• 0

Software doorontwikkelen vanuit BV of eenmanszaak?

Goedenavond, Higher Levelers!

Van dit forum heb ik al veel mogen leren door te lezen, maar bij deze post ik ook graag mijn eerste vragen.

De afgelopen maanden is een data science en programmeer hobbyproject uitgegroeid tot iets waarmee ik geld wil gaan verdienen. Dit wil ik doen door het als een app te verkopen via de Android en Apple app stores. Momenteel is er nog geen euro aan verdiend en zitten er alleen eigen uren in de software die ik heb geschreven (en rond de 150 euro aan gemaakte kosten). De backend is zover af dat ik heb kunnen valideren dat het technisch mogelijk is om het data product te bouwen. Ook heb ik een website met een demo die bijna live gaat om het idee te kunnen testen op publiek (idealiter was ik hiermee begonnen, maar dat is een ander verhaal). Ik wil het bedrijf voorlopig ‘bootstrappen’ en in mijn eentje runnen. VC houd ik wel graag als een optie open.

De afgelopen weken heb ik mij ingelezen in rechtsvormen en intellectueel eigendom. Hoe meer ik hier over lees, hoe meer vragen hieruit voortvloeien. En deze vragen houden mij tegen om ‘gewoon te beginnen’. Daarom vraag ik graag jullie hulp voor de volgende vragen:

1) In hoeverre is het aan te raden om nu mijn product verder te ontwikkelen vanuit een BV (holding - WM structuur)?

2) Klopt het dat het de beste structuur is om de auteursrechten en de code in de holding te hebben en deze dan via een licentie aan de werkmaatschappij aan te bieden, zodat deze de sales kan doen in de app stores? Op die manier ben ik mijn code niet kwijt bij eventueel faillissement van de werkmaatschappij.

3)Als ik het product en website verder wil ontwikkelen en het staat in de holding, moet ik deze programmeeractiviteiten dan ook doen in de holding? Dit zou betekenen dat ik elke dag een paar keer van pet moet wisselen: holdingpet als ik programmeer en werkmaatschappijpet als ik de sales en marketing doe. Dit voelt gek. In hoeverre is dit wel de bedoeling?

4) Het auteursrecht van de code is nu van mij, omdat ik het zelf geschreven heb. Hoe krijg ik dit in een BV (of eenmanszaak)?

5) Door deze vragen, de administratie en kosten die erbij komen kijken, begin ik mij af te vragen of het niet gewoon makkelijker is om vanuit een eenmanszaak deze digitale producten te ontwikkelen en te verkopen. Zijn er redenen om sowieso WEL of NIET voor een BV of eenmanszaak te kiezen in mijn casus? Zo las ik ergens dat software eenmanszaak omzetten naar BV veel gedoe met zich meebrengt dat voorkomen had kunnen worden als je gelijk met BV begint.

6) Zie ik nog iets over het hoofd waar ik spijt van krijg als ik het nu niet goed regel (juridisch, fiscaal, etc)?

Ik hoop dat jullie mij weer een stukje op weg kunnen helpen!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Data_Python

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

Welkom op Higherlevel.

19 minuten geleden, Data_Python zei:

1) In hoeverre is het aan te raden om nu mijn product verder te ontwikkelen vanuit een BV (holding - WM structuur)?

Verwacht je meer dan een ton winst per jaar? Zie je grote overeenkomsten/risico's? Wil je investeerders aantrekken? Wil je personeel in dienst gaan nemen? Allemaal voorbeelden van redenen om een bv-structuur te overwegen (niet om altijd ook te doen). Als dat allemaal nee is, dan is een eenmanszaak wellicht wel zo simpel en voordelig. Of misschien is het zelfs te klein voor een eenmanszaak, en zijn het overige inkomsten. Hoe zie je de toekomst en wat mag het kosten?

24 minuten geleden, Data_Python zei:

2) Klopt het dat het de beste structuur is om de auteursrechten en de code in de holding te hebben en deze dan via een licentie aan de werkmaatschappij aan te bieden, zodat deze de sales kan doen in de app stores?

Het intellectueel eigendom in de holding en de risicovolle exploitatie in een werkmaatschappij, als dat allemaal tenminste de moeite en de kosten waard is. Als dit allemaal niet gaat vliegen en je hebt net alles ondergebracht in een holding, dan is het ook niet meer jouw persoonlijk eigendom. Het kan dan wat kunst en vliegwerk vergen om het weer terug te krijgen. Kortom, weet waar je aan begint en schakel een fiscalist in als je dit echt goed wilt optuigen. 

26 minuten geleden, Data_Python zei:

3)Als ik het product en website verder wil ontwikkelen en het staat in de holding, moet ik deze programmeeractiviteiten dan ook doen in de holding?

De holding kan al het werk uitbesteden aan de werkmaatschappij, zodat daar de activiteiten en het risico komen te liggen.

28 minuten geleden, Data_Python zei:

4) Het auteursrecht van de code is nu van mij, omdat ik het zelf geschreven heb. Hoe krijg ik dit in een BV (of eenmanszaak)?

Misschien kun je eerst aangeven hoe groot je denkt dat dit gaat worden en hoe ingewikkeld je het wilt maken. Is het intellectueel eigendom überhaupt op waarde te schatten?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 2

Vergis je niet hoe klein het idee kan blijven. Uiteraard ook niet hoe groot. Ik zou gewoon beginnen als eenmanszaak. De gedachte over groot, groter, groots zijn beginnersdingen. Blijf met beide benen aan de grond en jouw kans op succes wordt alleen maar groter.

• 2

Goed dat je hier nu over nadenkt. De vraag is zoals Ron ook al naar hint, hoe groot is de kans dat het een succes wordt.

bootstrappen via een eenmanszaak kan een prima start zijn. Jij zegt dat je Venture Capital als optie openhoud, maar kennelijk zijn er op dat gebied nog geen contacten of concrete plannen.

Je kunt best een (half)jaartje proefdraaien in app stores om te kijken wat het doet. En tegen de tijd dat VC partijen geïnteresseerd raken dan komt naast de rechtsvorm ook nog andere zaken om de hoek kijken zo zal de VC partij waarschijnlijk om een escrow vragen, daarbij wordt de code periodiek bij een derde partij gedeponeerd en als jij of je BV structuur omvalt dan blijft de code toch beschikbaar voor de VC partij of (grote) klanten die ook om escrow hebben gevraagd.

samengevat:

1. Starten als eenmanszaak kan prima, als je binnen 1 maand 1000 downloads hebt (of wat dan ook veel is voor jouw type app) dan is het vroeg genoeg om te denken over opschalen naar andere structuur.

2. Een holding kan enige bescherming bieden aan jouw en aan het interlectueel eigendom, maar bestuurdersaansprakelijkheid ligt altijd op de loer zolang jij meerderheids (of enig) aandeelhouder bent en in de BV grote financiele waarde zit terwijl de werkmij omvalt.

3. Investeerders en klanten zullen meer zekerheid willen dat de app / software kan voortbestaan als jouw onderneming omvalt.

Verder zal de "juiste" en gewenste constructie ook afhangen wie erbij komt als investeerder. En daarvoor geldt maar 1 gouden regel. Ga alleen akkoord met een constructie als je hem zelf helemaal begrijpt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar