zei:

Nee, de maximale afschrijving is 20% van de aanschafwaarde per jaar.

Pas als je de auto niet meer gebruikt vanwege de milieuzones en ook niet kunt verkopen omdat niemand hem wil. Dan mag je de auto volledig afschrijven.

Er is een maximale afschrijving ingesteld juist omdat iedereen allerlei onzekerheden bij voorbaat al mee nam in de afschrijving en uiteindelijk gewoon het bedrijfsmiddelnog jaren langer gebruikte.

Daarom mag je altijd max 20% afschrijven en hogere afwaardering of afschrijving kan pas op moment dat de waardevermindering heeft plaatsgevonden. Voor een auto zal dat 99 van de 100 keer bij verkoop of sloop zijn..

Dank, je. Heel duidelijk.

Geplaatst:

Cosara

4 uur geleden, Roel J zei:

Dat lijkt mij een no-go uitvlucht.

Het aantal milieuzones is nochtans minimaal, zodat je de auto daarbuiten overal kunt gebruiken. Bovendien is altijd wel een koper te vinden, omdat dieselauto’s in het buitenland een veel gevraagd transportmiddel is en blijft. Van een schrootwaarde zal dan ook geen sprake zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.