Ga naar inhoud

Benm

Moderator
  • Aantal berichten

    6691
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

93

Persoonlijke info

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    partner-site
  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    < 18
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemen algemeen

Bedrijfsinfo

  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Web Chemistry
  • Adres
    Azielaan 756, Utrecht, 3526SZ, Nederland
  • Websiteadres
  1. Dat is inderdaad duidelijk, maar als ik naar mijn eigen polis kijken (ohra) staat er niets in over zakelijke reizen. Er zijn tig uitsluitingsgronden, maar qua aard van de reis staan er alleen uitsluitingen voor het geval dat je de reis maakt om een misdrijf te plegen of naar een gebied met negatief reisadvies gaat. Overigens is ook een beetje de vraag wat 'reis voor werk' nou eigenlijk is: Is dat voor werk in loondienst, als ondernemer naar een vergadering, beurs oid, of allebei?
  2. Feitelijk zegt het niet zoveel. Goed, bijna 10.000 klachten in die periode, maar het is niet eens duidelijk over hoeveel bedrijven die klachten gaan. Er zouden zomaar 5000 klachten over 1 bedrijf tussen kunnen zitten, dat is uit de getallen niet op te maken. Ook staat nergens iets over het daadwerkelijk uitdelen van boetes, alles over uitleggende brieven en gesprekken. Ik vraag me af wat ze nu willen gaan doen, er zijn pakweg een miljoen zzp'ers en die zullen ze echt niet allemaal gaan doorlichten of ze alles helemaal op orde hebben. Wellicht dat ze handhaven als iemand echt blatant de boel schendt en er veel klachten over komen, maar in alle eerlijkheid denk ik dat je als bonafide bedrijf niet zoveel te vrezen hebt, ook al doe je niet alles 100% volgens de regeltjes: dat valt toch nooit te onderzoeken tenzij ze met 10.000 ambtenaren heel ondernemend nederland gaan doorlichten?
  3. Dat verschilt nogal per reisverzekering. Bij sommige is de dekking beperkt tot een aantal aaneengesloten dagen verblijf (30 of 90 dagen oid), er kan een limiet zijn op het aantal dagen per jaar ongeacht aaneensluiting, of helemaal geen beperking. Blijft de vraag of je bestaande reisverzekeringen zakelijke reizen dekt. Ik vermoed dat het in de praktijk geen probleem zal zijn als het gaat om de normale dingen die bij een reisverzekering horen (verloren bagage, ziektekosten, etc), maar dat zakelijke aspecten niet gedekt zijn (als je bijvoorbeeld werkzaamheden gaat verrichten en daarbij/daardoor gewond zou raken oid).
  4. Benm

    BTW percentage logo design webshop

    Niet als je aan bedrijven in de EU wilt verkopen. BTW terug krijgen voor goederen of diensten gekocht in EU landen is nogal bewerkelijk. Leveren met 0% btw na controle van de gegevens is tamelijk eenvoudig. Je moet van die leveringen wel apart aangifte doen op het einde van het kwartaal, maar dat is een nogal eenvoudig proces waarbij je wel het BTW nummer van de EU klant nodig hebt.
  5. Benm

    De Bestelslager

    Zeker, en daar wordt natuurlijk ook op ingezet met bio/eko/zoveel-sterren-boerderij en dat soort zaken. Dat "geslacht worden in je eigen vertrouwde omgeving" klinkt mij overigens niet zo prettig in de oren... het klinkt eerder als een soort scene uit een matige horrorfilm waarbij een psychopaat met een bijl boven je bed staat :D
  6. Het kan zijn dat die website doorverkocht is, maar als dat het geval is wil dat zeker niet zeggen dat alle overeenkomsten ook doorverkocht zijn. De vraag is min of meer OF je een overeenkomst hebt gesloten met de partij die nu om geld komt zeuren. Het is min of meer aan hen om te bewijzen dat er een dergelijke overeenkomst is, en daarnaast nog dat je akkoord bent gegaan met annuleringskosten van 30%. Dat is ongebruikelijk veel als er nog geen werk gedaan is en/of nog niets geleverd is. Het zou in de algemene voorwaarden gestaan kunnen hebben, maar zijn die je (aantoonbaar door degene die nu om geld komt zeuren) aan jou ter hand gesteld? Ergens vermoed ik dat het hier geen zuivere koffie is: Als die overeenkomst bestond dan zou de curator daarvan moeten weten, en zoals eerder opgemerkt wellicht ook proberen de overeenkomst te verkopen of iets dergelijks. Waar was de offerte voor? Goederen, diensten?
  7. Benm

    BTW percentage logo design webshop

    Ik ben geen fiscalist, maar heb het wel eens op die manier voor een klant gebouwd: bij aankoop in een EU land controleren op BTW nummer en indien geldig volgens VIES een factuur met 0% btw maken. In gevallen waarin het niet klopt of het land buiten de EU ligt (of nederland natuurlijk) wel 21% BTW toevoegen.
  8. Eigenlijk nog best een goede vraag - wat je niet weet kun je tenslotte ook niet aan de politie vertellen. Feitelijk is de vraag of je zonder toestemming uberhaupt IP adressen mag opslaan als dat technisch nergens voor nodig is. Vaak worden ze wel gebruikt om te kijken of een bezoeker terugkomt, unieke aantallen bezoekers per dag te bepalen en dat soort zaken. Strict genomen hoef je daarvoor echter niet het IP adres op te slaan maar kun je ook een hash van het IP adres gebruiken. Er lijkt mij dus geen technische noodzaak IP's van bezoekers op te slaan. IP nummers van klanten die daadwerkelijk iets kopen is mogelijk een ander verhaal, die zou je eventueel kunnen opslaan juist uit het oogpunt van fraudepreventie. Praktisch gezien denk ik dat de meeste kleine tot middelgrote webwinkels werken op basis van een of ander kant-en-klaar stuk software, en dat slaat meestal wel IP adressen op. Overigens goed kans dat er ook ip adressen bewaard blijven van bestellingen vanaf dag 1, ook al is dat inmiddels 5 jaar geleden. Je kunt je afvragen of het rechtmatig is die informatie zo lang te bewaren (als een koop voltooid is en geen retourrecht oid meer bestaat heb je m.i. geen goede reden het wel te bewaren). Bij maatwerk heb je hier natuurlijk wel de keuze in, en in kan me ook wel voorstellen dat er in bepaalde branches een voorkeur is om zo weinig mogelijk informatie van een klant te bewaren.
  9. Benm

    BTW percentage logo design webshop

    Voor diensten die je exporteert naar EU landen hoef je geen BTW te berekenen als je de klant zijn BTW nummer laat invullen. Dat is eventueel automatisch te verifieren, ik heb het wel eens gedaan door automatisch http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ in te vullen via een script en het resultaat op te halen. Voor kleine aantallen was het nooit een probleem, al neem ik aan dat er wel een echte API is om dit mee te doen... alleen geen idee wat dat kost.
  10. Dat is wel een lastige: als het daadwerkelijk om een fraudeur oid gaat zal je de toestemming niet krijgen, maar maak je de fraudeur wel een stuk wijzer over dat de politie kennelijk naar hem op zoek is. Hetzelfde zou gelden als je de gegevens wel verstrekt (bijvoorbeeld omdat het door de officier gevorderd wordt) en vervolgens de klant op de hoogte brengt van het verstrekken van die gegevens. Ik vraag me af of je verplicht bent dat laatste te doen: de klant heeft tenslotte recht om te weten wat je met zijn gegevens doet, en 'doorspelen aan de politie' zal ongetwijfeld niet in je algemene voorwaarden oid staan ;) Praktisch punt is ook wel wat er gebeurt als je weigert - komt er dan een agent langs om de gegevens te halen?
  11. Benm

    Benm

  12. Dat is inderdaad de eenvoudigste methode om zoiets recht te zetten, ik heb ook wel eens een rekenfoutje gemaakt... maar overleg het wel even met de andere partij natuurlijk :)
  13. Benm

    Factuurbedrag later ontvangen: welk boekjaar

    Ik zou maar uitgaan van factuurstelstel, waarom zou je anders facturen versturen? Kasstelsel lijkt me meer iets voor retail en dergelijke. En dan zit je wel met de issue dat mensen iets op 31 december kopen en die pintransactie pas op 2 januari verwerkt wordt.
  14. Benm

    Factuurbedrag later ontvangen: welk boekjaar

    Inderdaad, anders zou het wel een enorme administratieve ellende krijgen voor facturen die ergens eind december schrijft en vrijwel altijd pas in het volgende jaar betaald worden.
  15. Benm

    Wel of geen webshop

    Ik denk ook dat je in de knel komt met retouren. Uiteraard de mensen die 2 of 3 paar kopen om te passen en gegarandeerd de andere paren retourneren, nog afgezien van de mensen die alles retourneren. Met een dusdanig kleine voorraad ben je wellicht continu alles kwijt omdat het nog heen en weer gaat met de post. Een goede website met mooie afbeeldingen en dergelijke kan zeker helpen, in combinatie met social media. Als het exclusieve spullen zijn dan kunnen ze in ieder geval zien wat er te krijgen is, en dan alsnog naar de winkel komen. Als je een vaste klantenkring hebt die weten wat ze willen en wat hun maten zijn kun je dat natuurlijk wel faciliteren door (verborgen voor het algemene publiek) een bestelformulier te maken. De issue is dat je waarschijnlijk heel veel verstand van schoenen hebt, maar dat is niet de kennis die je nodig hebt om succesvol online te verkopen. Voor iets als een Zalando zijn de producten niet eens relevant, hun kracht zit in een gestroomlijnd systeem van magazijnmanagement, verzending, retourenafhandeling en dergelijke.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké