Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
joff19
Dag mensen,
Ik ben voornemens te emigreren naar Thailand op of rond 1 oktober 2025. Ik laat me dan ook uitschrijven uit Nederland. Ik heb in Nederland geen eigen woning of bezittingen meer.
Ik zal mijn eenmanszaak hier beëindigen (want dat moet) en zal dan (onder meer FOR) afrekenen met de belastingdienst. Tot zover lijkt alles me wel redelijk duidelijk.
Ik ben van plan om verder te gaan ondernemen onder een OÜ in Estland omdat het oprichten van een onderneming in Thailand veel haken en ogen met zich meebrengt.
In 2025 ben ik nog geen fiscaal inwoner van Thailand, omdat Thailand stelt dat je er 180 dagen in een kalenderjaar moet hebben doorgebracht voor fiscaal inwonerschap, en daar kom ik in 2025 nét niet aan. (Kom denk ik op 170) In Thailand is ook niet heel duidelijk iets als een basisadministratie, waarin je al dan niet als inwoner wordt geregistreerd.
Waar ben ik van oktober t/m december 2025 fiscaal inwoner? Of ben ik nergens fiscaal inwoner? Ik heb enigszins angst dat de Nederlandse belastingdienst mij nog als fiscaal inwoner wil gaan zien voor deze periode en dat ze er dan mee aankomen dat ik een DGA-salaris moet gaan betalen aan mezelf vanuit mijn Estse OÜ, en ze willen dan natuurlijk inkomstenbelasting over mijn inkomsten in die periode. Het zou ook kunnen dat Estland mij als fiscaal inwoner wil zien bij gebrek aan fiscaal inwonerschap van een ander land, of dat ze althans willen dat ik daar belasting betaal in die periode.
Ook bij bijv. DeGiro waar ik beleggingen heb staan moet ik informatie opgeven over mijn fiscale inwonerschap.
Ik vraag mij af of ik mezelf geen plezier doe als ik bijv. 10 dagen eerder naar Thailand verhuis, zodat ik aan de 180 dagen kom en in 2025 officieel fiscaal inwoner ben, hoewel ik dan vermoedelijk daar nog een belastingaangifte moet gaan doen.
Graag advies!
aangepast door joff19