
JohanPL
Senior-
Aantal berichten
68 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke info
-
Jij bent:
ondernemer
-
Geslacht
Man
-
Voornaam
Johan
-
Achternaam
van Haaster
-
Bedrijfs- of organisatienaam
Onym
-
Email
info@onym.nl
- Websiteadres
Bedrijfsinfo
-
Vestigingsplaats
Gdansk/Polen
-
Branche
Groothandel
-
Branche 2
Administratie & accountancy
-
Branche 3
ICT/ automatisering
- Websiteadres
Visie op
-
Ik ben geïnteresseerd in
behoefte hebben aan
- fiscal services in Polen (belastingaangiften privépersonen / zzp / Poolse BV sp.z.o.o)
- legal services in Polen (notarisdiensten)
- translation services (van/naar Pools)
- real estate in Polen
- inkoop in Polen: product sourcing: u zoekt onderdelen, half-fabricaten, producten, materialen, wij zoeken & vinden, desgewenst incl. logistiek
- boots on the ground in Polen voor reeds bestaande zakelijke activiteiten aldaar: local representation: wij kunnen voor u de locale kwaliteitscontrole doen, levertijdbewaking, formaliteiten; kortom: namens u lokaal de zaken behartigen
- leveranciers van Private Label food: wij hebben een zeer uitgebreid netwerk binnen de Centraal-Europese voedselproducenten, wij kunnen u aan kwalitatief uitstekende PL producten helpen tegen een scherpe prijs. -
Mijn mening over ondernemerschap
Geeft energie, maakt me blij en positief, laat me de tijd vergeten
JohanPL's trofeeën
-
JohanPL startte met het volgen van Hoe en wanneer controleer jij als webwinkel of de klant wel echt de klant is? , Tweede bedrijf in Polen starten als zzp’er , Zakelijk prefab tuinkantoor en 6 andere
-
Tweede bedrijf in Polen starten als zzp’er
JohanPL reageerde op altijdbezig's vraag in Internationaal ondernemen
ik heb een goed lopende zzp onderneming in nederland. ik heb voor deze onderneming mensen aangetrokken en dat gaat goed Dat klinkt dan voor mij als een ZMP (zelfstandige met personeel) vanuit deze zzp (polen) zal ik ook mijn zzp bedrijf in nederland facturen sturen ik wil bloemen en planten verkopen vanaf mijn nederlandse zzp naar poolse zzp Dat begrijp ik niet: A verkoopt aan B en B gaat vervolgens facturen naar A sturen ? V.w.b. de gewone zaken: sociale premies en ziektekosten betaal je in Polen aan de ZUS. Als je in Nederland al voor sociale zekerheid en gezondheid verzekerd bent kan je een document krijgen waarop dat vermeld staat. Met dit document zou je bij de ZUS een vrijstelling moeten krijgen voor het in Polen betalen van premies hiervoor. Verder betaal je gewoon in Polen winstbelasting en BTW. Punt is wel dat je maandelijks aangifte moet doen (niet alleen voor de BTW maar ook voor winst !!), een accountant/boekhouder is daar dus iedere maand mee bezig ! Deze administratieve last is dus duidelijk groter dan in Nederland. De kosten hiervan variëren sterk, en hangen af van o.a. welke ondernemersvorm je kiest (zie hierna) en hoeveel facuren je verzendt. Accountants die ook te maken hebben met internationale zaken (import/export) en dus ook met valuta's zijn er overigens veel minder, en ze zijn ook duurder. Een voorbeeld: een heel simpel bedrijfje zonder personeel niet BTW-plichtig en slechts enkele facturen per maand kan al voor €35/mnd (ex BTW), iets groter gaat al snel naar €80/mnd (en reken maar €1,50 extra per factuur > 10 stuks); en een Poolse BV gaat al snel naar €300/mnd. En dat is allemaal zonder personeel... Het grootste en moeilijkste punt is het al dan niet kunnen registreren van een bedrijf. Adres is leuk, een PESEL (zeg maar het Poolse equivalent van het BSN) zal ook nog wel lukken, maar de vraag is of het registreren van een bedrijf ander dan een BV mogelijk zal zijn voor een niet-ingezetene. Dat uitzoeken is een hele klus....