Dat je die getallen niet kunt vinden is niet erg. Veel nieuwsbriefplatformen, en waarschijnlijk ook dat waar jij mee werkt, moet je die informatie wel kunnen bieden.
Vraag het dus gerust even na bij je platform. Het fijne van het hebben van die gegevens (hoe vaak is een nieuwsbrief geopend etc) is dat je het succes kunt meten, maar ook na een aantal nieuwsbrieven kan zien welke meer succesvol was dan de ander bijvoorbeeld. Naarmate je langer bezig bent, krijg je meer inzicht en kun je het uiteindelijk alleen maar meer optimaliseren.
Graag geef ik je sowieso een algemene tip mee:
Je hebt een webwinkel, dus wat je eigenlijk wil is met behulp van de nieuwsbrief je subscribers weer naar de webwinkel leiden en ze over te halen tot een nieuwe en/of herhaalaankoop. Probeer in je nieuwsbrief het dus op korte uitnodigende stukjes te houden, waarvoor de lezer door moet klikken om meer van het desbetreffende product te zien of meer informatie te krijgen. Gebruik ook gerust lokkertjes als speciale korting voor nieuwsbriefsubscribers.