Ga naar inhoud

StevenK

Raad van Advies
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. In aanvulling op Joost: zet vooral een paar stippen richting de horizon. Waar wil je over 1 / 3 / 5 / 10 jaar staan. En laat ook iemand meekijken, bij voorkeur iemand die jullie allebei nog niet kent, om jullie een spiegel voor te kunnen houden over waar jullie kansen en risico's liggen, waar jullie elkaar aan kunnen vullen en waar er juist overlap is, waar jullie zouden kunnen botsen en waar jullie elkaar kunnen versterken.
  2. Wat wil je bereiken? Dat deze boekhouder alsnog het werk afrondt of dat je je schade op die boekhouder verhaalt?
  3. Waar zit hun probleem met het aanstellen van een distributeur? Want juist bij dit soort logistieke afstanden is het hebben van een distributeur met een eigen voorraad snel interessant: als fabrikant heb je meteen je omzet en het risico ligt eigenlijk helemaal bij de distributeur.
  4. 'gewoon nihil'... Ik zou maar eens snel gaan praten met de adviseur die de omzetting begeleid heeft. Want hier kan niemand vanuit zijn glazen bol antwoorden wat precies het juiste antwoord is.
  5. Als die noodstroomvoorziening er één tussen stopcontact en werkplek: uiteraard. Maar als het gaat om de installatie van een 30 kWh homebattery met alles wat daarbij hoort, dan is het volgens mij geen pleitbaar standpunt dat dat een zakelijke investering is.
  6. Bedankt In mijn geval zijn een aantal stappen echt belangrijk geweest om dit plan bij elkaar te krijgen: Ik ben in een vroeg stadium in gesprek gegaan met een paar banken om een beeld te krijgen van welke informatie ze willen hebben en welke financieringsruimte er is. Daar kwamen een paar hoofdlijnen uit Looptijd vijf jaar is standaard. Bij sommige banken is zes jaar nog bespreekbaar. Eigen inbreng is belangrijk. Banken financieren in de regel 2,5 - 3,5 x de eigen inbreng. Achtergestelde lening van de verkoper (vendor-loan) geldt in dat kader ook als 'eigen inbreng'. Banken rekenen ook met de EBITDA en de omvang van de financiering wordt dan gelimiteerd tot een factor van de EBITDA. Die factor verschilt per bank, maar ligt in de order van grootte van 2,5 - 3,0 Verkoop aan iemand binnen het bedrijf (management buy-out) heeft voor de bank een lager risicoprofiel dan aan iemand van buiten het bedrijf (management buy-in) Naast een plan moet er ook een goed onderbouwde liquiditeitsprognose zijn, waaruit blijkt dat Rente en aflossing betaald kunnen worden over de hele looptijd Het investeringsniveau gehandhaafd kan worden op tenminste het niveau van de afschrijvingen Ik heb voor mezelf alle data in een uitgebreid sheet gezet, zodat ik met draaien aan knoppen snel het effect door kan rekenen voor de prognose voor vijf jaar. Ik had de volgende knoppen om aan te draaien rente banklening rente rekening-courant rente vendor-loan percentage jaarlijkse omzetgroei percentage jaarlijkse kostenstijging percentage jaarlijkse loonkostenstijging Investering per jaar Toen ik een concreet plan had, heb ik dat uitgewerkt in een ondernemersplan. Dit plan bevatte de volgende onderdelen: Beschrijving van de onderneming Mijn CV + motivatie Jaarcijfers afgelopen drie jaar Activastaat (verspaning is kapitaalintensief omdat je feitelijk je geld verdient met machines) Prognose komende vijf jaar Dat plan heb ik bij diverse financiers gepitched. Wat mij daarbij opviel dat, naast de 'dit past niet bij ons wat te groot, te klein' ik ook een paar reacties kreeg waarbij aangegeven werd dat dit plan niet te financieren was, maar er ook een variant voorgesteld werd die wel te financieren zou zijn. Uiteindelijk is het één van die voorgestelde varianten geweest die we rond hebben gekregen.
  7. Groei! leek me wel de plek om dit te delen. Mij kan niet verweten worden dat ik een one-trick-pony ben. Ik begon ooit in de ICT, werd daarna advocaat en de afgelopen zes jaar heb ik managementfuncties in de metaalindustrie ingevuld. Daarnaast ben ik overigens in die zes jaar ook nog steeds beschikbaar geweest voor juridische adviezen. Los daarvan ben ik altijd een techneut in hart en nieren geweest. Ik ben opgegroeid tussen techneuten en heb daarom altijd willen weten hoe iets werkt. Ruim tien jaar geleden kreeg dat voor mij een nieuwe dimensie toen ik kennismaakte met verspaning: het bewerking van harde grondstoffen (meeestal metaal of kunststof) door materiaal weg te halen door middel van bijvoorbeeld beitels op een draaibank, freesgereedschap in een bewerkingscentrum. In mijn werk in de metaal kreeg ik ook te maken verspanende toeleveranciers en werd mijn interesse in verspaning steeds groter. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een manier om in de verspaning aan het werk te gaan. Zoals veel mensen heb ik een Brookz account genomen en heb ik diverse bedrijven bekeken. Eén keer zat ik heel dicht bij een overname, maar daar kwam een ander voorbij die beduidend meer wilde betalen. Uiteindelijk kwam ik via mijn eigen netwerk bij een bedrijf waar een klik is met de huidige eigenaar. Maar daarmee was ik er nog niet. Financiering van een overname is duidelijk een vak apart. In eerste instantie leek het erop dat we, hoewel we het over de condities eens waren, er niet uit zouden kunnen komen omdat financiering op het randje zou zijn. En een avontuur starten met een waarbij de basis zo krap is dat dat alles volgens de prognose moet lopen omdat je anders de financiering niet kunt betalen vind ik een te groot risico. En uiteindelijk was het de huisbank van de verkoper die met een goed advies kwam voor een structuur waarin de overname vormgegeven kon worden en heb ik met de huidige naar daarover overeenstemming kunnen bereiken. Die structuur hebben we de afgelopen anderhalve maand uitgewerkt en geimplementeerd en deze week is de financiering definitief geworden, dus na zes jaar management voel ik me weer echt ondernemer . Met zes computergestuurde draaibanken en drie computergestuurde bewerkingscentra maken we een variëteit aan mooie producten.
  8. Ik zie dat je bankbestanden inleest. Dan loop je al meteen een stap achter op de Yuki's van deze wereld die met een API koppeling die bankgegevens binnenhalen. (zelfs in mijn eigen geschreven pakket haal ik die bankgegevens via een API binnen en dat is niet eens een boekhoudpakket, maar wel een pakket waar bankgegevens van belang zijn)
  9. Ik zou maar eens een bestuursrechtjurist inschakelen want of die brommer wel of niet voor milieubelasting zorgt zegt niets over de milieubelasting door jouw bedrijf. Dit klinkt alsof er een beslissing is genomen op de verkeerde gronden. Straks mag je ook geen banketbakkerszaak of ijssalon meer beginnen, omdat mensen daar dik van kunnen worden en dat ongezond is.
  10. Ik zie niet in wat de 'rompslomp' van verlonen zou zijn, een loonstrook kost ongeveer 15 euro. Of je wel of niet BTW belast factureert, als je dezelfde werkzaamheden voor je oud-werkgever doet ben je geen ondernemer maar werknemer. Hoeveel een payroller rekent moet je aan die payroller vragen. Maar dat dat van die 40 a 45 per uur krap wordt, dat snap ik.
  11. StevenK reageerde op Jolathea's topic in Fiscale zaken
    Precies wat @Hans van den Bergh zegt: voor de BTW ben je doorgeefluik. Als je die BTW op de factuur in rekening hebt gebracht en afgedragen, heb je helemaal niets betaald, want je cliënt heeft 't betaald en je hebt ook dus ook niets terug te vorderen.
  12. Het valt mij op dat TS geen antwoord geeft op de vraag wat er overeengekomen is en bij herhaling zegt: 'ik vind dat grootboek/boekhouding erbij hoort'. Als de opdracht alleen is geweest: 'hier de data, doe IB aangifte', dan hoeft die boekhouder geen grootboek te construeren. En de XAF moet voldoende zijn. Daar zijn diverse gratis viewers voor, maar ook de nieuwe boekhouder zal deze eenvoudig in kunnen lezen, als hij daartoe bereid is.
  13. Dat heb je wel. Ook al ligt er niet een document 'overeenkomst', heb je toch op één of andere manier afspraken gemaakt. Via telefoon / mail / whatsapp / postduif.
  14. Doen wat je hieronder suggereert: eerst iemand die dit werk ook doet het opnieuw uit laten voeren op basis van a. de inhoud van de overeenkomst en b. de data die je aangeleverd hebt. Aansprakelijk stellen kan altijd en lijkt me op dit punt ook wel raadzaam: 'Zoals je weet heb ik het idee dat de door jou gedane aangifte IB niet klopt. Hierbij stel ik je aansprakelijk voor de schade die daarvan het gevolg is. Dat betreft niet alleen teveel betaalde belasting(rente), voor zover ik dat niet gecorrigeerd kan krijgen, maar ook de kosten die ik moet maken om de aangifte na te laten rekenen en hopelijk aan te laten passen'. Of hij 'grootboekrekeningen' aan moet leveren ligt eraan wat je afgesproken hebt. Je schrijft dat je hem ingeschakeld hebt voor de aangifte IB. dat is iets anders dan een boekhouding doen. Dat lijkt me lastig: een andere boekhouder zal toch echt de hele aangifte opnieuw door moeten rekenen, hij kan, zeker met het uitgangspunt dat de vorige boekhouder slecht werk geleverd heeft, niet een deel van die aangifte gebruiken als uitgangspunt voor een corectie.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.