Ga naar inhoud

Alle activiteiten

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Om te voorkomen dat sprake is van schuldeisersverzuim en dubbele kosten, is het ook belangrijk rekening te houden met je huidige overeenkomst met de boekhouder en juridisch advies in te winnen. Welke afspraken staan daarin over de looptijd, aansprakelijkheid en andere verplichtingen. Advies is om - bij terechte gebreken in de verleende dienst - je boekhouder eerst in gebreke te stellen en dus een uiterlijke redelijke termijn te geven om alles alsnog correct aan te leveren, conform de gemaakte afspraken, waarbij je aangeeft dat als dit niet gebeurt: de boekhouder in verzuim verkeert; je al je verplichtingen opschort totdat de boekhouder zijn verplichtingen nakomt; je de overeenkomst ontbind; je de boekhouder aansprakelijk houdt voor de geleden en nog te lijden schade; je een derde zal inschakelen op kosten van de boekhouder. etc..
  3. Vandaag
  4. Nee … een goede boekhouder zal de hele administratie opnieuw willen inboeken, waarna een nieuwe aangifte gedaan kan worden. Het is in het verhaal onduidelijk hoe en wat voor gegevens naar deze boekhouder zijn gegaan. Hierbij is van belang dat er een volledige inzage komt in de gehele zakelijke administratie, en privé aangelegenheden die belangrijk en noodzakelijk zijn voor de IB-aangifte. Een aangifte IB omvat veel meer dan een omzetberekening. De zelf berekende en aangifte omzetbelasting zal in de administratie moeten worden opgenomen en als nodig gecorrigeerd moeten worden. Overigens zal een boekhouder nooit uw eigen ingediende btw-aangiftes klakkeloos overnemen. Half zelf doen en de andere helft door een boekhouder laten uitvoeren is vragen om problemen. Het is alles of niets. Het lijkt kosten te besparen, maar we zien nu dat het extra gaat kosten. Verkeerde zuinigheid aldus. Wat betreft de uitleg van de boekhouder of het gebrek hieraan … om een discussie te voorkomen is het vanzelfsprekend dat de opdrachtgever inzage krijgt in de verwerkte administratie en de uitleg daarbij. Blijft natuurlijk de vraag … wat is er nu eigenlijk aangeleverd?
  5. Doen wat je hieronder suggereert: eerst iemand die dit werk ook doet het opnieuw uit laten voeren op basis van a. de inhoud van de overeenkomst en b. de data die je aangeleverd hebt. Aansprakelijk stellen kan altijd en lijkt me op dit punt ook wel raadzaam: 'Zoals je weet heb ik het idee dat de door jou gedane aangifte IB niet klopt. Hierbij stel ik je aansprakelijk voor de schade die daarvan het gevolg is. Dat betreft niet alleen teveel betaalde belasting(rente), voor zover ik dat niet gecorrigeerd kan krijgen, maar ook de kosten die ik moet maken om de aangifte na te laten rekenen en hopelijk aan te laten passen'. Of hij 'grootboekrekeningen' aan moet leveren ligt eraan wat je afgesproken hebt. Je schrijft dat je hem ingeschakeld hebt voor de aangifte IB. dat is iets anders dan een boekhouding doen. Dat lijkt me lastig: een andere boekhouder zal toch echt de hele aangifte opnieuw door moeten rekenen, hij kan, zeker met het uitgangspunt dat de vorige boekhouder slecht werk geleverd heeft, niet een deel van die aangifte gebruiken als uitgangspunt voor een corectie.
  6. Hi allemaal, Voor mijn aangifte inkomstenbelasting 2022 heb ik een boekhouder ingeschakeld, maar die heeft er op allerlei manieren de pet naar gegooid. Zo was hij vijf maanden te laat met het indienen van de aangifte. Destijds had ik nooit verwacht dat hij de berekeningen óók verkeerd zou maken. Mijn bedrijf is uitsluitend actief op bol.com. Onlangs heb ik de aangifte nog eens goed bekeken, omdat ik altijd al het vermoeden had dat er iets niet klopte. Volgens zijn berekening had ik meer omzet dan ik zelf had uitgerekend (ik deed zelf de btw-aangiftes). Sinds dit jaar heeft bolmate.nl een tool die de omzet berekent. Ik heb die uitkomst vergeleken met mijn eigen omzetberekening en dat kwam vrijwel precies overeen. Vervolgens heb ik het zelf nogmaals nagerekend en nu ben ik er echt van overtuigd dat mijn boekhouder het verkeerd heeft berekend. Daarbovenop blijkt dat hij ook andere zaken onjuist heeft verwerkt, in mijn nadeel en met een hogere aanslag inkomstenbelasting tot gevolg. Ik heb de boekhouder hierop aangesproken, maar hij weigert mee te werken. Ook heeft hij niet eens grootboekrekeningen aangemaakt die ik kan inzien. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Het liefst krijg ik hem zover dat hij alles opnieuw bekijkt en corrigeert, maar dreigen met een advocaat lijkt geen zin te hebben. Misschien kunnen jullie meedenken over hoe ik dit het beste kan aanpakken. De boekhouder is eigenaar van één van de vele vestigingen van een grote franchiseformule. Ik heb een paar specifieke vragen en hoor ook graag algemeen advies van jullie: Hoe kan ik hem zover krijgen dat hij wél meewerkt om de fouten te corrigeren? Kan ik hem aansprakelijk stellen voor het niet zorgvuldig handelen? Hij kan bijvoorbeeld niet eens grootboekrekeningen aanleveren, terwijl hij die volgens mij wel zou moeten kunnen aanleveren. Hij kan geen enkele berekening overleggen aan mij. Kan ik het eventueel zelf (opnieuw) berekenen en de aangifte inkomstenbelasting en btw corrigeren? Hoe kijkt de Belastingdienst daar doorgaans naar? Ik heb geen zin om enorm veel tijd kwijt te raken aan een eventueel onderzoek hierdoor. Zijn er boekhouders die alleen naar de betwiste posten willen kijken, deze voor mij willen corrigeren en vervolgens de juiste gegevens indienen bij de Belastingdienst? Bij voorbaat hartelijk dank.
  7. Gisteren
  8. Ik vind het wel bijzonder dat in dit advies (heb even de stappen door gelopen), ze zo hameren op een telefonische 2 stappen inlogsysteem. Bij ons is juist de policy om dit niet te doen. Overal maar je telefoonnummer achterlaten bij organisaties die zeggen dat ze hun zooi in orde hebben. Terwijl er veel veiligere opties bestaan zoals via Authenticator of zelfs via hardware matige oplossingen.
  9. Er zijn veel mensen die werk doen waar ze geen diploma voor hebben, maar hoe zie je dat zelf? Je hebt HR ervaring, dus jij weet toch veel beter dan wij hoe organisaties tegen diploma's aan kijken?
  10. Ik heb hetzelfde probleem, ik kom met mijn persoonlijke account ook ons bedrijfsaccount niet in. Mensen kunnen mij ook niet uitnodigen. Helpdesk van Facebook is niet nuttig hierin. Zij advisseerde mij een nieuw account aan te maken.
  11. Adriaan Abendanon werd lid van de community
  12. Welkom op HL Heel belangrijk, zonder aantoonbare kwalificaties kun je ook niet in verplichte registers worden opgenomen, bovendien heb je in een aantal gevallen te maken met permanente educatie. Evc, zoals @insparcom voorstelt, kan een optie zijn om e.e.a. te versnellen.
  13. insparcom startte met het volgen van Zzp’er zonder papiertje
  14. Als ik een loonadministrateur zoek (quod non) en de keus heb tussen eentje met en eentje zonder diploma en/of erkenning, kies ik toch voor de eerste. Ik moet als er iets mis gaat richting belastingdienst (buiten mijn schuld), kunnen laten zien dat ik voldoende maatregelen genomen heb om het netjes te regelen. Misschien kun je met een EVC-traject (Eerder Verworven Competenties) versneld of meteen een diploma krijgen?
