Jump to content

Benm

Moderator
  • Content Count

    7,330
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Benm last won the day on December 18 2019

Benm had the most liked content!

Community Reputation

125

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Address
    Azielaan 756, Utrecht, 3526SZ, Netherlands
  • First name
    Ben
  • Last name
    Merghart
  • Company or organization name
    Web Chemistry
  • Website address
  • How did you find us:
    partner-site

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. Misschien is het inderdaad wel heel lekkere saus, en de afgelopen dagen zijn de bbq's ook wel weer een beetje op stoom gekomen. Uiteraard niet grootschalig, maar gewoon met het gezin of misschien een paar vrienden of iets dergelijks. De horeca gaat het voorlopig niet worden, maar misschien kun je het product wel plaatsen bij een aantal slagers of iets dergelijks? Het wordt lente en zomer, mensen gaan sateetjes bakken op hun bbq, en daar willen ze saus bij. Misschien kan een slager er een leuke combo-deal van maken waarbij je een pot saus krijgt voor een scherpe prijs bij aankoop van een pond of kilo satestokjes?
  2. Valt de leverancier van die borden hier iets te verwijten? Als je zelf een order opzegt voor het plaatsen van reclameborden maar er in de overeenkomst niets staat over hoe in dat geval de kosten moeten worden verrekend dan vrees ik dat je er gewoon voor moet betalen. De uitbater van die borden heeft niets verkeerd gedaan, en had ze gewoon geplaatst als je het niet geannuleerd had. Wellicht hadden ze ook nog wel borden kunnen plaatsen met andere informatie als je dat gewild had. Het zou een andere situatie zijn geweest als de uitbater van die borden zelf de overeenkomst ontbonden had omdat ze bijvoorbeeld geen personeel meer hebben om ze te plaatsen, maar daarvan lijkt geen sprake.
  3. Het is nu natuurlijk wel heel lastig - alle restaurants zijn dicht, evenals veel markten, braderien, etc, en dat lijken me plaatsen bij uitstek om kennis te maken met dit product. Anderzijds wordt het wel weer BBQ seizoen, en dat is wellicht een kans op het te verkopen aan consumenten. Qua marketing denk ik dat je het hier moet gaan hebben van influencers, als die saus echt zo goed is moet het denk ik wel lukken om veel mensen te bereiken via instagram en dergelijke tegen redelijke kosten... foodbloggers en dergelijke te over, en als het echt heel goed is kun je al bereik verkrijgen door gratis samples op te sturen, al vrees ik dat iedereen met een echt groot bereik er ook een zak geld bij wil hebben.
  4. Waarom niet? De particulier zal het toch ook ergens gekocht hebben, en als het iets redelijk waardevols is (laptop oid) de factuur nog wel (in zijn mailbox) hebben?
  5. Ik denk dat dat ook het idee achter is: dat niet jan en alleman zich gaat inschrijven bij de kvk, naast hun baan een paar kleine dingetjes doet en vervolgens de voordelen van zelfstandigheid voor de IB claimed. Uiteraard zitten daar ook wel weer wat haken en ogen aan in geval van bijvoorbeeld partners waarvan er 1 in loondienst werkt, en de ander huisvrouw/man is met een klein handeltje dat onwaarschijnlijk zoveel tijd kan kosten. Het idee is niet echt dat iemand over je schouder mee zit te kijken met een stopwatch die op 1224 of 1226 uitkomt: in veel gevallen is best duidelijk of iemand (voornamelijk) ondernemer is of juist niet. Qua kilometers is het natuurlijk een ander verhaal, je auto heeft er tenslotte een teller voor. Mocht je een auto strict zakelijk willen houden om bijtelling te voorkomen dan kun je in principe de afstand tot op de hectometer nauwkeurig administreren, inclusief kilometers die je kwijt bent als gevolg van parkeerdrukte, omleidingen of wat dan ook. Gevaarlijk hoeft dat niet te zijn: je kunt gewoon de tellerstand noteren als je eenmaal een plekje gevonden hebt. Maar het idee is daar ook wel een beetje anders: het is min of meer de intentie van de staat om iedereen met een leaseauto bijtelling te laten betalen, en mensen die onder die 500 km blijven zijn de uitzondering.
  6. Ik denk dat het enige punt dat ik ermee wilde maken is dat iemand die niet bereikt -wil- worden maatregelen kan nemen om te voorkomen dat het bewijsbaar gebeurt (whatsapp confirms kan uit, sms confirms kunnen uit, email confirms staan standaard uit om spammers niet te helpen). Iemand die wel bereikt -wil- worden zou mogelijk niet bereikt -kunnen- worden met een aangetekende brief in de huidige situatie. Als er dan een overeenkomst is die een vorm-eis stelt dat er een aangetekende brief moet worden verzonden (op zich vrij ongebruikelijk bij bonafide bedrijven) dan zou je verwachten dat een email met de toevoeging 'tevens verzonden als aangetekende brief' in deze tijd gewoon voldoende moet zijn voor een bonafide bedrijf.
  7. De vraag is alleen hoeveel - voor zover ik begrepen heb is de omzet van online kleding zelfs afgenomen. Als je dan ook nog 180 panden hebt die geld kosten (misschien krijgen ze wel uitstel van huur, maar dat is geen afstel), wordt het al gauw lastig.
  8. Ik zou de herinnering wel sturen als de betaaltermijn verlopen is, en dan gewoon eisen dat men binnen 2 weken alsnog betaalt. Dit gaat op zich niet opleveren dat men nu gaat betalen, maar stel dat andere leveranciers gaan procederen, dan zou jij eerst nog een herinnering moeten sturen, redelijke termijn gunnen, en dan pas verder kunnen. Incassobureaus kun je gewoon overslaan. Ik weet niet hoe hoog het bedrag is en of het het procederen waard is (laat staan of ze uberhaupt kunnen betalen). Dat zal een overweging zijn als je zich niet aan hun nieuwe termijn houden en je het via een kantonrechter wilt halen.
  9. Dat is zeker verstandig, al heb je natuurlijk wel gevallen van een malafide partij die niet bereikt wil worden. Van email of sms is niet technisch aan te tonen dat deze zijn aangekomen, laat staan gezien en gelezen. Verder vermoed ik dat iemand die niet bereikt wil worden geen whatsapp op dat nummer gebruikt, of de bevestigingsfunctie heeft uitgeschakeld. Het niet krijgen van zo'n afhaalbriefje is best een realistische mogelijkheid, maar klinkt een stuk minder plausibel als je in ieder geval kunt aantonen ook nog een email, sms en app bericht verzonden te hebben. Dat dat allemaal niet aan zou zijn gekomen is gewoon heel onwaarschijnlijk. Bovendien denk ik dat een rechter wellicht ook kijkt of een partij belang heeft bij het zoekraken van een aangetekend stuk. Als dat niet of nauwelijks het geval is lijkt het me dan weer waarschijnlijker dat het wel geloofwaardig is.
  10. Uiteindelijk komt die brief inderdaad wel retour, maar dat kan best een paar weken duren. Als je iets tijdig moet opzeggen oid dan kan het daardoor te laat zijn. Bovendien bewijst het terugkomen van de brief niet dat er een afhaalbericht is achtergelaten. Ergens lijkt me momenteel de beste weg om, als het een vereiste is om een aangetekende brief te sturen, dat wel te doen, maar ook de brief per email oid te sturen. Als de ontvanger verder ter goede trouw is is dat wel zo handig: om emails te lezen hoef je niet naar kantoor, om de post op te halen waarschijnlijk wel.
  11. Dat is een lastige situatie. Als je enige bron van inkomsten ondernemen en wellicht wat rendement op vermogen is, dan is het urencriterium zelden een probleem: er komt niemand kijken of je echt die 1225 uur maakt, als je kunt leven van je bedrijf zal het wel zo zijn. Maar als je daarnaast deeltijd in loondienst werkt kan het verhaal rap veranderen. Ik kende iemand die 20 uur per week in loondienst werkte en daarnaast een eenmanszaak had waarmee hij het urencriterium wel haalde. De inspecteur had daar echter nogal zijn twijfels bij, gelukkig voor hem waren het zelfs meer dan 1225 facturabele uren en kon men op basis daarvan bepaalden dat hij alsnog IB-ondernemer was. Anderzijds zullen er genoeg mensen zijn die wel 1225 uur met hun bedrijf bezig zijn, maar geen 1225 facturabele uren maken. Als je dan daarnaast nog een paar dagen per week in loondienst werkt moet je met een goed verhaal komen.
  12. Het niet-ontvangen van zo'n afhaalbericht is overigens best een realistisch scenario: het is me afgelopen jaar al een paar keer overkomen dat een zending (pakket waarvoor getekend moest worden, geen aangetekende brief) zou zijn aangeboden door postNL, maar in de praktijk bleek dat niet het geval. Nu gebeurt het wel vaker dat bezorgers gewoon te laks zijn om aan te bellen, maar deze liet ook geen afhaalbericht achter in de brievenbus. Gelukkig had ik track & trace nummers en waren het zendingen die ik verwachtte waardoor ik wist dat ze op de afhaallocatie lagen, maar dat is uitsluitend het geval omdat ik zelf die zendingen volgde. Als er iets was bezorgd dat ik niet verwachtte zou het ongezien retour afzender zijn gegaan na een week of twee. In die zin zou het dus realistisch best mogelijk zijn dat de ontvanger ook geen afhaalbericht krijgt, en daarmee geen weet heeft van het bestaan van de brief - ook ter goeder trouw. Wat dat betreft kan het ook handig zijn om een brief zowel aangetekend als 'gewoon' te verzenden: de gewone brief zal in de brievenbus terecht komen, en als de ontvanger ter goeder trouw is is daarmee het probleem voorkomen.
  13. Als je een proeftijd hebt kom je er inderdaad heel gemakkelijk mee weg. Zo niet wordt het natuurlijk wel een stukje lastiger: ik denk niet dat je de huidige situatie had kunnen voorzien. Jij niet, en de nieuwe werknemer ook niet. Ik weet niet op welke datum deze overeenkomst is aangegaan, maar 2-3 weken geleden leek er nog relatief weinig aan de hand in nederland, en een complete lockdown waardoor veel werk compleet onmogelijk is geworden was, denk ik, op dat moment niet met enige zekerheid te voorzien. Uiteraard neem ik ook aan dat je dit op het moment van overeenkomst niet voorzien had, anders had je wel anders beslist over het in dienst nemen van iemand.
  14. Er staan talloze vliegtuigen werkelooos geparkeerd, maar het merendeel zijn passagiersvliegtuigen met een beperkte hoeveelheid mogelijkheid om ook vracht te transporteren. Zo'n toestel kat je niet zomaar even om, maar stil staan kost ook veel geld. Wat dat betreft denk ik dat luchtvracht best mogelijk blijft, maar wel een stuk duurder zal worden als je dat moet doen met toestellen ingericht met een cabine voor passagiers. Zeker voor relatief lichte vracht (in de zin van kg/m3) als mondkapjes en dergelijke is het nogal prijzig, maar niet onmogelijk.
  15. Streamen lijkt sowieso wel een populaire activiteit tijdens een periode van isolatie. Ook interessant is de hoeveelheid internetverkeer, bijvoorbeeld via https://stats.ams-ix.net/index.html Op zich zegt dit niet welk soort traffic het is, maar je ziet wel een vrij scherpe toename in de laatste week/weken. Hoeveel het gebruik van mobiel internet is toegenomen kan ik zo snel niet vinden. Ergens is het wel een logisch gevolg: mensen die vrijwillig thuis blijven zullen meer internetten, maar door het idee van sociale isolatie zul je ook wel een toename zien in facetime/whatasapp video calls, in geval men dat verkiest boven fysiek bezoeken. Ik zag zelfs dat netflix van plan is om nu video met een wat lagere bitrate aan te bieden zodat de boel niet 'verstopt' raakt. Of het een significant verschil maakt durf ik niet te zeggen: veel videodiensten (bijvoorbeeld youtube, maar ook npo) schalen de bitrate sowieso terug als je bandbreedte onvoldoende blijkt om een beeld te houden zonder onderbrekingen en buffer problemen. Dit geldt ook voor diverse adult sites, die blijkbaar forse stijgingen in verkeer zien sinds alle maatregelen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept