• 0

Klanten met een anoniem e-mail adres - wat doe je daarmee?

Beste Higherlevel forumleden,

 

Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats stel.

 

Hoe gaan jullie om met mensen die offertes aanvragen en/of vragen stellen via een "anoniem" e-mail adres 8) zoals hotmail, gmail etc.

 

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij eventuele correspondentie ik

zelden of nooit een antwoord terug ontvang.

 

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

 

Alvast hartelijk dank voor de bijdragen!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Webbie-Art.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me nogal afhankelijk van hoeveel werk je in een offerte moet stoppen. Als dit veel is en je hebt last van (te)veel van dit soort aanvragen dan zou ik zoiets als reply terugsturen:

 

"Hartelijk dank voor uw offerte aanvraag. Om een goede offerte te kunnen maken zou ik graag telefonisch met u overleggen over uw specifieke wensen en eisen. U kunt mij bereiken op "

 

Eventueel aangevuld met een grove prijsindicatie als dat mogelijk is. Als je een telefoonnummer hebt zelf bellen natuurlijk.

 

Persoonlijk geen ervaring met 'anonieme aanvragen' maar kan wel begrijpen dat sommige mensen deze weggooi-adressen gebruiken. Kreeg onlangs zelfs een telefoontje van m'n nieuwe accountmanager van een bedrijf waar ik ooit alleen een offerte had aangevraagd.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn ADSL abbo worden geen POP boxen meegeleverd, ik kreeg dus ook niet de beschikking over een e-mail adres.

 

Het makkelijkste voor mij was dus hotmail, welke ik ook prive gebruik. Niet iedereen die een '"weggooi" adres gebruikt doet dat met duistere redenen.

 

Anderen weer wel, maar ik zou als er een offerte aanvraag binnen komt altijd reageren, 10x schieten 1x raak is nog altijd meer dan niet schieten.

 

Ik denk persoonlijk niet dat mensen met een "anoniem" email adres niet reageren, ik krijg ook vaak geen reactie van mensen die gewoon een zakelijk email adres hebben. Moet je ook achteraanzitten, ik denk dat dat gewoon bij het verkoopproces hoort.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Op basis van een mailtje een offerte afgeven zal ik niet doen. Daarvoor heb ik meer en gerichte informatie nodig en dat begrijpt de serieuze vraagsteller ook wel en daardoor kom ik ook altijd aan tafel met degene die die vraag stelt.

Ergo: het maakt niet uit waar de vraag vandaan komt, als het serieus is komt er wel een vervolg.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Beste Higherlevel forumleden,

 

Ik hoop dat ik deze vraag op de juiste plaats stel.

 

Hoe gaan jullie om met mensen die offertes aanvragen en/of vragen stellen via een "anoniem" e-mail adres 8) zoals hotmail, gmail etc.

 

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij eventuele correspondentie ik

zelden of nooit een antwoord terug ontvang.

 

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

 

Alvast hartelijk dank voor de bijdragen!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Webbie-Art.

 

[titel verduidelijkt - mod]

 

Mijn grootste klanten hebben gmail en hotmail. Grote vissen reizen over de hele wereld en hebben dan veel aan deze diensten!

Link naar reactie
  • 1

Mijn grootste klanten hebben gmail en hotmail. Grote vissen reizen over de hele wereld en hebben dan veel aan deze diensten!

 

Deze informatie is mij geheel nieuw Kurt. Thanks voor deze parel! :)

 

 

Ergo: het maakt niet uit waar de vraag vandaan komt, als het serieus is komt er wel een vervolg.

 

GJ

 

Heerlijk om dat te horen en....eigenlijk wel logisch ;D Mijn dank!

Link naar reactie
  • 0

Meestal vraag ik sowieso meer informatie voordat ik begin aan een offerte. In het geval van wat duistere adressen begin ik dan wel met 1 of 2 vrij korte/simpele vragen om te zien of er wel iets serieus achter steekt.... zeker als het Br33Z4h_1123@hotmail betreft oid.

 

Maar ik moet zeggen dat de inhoud van een aanvraag sowieso veel meer zegt over het serieuze karakter ervan dan het gehanteerde mailadres.

Link naar reactie
  • 0

Emailadres én soort aanvraag, daar probeer ik niet over te oordelen en alle aanvragen consequent hetzelfde te behandelen.

Niet iedereen is een vaardig offerte-aanvrager, mensen zijn soms onzeker of doen een beetje geheimzinnig omdat ze naast hun baan iets aan het opstarten zijn en hun identiteit niet zomaar prijsgeven, sommige mensen hebben faalangst omdat ze niet goed weten hoe ze dat aan moeten pakken (iemand inschakelen), sommige mensen hebben weinig tijd en willen gewoon snel ter zake komen (Kost dat?), sommige mensen zijn dyslectisch en generen zich voor hun mail en zijn allang blij dat ze 3 zinnen in correct nederlands aan je hebben kunnen sturen... en ja, soms zit er iemand bij die geen echte interesse heeft maar dat zijn grappig genoeg vaak ook de mensen die met grote, Belangrijke mails veel van je tijd vragen en bij een Belangrijk bedrijf werken en een Belangrijke titel onder hun naam hebben ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Op basis van een mailtje een offerte afgeven zal ik niet doen. Daarvoor heb ik meer en gerichte informatie nodig en dat begrijpt de serieuze vraagsteller ook wel en daardoor kom ik ook altijd aan tafel met degene die die vraag stelt.

Ergo: het maakt niet uit waar de vraag vandaan komt, als het serieus is komt er wel een vervolg.

 

GJ

 

Nou dat vind ik eigenlijk wel wat ouderwets! Ik doe alles via de yahoo mail. En geen een bedrijfje waar ik mee werk heeft daar moeite mee!

als ik een offerte aanvraag die niet via de mail wordt beantwoord ga ik gewoon naar een ander bedrijf. zo simpel is dat.

 

Het hangt er mischien ook wel vanaf in welk vakgebied je zit.

In de digitale muziek industrie gaan zelfs de contract onderhandelingen via de mail.

Link naar reactie
  • 0
Hoe gaan jullie om met mensen die offertes aanvragen en/of vragen stellen via een "anoniem" e-mail adres 8) zoals hotmail, gmail etc.

 

Ik heb het persoonlijk nog maar 1 keer heb meegemaakt, en dat bevestigde wel het onderbuikgevoel wat ik er sowieso bij had. Iemand die een website in elkaar wilde laten zetten maar eigenlijk niet wist waar hij aan begon, en uiteindelijk gekozen heeft voor een hobbyist die het voor 10 euro per uur wel even in de avonduren zou bouwen. Dat was in april, en voor zover ik weet is de site nog steeds niet online.

 

Los daarvan - als een bedrijf mij benadert, en dat bedrijf heeft niet die paar euro per jaar voor een eigen domein met wat mailboxen over, dan ben ik op zijn minst een klein beetje sceptisch over de professionaliteit ervan.

Link naar reactie
  • 0

Het idee dat alles, dus ook offerte, per mail kan is gebaseerd op de aanname dat de klant precies weet te omschrijven wat er gewenst is en dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Vandaar mijn insteek om met de klant aan tafel te komen en zo een op maat gemaakt aanbod te kunnen doen.

Maar zoals je al aangeeft is eea idd afhankelijk van de branche waarin je je begeeft.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder gezegd lijkt het mij per branche of product zeer verschillend hoe de offerte aanvraag en afwikkeling gaat. En of er makkelijk offerte's terug gestuurd worden per mail.

 

Als deze offerte's via een mailformulier van je website binnenkomen kun je toch ook meerdere velden verplicht maken? (denk aan verplichte bedrijfsnaam/ adres/ telefoonnummer). Je zal dan waarschijnlijk minder aanvragen krijgen, maar een hoger percentage serieuze vragen.

Link naar reactie
  • 0

Niet iedereen is een vaardig offerte-aanvrager...

 

Dat kan een probleem zijn op zich... mensen die niet zo best in staat zijn hun wensen en eisen te formuleren zijn vaak ook niet de handigste klanten natuurlijk.

 

 

Maar wel de klanten waar je de meeste voldoening bij kan behalen als je toch kans ziet om ze daarin te voorzien wat ze werkelijk nodig hebben.

Mede daarom wil ik eerst een gesprek om te bepalen of een samenwerking wel zinvol is, van beide zijden.

Waarmee de wijze van eerste contact (waar dit topic over begon) dus niet meer relevant is.

Om dezelfde reden ga ik ook geen onderhandelingen in met potentiële klanten die eerst naar de prijs vragen.

€ 100,00 besteed aan iets wat niet doet wat je ervan verwacht is weggegooid geld, € 1.000,00 aan een soortgelijk product of soortgelijke dienst die dat wel doet wat je ervan verwacht is toch goed besteed.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Toch wordt hun klandizie (en hun geld) net zo hard op prijs gesteld..

 

Uiteraard, maar het risico is wel aanwezig dat je aan een klant die (heel) slecht forumuleert veel meer werk hebt voor hetzelfde resultaat... feitelijk zul je dan meer moeten vragen voor je diensten om het rendabel te houden (tenzij je op uurbasis werkt oid).

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet persé op elke transactie te verdienen, de winst kan ook komen van het opbouwen van een netwerk of goodwill bijvoorbeeld.

Als het wel of niet goed formuleren de insteek is voor het aanvaarden van een opdracht dat zullen er heel wat opdrachten blijven liggen.

Uiteraard is het ook niet de bedoeling dat er geld bijgelegd gaat worden.

Maar er zijn situaties denkbaar waarin het juist verstandig is om met minder winst of tegen kostprijs te werken.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Niet te vergeten het toepassen van nieuwe technieken waarmee het eigen bedrijf nog geen ervaring heeft. In dit soort gevallen kun je eventueel ook onder de kostprijs gaan werken.

 

Waarom eerst alles inhuis testen als zich een gelegenheid voordoet om in samenwerking met de klant nieuwe technieken te implementeren.

 

Het is wel noodzakelijk dat de klant op de hoogte is, anders krijg je naast ergernis bij overschrijding van het tijdspad ook nog eens het predikaat supergoedkoop.

 

ps ik heb het wel over echt nieuwe technieken en niet over technieken die de buurman in de straat wel al tot zijn beschikking heeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet persé op elke transactie te verdienen, de winst kan ook komen van het opbouwen van een netwerk of goodwill bijvoorbeeld.

[...]

Dat doe ik niet door mijn marges te verlagen maar door werk te doen voor stichtingen met goede doelen e.d. Dit kan je gewoon normaal communiceren en gebruiken in je marketing. Het werkt niet als je gaat vertellen dat je klant X 10% korting geeft aangezien de volgende via dat netwerkje ook 10% wil.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ofschoon we afdwalen wil ik hier toch wel even op reageren:

 

Ik heb niet gesproken over het verkrijgen van klanten, sterker nog, ik meen als je klanten moet krijgen door korting te geven dat je als bedrijf je eigen graf (en erger ook van anderen) aan het graven bent.

Daarentegen kan het incidenteel wel wenselijk zijn aan bestaande relaties kortingen te geven, hetzij ivm. een specifieke order of omdat dit aanzet tot meerdere orders kan zijn.

Ook het argument dat vandamme aangeeft is steekhoudend, hoewel ik persoonlijk zelden of nooit onder de kostprijs zal gaan werken.

 

Als je goede ervaringen hebt met goede doelen moet je dat echt gewoon volhouden, maar wat mij betreft zit er teveel kaf onder het koren en doe ik daar niet aan mee, maar dat is weer een hele andere discussie.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan een modje deze discussie een beetje afsplitsen in een ander topic?

 

Of het nieuwe of bestaande klanten zijn doet niet meer zo sterk ter zake. Als verschillende bestaande klanten van elkaars bestaan afweten is het zelfs in sterkere mate aanwezig: Klanten vergelijken. Meer en meer zelfs, en toch willen we uiteindelijk de marge goed houden...

 

2 losse praktijksituaties:

1. (bestaande klanten) Klant A koopt als klant B. A krijgt altijd 10% korting, B hoort dit -> B ook 10%.

2. (nieuwe klant/bestaande klant) Klant A wil ook een product kopen en hoort van B dat deze 10% korting krijgt -> B ook.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ook het argument dat vandamme aangeeft is steekhoudend, hoewel ik persoonlijk zelden of nooit onder de kostprijs zal gaan werken.

 

Soms ontkom je er niet aan, subsidie gelden kunnen soms uitkomst bieden. Maar richtpunt voor de ondergrens in dergelijke projecten is uiteraard bijna kosten neutraal. (gehele loonsom werknemer + verzekeringen + toeslagen) x 1,2 (20% bureau)

 

Uiteraard is het altijd een afweging tussen niet declarabele kosten tbv het onderzoek en de verwachte inkomsten in normaal declareerbare projecten door de verworven kennis.

 

ter illustratie

In 1999 was er een veelbelovende stroming, waar 2 fte op hebben gezeten. De 'normale' markt was hier nog niet rijp voor, maar de verwachting was dat dit in het jaar erna zou gebeuren. Uiteindelijk gebeurde dit pas eind 2004 begin 2005. De ROI is dan te lang, zelfs als het originele team dan nog intact is.

Link naar reactie
  • 0

 

2 losse praktijksituaties:

1. (bestaande klanten) Klant A koopt als klant B. A krijgt altijd 10% korting, B hoort dit -> B ook 10%.

2. (nieuwe klant/bestaande klant) Klant A wil ook een product kopen en hoort van B dat deze 10% korting krijgt -> B ook.

 

En daar geef je aan toe?

Vandaar dat ik eerder aangaf: ik meen als je klanten moet krijgen door korting te geven dat je als bedrijf je eigen graf (en erger ook van anderen) aan het graven bent.

 

Korting is een privilége, geen recht.

 

Als ik een klant korting geef is dat omdat hij/zij veel afneemt, op tijd betaald, lang klant is, bijvoorbeeld.

Niet omdat hij/zij dreigt geen klant te worden of weg te lopen.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.