Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Goedendag, Ik ben inmiddels ruim twee jaar actief als ondernemer in de motorfietsbranche. Ik houd mij bezig met de handel in motorfietsen en het uitvoeren van reparaties. Relatief kort na de start van mijn onderneming heb ik besloten een opleiding te volgen die aansluit bij het ondernemerschap binnen de mobiliteitsbranche. Het doel hiervan was om mijn kennis te verdiepen en na afronding van de studie mijn bedrijf sneller en gerichter te kunnen uitbreiden. Het betreft een hbo-opleiding aan een particuliere onderwijsinstelling gericht op automotive business. Deze opleiding sluit het meest aan bij mijn werkzaamheden en is tegenwoordig vooral gefocust op bedrijfsvoering en de mobiliteitsbranche als geheel. Fiscaal gezien is het uiteraard aantrekkelijk om deze studie als bedrijfskosten op te voeren, omdat ik hiermee voldoe aan het urencriterium en mijn winst kan verlagen. Mijn vraag is echter in hoeverre deze studie aftrekbaar is. De grens tussen het vergaren van nieuwe kennis en het uitbreiden/verdiepen van bestaande kennis is naar mijn idee vrij vaag en sterk afhankelijk van de specifieke situatie. De opleiding heeft een vrij “schools” karakter, maar levert wel degelijk een directe en aantoonbare meerwaarde voor mijn onderneming en de bedrijfsvoering. De kennis die ik opdoe, de contacten die ik leg en de kansen die de opleiding biedt, hebben nu al een directe invloed gehad op mijn bedrijf en de groei ervan. Naar mijn mening is de studie dan ook van wezenlijk belang geweest voor mijn onderneming, wat volgens de Belastingdienst een belangrijke voorwaarde is. Ik beschikte vóór de start van de opleiding al over ondernemerskennis, maar deze studie heeft die kennis verder verdiept en verbreed. Ik ben benieuwd naar jullie visie en opinie op dit onderwerp.
  3. motormuis1 startte met het volgen van Studiekosten aftrekken bedrijf
  4. motormuis1 werd lid van de community
  5. Gall’s Law: A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. A complex system designed from scratch never works and cannot be patched up to make it work. You have to start over with a working simple system.
  6. Vandaag
  7. Goede middag shoptillyoudrop. Inderdaad had de vof personeel in dienst in 2022 en 2023 ook. Loonbetaling en loonheffing is allemaal betaald via de vof. Dus de vennoten hadden prive opnames en rest personeel in loondienst. Dus hier zit ik een beetje vast. En wat betreft de omzetbelasting. Deze kan zo blijven denk ik. in de mutaties van 2023 vof naar bv.
  8. Goede middag heren, Ik ben weer ergens gestuit. Er is via de werkmaatschappij 2023 aflossingen gedaan voor auto. Nu staan de autos en de schuld op de holding 2023. Hoe kan ik dit het beste corrigeren. alvast bedankt
  9. Wat bedoel je hiermee? Had de VOF dan personeel en een loonadministratie in 2022? Betaalde de VOF loon en deed de VOF loonaangiften? Als dat zo was wordt het natuurlijk anders in 2023, want als de BV formeel bestaat dan komen de DGA's erbij op de loonlijst. (Maar het is nu wel erg laat voor loonaangiften over 2023...)
  10. Innovi werd lid van de community
  11. Nog even en we zitten weer in een spannend nieuw jaar vol ontwikkelingen, uitdagingen, oude en nieuwe plannen. We horen graag van jullie hoe jullie 2026 zien en hoe we jullie kunnen helpen bij het waarmaken van deze goede voornemens. Ga jij het volgend jaar over een totaal andere boeg gooien? Of neem jij je oude voornemens weer mee? Laat het ons weten! 🍾 We wensen jullie alvast hele fijne feestdagen en een succesvol, gezond en inspirerend 2026! Met feestelijke groet, Team Higherlevel
  12. schuimbetonplus wijzigde zijn profielfoto
  13. goede morgen Joost en shoptillyoudrop, bedankt voor de informatie. Had alleen nog een vraag ivm de loonkosten. die blijven gewoon in 2023 zoals in de vof. en hoe moet dan de loon van dga in 2023 verloond worden worden. of is dat alleen de voor beloning op de aangifte ib 2023.
