Jump to content

Martin Molter

Junior
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Wiemers 35, Veendam, 9642KH, Netherlands
  • First name
    Martin
  • Last name
    Molter
  • Company or organization name
    Molter ICT
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Location
    Veendam
  • Phone number
    0598632462
  • Branch
    Industrie & bouw
  • Website address
  1. Ik vind dat je als ondernemer hier toch wel het één en ander van moet weten, ook al besteed je het uit aan een ander, dus schaf wat boeken aan of struin wat af op internet, of vraag na bij mede-ondernemers c.q. boekhouders. Ik zou toch echt doen wat eerder is voorgesteld: Bereken wat je omzet en je kosten tot nu toe zijn geweest, trek dit door naar een heel jaar, eventueel rekening houdende met bepaalde hogere/ lage omzetten en kosten die je nu al weet. Vervolgens raad ik aan om alvast een inkomensaangifte van de belastingdienst te downloaden en daar zoveel mogelijk in te vullen: activa, passiva, eigen vermogen (eventueel met behulp van één van de vele boeken over financien c.q. boekhouden). Aan de hand daarvan moet je toch een aardige schatting krijgen wat je moet afdragen. Dan moet je toch wel een aardige schatting kunnen krijgen, mits je omzetten en kosten regelmatig zijn. Veel succes ! Zaken die je op internet kunt uitzoeken: belastingtarieven, aftrekposten, zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling,
  2. Mijn startersperiode zit er bijna op en na 3 jaar met veel pieken en dalen, krijgt mijn bedrijf eindelijk een daadwerkelijke richting. Na 6 maanden ontwikkeling en 2 maanden pilot draaien in een testwinkel voor een winkelketen, heb ik een akkoord bereikt om al hun 10 winkels te voorzien van een kassa systeem gebaseerd op open source technieken (Linux, MySQL, PHP). De uitrol van de basisfunctionaliteiten vind plaats in september en wordt gedaan bij 10 franchisers die allen te popelen stonden om de testpilot te doen. Een grote yes voor zowel deze keten, voor mij en wellicht ook een beetje de open source gemeenschap.
  3. Interessant om een variatie te zien op een oud niet uitgewerkt idee van me, allemaal geboren uit het idee dat ik een online facturatieprogramma wilde hebben eventueel met wat cash flow/ en persoonlijke financien. Aangezien het idee in de prullenbak ligt lijkt het me leuk om het te delen, wellicht kan de topicstarter hier zijn voordeel mee doen. In principe was het basisidee voor een website voor het maken van een budget/ huishoudboekje/ administratie voor particulieren, freelancers en zzp'ers voor zowel kortere maar ook zeker de langere termijn. Het was de bedoeling om alles zeer intuitief te maken, met veel uitleg beschikbaar. Ik had indertijd zelfs al een website geclaimd: www.goudkist.nl Basisgegevens: Het pakket moest natuurlijk gevoed worden van gegevens, al je bezittingen qua geld, eventueel qua goederen etc, en alle vaste en incidentele uitgaven. Denk aan invoeren saldi van de bank- en spaarrekeningen, inkomsten, hypotheek, andere vaste lasten, zakgeld van de kids, wekelijkse bloemen van de vrouw, zondagse vette hap om de hoek en alle andere uitgaven etcetera etcetera. In principe vallen alle posten onder een bepaalde groep en kunnen er groepen aangemaakt worden voor het overzicht. Wat kan ik uitgeven, en wanneer kan ik het kopen? Of je nu een auto, een boot, een huis of wat dan ook wilt aanschaffen kun je hier een rekenmodel van maken (de site schotelt je verscheidene standaardmodellen voor dat type aankoop voor) en verwerkt dat in je kostenplaatje. Het is de bedoeling dat de gebruiker zoveel mogelijk geholpen wordt met de financiele gevolgen van een keuze zodat er zo veel mogelijk bekend is. Gevolgen voor budget Met alle 'wensen' ingevoerd is het mogelijk met 1, meerdere of alle wensen het budget op kortere en lange termijn te bekijken en zodoende een goed gevoel te krijgen op wat je kunt besteden, en wat de gevolgen zijn voor je financiele plaatje, eventuele aanbiedingen van financiele producten kunnen hierin verwerkt worden. Uiteraard waren dit maar pas enkele van de vele basisideeen, de uitbreidingsmogelijkheden zijn legio, zowel op het gebied van wat doet het pakket als wat kan ik er allemaal mee aanbieden. Andere uitbreidingen: facturering, administratie, hrm kortom vol aspect van bedrijfsapplicaties. Verdienmodel? Volledig werkend basismodel voor iedereen. Uitbreidingsmodules: bepaalde vaste bedragen Verkoop ruimte financiele producten aan banken/ financiele instellingen.
  4. Ik kwam laatst deze site tegen: http://www.transportopdracht.nl/ Wellicht handig om altijd de goede kosten van vrachten over ver te bepalen c.q. uit te besteden. Btw, ik heb totaal geen contacten met dit bedrijf, het lijkt me alleen een handige site voor bepaalde ondernemers.
  5. Ik meen eerder op dit forum gelezen te hebben, dat je na de eerste 'nee' van een bank niet moet opgeven en ze allemaal moet proberen. Diegene had echter wel een goed bedrijfsplan geschreven, dus dat lijkt me wel aan te raden.
  6. Of je rood kan staan hangt van je bankier af. Voordat je start ga een aantal banken bij langs om hierover te informeren, wat de mogelijkheden zijn en hoeveel je rood mag staan. In het algemeen zijn de standaard banken nogal terughoudend wat betreft het rood staan van starters, dit moet je dus met hun uitzoeken, zij kunnen je ook vertellen wat verstandig is. Afhankelijk van hoeveel je nodig hebt, kan het soms handig zijn om een financieel adviseur in de arm te nemen die je met de financiele begroting kan helpen. edit: De bankrekening van de BV is dezelfde als de rekening waar de klanten naar toe betalen, het kan wel voorkomen dat BV's meerdere rekeningen hebben voor verschillende doeleinden.
  7. Zijn de bedrijven B en C gelieerd aan A of zijn het gewoon klanten?
  8. Meld je aan op de KVK-site en je kunt van elke onderneming een uittreksel ophalen. Dit kost een beetje, maar geeft je zekerheid. Je zou dit kunnen doorberekenen in de prijs als administratiekosten. In principe als die persoon niet als tekeningsbevoegd op de kvk uittreksel staat, dan kunnen zij daar inderdaad bezwaar tegen maken. Wat wel dubbel is dat ze wel de 30 euro hebben betaald, wellicht heeft dat nog juridische gevolgen, dat kan een jurist wellicht beter beoordelen.
  9. Ik moet inderdaad concluderen dat ik eerder te veel offtopic ben gegaan door mijn ervaringen te delen over de ABN-Amro. Ik snap ook wel dat je als startende ondernemer niet te veel kunt verwachten, en je gewoon moet renderen en geld moet verdienen zonder te veel vreemd geld in huis te halen. Het gaat me alleen op de manier waarop, en de wijze waarop je als starter behandeld wordt. Doet me denken aan een vroegere directeur van me: "Vertrouw nooit geen vreemd geld, de aandelenbeurzen zijn er niet voor ondernemers, en zorg dat je altijd alles met eigen geld betaalt."
  10. Kan je niet achter de leveranciers van die producten komen en eventueel te kijken of zij een importeur in de Benelux hebben? Mocht dat niet zo zijn is het wellicht een kans om zelf die importeur daarvan te worden. Ik zou zeggen begin bij de fabrikant en ga verder zoeken.
  11. Ik zit al een tijdje te overwegen om mijn huidige huisbankier (ABN-AMRO) te vervangen voor een ander, ben daarom zeer benieuwd hoe Bizner zich gaat ontwikkelen. Het concept spreekt me wel aan (en nee niet voor het krediet). Wacht op dit even af tot ze IDEAL gaan ondersteunen, heb net even met hun gebeld, planning is ergens in december. Hoofdredenen voor mij zijn de slechte service en de onverschilligheid waarmee je als jonge onderneming te maken krijgt binnen een gelouterde organisatie als de ABN-Amro. Bij het openen van een rekening gaat het nog, en wordt je goed behandeld, ik had echter een tijdje geleden (mijn bedrijf bestond toen iets meer dan een jaar) extra krediet nodig voor een grote opdracht. Met een zeer goed positief saldo, jaarrrekening 2006 en een getekende opdrachtovereenkomst van de klant onder de arm ben ik naar de lokale ABN-Amro gestapt (wel eerst bellen om een week later er te mogen verschijnen). In principe had ik een week extra geld nodig om het hardwaregedeelte van de overeenkomst in te kunnen kopen. Na 40(!) minuten gewacht te hebben werd ik eindelijk geholpen, en stond binnen 5 minuten weer buiten. 'Sorry meneer, maar wij verlenen aan startende ondernemers in deze regio de eerste 3 jaar geen krediet'. Ik was perplex, woedend en had nog dezelfde dag m'n rekening op willen zeggen. Ik had me nog iets kunnen voorstellen als ik ooit zwaar rood heb gestaan, een tweede hypotheek had gehad oid, maar dit sloeg alles.
