Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Norbert Bakker

99 Proefballons

Gepubliceerd op 2 december 2014 | 8 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Het is (bijna) verkiezingstijd. Toegegeven: het is “maar” voor de provinciale staten, maar voor politiek Den Haag van groot belang: want – lesje Staatsinrichting - de Statenleden kiezen de Eerste Kamer, en met een minderheid in de Senaat is een kabinet vleugellam.

De coalitie voert een oorlog op 2 fronten: op het eerste front moet vooral de ZZP-er en het MKB worden “gepaaid” want daar is niet alleen de crisis nog het hardst merkbaar, maar ook de onrust die is ontstaan over de plannen van afschaffing van de starters- en zelfstandigenaftrek en de MKB winstvrijstelling moet worden beteugeld.

Deze ontrust wordt nu “weggemasseerd” doordat besluiten over het afschaffen van fiscale voordelen voor MKB en ZZP-ers verrassend “over de verkiezingen heen wordt getild” want…. wat een toeval.. de benodigde onderzoeken en rapportages voor deze belangrijke keuzes blijken wat vertraging te hebben opgelopen. Ja, House of Cards is hier niets bij…. 1 maal raden op welk moment die rapporten alsnog verschijnen…

Het 2e front bestaat uit het doen van beloften: mooie plannen verpakt in snelle oneliners en soundbites. Voer voor de krantenkoppen, Tweets en tickertapes. Proefballonnen die leuk klinken, maar alleen bestaan uit lucht.

Bij sommige van die proefballonnen zakt de broek tot onder de enkels.

Wat te denken van het plan van de VVD om het 2e jaar loonboorbetaling bij ziekte voor werkgevers af te schaffen?

Het tekent het gebrek aan realiteitszin van de VVD ten opzichte van het échte midden – en kleinbedrijf , want voor de gemiddelde ondernemer maakt dat 2e jaar echt weinig tot niets uit: die is – als het niet privaat verzekerd was – binnen een jaar toch al failliet.

En als het wel verzekerd was, dan kostte dat 2e jaar meeverzekeren net een kwart procentje extra in de premie. Een verschil van een paar honderd Euro max. en niet zeker niet die € 12.500,- per werknemer die de VVD gecalculeerd had (kennelijk op dezelfde calculator waar ook de EU bijdrage op berekend was… )

En wie betaalt dan straks het 2e jaar ziekte? Gewoon de werkgever zelf, via een collectieve premie (die dan meestal weer duurder is dan private verzekering) dus per saldo schiet het MKB hier echt helemaal niets mee op.

Bizar of zelfs ronduit belachelijk  is ook de nadere motivatie van de VVD bij dit voorstel: namelijk dat een werkgever nu ook “arbeidsongeschiktheid als gevolg van bungeejumpen” betaalt. Zullen we de CBS statistieken er eens bij pakken en kijken hoeveel werknemers op dit moment langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn als gevolg van een ongeval met bungeejumpen?

Maar zo af en toe zit er ook een oneliner tussen die de moeite waard is om naar te luisteren en verder uit te werken. Dit jaar kwam die zinnige bijdrage van D66, in de vorm van het financieel aantrekkelijker maken van het aannemen van de eerste werknemer binnen het MKB.

Een sympathiek idee. Het pakt nog steeds het vastgeroeste ontslagrecht, de doorgeslagen flexibilisering en de pseudo-zelfstandigen niet aan, maar deze positieve aanpak drukt de pleister wel op de zere wond: het MKB neemt nu geen personeel aan omdat dat te duur, te complex en risicovol is. 
Als we dan toch moeten subsidiëren, doe het dan hier.

Of… nog beter: koppel het aan Joost Rietveld ’s voorstel om de startersaftrek vooral duurzaam toe te passen:
Quote : Joost Rietveld op 29 oktober 2014, 23:56
Startersaftrek ombouwen naar 'bewezen ondernemer aftrek'.
Mkb-winstvrijstelling opwaarts staffelen naar mate iemand langer ondernemer is. Evt. de zelfstandigenaftrek idem dito. De aloude stimulansen voor starters zijn blijkbaar niet meer zo gewenst, waarom zijn ze er dan nog steeds?
Stimuleer dan de ondernemers die bewezen hebben er voor de 'long run' in te zitten!
 
Zou het niet nog mooier zijn om de personeelskorting opwaarts te staffelen tot een grens van – bijvoorbeeld – 10 of 25  man personeel? Niet alleen maakt dat ook het 2e en 3e personeelslid aantrekkelijker, maar het voorkomt ook dat éénpersoons-BV’s de nieuwe pseudo-zelfstandigen van de toekomst worden. En het zorgt er ook voor dat pseudo-zelfstandigen in declarabele uren BV’s en Uniforce constructies niet onbedoeld meeprofiteren van deze maatregel.

Met een écht goed doordacht plan verdwijnt een flink deel van de pseudo-ondernemers en de (met name door vakbonden) ongewenste flexibele schil als sneeuw voor de zon…. Pseudo-ondernemers worden weer gewoon werknemers en echte ondernemers worden of blijven echte ondernemers.

Naïeve dromen? Wellicht. Maar de moeite van het serieus onderzoeken wat mij betreft meer dan waard…
Norbert Bakker

Norbert Bakker - Bedrijfverzekerd

Norbert is adviseur risicomanagement en verzekeringen

Norbert schrijft columns en blogs op persoonlijke titel

Meer columns door Norbert Bakker

8 Reacties

Joost Rietveld
Moderator

denarius
Ik mis nog een stuk of 95 proefballonnen (die zijn er echt wel) maar anders dan dat mooi stuk Norbert!

Ohja, vandaag op BNR een stuk geluisterd naar het nieuwe plan om payrol-werkers meer ontslagbescherming te geven per 2015. En dat zou dan ook opgaan voor 10 tot 20% van de uitzendkrachten. FD deed een kort artikel:

http://fd.nl/economie-politiek/963050/nieuwe-ontslagregels-zaaien-verwarring-in-uitzen...

Ben ik nu gek of is onze overheid ook zichzelf helemaal kwijt? Nog geen jaar geleden vielen we over elkaar heen vanwege de versoepeling van het ontslagrecht en dan dit? Heb ik soms een succesvolle lobby gemist waardoor de overheid ineens door de knieën is gegaan voor de payrollers? En dat - omdat we in NL nu eens nooit een duidelijke wet schijnen te kunnen maken - er naast die payrollers ook 10 tot 20% van de uitzendkrachten binnen de werking van de nieuwe wet komt? Maar niemand die exact weet wie er binnen die 10 - 20% valt?

Ligt het aan mij of vergeet de overheid dat payrollers zelf kiezen voor deze werkwijze. Waarbij ik hoop dat ze zich ervan bewust zijn dat ze tm 2014 in elk geval, minder ontslagbescherming genoten.

Ik kan, net zoals bij zoveel andere BS van onze regering, de laatste tijd geen touw meer vastknopen aan wat er allemaal opnieuw geregeld wordt. Het lijkt wel bezigheidstherapie.

Ik houd mijn hart vast voor de gevolgen van een sterkte Eerste Kamer voor de oppositie. Aan de andere kant, hopelijk komen er wat nieuwe, weldenkende mensen bij die logica en begrijpelijk (voor de burger) regeren ook erkennen als een recht van de burger en de ondernemer!




 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Joost Rietveld op  2 december 2014, 22:49
Ik mis nog een stuk of 95 proefballonnen (die zijn er echt wel) maar anders dan dat mooi stuk Norbert!
 
Thnx, maar met al die andere ballonnen erbij zou het een nogal lang stuk zijn geworden. Ik heb me daarom  - beperkt tot de uitschieters aan de onder en bovenkant   

Fantastisch artikel van FD trouwens; de waanzin ten top.
(Edit:  mijn technisch gezever hierover verwijderd)


 
Goed waar stukje Norbert.

Over proefballonnen gesproken. Je zou de "gevonden" gestaffelde personeelskorting ook als proefballon kunnen lanceren.

Indien je gestaffeld een beter idee vind dan krijg je toch minder van de gemeenschapsdenkers in Den Haag.  Als je algehele personeelskorting "eist" krijg je misschien gestaffeld. Dus voorstellen dat er voor de eerste werknemer een fikse korting te verdienen valt. Meestal is de eerste het grootste risico. Moet jij toch weten  .

Dan komt er in het FD de proefballon:
"Risicomanager Bakker voorziet onvermijdelijk een behoorlijke  personeelskorting voor startende werkgevers"
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote:
Indien je gestaffeld een beter idee vind dan krijg je toch minder van de gemeenschapsdenkers in Den Haag.  Als je algehele personeelskorting "eist" krijg je misschien gestaffeld. Dus voorstellen dat er voor de eerste werknemer een fikse korting te verdienen valt.
 
Slimme aanpak   Zolang het ook maar lonend wordt en blijft om ook een 2e en 3e personeelslid aan te nemen: anders krijgen we straks heel veel bedrijven met exact 1 personeelslid en allerlei partijen die daar weer creatieve oplossingen mee bedenken die niet waren beoogd.
Quote:
Meestal is de eerste het grootste risico. Moet jij toch weten
 
Tuurlijk. Gelet op wat je allemaal moet weten en regelen is de drempel bij de eerste werknemer veruit het grootst, en daarom (vermoed ik) ook de perceptie van het risico.
Het werkelijke operationele risico van personeel (niet presteren, conflicten, niet-medisch verzuim, slechte verstandhouding / geen klik met de ondernemer ) lijkt overigens - als je de zaken vooraf goed regelt - lang niet altijd het grootst te zijn bij het eerste personeelslid: meestal is die stap en de persoon toch de meest overdachte, gewikte en gewogen.

Het zijn dan vaak de later aan te trekken extra handjes die voor de problemen zorgen. Vaak een wisselwerking: een klassieker is het extra personeel dat iets te ondoordacht wordt aangetrokken zodat de wederzijdse verwachtingen al van begin af uiteen lopen. Een slimme ondernemer doet er verstandig aan om de afweging over en keuze voor ieder extra personeelslid net zo zorgvuldig te doen als de eerste   

Een maatregel om het aannemen van eerste en of extra personeel te stimuleren moet dus vooral de financiële drempel verlagen, maar niet als neveneffect onbezonnen en onnodig uitbreiding van personeel veroorzaken.

Verder vind ik het nog steeds frappant dat er extreem veel informatie beschikbaar is voor startende ZZP-ers (zowel publiek als commercieel), maar nauwelijks echt goede informatie voor startende werkgevers. Een gemiste kans wat mij betreft.

Edit: zojuist de domeinnaam ikwordwerkgever.nl geclaimd.  Misschien valt daar met behulp van diverse HL-leden wat leuks en zinnigs van te maken!



 
 
Payrollingers  en Uitzendbureaus  zouden hiermee kunnen gaan lobbyen.
Indien ze voor hun klant een (eerste) werknemer kunnen uitzetten met een fikse korting.

Sorry ik gebruik toch even  "eerste".

Je zou ook kunnen denken dat de ziekteverzuimverzekering en nazorg voor  de  eerste werknemer door het UWV vrij gedekt wordt.  Dit is al  gauw 5 % van de salariskosten.

Wie wil dit even doorgeven aan de gemeenschapsdenkers in Den Haag?
Quote:
zojuist de domeinnaam ikwordwerkgever.nl geclaimd.  Misschien valt daar met behulp van diverse HL-leden wat leuks en zinnigs van te maken!
 
Goed idee.
 
En hup, de volgende pleister om een compleet idioot complex systeem. Het zal zo'n beetje een dagtaak zijn om alles goed uit te pluizen, of is daar die eerste medewerker voor?
 
Norbert Bakker
Moderator

NorbertBakker
Quote : Tonino op  4 december 2014, 04:08
En hup, de volgende pleister om een compleet idioot complex systeem.
 
Yup, het huidige systeem is veel idioter en complexer dan de op HL besproken alternatieven (Zoals de vlaktaks en het basisinkomen). Nu nog de rest van Nederland - en een deel van de HL leden - daarvan overtuigen.

Ik heb gisteren de countrymanager van een NL vestiging van een internationaal bedrijf proberen uit te leggen waarom een NL werkgever van 2015 tot 2025 (10 jaar lang dus) een toeslag (feitelijk een boete) moet betalen omdat een tijdelijke arbeidskracht in 2013 na 4 weken ziek uit dienst is gegaan omdat ze kanker bleek te hebben. Heel erg complex vond ze dat niet; wel volkomen mesjogge.

 
Daar zijn wel erg veel pleisters voor nodig...
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

HIGHERLEVEL.NL COLUMN

1, 2, 3, 4, rietje van papier

Octrooiblog

Octrooiblog | 10 reacties

Op een hete dag aan het eind van de 19e eeuw dronk Marvin Stone een frisse muntcocktail door een rietje. Zoals gebruikelijk in die tijd was het rietje gemaakt van...

Column insturen?

Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

We publiceren hem graag!

COLUMNISTEN

Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

Ontmoet andere HL-leden!

Kom met andere HL-leden bier proeven bij Jovius
26 oktober 2018, 7 HL-leden aanwezig

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons