Ga naar inhoud
  • 0

hoe hebben jullie een enquete het liefst?

Er vanuit gaande dat jullie enquetes helemaal niet vervelend vinden ;D

 

Omdat er zoveel verschillende wijzen van enquetes zijn wil ik jullie vragen mij een reactie te geven op de vraag hoe jullie een enquete het liefst hebben.

 

alleen meerkeuze vragen

alleen open vragen

of toch allebei

 

Hoe zouden jullie hem maken?

 

 

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

(ik heb het topic even verplaatst naar marketing, omdat in mijn ogen een enquete al snel vanuit een marketingoogpunt wordt uitgevoerd. In ieder geval beter dan een innovatief idee ;))

 

Maar hoe heb ik het liefst een enquete?

Kort, en eenvoudige vragen. Alleen is voor jou de vraag of zo'n type enquete voldoende mogelijkheden biedt om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Dat zou in mijn ogen toch de eerste vraag moeten zijn, wat heb ik nodig om mijn onderzoeksvraag te beantwoorden.

 

Daarna kun je kijken op wat voor manier je het de doelgroep het beste kunt aanbieden zodat je ook de gewenste respons krijgt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft 3 meerkeuze vragen en 1 open vraag.

 

Ongeveer zoals dit:

1. Wij kunnen u product X in een pak en een fles aanbieden, wat heeft uw voorkeur?

a. fles

b. pak

c. beide

 

2. Wilt u product X betrekken via de vakhandel of een algemene handelaar?

a. vakhandel

b. algemene handelaar

c. beide

 

3. Welke soort verpakking geniet uw voorkeur, massief of transparant?

a. massief

b. transparant

c. beide

 

4. Heeft u nog wensen, suggesties of op- of aanmerkingen betreffende product X?

...........................................................

 

Beter meerdere korte (niet overdrijven natuurlijk) enquete's dan 1 lange waarbij de vragen zich alleen onderscheiden door de manier van stellen maar geen feitelijke nieuwe inzichten verschaft.

 

Zoals:

 

1. Zou u product X kopen?

2. Waarom zou u product X kopen?

3. Waarom zou u voor product X de voorkeur hebben boven een vergelijkbaar product?

 

Dit is meer een verkooppraatje dan om inzicht te krijgen.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

 

Vervelend zijn enquetes waarbij de onderzoeker onvoldoende vooraf nagedacht heeft. De vragen zijn dan meestal niet ter zake, en de antwoordmogelijkheden onlogisch. De onderzoeker maakt verkeerde aannames, en heeft zich niet ingeleefd in zijn doelgroep.

 

Verder valt mij op dat de meeste enquetes de hoofdregel van zulk onderzoek vergeten: mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. Gevolg is dat de lezer ruikt dat de resultaten toch ombetrouwbaar zijn, en dus onzin gaat invullen.

 

Tenslotte: het gebeurt zelden dat ik iets hoor na invulling. Je krijgt een bedankje, en thats it. Soms is het interessant om wat resultaten teruggekoppeld te krijgen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat mij ergert in enquetes, is als de antwoordmogelijkheden niet uitputtend zijn. Ik zou dus graag bij de vragen die Rob heeft geformuleerd de antwoordmogelijkheid 'Anders, namelijk.....' gezien hebben. Ik begrijp wel dat dit soort extra antwoordmogelijkheden niet altijd gewenst zijn (als je zeker weet dat je je product ofwel in een fles ofwel in een pot en zeker niet in een tube wilt aanbieden bijvoorbeeld ;)), en ik weet ook dat het niet makkelijk verwerkt in SPSS, maar toch...Ik vind het niet fijn als ik 'mijn antwoord' niet kwijt kan.

In de meeste gevallen is een mix tussen mp-vragen en open vragen het prettigst om in te vullen, afwisseling zorgt ervoor dat de geenqueteerde bij de les blijft

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

Hallo only me,

 

Dat hangt echt heel erg af van wat je wilt meten. Een voordeel van een gesloten vraag is bijvoorbeeld dat de respondent alle antwoorden overweegt. Ook de minder voor de hand liggende/ minder bekende.

 

Als je open vragen stelt probeer die dan zo te stellen dat een kort antwoord voldoende is. Vraag bijvoorbeeld naar steekwoorden.

 

Bijvoorbeeld:

- Wat vindt u van belang voor uw hypotheek? Antwoord in enkele trefwoorden

 

voorbeeld antwoord: lage rente, transparantie, eenvoudig

 

Enquetes kun je heel goed via het internet aanbieden. Het is goedkoper, veel simpeler te organiseren en eenvoudiger te verwerken.

 

En hé, ik heb een onderzoeksbureau waar je zelf je enquetes kunt maken. Dus kijk gerust even rond op DelArte on line enquetes: http://www.delarte.nl. Ik help je graag op weg.

 

Jan-Willem Arnold

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe hebben jullie een enquête het liefst?

 

Om eerlijk te zijn het liefst niet, maar als het toch moet:

 

- to the point

- open en multiple choice

- max 25 vragen

- incentive of feedback

 

En als laatste "ken je publiek", doe eerst wat onderzoek naar de doelgroep.

 

 

Misschien ook handig om je enquête een beetje te beveiligen tegen meermaals invullen.

Link naar reactie
  • 0
Hoe zouden jullie hem maken?

 

- niet te lang. Kort en bondig.

- geen heel uitgebreide grids met 12 statements die elk 8 gradaties van negatief naar positief hebben.

- meedenkend met de invuller. Degene die de enquete invult zal het worst wezen wat de marketeer verstaat onder 'merkbeleving' en dergelijke vage kreten. De enquete moet ook voor de respondent concreet zijn.

- niet eerst 10 vragen stellen die voor vrouwen bedoeld zijn, en daarna pas naar geslacht vragen (zoals Multiscope laatst presteerde ::)).

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook heel blij met de antwoorden. Al moet ik zeggen dat ik het nog wel erg moeilijk vind om de diensten die wij aanbieden voor te leggen in een enquete.

 

Het is nl. wat anders dan een product wat je vast kan houden en je dus weet waar je voor betaald. In principe verkopen wij lucht en tja verkoop dat maar eens :-\

 

Maar het gaat me lukken en dan zal ik jullie zeker dankbaar zijn voor jullie hulp/meningen.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal met TwaLevel eens wat betreft de duidelijkheid. Waarom moet ik iets invullen, wat wordt ermee gedaan en wat hou ik er aan over?

 

@Rickvb: ik heb 'm niet ingevuld omdat ik op een verder lege pagina kom waar ik zomaar mijn leeftijd moet invullen. Waarom? Wat doe je ermee?

 

Natuurlijk heb je honderdduizenden idioten in dit land die sociaal geïsoleerd zijn, nooit post krijgen en aan wie -heel terecht- nooit iets wordt gevraagd. Die drukken met alle plezier op een paar knoppen op hun toetsenbord. Maar de vraag voor de enqueteur is wat hun mening waard is (of beter: de vraag voor de opdrachtgever).

 

Wil je onderscheiden, wees dan in ieder geval duidelijk over het doel, de duur, het resultaat, etc. De manier van beantwoorden kun je testen met een kleine club representanten.

 

Als je het mij vraagt (en dat deed je): meerkeuze met een mogelijkheid tot het geven van een mening komt me altijd het meest aantrekkelijk over. Ik heb wel meegedaan met een enquete met alleen meerkeuze, maar toen moest ik halverwege (!) concluderen dat ik kennelijk toch niet tot de doelgroep behoorde. Einde verhaal, wat mij betreft.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

@Rickvb: ik heb 'm niet ingevuld omdat ik op een verder lege pagina kom waar ik zomaar mijn leeftijd moet invullen. Waarom? Wat doe je ermee?

 

Los daarvan - als je het doet, doe het dan goed. Ik kan gewoon op 'Volgende vraag' klikken zonder antwoord te geven.

 

Verder is vraag 2 een duidelijk voorbeeld van hoe je niet alle mogelijke opties opneemt. Mijn antwoord zou namelijkzijn 'Beide' - dat kan ik nu niet invullen. Vraag 4 idem - ik doe nooit mee aan prijsvragen, en wil dat in de toekomst ook niet.

Link naar reactie
  • 0

 

Een voorbeeld van hoe het niet moet. Zie vraag 2

 

Vraag 2 van 7

Op welke tijden zit je het meest op internet?

 

-doordeweeks

-in het weekend

-weet niet

 

Tijden zijn uren maar de keuzen zijn dagen. Daarbij bestaat niet de mogelijkheid aan te geven dat op zowel de doordeweekse als de weekend-dagen hetzelfde internetgebruik plaats vindt.

 

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.