Als je betaald mensen vervoerd heb je een taxipass nodig.
Betalen de klanten in de taxi, dan heb je een volledige pas nodig.
Betalen ze op rekening dan volstaat een beperkte pas, maar daar zit niet veel verschil tussen.
Je kan ze wel in je privé auto vervoeren, maar je moet de ritten bijhouden, dat gaat tegenwoordig met de BTC. Je moet dus gewoon taxi zijn dus, vervolgens moet je een blauw kenteken aanvragen.
Volgens mij zit het dus zo.
Als je als vrijwilliger mensen gaat vervoeren, vanuit een stichting zeg maar, dan heb je geen taxi pas nodig. De ritten worden dan op rekening betaald aan de stichting.
Wat al eerder is genoemd, je bent niet verzekerd als er iets gebeurd als er mensen in je auto/taxi zit. Dit is niet het zelfde als een gewone inzittende verzekering.
Via de BTC worden de ritten, tijden, adressen, mensen, hoe vaak en waar je stilstaat allemaal geregistreerd. Bij controle kunnen ze je BTC uit lezen.
Je bent ook je eigen planner, dus moet je al die gegevens invoeren, als dat niet klopt met de werkelijkheid zouden ze boetes kunnen uitdelen.
Hoe het zit als privé chauffeur weet ik niet precies, maar daar zal je wel een hele klus voor nodig hebben om voor iedereen privé chauffeur te kunnen zijn. Denk dat dit niet gaat werken, je blijft ook met je verzekeringen zitten en de rijtijden wet. Een behoorlijke administratie.