Ga naar inhoud

Emigratie Thailand, gevolgen fiscaal inwonerschap en belastingen 2025

Geplaatst:

joff19

Dag mensen,

Ik ben voornemens te emigreren naar Thailand op of rond 1 oktober 2025. Ik laat me dan ook uitschrijven uit Nederland. Ik heb in Nederland geen eigen woning of bezittingen meer.

Ik zal mijn eenmanszaak hier beëindigen (want dat moet) en zal dan (onder meer FOR) afrekenen met de belastingdienst. Tot zover lijkt alles me wel redelijk duidelijk.

Ik ben van plan om verder te gaan ondernemen onder een OÜ in Estland omdat het oprichten van een onderneming in Thailand veel haken en ogen met zich meebrengt.

In 2025 ben ik nog geen fiscaal inwoner van Thailand, omdat Thailand stelt dat je er 180 dagen in een kalenderjaar moet hebben doorgebracht voor fiscaal inwonerschap, en daar kom ik in 2025 nét niet aan. (Kom denk ik op 170) In Thailand is ook niet heel duidelijk iets als een basisadministratie, waarin je al dan niet als inwoner wordt geregistreerd.

Waar ben ik van oktober t/m december 2025 fiscaal inwoner? Of ben ik nergens fiscaal inwoner? Ik heb enigszins angst dat de Nederlandse belastingdienst mij nog als fiscaal inwoner wil gaan zien voor deze periode en dat ze er dan mee aankomen dat ik een DGA-salaris moet gaan betalen aan mezelf vanuit mijn Estse OÜ, en ze willen dan natuurlijk inkomstenbelasting over mijn inkomsten in die periode. Het zou ook kunnen dat Estland mij als fiscaal inwoner wil zien bij gebrek aan fiscaal inwonerschap van een ander land, of dat ze althans willen dat ik daar belasting betaal in die periode.

Ook bij bijv. DeGiro waar ik beleggingen heb staan moet ik informatie opgeven over mijn fiscale inwonerschap.

Ik vraag mij af of ik mezelf geen plezier doe als ik bijv. 10 dagen eerder naar Thailand verhuis, zodat ik aan de 180 dagen kom en in 2025 officieel fiscaal inwoner ben, hoewel ik dan vermoedelijk daar nog een belastingaangifte moet gaan doen.

Graag advies!

aangepast door joff19

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Niet mijn expertise, maar volgens mij geldt het volgende:

Als Thailand jou niet direct als fiscaal inwoner erkent, maakt dat niet ineens dat je in Nederland nog fiscaal belast wordt na de emigratiedatum voor bronnen uit andere landen dan Nederland. Bovendien heeft Thailand uiteraard wel gewoon over inkomen uit Thaise bron.

Voor je inkomen in Estland zal je in Estland belast worden.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

joff19

• Auteur
34 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Niet mijn expertise, maar volgens mij geldt het volgende:

Als Thailand jou niet direct als fiscaal inwoner erkent, maakt dat niet ineens dat je in Nederland nog fiscaal belast wordt na de emigratiedatum voor bronnen uit andere landen dan Nederland. Bovendien heeft Thailand uiteraard wel gewoon over inkomen uit Thaise bron.

Voor je inkomen in Estland zal je in Estland belast worden.

De Estse OÜ via e-residency is nogal een apart verhaal. Je hoeft namelijk geen (fiscaal) inwoner van Estland te zijn of cliënten in Estland te hebben om daar een onderneming op te richten. Ook is er geen vennootschapsbelasting. Je wordt wel voor 20% belast bij dividenduitkeringen en 20% voor vergoedingen die je jezelf geeft voor administratieve werkzaamheden voor je bedrijf. Maar salaris dat je jezelf vanuit je onderneming in Estland uitkeert voor de daadwerkelijke dienstverlening van je bedrijf, wordt belast in het land waar je fiscaal inwoner bent/belastingplichtig bent (en niet in Estland). Het lijkt erop dat dat in de laatste drie maanden van het jaar dus nergens is. Om het op zeker te spelen ben ik van plan om mezelf in die maanden geen salaris uit te keren. Geld dat in de onderneming wordt gehouden wordt in Estland namelijk niet belast.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Klinkt als een goed plan

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

joff19

• Auteur
4 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Klinkt als een goed plan

Sowieso is het belastingtechnisch een vrij goed plan, aangezien Thailand net heeft aangekondigd dat ze buitenlands inkomen vanaf 2026 waarschijnlijk toch niet meer gaan belasten zolang het maar in hetzelfde jaar naar Thailand wordt overgemaakt. (In 2025 was worldwide taxation juist net ingevoerd)

Het is in elk geval goed om te weten dat ik voor Nederland niet meer belastingplichtig ben na mijn uitschrijving.

Geplaatst:

shoptillyoudrop

8 minuten geleden, joff19 zei:

Het is in elk geval goed om te weten dat ik voor Nederland niet meer belastingplichtig ben na mijn uitschrijving.

Ook niet mijn expertise (en eigenlijk ben ik gestopt...) maar:

Bij een M-aangifte - bij emigratie uit NL - moet je ook opgeven in welk(e) land(en) je in de periode (in jouw geval, kennelijk dan) 01-10-2025 t/m 31-12-2025 gewoond hebt.

Dus het is niet zo (volgens mij) dat je ná 30-09-2025 helemaal "verlost" bent van de NL fiscus.

"What, me worry?"

Geplaatst:

joff19

• Auteur
13 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ook niet mijn expertise (en eigenlijk ben ik gestopt...) maar:

Bij een M-aangifte - bij emigratie uit NL - moet je ook opgeven in welk(e) land(en) je in de periode (in jouw geval, kennelijk dan) 01-10-2025 t/m 31-12-2025 gewoond hebt.

Dus het is niet zo (volgens mij) dat je ná 30-09-2025 helemaal "verlost" bent van de NL fiscus.

Nou ja, daar maak ik me dus enige zorgen over, dat de Nederlandse fiscus zegt: je was in die periode nergens anders belastingplichtig, dus ben je het nog in Nederland.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
10 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Dat eerste klopt, maar met je tweede opmerking past daar niet bij. Joff woont toch ook gewoon feitelijk in Thailand. Hij is ook Thais belastingplichtig voor zijn Thaise inkomen.

@joff19 Het gaat er niet om of je ergens anders belastingplichtig bent voor je wereldinkomen, maar of je ergens anders ingezetene bent. Dat laatste ben je beslist, namelijk in Thailand.

Geplaatst:

joff19

• Auteur
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dat eerste klopt, maar met je tweede opmerking past daar niet bij. Joff woont toch ook gewoon feitelijk in Thailand. Hij is ook Thais belastingplichtig voor zijn Thaise inkomen.

@joff19 Het gaat er niet om of je ergens anders belastingplichtig bent voor je wereldinkomen, maar of je ergens anders ingezetene bent. Dat laatste ben je beslist, namelijk in Thailand.

De vraag is of ik dat in de periode oktober t/m december inderdaad ben en kan aantonen. In Thailand is dat geen kwestie van naar de gemeente gaan en je daar inschrijven op een adres. Ze hebben geen basisadministratie in die zin. Als buitenlander moet je je wel registreren op een bepaald adres, maar dat moet ook als je daar op vakantie bent. Een andere registratie dan dat is er in principe niet bij mijn weten. De Thaise overheid heeft geen zwart-wit systeem waarbij jij wel of niet geregistreerd staat in het land en dus in het land ingezetene bent.

Geplaatst:

insparcom

Dag @joff19 ,

Ben je boven de 50, en heb je (of ga je voor een) O-A (LONG STAY) VISA, dan moet je je sowieso registreren bij de immigration office op een bepaald adreds. Heb je meteen bewijs.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Geplaatst:

joff19

• Auteur
10 minuten geleden, insparcom zei:

Dag @joff19 ,

Ben je boven de 50, en heb je (of ga je voor een) O-A (LONG STAY) VISA, dan moet je je sowieso registreren bij de immigration office op een bepaald adreds. Heb je meteen bewijs.

Nee, ben onder de 50. Ik heb daar een vriendin. Zijn nog niet getrouwd. Momenteel zit ik op een visum dat officieel een toeristenvisum is maar goed voor multiple entry en 6 maanden per entry, dus in de praktijk kun je daarmee in Thailand wonen.

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator
4 minuten geleden, joff19 zei:

een visum dat officieel een toeristenvisum is

Een toeristenvisum is juist het bewijs dat je ergens niet permanent woont maar er slechts tijdelijk op bezoek bent als vakantieganger.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Je feitelijke verblijfplaats mag ook blijken uit wanneer bewijs zoals betalingen van huur, boodschappen etc

Geplaatst:

insparcom

21 uur geleden, joff19 zei:

Momenteel zit ik op een visum dat officieel een toeristenvisum is maar goed voor multiple entry en 6 maanden per entry

Deze kende ik nog niet; ik dacht dat er maar twee soorten touristenvisa waren:

image.png

Voor Nederlanders (en nog een stel landen) kun je tegen woordig visa vrij reizen; bij aankomst krijg je 60 dagen, die je één keer met 30 dagen kunt verlengen.

Maar (en) aansluitend bij Joost; je TDAC registratie (digitale arrival kaart) geeft in ieder geval aan wanneer je het land bent binnen gekomen; kan ook als bewijs dienen.

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

Geplaatst:

joff19

• Auteur
2 uur geleden, insparcom zei:

Deze kende ik nog niet; ik dacht dat er maar twee soorten touristenvisa waren:

image.png

Voor Nederlanders (en nog een stel landen) kun je tegen woordig visa vrij reizen; bij aankomst krijg je 60 dagen, die je één keer met 30 dagen kunt verlengen.

Maar (en) aansluitend bij Joost; je TDAC registratie (digitale arrival kaart) geeft in ieder geval aan wanneer je het land bent binnen gekomen; kan ook als bewijs dienen.

Ik heb een nieuw visum, het DTV, Destination Thailand Visa. Je krijgt per entry 180 dagen en kunt 5 jaar lang in principe zo vaak binnenkomen als je wilt. En je kunt hem ook na 180 dagen met nog eens 180 dagen verlengen. Je moet na 360 dagen wel één keer het land uit. Het is wel een toeristenvisum in de zin dat het geen recht geeft op werken in Thailand, maar omdat het een soort van digital nomad visa is, geeft het wel het recht om remote te werken vanuit Thailand. Bij de aanvraag moet je dat zelfs aantonen dat je dat doet of kunt doen. Het geeft bijv. ook geen recht op het openen van een bankrekening, wat dus praktisch wel lastig is.

Geplaatst:

insparcom

17 uur geleden, joff19 zei:

DTV, Destination Thailand Visa

O, die kende ik nog niet. Is ook van 2025. Nou met je info uit je paspoort DTAC moet toch kunnen aantonen dat je in Thailand bent.

Hans Damen - Insparcom

Laatste blogs

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.