• 0

Trui of strak in het pak?

Aanbevolen berichten

  • 0

Vind dit wel een hele interessante discussie! De meningen zijn ook lekker verdeeld en ik denk dat Annedien het goed verwoord....

 

Hier in de buurt zijn ook een aantal bedrijven groot geworden door juist niet in pak te verschijnen. Het product, de service en persoonlijkheid... daar gaat hem om lijkt mij! De kleding straalt uit wat je zelf bent of probeert te zijn... in het laatste geval zal het niet goed gaan!

 

Ik vraag me wel af hoe ik het ga doen als ik het bedrijf doorzet, blijf ik deze lijn aanhouden of ga ik ook de kant van een pak op?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik doe persoonlijk nooit een pak aan... de sfeer bij klanten wordt meteen informeler en vriendelijker als je gewoon normale kleren aandoet.

Kan ook met de branche te maken hebben waar we in opereren hoor, heet is daar niet gebruikelijk dat mensen in pak lopen (muziek / uitgaanswereld). misschien zou ik bij een gemeente oid wel wat beter opletten.... maar ik denk het niet.

Link naar reactie
  • 0

OK, wat vinden jullie van de volgende "regel" voor de dress code van mensen met een commerciele functie:

 

Zorg ervoor dat je net één klasse beter gekleed gaat als je (potentiele) klant.

 

Naar een agrarier in je spijkerbroek (met gestreken vouw)

Naar een detaillist met een pak van HIJ en schoenen met dikke rubber zolen

Naar serieuze bedrijven strak in het pak, tenzij je een "creatief" beroep hebt

Alleen bij banken en professionele dienstverleners hoef je je niet beter te kleden dan zij, want dat lukt je niet en zij zullen het niet waarderen, omdat zij al de beste zijn. ;D

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het blijft een interessant verhaal, zelf ben ik er nog niet uit... wat te doen als ik straks naar mijn eerste klant ga? Strak in pak of gewoon in het net?

 

Zoals ik al eerder zei (en Nils ook aangeeft) is de doelgroep en je doel heel belangrijk. Mijn doel is in de eerste instantie een cursus verkopen aan die mensen, het uiteindelijke doel is die mensen iets leren... dat leren gaat het makkelijkste in een informele sfeer, laat iedereen doen (en kleden) zoals hij in werkelijkheid is!

 

Nils, waarom moet je net één klasse netter gekleed zijn als je doelgroep? Naar mijn idee moet je hetzelfde level proberen aan te houden... Het spreekt voor zich dat je niet de kleding van een agrarier hoeft aan te doen, want dat is heel ander werk. Een spijkerbroek is voldoende (met of zonder vouw).

 

Als je ernaar streeft om netter voor de dag te komen, kan dat overkomen alsof je jezelf belangrijker vind. Naar mijn idee ben ik niet belangrijk... mijn klant wel! Hij moet uiteindelijk mijn rekening betalen, spullen of een dienst bestellen en mijn bedrijfsnaam promoten!

 

Dat zal hij alleen doen als er een gevoel van waardering is. Dit gevoel kan negatief beinvloed worden door iemand die het denkt beter te weten. (Dat kan kleding op zo'n moment uitstralen).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Aanpassen aan je klant is niks mis mee. Tot op zekere hoogte. Maar als je twijfelt: bedenk wie en wat je bedrijf is. Hoe wil je in de markt bekend staan? Het is niet voor niets dat verzekeringsagenten strak in het pak zitten en creatieven van het reclamebureau -juist- niet. Dat heeft niet te maken met wie ze ontmoeten, maar alles met wie ze zijn. Zoek iets waar je je lekker in voelt. Een hark in een pak wordt nooit een limbodanser. En even uit eigen ervaring: bij een flink ingepakte klant vonden ze het geweldig dat ik als 'vrije' reclamejongen mijn (iets langere) haren liet wapperen en nog nooit van een stropdas had gehoord. Ik deed mijn best om er de volgende keer als beeldhouwer uit te zien... Je kleding moet bij je passen, dat wil ik er maar mee zeggen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Nils, waarom moet je net één klasse netter gekleed zijn als je doelgroep? Naar mijn idee moet je hetzelfde level proberen aan te houden... Het spreekt voor zich dat je niet de kleding van een agrarier hoeft aan te doen, want dat is heel ander werk. Een spijkerbroek is voldoende (met of zonder vouw).

 

Kwestie van respect. Je heb de moeite genomen je te verzorgen voor je naar je klant ging. Dus hoe je ook gekleed gaat het moet altijd verzorgd zijn. Vandaar die gestreken spijkerbroek.

 

Geen vlekken, rafels of kreukels en ook niet te groot of te klein en NOOIT WITTE SOKKEN!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu haal je twee dingen door elkaar, want waarom moet je een klasse netter gekleed zijn als je klant?

 

Je geeft aan dat het een kwestie van respect is, je heb de moeite genomen om je te verzorgen...

 

Heeft iemand die hetzelfde "kledingslevel" heeft als de klant geen respect voor de klant? Ik denk dat je dan op dezelfde lijn zit als de klant en dan de grootste kans heb van slagen...

 

Het netter kleden is een ander verhaal als het verzorgen van je kleding, want het laatste moet voor de volle 100% in orde zijn!!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik doe persoonlijk nooit een pak aan... de sfeer bij klanten wordt meteen informeler en vriendelijker als je gewoon normale kleren aandoet.

 

Begin het gesprek met een grappig verhaal, lach vriendelijk en ondanks het pak is de sfeer toch informeel. Spreek af in een café, dit wil ook wel eens helpen.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Het hangt een beetje van de gelegenheid af.

Als ik bij (game)programmeurs ga praten ga ik zeker niet in pak.

Als ik (zoals meestal voorkomt) met managers en beleidmakers praat dan ga ik wel in pak en kleed mij daarbij zo conservatief als de meest conservatieve van mijn gehoor.

Ik houd mij daarbij strak aan de ouwe corps regels: nooit witte sokken, zwarte brogues na 17.00u, rijksdaalder hoge omslag in de broek, nooit dubbelbreasted jasjes, nooit meer dan 3 knopen in het jasje, nooit button down, nooit dasspeld, nooit zwaarder bewerkte (zijden) das dan clubtie en altijd een effen overhemd.

De enige keer dat ik een krijtstreep zou dragen is wanneer ik met financiele mensen praat.

Persoonlijk vind ik een pak prettig, omdat het ideaal gereedschap is voor pen, communicator en visitekaartjes.

Als ik op mijn gewone werkplek zit en ik verwacht geen klanten dan komt jasje (om bovenstaande redenen) zonder das ook voor.

 

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0
Nu haal je twee dingen door elkaar, want waarom moet je een klasse netter gekleed zijn als je klant?

 

Je geeft aan dat het een kwestie van respect is, je heb de moeite genomen om je te verzorgen...

 

Heeft iemand die hetzelfde "kledingslevel" heeft als de klant geen respect voor de klant? Ik denk dat je dan op dezelfde lijn zit als de klant en dan de grootste kans heb van slagen...

 

Het netter kleden is een ander verhaal als het verzorgen van je kleding, want het laatste moet voor de volle 100% in orde zijn!!

 

Het heeft ook te maken met wat je "concurrenten" aantrekken en wat je klant van je verwacht. Verzorgt is een kwestie van respect. Eén graad netter is een kwestie van je klant niet willen overtroeven.

 

Eigenlijk is het belangrijkste aspect, wat verwacht de klant te zien. Het is onhandig om in een eerste ontmoeting af te wijken van de norm, omdat je dan genoodzaakt bent "uitleg" te geven over je verschijning, en dat wil je niet. Je hebt al genoeg uit te leggen zonder het gesprek te compliceren met een bizarre verschijning.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Trek je pak aan en ga met ze praten!

 

Je kan ook bij je concurrenten op de loer gaat liggen en kijken hoe hun verkopers gekleed gaan.

 

Als je weet hoe je klanten er uit zien, kan je ook mijn basis regel toepassen: zorg dat je er net iets beter uitziet als je gesprekspartners en overdrijf het niet.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

OK, misschien kunnen we je helpen. Zo moeilijk moet het niet zijn. Heb je een antwoord op de volgende vragen:

 

- wie zijn je klanten en hoe gaan zij gekleed?

- wie ben jij en wat wil je ze verkopen?

- wil je iets specifieks uitstralen (betrouwbaarheid, creativiteit, succes)?

- wie zij je concurrenten en hoe gaan zij gekleed?

 

Wedje maken, dat als je de vragen invult, je het antwoord ook wel weet? Misschien is alleen de vraag: ben ik conformist en kleed ik mij zoals dat van me verwacht wordt of ben ik een "maverick" en doe ik lekker waar ik zelf zin in heb.

 

Als je mij vraagt, wat voor je bedrijf het beste is, dan is dat zonder twijfel het eerste. Als je mij vraagt wat voor jouw het beste is, dat moet je misschien je hart volgen en lekker dwars doen. Je bent tenslotte niet voor niets ondernemer geworden.

 

Grote groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.