  15. 1 tip, zorg dat je LinkedIn profiel er goed uitziet. Wat ik nu zie nodigt mij niet uit om samen te werken. Verder ben ik al zo'n dertig jaar ondernemer en heb geen enkel diploma naast mijn tienvingerblind typediploma (heel waardevol!) en nog een niet relevant lts diploma. Er zullen ongetwijfeld beroepen zijn waar een diploma noodzakelijk cq waardevol is, maar laat je vooral niet tegenhouden vanwege het niet hebben van diploma's. Expertise inhuren kan altijd nog.
  16. Derek-Jan startte met het volgen van Zzp’er zonder papiertje
  17. Hi allemaal, Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een start als zzp’er binnen HR/Payroll. Ik heb meerdere jaren werkervaring in dit vakgebied, maar ik merk dat ik toch onzeker ben omdat ik geen officiële HR- of payroll-diploma’s heb — alleen praktijkervaring. Ik wil me uiteindelijk inschrijven zodra mijn plan volledig op papier staat en het voor mij duidelijk is welke richting ik precies op wil. Daarom ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Zijn er hier mensen die zonder diploma’s maar mét werkervaring zijn gestart in HR of payroll? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik hoor graag jullie inzichten over het volgende: Hoe belangrijk zijn diploma’s in HR/Payroll als zzp’er? Kijken opdrachtgevers vooral naar ervaring en referenties, of echt naar certificaten? Zijn er korte cursussen of opleidingen die jullie aanraden om mijn positie te versterken? (Bijv. PDL, VPS, NIRPA-registratie, HR-cursussen etc.) Hoe hebben jullie je eerste opdrachten binnengehaald? Via bureaus, netwerk, LinkedIn? Zijn er essentiële tools, skills of systemen die je als zelfstandige echt moet beheersen? Alle adviezen, ervaringen en tips zijn welkom — ik wil graag realistisch en goed voorbereid beginnen. Alvast bedankt voor jullie tijd! Hartelijke groet, Houda
  18. Houda1998 startte met het volgen van Zzp’er zonder papiertje
  19. Houda1998 werd lid van de community
  20. Ik ben social media manager en ik ga de social media managen voor een nieuwe klant. Normaal geven mijn klanten mij dan zelf toegang tot hun bedrijfsportfolio maar dat lukt haar niet, dus heeft ze mij haar persoonlijke facebook inlog gegeven zodat ik het zelf kon doen maar ik kom er niet uit. Binnen het bedrijfsportfolio staat namelijk de desbetreffende facebook pagina niet, en ik kan de facebook pagina ook niet toevoegen. Als ik dat probeer staat er namelijk dat alleen iemand met volledige toegang tot die pagina toegang kan geven maar dat zou zij (of dus ik die nu ingelogd is op haar persoonlijke account) moeten kunnen doen. Ik kom er even echt niet uit. Is er iemand die mij hiermee kan helpen of even meekijken?
  21. Raphaela werd lid van de community
  22. Oldenbeuving-Fotografie werd lid van de community
  23. Image Group International wijzigde zijn profielfoto
  24. Image Group International werd lid van de community
  25. Het hangt er maar vanaf wat je "bruikbaar" noemt. Er zijn bijvoorbeeld al meer dan 400 juristen betrapt op het gebruiken van AI voor hun klant zaken, betrapt omdat uit de documenten die bij de rechtbank werden ingeleverd het overduidelijk was dat er grove fouten, niet bestaande referenties en andere zaken in stonden die een fatsoenlijk jurist er nooit in had gezet. Een ander voorbeeld, gehoort op een data congres vorig jaar mei: een bedrijf had door een chatbot een technische handleiding laten schrijven. Voor de zekerheid overigens ook door een echt technisch schrijver. Resultaat: volg de AI handleiding en de kans dat je het niet overleefde was 95%. Een laatste voorbeeld: iemand was op zoek naar bepaalde samenhang in Europese wetgeving, heeft dit met alle links naar de relevanten EU pagina's (Eurlex) en een flinke prompt in een chatbot gestopt, alle output gecontroleerd en alsnog kwam er niet het juiste resultaat uit. Okay met veel extra werk. Lesson learned: de AI actie inclusief alle checks en balances koste meer dan een uur, zelf uitzoeken 30 minuten.