  12. ' Mooi lijstje, een reusje daarvoor. Verder zou ik nog willen toevoegen: Actebis Computers www.actebis.com Gistron www.gistron.com Complies www.complies.nl Daarnaast heb ik mijn twijfels over het gaan verkopen van hardware als een corebusiness met enkele diensten erom heen. Er is zoveel aanbod op dit gebied (ín veel winkels vind je tegenwoordig computers, notebooks en printers) dat het a) zowel moeilijk wordt om er tussen te komen en b) het een keigoede ondernemer vergt om er iets succesvols te maken (niet voor niets gaan er bij vele webshops en computerwinkels het licht uit). Echter waar een goede wil en een goede uitvoering is, is een weg. Een unieke insteek is essentieel, je moet anders zijn, en je moet anders denken dan de grote aanbieders van tegenwoordig. Om wat inzicht te geven in mijn situatie. Vorig jaar juli ben ik voor mezelf begonnen met helemaal niets, geen klanten, geen prospects, geen producten. Ik had wat spaargeld, en een hoop ervaring in de ICT als ICT manager en projectleider, dus ik dacht dat na een aanloopfase het mogelijk zou zijn om wat op te starten. Achteraf gezien was dat erg naief en onbezonnen. Om mezelf wat te doen te geven ben ik begonnen met het repareren en verkopen van computers, hulp aan huis bij particulieren met allerhande computer gerelateerde diensten en consultancy aan bedrijven, en het maken van specifieke webapplicaties. Mijn doel was om in no time te groeien zodat eventueel personeel die activiteiten over konden nemen, en ik me met iets uitdagender projecten bezig kon houden. Dat is me goed tegengevallen. Met vallen en opstaan heb ik het afgelopen jaar de diensten naar bedrijven compleet anders aangepakt en ben ik me gaan richten op specifieke diensten voor bedrijven. Dit betreft specifiek applicatiebeheer (wij doen dit voor verscheidene bedrijven die liever alleen met hun core business bezig zijn), consultancy en advies, maar onder andere ook een computer service voor bedrijven en een aantal specifieke netwerk- en server trajecten.. Ik heb het geluk gehad dat ik nog in redelijke korte termijn een voet heb kunnen binnenkrijgen bij een aantal grotere MKB bedrijven hier in de regio waar de diensten vanuit een compleet andere invalshoek gedaan worden. Het hardware is bij mij dan ook niets meer dan iets om de diensten aan te vullen, wel kan ik nu vaak mijn hardware tegen veel betere marges dan gebruikelijk in de markt wegzetten omdat ik op een heel andere manier bij hun binnenkom. Wat te leren van mijn verhaal? Ik ben begonnen vanuit huis, lage overhead dus, en geen voorraad en ik heb het erg zwaar gehad. Dan wil ik nog niet eens stil staan bij een winkel. Je hebt een forse investering in zowel huur pand, gas, water en licht, maar ook heb je een uitgebreide voorraad nodig en om een goede service te garanderen: personeel om je vakanties en vrije dagen de winkel te bestieren. Bedenk dus goed wat je doet en hoe je het doet, want de start is erg moeilijk ook zonder overhead. Ik hoop dat de originele starter van deze post hier wat aan heeft, want de IT is een moeilijke business als je geen unique selling points hebt.
  13. Het was maar een eenvoudige mogelijkheid om een canon inktpatroon te besparen.
  14. Wellicht is het handig dat je vader een versie van CutePDF of iets dergelijks installeert. Hij kan dan kiezen om af te drukken naar de printer CutePDF die dan mooi een bestandje aanmaakt die opgeslagen kan worden. http://www.cutepdf.com/
  15. Als ik jou was zou ik een eenmanszaak oprichten en van daaruit een overeenkomst aangaan met betrekking tot de diensten die gedaan worden. Jij kan dan gedeeltelijk voor hem werken, en dan ook nog andere activiteiten ontplooien. Mocht je zoveel werk hebben dat je zowel bijna alleen voor hem bezig bent, dan moet je uitkijken dat de belastingdienst je niet gaat beschouwen als die man zijn werknemer. Dan is een andere constructie gewenst. Ik zou zeggen overleg het goed met hem, en eventueel met een adviseur.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept