• 0

2 Stichting Vragen

Binnenkort zijn wij van plan om een stichting te starten. Na veel speurwerk heb ik eindelijk meer duidelijkheid gekregen maar heb toch nog een paar vragen:

 

Nils de Witte schreef laatst over stichtingen:

 

Weet je zeker dat je een stichting wil? Het is een beetje een ongebruikelijke rechtsvorm voor bedrijven. Verder zijn stichtingen ondingen, omdat je onafhankelijke bestuurders aan moet trekken die er meestal met je stichting vandoor gaan

 

Hoe kunnen ze met de stichting ervandoor gaan?

 

En mijn andere vraag is:

 

We zullen een bestuur van 4 man vormen. Nu willen we in eerste instantie geen personeel in diensten en zullen de financieen worden gesubsidieerd door fondsen. Mijn vraag is nu omdat we allemaal HBO niveau hebben en 40 uur per week aan de stichting gaan werken. Hoe krijgen we dan ons geld waar we recht op hebben. Heb namelijk begrepen dat bestuur geen loon en sociale verzekeringen krijgt. Maar we willen toch wel onze hypotheek kunnen afbetalen uiteraard ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Micasa,

lees Nils' antwoord nog een keer. En nog een keer.

Ik heb diverse stichtingen opgericht en geleid. Ik heb diverse BV's opgericht en geleid. Ik heb een VOF gehad en een eenmanszaak. Er is een zeer duidelijk verschil tussen stichtingen enerzijds en BV's, VOFfen en eenmanszaken anderzijds. Jij lijkt een commercieel doel te hebben, dan is een stichting echt niet handig, ook fiscaal niet. Heb je geen commercieel doel, dan dien je eerst je financiering (fondsen) veilig te stellen zodat je salarissen kunt betalen.

 

Een stichting wordt in het algemeen opgericht door een bestuur, dat dan eventueel personeel in dienst neemt. In jullie geval zou dat zijn dat je met z'n vieren een stichting opricht en dan personeel gaat zoeken. Dat kun je niet zelf zijn wegens belangenverstrengeling.

 

Als jullie bij een stichting in dienst willen zijn, dan zoek je mensen voor een bestuur die dan de stichting oprichten. Dat bestuur kan dan jullie in dienst nemen, maar kan ook andere mensen in dienst nemen. Ze kunnen ook jullie ontslaan als je het in hun ogen niet goed doet. En terecht. Het bestuur draagt tenslotte de volle verantwoordelijkheid voor de stichting.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ons doel is om sociale competenties te verbeteren bij jongeren van 4 tot 19 jaar en sport te laten dienen als opvoedings ondersteuning.

 

Het is dus geen commercieel doel maar we willen uiteraard wel een vergoeding ontvangen voor de uren die we erin stoppen.

 

Als ik het goed begrijp is het dus slimmer om niet met 4 man in het bestuur te zitten maar bijvoorbeeld 2 en de andere 2 in loondienst te nemen zodat deze het werk op de werkvloer wel kunnen uitvoeren en eventueel gebruik te maken van vrijwilligers?

Link naar reactie
  • 0

Beste Micasa,

 

Met stijgende ergenis volg ik deze draad. Jouw hoofddoel is een inkomen vergaren. Punt. Daarvoor wil je een stichting oprichten. Lukt het niet met 4 vrienden dan maar met 2. Alleen hieruit blijkt al dat je geen nobele motieven hebt en bij je zelf ook de nodige sociale competenties ontbreken.

 

Ga daar eerst een aan werken en bedenk dan wat je echt wil !

 

Wat mij betreft kan deze draad gesloten worden

 

Gr, Niek

.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel duidelijk dat jij niet werkzaam bent in het jongerenwerk.

 

Het ontbreekt ten eerste aan goede projecten voor jongeren gericht op veiligheid en preventie vandaar onze ideeen.

 

Ook ontbreekt het aan de werkgelegenheid voor jongerenwerkers en dit doet dus te kort aan de problemen die spelen.

 

De overheid heeft een bedrag van 60 miljoen gereserveerd voor mensen die projecten willen opzetten zoals wij willen doen dus het is niet zelf verrijking!

 

Hoofddoel is dan ook de jongeren, maar je moet er zelf ook niet slechter van worden. Jij werkt lijkt met toch ook voor loon!

 

Dus graag een zinnig antwoord en geen zielige suggesties!

 

Met vriendelijke groet aan iedere die wel iets zinnigs heeft te melden zodat wij verder kunnen met ons probleem.

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien dat hier sprake is van een paar misverstanden. De overheid stelt geld ter beschikking voor allerlei doelen. Doorgaans gaat dat geld naar instellingen die geen winstoogmerk hebben: stichtingen en verenigingen. Om de verschillende belangen uit mekaar te houden, dienen die instellingen een bestuur te hebben dat het primaire doel bewaakt. Voor zover mij bekend, wordt daarom niet geaccepteerd dat die instellingen bestuurd worden door mensen die een inkomen uit de activiteit halen. Kan best zijn dat de praktijk inmiddels anders is, maar dat zou me verbazen.

 

Misschien dat de subsidievoorwaarden van jouw 60 miljoen de mogelijkheid bieden voor ondernemingen om aanspraak te maken op een bijdrage.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sorry mijn fout. Geld is inderdaad bestemd voor doelen. Maar na verschillenen gesprekken met subsidie verstrekkers is het mogelijk dat we subsidies krijgen voor ons project.

 

Maar nu blijf ik dus nog steeds zitten met het volgende:

 

Hoe krijgen we dan ons geld waar we recht op hebben. Heb namelijk begrepen dat bestuur geen loon en sociale verzekeringen krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft natuurlijk onzin om te denken dat een stichting geen zeker eigen belang (commercieel doel) nastreeft. Iedereen zal uiteindelijk willen overleven en ook aan zijn eigen zaakje moeten denken.

 

Daarmee verschilt een stichting niet zoveel van een andere rechtsvorm, het hangt er alleen vanaf hoeveel "kosten" je maakt en reserveert..

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Kijkt dat bedoel ik maar net.

 

Wat is trouwens een goede manier om toch gebruik te maken van een paar vaste personeelskrachten maar om deze niet een 40 uren contract te bieden, dit omdat dit gewoon tot nu toe nog niet te betalen is.

 

Zou een nul uren contract iets zijn of zijn er betere opties?

 

En wat is een reeele vergoeding voor het bestuur? dit aangezien ik heb begrepen dat een volledig loon niet gebruikelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Is het niet handiger om een onafhankelijk bestuur samen te stellen?

 

Richt dan met je collega's een bedrijf op dat het uitvoeringsorgaan wordt van de stichting. Dan kun je de uren gewoon declareren en dien je verantwoording af te leggen aan het bestuur.

 

Zoek capabele mensen voor je bestuur die op het gebied waar jullie actief zijn ook ervaring hebben. Mensen met maatschappelijke functies (gemeente/ provincie/ hoogleraren) kunnen daar ook invulling of aanvulling op zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Micasa,

 

Al dit gedraai en gehannes lijkt er meer op dat je net als de directeuren van o.a. de hartstichting er op uit bent om op een zo voordelig mogelijke manier je zakken te vullen. Mensen die iets vanuit een sociale bewogenheid opstarten heb ik tot nu toe alleen maar horen piepen dat ze het project moeilijk van de grond kregen, nooit heb ik ze horen klagen over een eventuele vergoeding

Met uitdrukkingen als:

Hoe krijgen we dan ons geld waar we recht op hebben. Heb namelijk begrepen dat bestuur geen loon en sociale verzekeringen krijgt.

wek je niet de indruk dat het je om het welzijn van de jongeren te doen is.

 

Als je zo begaan bent met het welzijn van jongeren, begin dan met je plan als eenmanszaak of vof, later kun je altjd kijken of een andere rechtsvorm beter bij de activiteiten past.

 

slotje ?

Link naar reactie
  • 0

Leden, durf zelf niet te oordelen over welk doel hier wordt nagestreefd. Het is altijd goed een nobel doel te volgen, maar je zult ook je privékosten moeten betalen. Wanneer het kostendekkend is en je er niet (zoals merkava aangeeft) je zakken vult, zou ik zulke projecten ondersteunen.

 

Dat brengt mij op de volgende vraag:

Zou je niet een stichting en een BV aan elkaar laten koppelen? DIt hoeft niet formeel.

 

Zodat je commerciele activiteiten onderbrengt bij de BV (bijvoorbeeld opbrengst van de sportactiviteiten die niet voor de leden van de stichting zijn).

 

De niet-commerciele activiteiten breng je dan onder bij de stichting. Het nastreven van de genoemde doelen van verbeteren van sociale competenties en opvoedingsondersteuning door sport.

 

Is het legaal om je aanwezige capaciteiten die je verwerft door je stichting commercieel te laten ondersteunen door een BV?

Zodoende kan de stichting bijvoorbeeld tekorten door "subsidiegaten" opvullen door de ondersteuning van de BV.

 

Dit is toch waar de overheid naar toe wil met de invoering van de WMO?

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.