Alle activiteiten
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
Ik ken niet alle in en outs van alle regelingen, maar: Spanje: Je betaald 285 euro per maand, hier zit je pensioen, AOV, zwangerschap/ouderschap verlof en inkomensverzekering (70% van minimumloon) in. De eerste 3 jaar is de premie lager, deze neemt in stappen toe. Premie is voor iedereen gelijk, maar je kunt meer inleggen, dit is echter niet interessant. Extern verzekeren is financieel beter. Portugal 21.3% (dit varieerd per jaar) van je netto inkomen is voor je AOV, pensioen, inkomensverzekering (bepaald pergentage van netto inkomen, pergentage is verschillend per regio/beroep. (dit laatste is mij nog niet helemaal duidelijk) Frankrijk: pensioen‚ ziekteverzekering‚ werkloosheidsuitkering en arbeidsongeschiktheidsverzekering is verplicht via commerciele partijen. Uitsluitsel is niet toegestaan, gelijke premie voor gelijke risico bedrijven. Duitsland: Activiteiten die een ondernemer uitvoert die hetzelfde zijn als collega's vallen automatich onder een dienstverband. Ontslag recht in duitsland schijnt wel makkelijker te zijn. Per beroepsgroep is een pensioen en/of verzekering wel of niet verplicht. In Duitsland wordt een zzper als ondernemer behandeld, dus risico's in het werk moeten zelf verzekerd worden. Ook kun je als onderneming een zzp-er aansprakelijk stellen voor schade die hij veroorzaakt bij klanten, bij het eigen bedrijf en bij slecht uitvoeren. België is heel anders, hierin moet je als ondernemer vaak aantonen dat je kennis hebt van zaken, dmv diploma's en ervaring. je doet meer met het sociale stelse, maar je moet dit zelf regelen bij verzekeraars. Ik weet niet hoe het zit met uitsluiting van verzekeringen en hoogtes kwa uitkeringen. Wij hebben nog nooit met Belgische zzp-ers hoeven werken. Wel hoorde ik getallen als 20% van het nettoinkomen, maar weet niet welke voorzieningen er precies in zitten. Italië is de moeilijkste van dit rijtje, je hebt verschillende vormen als zzp-er, dit is afhankelijk van de beroepsgroep. Ik vind deze nog altijd de moeilijkste en vragen altijd advies van een kantoor in Milaan hierover. Maar intellectuele beroepen, betalen iets van 27% aan de belastingdienst en andere beroepen 20% aan een beroepsfonds. Maar in die 27% zit ook nog een deel inkomenbelasting. Bovendien is de hoogte ook nog verschillend of je echt inwoner bent of parttime in Italië woont. Ik hoor ook wel horrorverhalen over het kwijtraken van pensioen inleg als je het verkeerd doed. Daarom roepen wij altijd advies in van een lokaal administratie kantoor. Sorry meer weet ik er niet, dit zijn de landen waar wij werkzaam zijn. Met als kanttekening dat wij in Duitsland en Italië nooit zzp-ers inzetten, maar altijd uitzendkrachten. Dit geeft meer zekerheid. In Spanje kom je ook maar weinig zzp-ers tegen, maar deze zijn veel goedkoper dan uitzendkrachten. Uitzendbureau's zijn vaak in handen van bedirjven uit het buitenland en maken heel veel winst over de rug van de uitzendkrachten. Wij werken veel voor bedrijven uit de VS, hierdoor moeten wij altijd aantonen hoe wij onze werknemers/ingehuurde krachten betalen en of ze voldoende verzekerd zijn bij ongevallen. Het blijft dus altijd een enorme uitdaging om dit te verantwoorden. Een Nederlandse zzp-er inzetten op deze klussen is dus alleen mogelijk als ze zelf verzekerd zijn. Wat zeer weinig gebeurt, dus huren wij onze mensen vaak in de landen zelf in. Mijn excuses voor de hele lap tekst, ik doe dit via een remote desktop verbinding. Dus de opmaak is lastig. Maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is, dat er dus al heel veel bestaande regelingen zijn. Het moet toch mogelijk zijn om een model los te laten op de Nederlandse economie.
- Vandaag
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
-
BOIP-registratie uitbreiden naar andere landen
Hoi Nancy, internationaal registreren kan een dure grap worden. Maar echt. Haha. Je moet dit goed en gestructureerd aanpakken en tegelijkertijd kan je het zo gek mogelijk maken als je zelf wil. Maar je kan ook tegen een hoop onverwachte kosten aanlopen en daarom ga ik kijken of ik het gestructureerd kan uitleggen wat wijsheid is. Internationaal is een ruim begrip. Als je aleen in de EU actief bent, dan zou ik lekker voor een registratie in de Europese Unie gaan. Let er hierbij op dat dit de 27 EU lidstaten zijn en dus bijvoorbeeld niet Zwitserland, Noorwegen en de UK. Ook moet je weten dat je niet alleen EU merken moet zoeken, want een registratie uit Duitsland (om er maar een te noemen) kan je gehele EU merkaanvraag tegenhouden. Goed, gaat het niet alleen om de EU, maar bijvoorbeeld ook om de VS en wellicht productielanden als China, dan is al snel een internationale registratie via WIPO een goed idee. Daarvoor heb je een basisregistratie in de Benelux of EU nodig. De Benelux heb je al, dus dat is mooi. Let er hierbij op dat de internationale toren 5 jaar afhankelijk is van de basisregistratie. Wordt jouw Benelux merk onverhoopt doorgehaald, dan valt die internationale toren om en ben je alle gemaakte kosten kwijt. Zonde. Maar laten we uitgaan dat dit niet gebeurt en je internationaal goed onderzoek doet of hebt laten doen door een merkenbureau. Dan ga je naar WIPO. Daar hebben ze een kosten calculator en kan je super makkelijk zien wat de kosten zijn voor jouw internationale uitbreiding. De kosten zijn in Zwitserse Franc. Voor de kosten van de Benelux, EU en internationaal in 1 overzicht kan je naar deze gratis kennisbank voor en door merkengemachtigden: https://intellectueeleigendomsrechten.nl/merkregistratie/kosten/. Je ziet dan niet alleen de kosten van WIPO, maar evt ook alleen die voor de EU als je daarvoor kiest. Toch adviseer ik je hierbij om je merk internationaal niet zelf te registreren, want er komen vrijwel altijd regularisaties en dan gaat je merkaanvraag on hold totdat je de juiste documenten en/of argumenten hebt ingediend. In de VS bijvoorbeeld, doet het USPTO (Amerikaanse boip zeg maar) al een soort beschikbaarheidsonderzoek naar gelijkende merken zodra jouw merkaanvraag binnenkomt en dat kan de procedure eindeloos vertragen of zelf een weigering opleveren als ze van mening zijn dat jouw merk teveel op een ouder merk lijkt. Samenvattend ziet een internationale registratie er zo uit: Benelux of EU basisregistratie IR-leges (+evt extra kosten voor logo in kleur) IR landen aanwijzen: China, VS, Japan, etc Overigens zijn niet alle landen aangesloten bij WIPO. Maar daar komen steeds meer landen bij. Laat maar weten als je meer vragen hebt, dan beantwoord ik die graag. Ook als andere forumleden vragen hebben over internationale registratie. Geniet van het weekend! :-)
-
sannecool startte met het volgen van BOIP-registratie uitbreiden naar andere landen
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
- Gisteren
- (EU) 2025/40 verordening
-
(EU) 2025/40 verordening
De verordening die in Augustus 2026 van kracht gaat kondigt maatregelen aan die pas in 2030 in werking treden. Je weet dus nu al aan welke eisen je in 2030 moet voldoen. Je hebt dus 3 jaar tijd om je verpakkingen aan te passen. Als je klant dus nu voor 4 jaar sproeikoppen gaat bestellen waarvan hij weet dat ze niet aan de wet gaan voldoen in 2030, dan is hij niet slim bezig.
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
-
S_GL___ startte met het volgen van Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
Eigenlijk zou er helemaal geen wetgeving nodig zijn als zzp's zelf hun verantwoordelijkheid zouden nemen voor aov en pensioen. Helaas leven vele bij de dag met een instelling van dat overkomt mij niet of anders rooi ik het wel. En deze groep loopt ook het hardst te hoop tegen wetgeving.
-
(EU) 2025/40 verordening
Een goede uitleg Bert. Maar wat is "op de markt brengen"? Het leveren van producten aan eindverbruikers of vallen grootverpakkingen, uitsluitend gebruikt voor het (zee)transport van de producent naar de verkoper, hier ook onder? Ik denk hier onder andere aan kartonnen dozen met X producten voor de verkoop of vaten met vloeistof of vaste stoffen die in kleinere hoeveelheden aan consumenten worden verkocht.
-
Pieter Admie werd lid van de community
- (EU) 2025/40 verordening
-
Bert. startte met het volgen van (EU) 2025/40 verordening
- (EU) 2025/40 verordening
-
(EU) 2025/40 verordening
Dan nog blijft het voor mij onduidelijk. Een concreet voorbeeld: Een klant van mij produceert reinigingsmiddelen met een sproeikop. Hij bestelt altijd grote hoeveelheden sproeikoppen (voor een heel jaar) en heeft er op 12.08.2026 nog voor 3 maanden op voorraad. Hij vult zijn zelfgemaakte flessen en zet er die sproeikop op. De complete verpakking/het product wordt dus na 12.08.2026 "geproduceerd" en in het verkeer gebracht. Moet dan de sproeikop aan EU 2025/40 voldoen?
-
Emma Richardson wijzigde zijn profielfoto
-
Emma Richardson werd lid van de community
-
BOIP-registratie uitbreiden naar andere landen
Hallo allemaal, Ik heb al een aantal jaren een merkregistratie lopen bij het BOIP voor de Benelux. Tot nu toe was dat voldoende, omdat mijn activiteiten zich vooral richtten op Nederland. Nu wil ik mijn producten ook in andere landen gaan aanbieden en verkopen. Daarom ben ik aan het uitzoeken wat verstandig is en wat de kosten en risico's zijn voor mijn merk. Ik probeer vooral te begrijpen wat in de praktijk de meest logische route is voor een merk dat al in de Benelux geregistreerd is, maar nu internationaal verder wil groeien.
-
Nancy Koolen startte met het volgen van BOIP-registratie uitbreiden naar andere landen
-
Nancy Koolen werd lid van de community
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
Wellicht.... nu de financiële druk een beetje van de ketel lijkt kan er van alles gebeuren. Tegelijkertijd: dit Kabinet heeft de steun van D66 en PRO hard nodig, en die willen deze afspraken uit het Pensioenakkoord hoe dan ook uitgevoerd zien In dit dossier wordt de halve hap op dat bordje gegooid, de andere helft is private uitvoering BAZ. Maar heel of half: uitvoerbaarheid door het UWV blijft hoe dan ook de bottleneck en het voornaamste breekpunt voor invoering
-
Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
… en nog steeds wordt de hele hap op het minuscule bordje van het UWV gedeponeerd. De verwerking van het aantal oud-ZZP’ers, die noodgedwongen in loondienst zijn gegaan, vormen nu al een probleem bij het UWV. Dat kan nooit goed gaan … tenzij het circus wordt gevuld met busladingen ZZP’ers.
- Update verplichte Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ)
- Afgelopen week
- (EU) 2025/40 verordening
-
Jasper S. startte met het volgen van (EU) 2025/40 verordening
-
omtax- werd lid van de community
- (EU) 2025/40 verordening
-
Derek-Jan startte met het volgen van (EU) 2025/40 verordening
-
Anjahans6 werd lid van de community
- Kan iemand zomaar mailen alsof het van jouw bedrijf komt? Ja, en zo zet je dat dicht
- Kan iemand zomaar mailen alsof het van jouw bedrijf komt? Ja, en zo zet je dat dicht
-
Kan iemand zomaar mailen alsof het van jouw bedrijf komt? Ja, en zo zet je dat dicht
Deze week weer in het nieuws: klanten van een bank die gebeld werden door oplichters die zich voordeden als de bank zelf, met het juiste telefoonnummer in beeld. Dat heet spoofing, het vervalsen van de afzender. Bij telefoon kennen veel mensen het inmiddels. Minder bekend is dat precies hetzelfde kan met e-mail, en dat dát juist ondernemers raakt. E-mail is ooit bedacht in een tijd dat iedereen op het internet elkaar vertrouwde. Daardoor kun je in een mail als afzender invullen wat je wilt, net als een valse naam op een envelop. Iemand kan dus een mail sturen die eruitziet alsof hij van jouwbedrijf.nl komt, terwijl die nergens bij jou vandaan komt. Geen hack, en je merkt er zelf niets van, want de mail gaat niet via jouw systemen. Waarom dat ondernemers raakt: het is de motor achter nep-facturen naar je klanten, met een gewijzigd rekeningnummer en jouw naam erboven, en achter CEO-fraude, een mail "van de directeur" met een snel betaalverzoek. De schade landt bij jou en je relaties, terwijl je technisch niets fout deed. Het goede nieuws, en daarom geen paniek: het is een instelling die je dicht kunt zetten. Met SPF, DKIM en vooral DMARC vertel je de mailservers van de wereld welke mail echt van jou is en welke ze mogen weigeren. Bij veel domeinen staan de eerste twee er wel, maar dwingt DMARC niets af, en dan ben je alsnog te misbruiken. Je kunt zelf nakijken of jouw domein open staat. Daar zijn gratis checks voor, ik heb er zelf eentje gemaakt (staat in mijn signatuur). Kost een halve minuut.
-
Hoe omgaan met meerdere Microsoft 365-accounts?
Ja, ik ken het fenomeen. Ik heb een oud bedrijfsaccount dat ik niet meer gebruik en waar ik ook geen toegang meer toe heb (het hele domein bestaat niet meer), maar het blijkt onmogelijk om dit account te verwijderen of te ontkoppelen in MS Teams En als gevolg daarvan kan ik het account bij de MS Teams opties in outlook (bij uitnodigingen) ook niet verwijderen Vervolgens geeft Microsoft aan dat het wel kan via accountbeheer en verbindingen verbreken, maar daar dat lever geen enkel resultaat op
- Hoe omgaan met meerdere Microsoft 365-accounts?