(zegt mijn vrouw hier in Polen, zij is accountant) -
Zakelijk prefab tuinkantoor
JohanPL reageerde op martijn_'s vraag in Fiscale zaken
1) De tbs-regeling is niet van toepassing op het ter beschikking stellen van werkruimte in uw eigen woning, uw tweede woning of een huurwoning, als het gaat om een onzelfstandige werkruimte zonder eigen voorzieningen. 2) De tbs-regeling is ook niet van toepassing wanneer het gaat om een zelfstandige werkruimte waarvoor u geen bedrag ten laste van de winst of het resultaat uit één of meer werkzaamheden kan brengen. -
Automotive belasting
JohanPL reageerde op Gunnar's vraag in Fiscale zaken
"veiling" & "ex-lease" = ik ga er van uit dat het BTW-auto's zijn; als je die zakelijk koopt wordt dat een intracommunautaire verwerving dus 0% BTW, die BTW betaal je dus in Nederland (net als de BPM). -
Pakket verzending net over de grens in Duitsland?
JohanPL reageerde op Geschenken's vraag in Operationeel en logistiek
Afkomstig van een whitepaper getiteld "Starten in Duitsland": Leveren over de grens: staat je bedrijf in de grensregio? Dan kun je ervoor kiezen om je pakketjes zelf direct in het dichtstbijzijnde filiaal van de Duitse Post aan te leveren. Op die manier kun je een levertijd van 1 dag realiseren en zijn de kosten erg laag. -
Meer ziektekosten dan inkomstenbelasting
JohanPL reageerde op JohannesP's vraag in Fiscale zaken
Dat is dus al fout. Ziektekosten zijn aftrekbaar van je bruto inkomen, niet van je te betalen inkomstenbelasting. Stel in 2024 verdient iemand €30.000 Dan heft de belastingdienst €11.121 (€2.826 inkomstenbelasting + €8.295 sociale premies) Stel nu dat je aan aftrekbare ziektekosten hebt €11.125 (dat is dus meer dan dat je aan de belastingdienst afdraagt); dan geldt allereerst dat er een drempel is van 1,65% = €495 Het aftrekbare bedrag wordt dan dus €11.125 - €495 = €10.630 Het belastbare inkomen wordt dan dus €30.000 - €10.630 = €19.370 Het bedrag dat je aan de belastingdienst mag aftikken wordt dan €7.181 (IB €1.825 + €5.356 premies). Kortom: als je meer aftrekbare ziektekosten hebt dan dat je aan de belastingdienst zou moeten betalen betekent dat niet dat nul inkomstenbelasting hebt. Overigens van de site van de belastingdienst: Wat uw toetsingsinkomen is, hangt af van uw situatie: Doet u belastingaangifte? Dan is uw toetsingsinkomen gelijk aan uw verzamelinkomen uit uw definitieve aanslag inkomstenbelasting. -
Starter, grijs kenteken, willekeurige afschrijving, KIA
JohanPL reageerde op Jeffrey81's vraag in Fiscale zaken
Ja: geen een. De eisen zijn dusdanig dat alle kleinere pick-ups onmogelijk te krijgen zijn met én grijs kenteken én dubbele cabine. Zelfs de meeste iets grotere pick-ups vallen al af. Van het oude model VW Amarok was er b.v. wel eentje die aan de eisen voldeed maar dat kon alleen maar omdat, grof gezegd, de boel doorgezaagd werd en de laadbak verlengd werd. Standaard voldeed ie er dus niet aan...(dat 1e model Amarok is trouwens een onbetrouwbare rammelbak dus ik zou daar sowieso niet aan beginnen). Ik dus bang dat je slechts 2 opties hebt: 1) je neemt een grote pcik-up (zeg formaat Ford F-150). Ik ben alleen bang dat je vrouw hier niet in wil gaan rijden, in de VS vinden ze dit medium formaar maar het zijn toch echt grote bakbeesten.... 2) je neem een representatieve bus, zoiets als een MB Vito, met dubbele cabine. . Overigens, Selles geeft aan b.v. wel de Nissan Navarra (broertje van de MB X-klasse op grijs kenteken te kunnen leveren met meer dan 2/3 zitplaatsen ! ps vergeet niet dat je de bijtelling i.v.m. privé-gebruik moet berekenen over de waarde inclusief BTW + BPM !!! En aangezien de BPM (die je bij zakelijk gebruik niet hoeft af te dragen) heel hoog is zal de bijtelling veel hoger zijn dan je waarschijnlijk denkt....bezint eer gij begint ! -
Als er 1 plek is waar je in de praktijk niets aan hebt is het dat telefoonnumemr wel... 1e lijn betreft uitzendkrachten die een kort cursusje hebben gehad en die vooral bedoeld zijn voor de hele simpele zaken; als je dan geluk hebt verbinden ze je door naar de 2e lijns en dan heb je nog steeds geen garantie dat je een correct antwoord krijgt....(ik heb zelf al meerdere malen gehad dat ik een antwoord kreeg dat compleet 100% fout was; en heb 2x een "expert" van die 2e lijns belastingtechnisch de boel moeten uitleggen...) 1: gewoon jezelf als zelfstandige beoordelen en dat ook zo fiscaal behandelen. Die 70% en meedrere opdrachtgevers wordt al enige jaren niet echt meer als criterium gebruikt. 2: zelfs waar in de praktijk Stevie Wonder nog kon zien dat het schijnzelfstandigheid was (maaltijdbezorgers) deed de Belastingdienst niets, het waren uiteindelijk de vakbonden die naar de rechter stapten... 3) schijnzelfstandigheid is in de prakrtijk werken dat identiek is aan een baan en dat dus ook door een werknemer zo gedaan zou kunnen worden; jij kan terecht opvoeren dat in jouw specifieke geval er geen sprake van een baan zou kunnen zijn, de opdrachtgever zijn policy en de fysieke onmogelijkheid maken het werken voor jou als een werknemer hier onmogelijk 4) jij werkt voor een UK bedrijf, en jouw werkzaamheden dienen dan ook beoordeeld te worden volgens de wetten en regels die er in de UK gelden; zeker als jouw overeenkomst gestoeld is op UK recht. 5) je kan de vraag ook neerleggen op een portaal v/d Belastingdienst: https://portaal.belastingdienst.nl/ Doe dat dan zgn. voor een kennis om jezelf niet in eventuele problemen te brengen. succes!
-
Wie heeft er gelijk: belastingtelefoon of boekhouder
JohanPL reageerde op Noa-777's vraag in Fiscale zaken
Algemene tip qua belastingtelefoon: vraag om iemand v/d 2e lijn. Daar zitten vaak de professionals en de experts. 1e lijn is vaak OK maar heel vaak ook niet... -
2e auto op grijskenteken in Eenmanszaak
JohanPL reageerde op Gerry82's vraag in Fiscale zaken
15% korting lijkt mij heel optimistisch, als er al iets leverbaar is op dit moment. -
Freelance platform Fiverr - Belastingopgave BTW?
JohanPL reageerde op michaelg27's vraag in Fiscale zaken
Kan je niet aan Fiverr vragen of zij ipv cliënt-gegevens kunnen aangeven of een klant in NL, EU of buiten-EU gevestigd is? Dan is de klant nog steeds anoniem (en zo wordt businessmodel Fiverr beschermd) maar weet jij genoeg qua BTW. -
Bijtelling daadwerkelijke kosten bedrijfsauto
JohanPL reageerde op RobvdVeen's vraag in Fiscale zaken
Het zijn kosten behorend bij het autobezit. En juist zakelijk moet je niet alleen mobiel zijn maar ook mobiel blijven: als je naar een zakelijke afspraak op weg bent, of naar het station/vliegveld; wil je toch niet dat alles in het 100 loopt omdat je pech hebt? Dus dan is pechhulp vanuit zakelijk oogpunt heel goed verdedigbaar. Bij lease kan er ook pechhulp bij in zitten en wordt ook het hele bedrag afgetrokken. En als jij de enige/voornaamste berijder bent dan is een niet aan de auto maar aan de persoon gebonden overeenkomst logischerwijze van toepassing op jouw zakelijke kenteken. ps dit vind ik zojuist op ANWB.nl Kan ik ook zakelijk gebruik maken van Wegenwacht Service? Voor zakelijk gebruik is er Wegenwacht voor de Zaak. In dat geval is de Wegenwacht Service gekoppeld aan een specifieke auto en niet aan een persoon. -
Bijtelling daadwerkelijke kosten bedrijfsauto
JohanPL reageerde op RobvdVeen's vraag in Fiscale zaken
Denk ook aan lidmaatschap ANWB / wegenwacht / pechhulp als zijnde autokosten -
Van inkoop naar verkoopprijs
JohanPL reageerde op LSIJINN's vraag in Financiering
Zoals hierboven reeds vermeld: bij het bepalen van je verkoopprijs kijk je niet naar je marge maar wat de klant bereid is te betalen. Één van van mijn voormalige Nederlandse partners verkoopt o.a. telecom-producten. Een bepaald product zou hij, rekening houdend met inkoop, kosten en gebruikelijke marge kunnen gaan verkopen voor ongeveer € 89,- Hij besloot echter de prijs op € 129,- te zetten. Want de specifieke doelgroep betrof ouderen, en hij merkte dat deze bij hun aankoopbeslissingen uitgaan van de gedachte: hoe duurder een product is, hoe hoger de kwaliteit zal zijn. Bleek helemaal te kloppen: de verkoop ging gewoon goed en die veel grotere marge was uitstekend voor de winstgevendheid. Klant tevreden en hij tevreden :) Nog een opmerking: bij de kosten van retour heb je het over de verzendkosten. Maar dat is slechts een deel van de uiteindelijke kosten. De verpakking kan b.v. beschadigd zijn, spullen kunnen kortstondig gebruikt zijn etc. Dus dat betekent schoonmaken, fatsoeneren, zorgen voor een nieuwe verpakking etc. Dat zijn dus extra kosten en extra tijd en moeite. Denk overigens aan wat zeer recent in de media stond: steeds meer webshops versturen spullen met een soort van gebruiks-sensor: een sticker, een aanhangsel etc (zodat iedereen kan zien dat het uitgeprobeerd wordt maar nog niet gekocht is). De klant kan het product dan nog wel uitproberen maar hij kan geen misbruik meer maken van het retorurecht (b.v. kleding dragen naar een feest en het dan na afloop doodleuk retoursturen). En wat als een pakket kwijtraakt of de klant zegt het niet ontvangen te hebben? Jij bent verantwoordelijk dus als er niet eengetekend verzonden is kan jij nogmaals gaan verzenden en ben je dat pakket gewoon kwijt: extra kosten dus voor verzenden of extra risico... -
Honing leverancier achterhalen om honing te importeren
JohanPL reageerde op bloomprik's vraag in Internationaal ondernemen
Nog even een tip/opmerking waar ik pas later aan dacht: kijk niet alleen naar de op de verpakking vermelde producent/leverancier maar ook of er een Nederlands postbus-adres bij staat. De informatie over wie de houder van een postbus is, is nl. gewoon openbaar. Je kon altijd al bij PostNL een kaart kopen, die adresseer je aan jezelf en frankeert hem; op de achterkant aan de linker kant kon je dan 1 of meerdere postbussen opschrijven van welke je de houder wilde weten; die kaart deed je dan in een envelop en stuurde je naar dat postkantoor (op te vragen bij de post). Na enige dagen kreeg je dan de kaart thuis gestuurd en aan de rechter zijkant stond dan wie de postbus hield die links vermeld stond. Zo wild eik ooit weten wie de broodspread maakte voor de Aldi, de postbus van de leverancier bleek op naam te staan van...Heinz :)