  26. En dan maar hopen dat ze ook een referentie link opnemen en niet alles via AI kopieren, verspreiden en feitelijk neit vertellen waar het vandaan komt. Typisch issue met AI zoekmachines van Google, OpenAI, Microsoft en wie weet ook DukDukGO wel.
  27. En toen had je brand en was de schoenendoos ook verdwenen, want daar was geen kopie van.
  28. Dat klopt, zelfs als je ze er op wijst is het antwoord vaak: Dat regelt mijn website bouwer wel Daar heb ik een leverancier voor, dus hoef ik niets te doen Maar feitelijk blijft elke ondernemer daar zelf verantwoordelijk voor en dus ook aansprakelijk.
  29. Probleem is dat niet alle organisaties, zeker de overheid, dat niet altijd hebben. En ik zie ook vaak genoeg mails van organisaties/bedrijven die wel legitiem zijn waar ook geen naam onder staat overigens. Het blijft lastig dit eruit te filteren. EN ja misschien pakken ze automatisch 90%, maar het risico blijft in de laatste 10% zitten waar jij als gebruiker de laatste linie van beveiliging bent en blijft.
  30. Dat soort berichten zie ik regelmatig, zelfs op prive mail adressen die ergens ooit in een datalek terecht zijn gekomen. Als je het zeker wil weten: ga naar de website van de desbetreffende organisatie en check de informatie daar. Links in e-mails, het blijft een dingetje wat betreft informatiebeveiliging. Het is een risico, maar we kunnen er blijkbaar ook nochsteeds niet zonder. De meest bizarre, van vele jaren geleden, die ik kreeg was een phishing mail van de rabobank. Nu ja niet echt van hen natuurlijk. De mail ging over het vervangen van de randomreader door de Rabo scanner. De catch: ze hadden gewoon letterlijk het persbericht van de bank gekopieerd inclusief logos etc. Reden waarom ik er toch niet ingetrapt ben? Hij kwam binnen op een mail adres waarvan ik zeker wist dat de bank die niet had.
  31. Ik ben wel benieuwd, gisteren op de KvK ondernemersdagen in het filmpje van het DTC werd deze subsidie ook nog even aangehaald voor een volle zaal. Echter als je de website vand de RVO er op naleest, staat de subsidie als "gesloten" MCZ bij RVO Niet dat ik hem zelf nodig heb ;) maar vond het wel appart. De dame van de KvK die de sessie leide verlte vertelde dat de inschrijving verlengt was. De link hierboven zegt toch echt wat anders.
  32. Afgelopen week
  33. andreaspez reageerde op abvdb1's topic in Arbeidsrecht
    Hoe heb je dit probleem opgelost?
  34. FonsSmeur werd lid van de community
  35. MSM Coretech Innovations werd lid van de community
  36. Ik herken het beeld van de overheid en ICT maar al te goed. Overigens ook het beeld dat MKB geen interesse heeft in dit onderwerp. Zelfs al laat je ze zien waar de risico's zitten, dan nog vaak niet. En de NIS2, die is er waarshcijnlijk waarschijnlijk medio volgent jaar pas in Nederland, als het traject van wetgeving eindelijk eens klaar is. En dan nog, gaat het sterk afhangen van de wijze waarop eventuele handhaving gaat plaatsvinden. Zonder handhaving gaat er namelijk niets veranderen. Dat hebben we wel bij de AVg gezien en ook met de e-privacy richtlijn (telecommunicatiewet) en cookies. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft dat dit jaar als speerpunt, maar of het daar bij blijft is de vraag.
  37. Slordig van Delta die verder dus blijkbaar niets gevalideerd hebben voor dat het abonnement ook echt is afgesloten. Verbaast me wel, lijkt me dat daar ook iets niet helemaal goed gegaan is. Inclusief het valideren van de incasso machteging.
  38. Klopt inderdaad. heb dit zelf in mijn begin periode moeten doen omdat een afnemer per definitie een reverse-billling systeem door de strot duwde en darmee daarmee een tweede reeks nummers opstarted.

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.