Alpha of Beta ? hoe ver zijn jullie en waar gaat het precies over...dat is van belang voor je keuze
Alpha
Alpha software kan onstabiel zijn en kan leiden tot crashes of verlies van gegevens.
De uitzondering hierop is wanneer de alfa beschikbaar is in het openbaar (zoals een pre-order bonus), waarbij jullie, voor stabiliteit van hun programma zoeken die jullie testers goed kunnen testen.
Externe beschikbaarheid van alfa-software kan gedaan worden via open of gesloten software test.
Beta
Beta volgt meestal op de Alpha en begint als de software van jullie zo ver als klaar is.
In de beta fase zullen over het algemeen veel meer bugs naar voren komen dan afgeronde software, evenals de snelheid / performance problemen. De focus van beta-testen is het verminderen van de gevolgen voor de gebruikers, vaak het opnemen van gebruiksklare testen.
Ik zou dus persoonlijk beginnen met een alpha test maar dit is geheel afhankelijk welke service software jullie aanbieden en hoe ver jullie daadwerkelijk al zijn.
het mag mij namelijk geen geld gaan kosten als tester...
mischien dat het tezamen/naast een met vergelijkbare software mee kan draaien.
Let wel dat je ook voorwaarden en dergelijke opsteld voor het gebruik van de software.
en door de testers laat signeren.
Overigens kun je binnen een maand wel inventariseren wat er veranderd moet worden in grote lijnen door de feedback die je krijgt.
stop de alpha test na een maand, fix in grote lijnen de isseus op de feedback die je kreeg en ga dan naar de volgende stap...de Beta test hier kun je bijvoorbeeld 2 maanden voor uitrekken.
eventuele kleine aanpassingen kun je ook nog doen na de release ....want uit het verleden is gebleken dat zelfs Apple en Microsoft geen garanties kunnen geven op een release van hun software.... zelfs niet na uitvoerige beta testen.
Testen met 25 of met 100 het maakt niet uit ... stel het gaat goed , maar wat als je je software aan 200 klanten verkoopt en de sofware loopt dan vast... zorg voor een snelle oplossing ... en het belangrijkste van alles ... hou je klanten goed op de hoogte wat er is gebeurd en wat je eraan gaat doen om het op te lossen.
just my 2 cents
Groet stef