Jump to content

Benm

Moderator
  • Content Count

    6,964
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Benm last won the day on April 28

Benm had the most liked content!

Community Reputation

107

Personal info

  • How did you find us:
    partner-site
  • Address
    Azielaan 756, Utrecht, 3526SZ, Netherlands
  • First name
    Ben
  • Last name
    Merghart
  • Company or organization name
    Web Chemistry
  • Website address

Register

  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. En dat is ook alles wat je (hoogstens) hoeft te doen in een dergelijk geval. Gaat het hierbij overigens om een verkoop op afstand (webwinkel oid), of heeft de klant het product zelf afgehaald en betaald vanuit jouw bedrijfsruimte? Als het geen koop op afstand is dan heeft de klant niet eens het recht de overeenkomst zomaar te ontbinden zonder een goede reden, al mag je het natuurlijk wel aanbieden. Ik neem even aan dat het gaat om een product dat niet per post te verzenden is, waardoor de klant weinig andere keuze heeft dat het persoonlijk terug te komen brengen - als de klant het ook is komen halen lijkt me dat geen onredelijke eis van jouw kant. Maar goed: je stelt dat de klant korting probeert te krijgen. Dat zou natuurlijk kunnen, heeft deze klant een voorstel gedaan voor een lager totaalbedrag voor deze order?
  2. Het bewijzen van de validiteit is natuurlijk wel lastig, zeker als het om anonieme bronnen gaat waarvan niet meer vast is te stellen welke relatie tot IVB ze hebben gehad. Maar het is inderdaad wel aan de rechter: acht deze het zwartboek in enige mate geloofwaardig? Met daarbij een barrage aan negatieve reviews en klachten op diverse fora en dergelijke? Direct bewijs in de zaak is het wellicht niet, maar het kan een rechter wel een indruk geven dat IVB blijkbaar vaker verwikkeld raakt in dergelijke conflicten met haar opdrachtgevers, terwijl dat in de branche (voor zover ik weet) tamelijk ongebruikelijk is. Je mag best liegen als partij in een proces, maar als je op je eerste leugen betrapt bent is de rest van je verhaal acuut minder geloofwaardig.
  3. Niet compleet waardeloos, en qua functie voor de eigenaren waarschijnlijk bijzonder waardevol. Waar het om gaat is de -economische- waarde van een dergelijke auto. Als het geen bijzondere auto is (geliefd onder verzamelaars oid) maar een "gewone" volvo oid van 20 jaar oud kun je ergens al een beetje op marktplaats gaat zoeken wat de vraagprijs voor een dergelijk ding is. Neem iets als dit: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1434490799-volvo-v70-2-5-1998-grijs.html Prima karretje, ik zou er geen moeite mee hebben om daarin te rijden, maar de vraagprijs is 795 euro. Als bij dat ding de versnelling, koppakking of iets dergelijks het begeeft is het economisch afgeschreven. En dan is die 795 euro nog een -vraagprijs-, stel dat je zoiets in executie zou verkopen dan is de prijs nog een stukje lager. Stel dat het ding gestolen zou worden, hoeveel dacht je van de verzekering te krijgen indien je tegen diefstal verzekerd bent? Bovendien is jouw auto niet 'helemaal kapot' - als ik het verhaal correct begrijp heeft de huurder er enige tijd mee rondgereden, en heb je er zelf ook nog mee naar een garage gereden etc. Zo bezien lijkt de auto feitelijk nog gewoon prima te gebruiken, alleen ratelt er iets als de boel eenmaal warm is. De maximale schade die je hier kunt hebben geleden is het verschil in dagwaarde tussen de wagen met en zonder het ratelende geluid. Ik zou dat begroten op, zeg 100 euro, als het ding verder nog gewoon bruikbaar is?
  4. Domweg op het niet verantwoordelijk zijn voor de schade. Als je een auto huurt zonder deuk en die met deuk terugbrengt is het vrij evident dat de deuk ontstaan is tijdens de huurperiode. Overigens niet per se door schuld van de huurder, het zou ook vandalisme kunnen zijn oid, hoe dat gedekt is verschilt per geval. Maar een mechanisch defect? Hoe wou je daarvan -bewijzen- dat dat volledig de schuld van de huurder is? Misschien liep die versnellingsbak al (letterlijk?) op zn laatste tanden? Als huurder kun je het niet weten - als de distributieriem knapt en de hele motor in de soep loopt kun je dat ook niet aan de huurder verwijten.
  5. Gezien de leeftijd en kilometerstand van de auto neem ik aan dat indien de versnellingsbak vervangen moet worden, deze auto een total loss is. Het lijkt me echter dat de huurder er niet voor aansprakelijk is - een schakelfoutje moet kunnen, als je probeert weg te rijden in de 3 ipv 1 heb je in sommige auto's ook vervaarlijke geluiden, maar kom je op zich nog best vooruit. Het zou een ander verhaal zijn als ie bijvoorbeeld met 100 km/h het ding in zn achteruit ramt, maar daarvan lijkt geen sprake. Bovendien ligt de bewijslast bij jou: De versnelling ratelt nu blijkbaar als deze warm is. Hoe kun je -bewijzen- dat dat niet het geval was voordat deze klant ermee ging rijden, en dat het veroorzaakt is door foutief handelen, en niet door slijtage nadien?
  6. Dat terugplaatsen en her-openen komt wellicht door de gerechtelijk uitspraak waaruit ook blijkt dat die reviews gewoon mogen. IVB is extreem intimiderend naar fora en review sites toe. Ter illustratie: ze hebben bij mij op mijn persoonlijke mailadres lopen drammen over het verhaal op HL. Geen contact opnemen via HL, maar bedrijfsadres opzoeken en daar gaan mailen. Uiteraard is dat niet zo moeilijk, maar dat ze die weg kiezen zegt wel iets.
  7. Tja, ze moeten dat toch een of andere "expert" te voorschijn halen en dat is dan de branchevereniging, waar dit bureau uiteraard geen lid van is. Je ziet dat wel vaker in de journalistiek natuurlijk: iets over een of andere malfide autoverkoper oid, en dan commentaar van de Bovag waar die toko niet bij aangesloten is. Feitelijk zouden ze dat beter kunnen weglaten.
  8. Maar niet fraaier... ik heb het fragment bekeken, en een verklaring voor brieven die niet aankomen of zelfs een verzonnen verhaal dat een schuldenaar gebeld zou hebben komt er niet. Ja, de post maakt wel eens iets zoek, maar 3 van de 3 brieven? En alle emails ook zoek? Geen plausibel verhaal.
  9. Het gaat denk ik meer om het principe dan om het bedrag. Bovendien is het bedrag natuurlijk best wat hoger als je bijvoorbeeld iedere week cash pint, dan zit je al boven de 40 euro per jaar. Anderzijds heb je als particulier tegenwoordig wel een overstapservices waarmee je gemakkelijker van bank kunt wisselen: automatische incasso's en dergelijke gaan dan vanzelf over, en betaling naar je oude rekening ontvang je nog een jaar oid. Op zich best te doen natuurlijk, redelijke kans dat ING hiermee een flink aantal particuliere klanten weet weg te jagen, maar daar zullen ze wellicht niet eens rouwig om zijn.
  10. Bellen die zelf? Ik zie wel eens neppe pop-ups die zeggen dat er een virus op mn computer staat oid met een 'support' nummer erbij. Dat is uiteraard de klassieke indiase tech support scam, maar ze hebben mij nog nooit gebeld (hopelijk blijft dat zo). Vroeger wel regelmatig bellers met in india/pakistaans accent die aandelen wilden verkopen, maar die lijken ermee gestopt te zijn ;) Maar goed, nu de kvk geen nummers meer verkoopt ben ik wel benieuwd wat de telemarketeers gaan doen om er alsnog aan te komen. Ik kan me wel voorstellen dat er een markt ontstaat voor illegaal vergaarde nummers. Op zich vervelend, gezien de marketeers nu altijd op mn 030 nummer bellen dat ook bij de kvk staat, naar niet op mn 06.
  11. Dat kan verkeren: blijkbaar zijn ze op een of andere manier aan je nummer gekomen. Ik weet niet of je dat ergens openlijk op je website of social media hebt staan, of wellicht een keer hebt ingevuld voor het een of ander. Blijkbaar hebben ze zelfs 2 nummers weten te bemachtigen, de vraag is uiteraard hoe. Als je die nummers ooit hebt gebruikt voor een of andere win-actie of iets dergelijks zou het best kunnen dat je per ongeluk toestemming hebt gegeven om je te mogen benaderen, maar zo niet is een beetje de vraag hoe ze er aan zijn gekomen. Overigens is het best een lastig ding: ik kreeg gisteren een SMS dat mijn vodafone abo zou worden geblokkeerd tenzij ik naar een of andere link ging. Nu ben ik helemaal geen klant van vodafone en heb het maar niet gewaagd om op die link te klikken, maar het leek me overduidelijk een poging tot bedrog of fraude. Er zijn overigens een aantal online diensten waarbij je het nummer van de afzender kunt checken. Ik weet niet of jouw sms een zichtbaar nummer als afzender had, maar als dat het geval is kun je eens zoeken of meerdere mensen zijn lastiggevallen, of melding maken bij dergelijke sites. Er zijn apps die dergelikje berichten kunnen blokkeren, en als je de afzenders daar aangeeft voorkomt het dat ze andere mensen kunnen lastigvallen. Pas overigens wel op met dergelijke apps, ze zijn niet allemaal bonafide.
  12. Mwoah, als het gesloten verpakkingen zijn dan zal er echt niets in gaan groeien of iets dergelijks: als het een jaar houdbaar is, is het meestal gewoon eindeloos houdbaar. Fabrikanten moeten inderdaad testen op houdbaarheid in versnelde-verouderende situaties en dat kost geld, maar levert weinig extra op. Of iets nou 1 of 10 jaar houdbaar is zal voor de gemiddelde klant geen factor zijn, en voor de groothandel ook niet echt: als dingen langer dan een jaar op een palletplaats liggen doe je wat verkeerd.
  13. Niet specifiek buitenlanders, maar ook klanten met een rekening bij een andere bank dan de exploitant van de pinautomaat. In winkelcentra zie je vaak 3 automaten naast elkaar van verschillende banken. Blijkbaar is het plan om het in nederland voor alle pinautomaten te gaan doen (die gaan vervangen worden door 1 "merk"). Ik vind het geen verstandig plan: veel ouderen gebruiken contant geld, en die pinnen nu zeg 250 euro voor een week. Nederlanders zijn zuinig genoeg om 1000 euro te pinnen ipv 4 keer 250 als ze dat 3 euro scheelt, en overvallers en dergelijk tuig weten dat maar al te goed. Ik vrees dat er veel meer berovingen en dergelijke bij pinautomaten gaan plaatsvinden omdat de gepinde bedragen hoger worden: als je 80 cent per transactie moet betalen ga je geen 20 euro pinnen denk ik.
  14. Da's vreemd, de meeste kassa's werken helemaal niet als er geen geldlade in zit. Maar qua contant geld zie wel steeds minder pinautomaten, in het buurtwinkelcentrum hier zit er bijvoorbeeld geen, als je cash wilt pinnen moet je naar het volgende winkelcetrum (daar zitten er gelijk een stuk of 4). Anderzijds heeft dat weinig met grote bedragen te maken - meer dan 1000 euro per dag per rekening komt er niet uit. Dat je moet betalen om contant geld op te nemen is voor nederland nieuw, maar er zijn genoeg landen waar dat al jaren zo is. In thailand of indonesie betaal je respectievelijk ca 4 en 1 euro per geldopname, ongeacht het bedrag. Op zich lijkt dat mee te vallen, maar uit de gemiddelde indonesische pin komt maximaal het equivalent van 100 euro per transactie, sommige geven 200 maar die moet je zoeken.
  15. Een leverancier zal -altijd- zeggen dat een product voorbij de THT niet meer geschikt is voor verkoop. Zij garanderen de kwaliteit niet voorbij die datum, en worden er al helemaal niet blij van als je een oude voorraad verkoopt of ook maar weggeeft van een product waar zij nu winst op kunnen maken. Die THT data zijn vaak heel arbitrair. Voor cosmetica zou ik het niet precies weten, maar ook niet inzien waarom iets dat volgens de fabrikant 2 jaar houdbaar is na pakweg 5 jaar niet meer goed zou zijn. Misschien zijn er wat pigmenten die verliezen aan kracht of iets dergelijks, maar het lijkt me sterk dat het product onveilig zou worden voor gebruik. Als de productveiligheid terugloopt met de tijd moet het een HT datum hebben, iets dat je ziet voor vers vlees en dergelijke. Consiumptie na die datum kan daadwrekelijk een gezondheidsrisico opleveren. Bij een THT datum is dat niet echt het geval: je zou als je wilt een blik ananas kunnen eten met een THT van 1995 - of het smakelijk is weet ik niet, maar ziek zal het niet je niet maken.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept