Dennis Smit

Junior
  • Aantal berichten

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Gieterijstraat 61, Rotterdam, 2984AB, Nederland
  • Voornaam
    Dennis
  • Achternaam
    Smit
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    iPerform Software
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

Dennis Smit's trofeeën

  1. Ik heb inmiddels contact hierover gehad met Exact, zij geven ook aan een extra bankboek op te zetten voor de creditcard en dan via een tussenrekening (b.v. grootboekrekening kruisposten) de creditcard afschrift af te handelen van de bankafschrift. Het volgende probleem is dat de Rabobank geen .mut bestanden aanbied voor creditcards, maar alleen een magere HTML pagina. Ik zal hier een stukje software voor maken welke deze omzet naar een .mut bestand zodat dit wel in te lezen is bij Exact Online in het bankboek 'Creditcard'. Al bij al, nog zeker geen netjes integrated pipeline, maar tenminste juist te boeken! Mis ik nog iets? ;-)
  2. Beste Forum leden! Wij krijgen elke maand een stevige (met veel regels) creditcard afschrift wegens de vele online diensten welke wij gebruiken voor ons bedrijf. Nu willen wij dit natuurlijk, zo goed mogelijk boeken in Exact Online. Een mogelijkheid welke onze accountant aanreikt is de volledige afschrift als factuur boeken en dan de regels van de 'factuur' op de verschillende grootboeken. Echter is dit weer moeilijk te combineren met alle losse facturen welke bij de creditcard afschrift hoort. Heeft iemand (of meerdere) hier ervaring mee en een good practice voor ontwikkeld? Ik zie uit naar jullie oplossingen hiervoor, en een selectie oplossingen vanuit verschillende invalshoeken zou helemaal mooi zijn! Dank ;-).
  3. Het is weer een tijdje geleden, dus laat ik weer eens reageren. Ik ben zelf ook direct naar mijn studie begonnen met mijn bedrijf, je maakt verschillende fasen door en dan nog staan we aan het begin (goede drie jaar bezig), ik bedoel dan niet alleen betreft het bedrijf maar ook mentaal, je groeit als persoon mee. Een fase welke ik zelf hard ben tegen gekomen is het verdelen van tijd tussen het bedrijf en de rest van je leven. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om ook zo nu en dan afstand te nemen, en in het begin kan dit erg moeilijk zijn. Bij iedereen loopt dit anders natuurlijk maar dit was voor mij op een gegeven moment een nadeel waar ik door heen moest, en van moest leren. Dan de voordelen, zoals ik ze zie, dit heeft vele facetten maar begint met het feit dat een eigen bedrijf je instaat stelt je leven zelf in te richten. Wanneer je succesvol of niet meerdere jaren een eigen bedrijf hebt ga je een enorme ontwikkeling door welke je voor de rest van je leven naar mijn inschatting een bron van vaardigheden oplevert. Het is een manier van leven, het kan je veel vrijheid geven. Maar wat ik belangrijker vind om aan te kaarten is de stelling welke je vader er op na houd. Het is waar dat je geld in een bedrijf stoppen (al kan dit heel beheerst en risico gespreid) een risico kan zijn. Maar het is ook waar dat het een investering is. Iets wat loondienst niet is. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat het geld en de tijd dat gestopt wordt in een bedrijf dat succesvol groeit vele malen in waarde kan stijgen door de tijd heen. Je creëert een entiteit met waarde welke in de meeste vormen van loondienst niet mogelijk is. Waarom is een bedrijf een 'risico'?, omdat het een investering is. Voordeel van een investering is wel dat ze goed kunnen uitpakken, en ik ben van mening dat een bedrijf bouwen de makkelijkste en meest zekere investering is, maar wel een waar veel tijd in gaat (lees: je kunt het ook op de beurs verhandelen maar verwacht niet een rendement van 300%). Wel kent ondernemerschap belangrijke competenties welke je jezelf bekend mee zal moeten maken, zie het nooit als een get-rich-quick scheme. Maar het geeft je wel de mogelijkheid om uiteindelijk financieel onafhankelijk te raken.
  4. Joost, ik was gisteren bij jullie op kantoor (aanrader trouwens) en op advies van je nog eens goed deze column doorgelezen. Wat je gisteren, en hier ook zegt. Eigenlijk draait het allemaal op een punt uit: 'geen enkele onderneming duurt eeuwig voort'. Top column!
  5. Open je ogen, je wordt misbruikt, genaaid je hebt de zaak niet meer in de hand en terwijl jij je zorgen maakt over de goede naam van de stichting en je ex-vriend maakt je ex-vriend zich blijkbaar geen zorgen om jou en z'n WSPN ontduiking. Je wordt hier door iedereen geadviseerd om stappen te ondernemen, je verantwoordelijkheid te nemen zodat je dadelijk niet dik in de problemen zit door de tijdbom die ontploft, en vervolgens vertel je 'ja ik wil niet echt actie ondernemen'. Dan vraag ik mezelf af, welk advies wil je horen? 'Ach, meid... niks aan het handje, dit gaat perfect zo maak je niet druk de situatie en de constructie is volledig normaal juist en legaal'. Onderneem actie, of stop met advies vragen gezien het enige juist advies is: de stichting weer in-control krijgen en vervolgens zo snel mogelijk ontbinden. Maar: Naar mijn bescheide mening. Vraag niet constant advies om het daarna naast je neer te leggen in de trend van 'ach, ja ik heb geen zin om zus en zo en de goede naam tumtietum we wachten nog maar eventjes'. Ik begrijp best dat je bestuurder bent geworden in een situatie toen alles nog koek en ei was. Maar ook toen en nu helemaal moe(s)t je beseffen dat daarbij aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid bij komt kijken. Neem die verantwoordelijkheid, zodat je dadelijk niet met de aansprakelijkheid zit.
  6. Onderbuik gevoel / intuïtie heeft absoluut een grondslag. Het is niet een vaag gevoel dat wispelturig zo nu en dan op komt zetten maar naar mijn idee een radar en kompas dat zichzelf telkens bij stelt op basis van nieuwe ervaringen. Hoe ik functioneer: 1. Kijk op de kaart, vind rationeel de weg 2. Kijk op het kompas (het onderbuik gevoel) en verifieer de weg 3. Staat het kompas niet goed, kijk nogmaals op de kaart, loop alles nogmaals rationeel door 4. En daarna bepaald het kompas wat het gaat worden Als je een onderbuik gevoel door rationeel denken en alles nalopen niet weg kan nemen. Zoals voorgangers al zeiden. Bij twijfel. NIET INHALEN.
  7. Een koffieshop is ook legaal, de handel erachter misschien dan wel niet maar dit zijn ook praktijken waar een bank niet extra warm van loopt (veel banken weren actief koffieshops, of verwijderen ze zelfs uit hun bestand). Het probleem is denk ik de taboe die op de branche ligt. Bij koffieshops is dit de illegale handel en drugs overlast in het algemeen. Bij de erotiek clubs het moraal, vrouwen die er niet voor hun eigen plezier zitten, vrouwenhandel, criminele organisaties. Het punt hierbij is volgens mij dat een bank zich wil conformeren met de gemiddelde moraal ridder die z'n eigen beerput vergeten is (zoals Ruben zo mooi tot woorden brengt). Ironisch is dat banken wel prachtig in de wapen industrie investeren ;), zo zie je maar weer. Meer on topic, ik kan me voorstellen dat een bank sex clubs en koffieshops weert, maar een arbeidsverleden als dame van lichte zeden? Daar moeten ze eerst achter zien te komen natuurlijk, vul je CV voor die periode anders op zou ik zeggen. Zoals andere ook al zeggen, ga na of je bij de BKR geregistreerd staat. PS. Miamo, moedige openhartigheid! Veel succes gewenst met je toekomst plannen.
  8. Een soort gelijke vraag stel je in je enige andere 'bijdrage' aan dit forum. Begin met google, eindig bij een advocaat die hier handig mee is. Ondernemen is zelf doen
  9. Mijn reactie gaat niet over het rente-vraagstuk. Ik ben zelf ook als schoolverlater direct begonnen aan het bedrijf (eigenlijk al klein beetje tijdens mijn opleiding maar dit is vrijwel te verwaarlozen). Dit heeft ook een groot voordeel en dat is dat je zo 'weinig' om te verliezen hebt. Als je goed de vinger aan de pols houd is het ergste dat je kan overkomen een overzienbare schuld. Het feit dat je een business plan heb geschreven laat duidelijk zien dat het hier om meer gaat dan een ideetje zonder serieus naar de implicaties te hebben gekeken dus die vinger aan de pols ga je ook wel opletten neem ik aan. Betreffende de maand lasten. Ik ken je afstudeer en beroeps richting niet dus ik weet ook niet in hoeverre de situatie zich er voor leent. Mijn compagnon en ik hebben beide informatica gestudeerd en deze richting leent zich ervoor om jezelf voor uren te verhuren en vervolgens het verdiende geld te investeren in het bedrijf om op die manier het bedrijf naar de richting te sturen waar je het wilt hebben (mits je natuurlijk de verleiding kan weerstaan om direct een dikke BMW te kopen om je ego mee op te krikken). Misschien ook iets om over na te denken.
  10. Ik ben geen expert op het gebied. Maar zoals telkens aangegeven is ben je als vennoot hoofdelijk aansprakelijk voor de totale schuld. Dus: stel jij hebt 100k liggen, en je man 10k, en de schuld is 110k. Dan halen ze bij jou 100k en bij je man 10k. Absoluut wordt er niet naar ratio gekeken of iets dergelijks. Jullie dragen samen de gehele schulden last. Zodra de schuld eisers doorkrijgen waar ze moeten wezen, dan zullen ze ook aankloppen. De grote kern vraag blijft heb je al juridisch advies ingewonnen, desnoods via rechtsbijstand. Je begeeft jezelf in een zeer serieus ernstige situatie, nogmaals. Zoek juridisch advies. Niet belerend bedoeld overigens maar een algemene opmerking: dit laat wel zien dat zodra men niet langer werkzaam is binnen een VOF terwijl andere vennoten nog wel actief zijn het tijd is om de VOF te ontbinden gezien je altijd hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de daden van de ander (en sowieso aansprakelijk voor de dingen die zijn gebeurd terwijl je nog vennoot was). Er is geen out-of-jail-for-free card zover ik weet. Ander puntje van aandacht (maar erg achteraf) is de manier van financiële vergoedingen voor jou als vennoot. Ik heb geen inzicht op jullie vennoot contract maar met alle waarschijnlijkheid is dit opgesteld in betere tijden en gaat dit uit van een 50/50 ratio. Daar is op dit moment (neem ik aan) absoluut geen sprake meer van geweest. Wordt bij de winst/verlies berekening nog wel 50% bij je inkomsten (niet dat die er zijn zo te lezen) geteld (voor de belasting), of hoe zit dit? Ik hoop dat mijn bericht helpt, nogmaals ik ben geen expert. Succes!
  11. Ik lees sinds een tijdje alle topics mee en daar leer ik continue enorm veel door. Niet alles is direct toepasbaar binnen mijn huidige situatie of branche maar 'the big picture' groeit elke dag. Ik denk dat het ook voor nieuwe ondernemers geen overbodige luxe zal zijn om zichzelf te 'abonneren' (door alle topics te lezen) op HL. Ook als je kijkt naar historische topics zul je snel zien dat er een enorme berg kennis is opgebouwd door de jaren heen. Ik heb persoonlijk zonder meer enorm veel aan HL.
  12. Beste Matthew, Het is een enorm voordeel dat je mensen in je directe kring kent die ervaring hebben met bepaalde aspecten van het ondernemen. Doe hier dan ook je voordeel uit! Zorg er wel voor dat je niet afhankelijk wordt van deze mensen. Advies kunnen vragen is goed, niemand staat er alleen voor in deze wereld (toch?). Vandaar ook dat dit forum bestaat. Maar zorg er ten alle tijden voor dat je zelf ook de competenties ontwikkeld. Wat betreft boeken: Maak een lijstje met onderwerpen, loop de boekhandel in en vraag de mensen daar om goede introductie boeken voor deze onderwerpen. Ook kun je op een van de grote boekhandel websites kijken, zoals bol.com. Ik vind de '... voor dummies' boeken vaak erg toegankelijk maar de meningen zijn verdeeld. Op '...' zou je in kunnen vullen: 'verkopen', 'boekhouden', 'economie', 'leidinggeven', 'marketing', etc etc. Maar kijk ook verder dan dit. Vandaar dat een bezoekje aan een grote boekhandel veel waard kan zijn. Daarnaast, zoek branche gerelateerde week/maand bladen. Succes!
  13. Beste Matthew, Alle vragen die jij stelt, behoren tot het ondernemingsplan. Het opzetten van een bedrijf met bestaansrecht gaat niet op de manier van: 'ik heb een idee, en tada nu draai ik ineens zodanig omzet dat ik de groei kan gaan inzetten'. Voor een onderneming dien je een visie te hebben, om een visie te realiseren zet je een plan op: het ondernemingsplan. Niet alleen is je ondernemingsplan je route kaart (eentje die wel kan wijzigen terwijl je de route af gaat, want ook dat is ondernemen: inspringen op veranderingen), het is daarnaast ook een reality check. Heeft je visie wel bestaansrecht. Zo niet dan zul je met echt ondernemers bloed er niet met de pakken bij neer gaan zitten maar je visie bijstellen. Een ondernemingsplan ontwikkel je niet in paar dagen tijd. Ten eerste zul je moeten leren hoe je een ondernemingsplan schrijft. En even een voorbeeldje aanpassen is niet hoe dit werkt. Hierover zul je literatuur moeten aanschaffen. Daarnaast zoals ik al aangaf is het draaien van een onderneming zonder intensieve voorbereiding voor de meeste onmogelijk. Je zult jezelf breed moeten inlezen, ondernemen in het algemeen, marketing, personeel, relevante wetgeving, boekhouden, verkoop in het algemeen en ga zo maar door (serieus een kleine bibliotheek starten is geen overbodige luxe). Daarnaast doe je jezelf geen kwaad door eens door alle subjects op dit forum flink heen te spitten. Krijg niet het idee dat mensen je proberen te pesten door je niet volledig te antwoorden, ze doen je een groot genoegen en dat is ervoor te zorgen dat je zelf geactiveerd wordt. Want als ondernemer is dit een basis element dat je nodig hebt. Je zult zelf op pad moeten, zelf de stoute schoenen aantrekken. De vragen die je nu stelt zijn allemaal nog te beantwoorden, maar zodra de winkel draait zul je het toch zelf moeten doen en als je dan net zo ondernemend bent als dat je op dit moment laat zien dan zul je Ruben van den Oord nog voor hele andere vervelende redenen nodig gaan hebben (dreigend faillissement). Je geeft bijvoorbeeld aan 'het financiële deel vind ik lastig'. Ik zal er niet om liegen, mijn roots liggen in de techniek en financiën wist ik ook niks vanaf. Dus ga je dit juist niet uit de weg! Koop er direct paar boeken over. Financiën is waar een heel bedrijf om draait. Als je zonder financiële kennis een bedrijf wilt gaan starten, en dan ook nog een met hogere kosten posten dan creëer je voor jezelf een strop. Ondernemen begint bij een visie. Iedereen heeft ideeën, altijd het beste idee zelfs. Maar werkelijk een visie. Dat zie je bij lang niet iedereen terug. En om een visie werkelijk te realiseren, daar zijn een flink aantal stappen voor nodig. Als je op dit moment nog niet de trigger hebt om een kleine bibliotheek te beginnen met de eerder genoemde onderwerpen dan raad ik je sterk aan om nog even te wachten met je eigen winkel. Nogmaals de mensen hier zijn er niet op uit om je te pesten, maar wij zijn ondernemers en weten vanuit de praktijk wat er nodig is, en we bouwen op genoeg voorbeelden wanneer het fout gaat. Om je toch een kleine indicator te geven. Vanuit jouw positie zullen de voorbereidingen toch zeker wel enkele honderden uren moeten gaan innemen op zijn minst. Heel veel succes! PS. Hoop niet dat ik spuit 11 ben ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.