  14. ZZP Boekhouding Onderzoek werd lid van de community
  15. Dank voor de toelichting. Dan is er dus helemaal geen verklaring ingediend en is het inbrengen in een BV per 1-1-2025 dus uitgesloten. Een terechte opmerking, en ja hij heeft aangegeven meer informatie nodig te hebben. Maar ook na die tijd aangegeven dat het allemaal op tijd geregeld zou worden. Dit is dna ook het grootste irritatie punt. In combinatie met de maanden die het heeft geduurd om tot de conclusie te komen dat het een te complexe casus is. Terwijl dit op voorhand duidelijk is aangegeven. De melding over de intentieverklaring is trouwens in persoon geweest, waarbij er meerdere mensen waren.
  16. Gisteren
  17. Al zou deze beperkt worden, Maar al zal deze beperkt worden zou het nog steeds met minimale risico zijn, toch? Maar als het zo met de eerste order goed gaat qua samples en het 'bewezen" is dan durf ik de gok naar zelf distribueren ook wel aan. Ik kreeg net een grappig berichtje, mijn leverancier is in Australië, en zij designen het, en ik kreeg net gewoon een berichtje voor iemand die het product wel in Australië & Nieuw Zeeland op de markt wilde brengen 😂
  18. Folkert_controller werd lid van de community
  19. Ik ben zeker geen jurist/advocaat, maar het lijkt mij nogal moeilijk om een claim hard te maken tegen iemand die iets (kennelijk) niet gedaan heeft (terwijl jij wel dacht dat het 'rond was') op basis van een "telefonische mededeling". En trouwens: wie weet heeft die bewuste tegenpartij - misschien ook telefonisch...? - eerder gezegd dat hij/zij eerst naar de casus wilde kijken, om te zien of alles wat jij voor ogen had haalbaar was voor hen. Ik roep maar wat natuurlijk, maar dit soort dingen zijn vaak (mijn mening) vrij kansloos.
  20. behalve dan dat de privé opnames en onttrekkingen naar de RC DGA gaan, als ook de voorbeloning en de eventuele creditering voor de IB tm 2022.
  21. Nu wordt het wel laakbaar. De boekhouder heeft jou de mogelijkheid toegezegd om de inbreng te verzorgen met terugwerking naar 1-1-2025. Je kunt geen intentieverklaring indienen die niet door de belastingplichtige zelf is ondertekend. Als dat dus ook niet ingediend is, dan is deze route doodlopend en zul je IMHO de boekhouder aansprakelijk kunnen stellen voor de extra belasting, rente en kosten die hiermee gepaard gaan.
  22. Om de zaak (vanuit mijn kant tenminste) af te ronden: 1.) In mijn aangifteprogramma (geen idee hoe het werkt in dat gratis 'internetding' van de bel.dienst verder) zou je aangeven dat de VOF per 31-12-2022 geruisloos naar een BV gaat. En als slotbalans van de VOF de uit de administratie blijkende balans per 31-12-2022 vermelden (ervan uitgaand dat die dan ook werkelijk klopt natuurlijk...). 2.) Voor 2023 doe je dan een IB aangifte als particulier, dus zonder "balans" of zoiets van een niet meer bestaande VOF. Wel met de 'overige inkomsten' voordat de BV formeel bestond natuurlijk. En in de administratie van de BV's (met inderdaad als begin de door jou genoemde balansen) neem je natuurlijk ook de loonkosten/loonheffingen op volgens de loonadministratie. 3.) Zie 2.) 4.) En uiteraard, tot slot, een juiste aangifte VPB doen. Succes!
  23. Er zal geen oneindige geldstroom zijn. Die terugkomende commissie zal wel beperkt worden in tijd en je zal ook je targets moeten halen.
  24. En wat als ik, als distributeur hier juist geen kapitaal voor heb? Is het in zo'n geval dan verstandig langzaam te beginnen of een lening van ouders/goede vriend aan te nemen of zelfs als partners te werken in een VOF of dergelijke en dan dus snel een voorraad te hebben en snel, makkelijk, te distribueren? En stel het blijkt zo dat als sales rep ik bijv 5% commissie krijg bij elke klant die ik heb aangedragen, zelfs bij klanten die opnieuw bestellen?
  25. Het enige pluspunt dat ik kan zien als sales rep is dat ik terugkomende commisie kan krijgen, als dit zo is is het een oneindige geldstroom. Als ik dan zorg dat ik in heel west europa accounts kan starten en distributeurs kan regelen die voor mij werken, en al pak ik dan maar 2 cent per product als ik dan in heel europa kan zitten zonder al te veel moeite (ik stuur enkel de klantgegevens door, de leverancier regelt de rest) dan zit ik in dikke cash flow zonder te veel risico, toch?... Of zie ik nu nog iets extreems over het hoofd? Ik wil zelf ook liever een distributeur worden omdat ik dan ook daadwerklijk iets kan opbouwen. Wat zou nou verstandig zijn. ik ga ergens komende week met een startup incubator praten in de hoop handig advies te krijgen.
  26. Denk even beginnen bij de basis voor een modern online boekingsplatform; Sociale media en SEO/GEO. Denk dat het in jouw scène ook helemaal niet gek is om te netwerken met evenementenlocaties, cafés, etc.. Vervolgens kan je altijd nog adverteren via sociale media of Google. Verder is een leuk persbericht over een nieuw boekingsplatform misschien ook helemaal niet gek.
  27. Wat voor mij goed werkte, was om artiesten zelf onderdeel te maken van de marketing. Ik gaf ze een eigen profielpagina en moedigde ze aan die te delen op hun socials. Zo kreeg ik gratis bereik via hún netwerk. Daarnaast heb ik veel gehad aan SEO: artiest + plaats + type evenement. Dat groeit langzaam, maar is op lange termijn goud waard.
  28. Ik heb dit zelf uitgezocht toen ik in een vergelijkbare situatie zat. Met een BSN kun je je in principe inschrijven bij de KvK, maar alleen als je ook rechtmatig in Nederland mag werken of ondernemen. Het W document alleen is daarvoor meestal niet genoeg, daar zit vaak een beperking aan.
  29. Dinotrex werd lid van de community
  30. Update Verplichte AOV 15-12-2025 De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers is volgens de Raad van State te ingewikkeld en onuitvoerbaar. De regering moet eerst de problemen met de huidige WIA-regeling oplossen voordat aan een zzp-verzekering wordt begonnen. De verzekering is onderdeel van het bredere arbeidsmarkt- en pensioenakkoord, maar stuit op kritiek. Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/1580536/raad-van-state-zeer-kritisch-over-verplichte-verzekering-arbeidsongeschiktheid-voor-zzpers Commentaar NB: De Raad van State vindt het huidige BAZ-voorstel te complex en onuitvoerbaar. Dat zijn wat mij betreft communicerende vaten: de regeling is complexer gemaakt om deze eerlijker (voor mensen met een bestaande verzekering en voor mensen met 2 jaar schenkkring), goedkoper en beter uitvoerbaar te maken. Maar zelfs met 2 jaar wachttijd en een ander - simpeler - arbeidsongeschiktheids-criterium - blijft de bottleneck de keuringcapaciteit van het UWV. Het tekort aan verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen moet linksom of rechtsom worden opgelost. De regeling minder complex maken: bijvoorbeeld een WAZ 2.0. waaraan iedereen verplicht deel moet nemen lost dan ook niets op: het wordt oneerlijker, duurder en nog minder uitvoerbaar. En simpelweg niets doen, niet invoeren? Dat gaat ten koste van veel geld van het Europees Herstel en Veerkrachtfonds....en bovendien is het een onderdeel van het Pensioenakkoord: niets doen mag voor veel ondernemers wellicht wenselijk zijn, maar de politiek ziet dat anders
  31. Ik in deze fase zelf kiezen voor een non-exclusieve distributeursrol. Die rol sluit beter aan bij hoe je als ondernemer waarde toevoegt in de markt. Als distributeur kun je lokaal voorraad aanhouden, Europees factureren en het commerciële traject inrichten op een manier die aansluit bij wat klanten hier verwachten. Je opereert zelfstandig richting de markt, met eigen verantwoordelijkheid voor verkoop, positionering en klantrelaties, in plaats van als sales representative die vooral verlengstuk is van de leverancier. Wat daarbij helpt, is dat dit geen theoretische constructie is. Ik werk zelf al met meerdere niet-Europese merken in een non-exclusieve distributeursrol en dat functioneert in de praktijk goed. Je kunt snelheid maken, de markt leren kennen en het merk opbouwen zonder dat je meteen vastzit aan zware exclusiviteitsafspraken. Vanuit de distributeur bekeken heeft dit ook een duidelijk strategisch effect. Door vroeg in te stappen en daadwerkelijk te investeren in voorraad, klanten en marktontwikkeling, neem je als distributeur een voorsprong. Je bouwt kennis, relaties en een werkend verkoopkanaal op. Dat maakt jouw positie sterker en het minder aantrekkelijk voor concurrenten om later nog dezelfde rol te proberen te pakken, zonder dat je dit juridisch hoeft dicht te timmeren met exclusiviteit. Non-exclusief betekent daarbij niet vrijblijvend. Je kunt prima werken met afspraken over minimale afname, inspanningsverplichtingen, afbakening van regio’s of klantsegmenten en vaste evaluatiemomenten. Als de samenwerking zich bewijst, is exclusiviteit later altijd nog een logische vervolgstap, gebaseerd op resultaat in plaats van aannames.
  32. Als het om jouw eigen ontwerpen gaat, dan heb je al snel zelf het auteursrecht in handen. Dit gaat namelijk via de drempel van EOK&PS. Dat betekent dat jouw werk een eigen oorspronkelijk karakter en persoonlijke stempel van de maker heeft. Klinkt ingewikkeld, maar betekent eigenlijk dat aan de producten te herkennen is dat het om een werk van jou gaat. Net als bij een foto bijvoorbeeld of een schilderij. Auteursrecht is wel een vangnet. Als het echt gaat om een uniek ontwerp, dan zou je kunnen overwegen om het modelrecht te registreren. Daarmee leg je het design vast. Je kunt hiermee overigens niet het idee beschermen.
  33. Ja dit is nog een lastig punt, aangezien de plastic variant gewoon geen drol kost, en dit al snel 4-5 keer zo veel, met meerwaarde die vooral niet direct zichtbaar zijn zoals, marketing, ecologisch goed, mooi design, meer inhoud dan de kleine plastic variant. Maar ja prijstechnisch is het een lastig verhaal omdat ze (nog) heel duur zijn. Dit maakt het inderdaad ook lastiger om te verkopen. Ik zit nu op 50% marge wat best oké is volgensmij maar dit brengt de productprijs wel erg omhoog, dit zou zijn als ik distributeur ben. Ik heb ze vandaag een mail gestuurd met een aantal voorwaarden waaraan ik wil voldoen als ik salesrep zou zijn, waarvan een is of het terugkerende commissie is, want dan zou dit 'gratis' cashflow zijn voor mij waarvan ik zonder al te veel risico kan leren ondernemen en een flinke cashflow opbouwen. Hiernaast ook nog staan dat ik nog steeds als distributeur wil blijven werken voor de huidige geïnteresseerden, zodat ik daarvan de volledige omzet kan blijven houden en wat kan opbouwen + scheinzelfstandigheid voorkomen(als extra 'argument')
  34. Dankje wel Joost. Rest was wel goed, wat ik als voorstel had. 2022 IB herzien ivm geruisloos inbreng 2023 beginbalans doorzakken 2023 invoeren bij vof/bv(vof wordt bv) Mutaties blijven zelfde 2023 IB herzien ivm voorbeloning. (dus ) 2023 Vpb herzien. Ik hoop dat ik het nu op het rechte eind heb. Alvast bedankt!!
  35. Bekende business setup consultants in dubai zijn: commitbiz llc en start business advisory llc. In Nederland zou je kunnen kijken naar VINQ en Zaara Overseas

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.