Het is (bijna) verkiezingstijd. Toegegeven: het is “maar” voor de provinciale staten, maar voor politiek Den Haag van groot belang: want – lesje Staatsinrichting - de Statenleden kiezen de Eerste Kamer, en met een minderheid in de Senaat is een kabinet vleugellam.
De coalitie voert een oorlog op 2 fronten: op het eerste front moet vooral de ZZP-er en het MKB worden “gepaaid” want daar is niet alleen de crisis nog het hardst merkbaar, maar ook de onrust die is ontstaan over de plannen van afschaffing van de starters- en zelfstandigenaftrek en de MKB winstvrijstelling moet worden beteugeld.
Deze ontrust wordt nu “weggemasseerd” doordat besluiten over het afschaffen van fiscale voordelen voor MKB en ZZP-ers verrassend “over de verkiezingen heen wordt getild” want…. wat een toeval.. de benodigde onderzoeken en rapportages voor deze belangrijke keuzes blijken wat vertraging te hebben opgelopen. Ja, House of Cards is hier niets bij…. 1 maal raden op welk moment die rapporten alsnog verschijnen…
Het 2e front bestaat uit het doen van beloften: mooie plannen verpakt in snelle oneliners en soundbites. Voer voor de krantenkoppen, Tweets en tickertapes. Proefballonnen die leuk klinken, maar alleen bestaan uit lucht.
Bij sommige van die proefballonnen zakt de broek tot onder de enkels.
Wat te denken van het plan van de VVD om het 2e jaar loonboorbetaling bij ziekte voor werkgevers af te schaffen?
Het tekent het gebrek aan realiteitszin van de VVD ten opzichte van het échte midden – en kleinbedrijf , want voor de gemiddelde ondernemer maakt dat 2e jaar echt weinig tot niets uit: die is – als het niet privaat verzekerd was – binnen een jaar toch al failliet.
En als het wel verzekerd was, dan kostte dat 2e jaar meeverzekeren net een kwart procentje extra in de premie. Een verschil van een paar honderd Euro max. en niet zeker niet die € 12.500,- per werknemer die de VVD gecalculeerd had (kennelijk op dezelfde calculator waar ook de EU bijdrage op berekend was… )
En wie betaalt dan straks het 2e jaar ziekte? Gewoon de werkgever zelf, via een collectieve premie (die dan meestal weer duurder is dan private verzekering) dus per saldo schiet het MKB hier echt helemaal niets mee op.
Bizar of zelfs ronduit belachelijk is ook de nadere motivatie van de VVD bij dit voorstel: namelijk dat een werkgever nu ook “arbeidsongeschiktheid als gevolg van bungeejumpen” betaalt. Zullen we de CBS statistieken er eens bij pakken en kijken hoeveel werknemers op dit moment langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn als gevolg van een ongeval met bungeejumpen?
Maar zo af en toe zit er ook een oneliner tussen die de moeite waard is om naar te luisteren en verder uit te werken. Dit jaar kwam die zinnige bijdrage van D66, in de vorm van het financieel aantrekkelijker maken van het aannemen van de eerste werknemer binnen het MKB.
Een sympathiek idee. Het pakt nog steeds het vastgeroeste ontslagrecht, de doorgeslagen flexibilisering en de pseudo-zelfstandigen niet aan, maar deze positieve aanpak drukt de pleister wel op de zere wond: het MKB neemt nu geen personeel aan omdat dat te duur, te complex en risicovol is.
Als we dan toch moeten subsidiëren, doe het dan hier.
Of… nog beter: koppel het aan Joost Rietveld ’s voorstel om de startersaftrek vooral duurzaam toe te passen:
Startersaftrek ombouwen naar 'bewezen ondernemer aftrek'.
Mkb-winstvrijstelling opwaarts staffelen naar mate iemand langer ondernemer is. Evt. de zelfstandigenaftrek idem dito. De aloude stimulansen voor starters zijn blijkbaar niet meer zo gewenst, waarom zijn ze er dan nog steeds?
Stimuleer dan de ondernemers die bewezen hebben er voor de 'long run' in te zitten!
Zou het niet nog mooier zijn om de personeelskorting opwaarts te staffelen tot een grens van – bijvoorbeeld – 10 of 25 man personeel? Niet alleen maakt dat ook het 2e en 3e personeelslid aantrekkelijker, maar het voorkomt ook dat éénpersoons-BV’s de nieuwe pseudo-zelfstandigen van de toekomst worden. En het zorgt er ook voor dat pseudo-zelfstandigen in declarabele uren BV’s en Uniforce constructies niet onbedoeld meeprofiteren van deze maatregel.
Met een écht goed doordacht plan verdwijnt een flink deel van de pseudo-ondernemers en de (met name door vakbonden) ongewenste flexibele schil als sneeuw voor de zon…. Pseudo-ondernemers worden weer gewoon werknemers en echte ondernemers worden of blijven echte ondernemers.
Naïeve dromen? Wellicht. Maar de moeite van het serieus onderzoeken wat mij betreft meer dan waard…
Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Norbert Bakker
Norbert Bakker
Het is (bijna) verkiezingstijd. Toegegeven: het is “maar” voor de provinciale staten, maar voor politiek Den Haag van groot belang: want – lesje Staatsinrichting - de Statenleden kiezen de Eerste Kamer, en met een minderheid in de Senaat is een kabinet vleugellam.
De coalitie voert een oorlog op 2 fronten: op het eerste front moet vooral de ZZP-er en het MKB worden “gepaaid” want daar is niet alleen de crisis nog het hardst merkbaar, maar ook de onrust die is ontstaan over de plannen van afschaffing van de starters- en zelfstandigenaftrek en de MKB winstvrijstelling moet worden beteugeld.
Deze ontrust wordt nu “weggemasseerd” doordat besluiten over het afschaffen van fiscale voordelen voor MKB en ZZP-ers verrassend “over de verkiezingen heen wordt getild” want…. wat een toeval.. de benodigde onderzoeken en rapportages voor deze belangrijke keuzes blijken wat vertraging te hebben opgelopen. Ja, House of Cards is hier niets bij…. 1 maal raden op welk moment die rapporten alsnog verschijnen…
Het 2e front bestaat uit het doen van beloften: mooie plannen verpakt in snelle oneliners en soundbites. Voer voor de krantenkoppen, Tweets en tickertapes. Proefballonnen die leuk klinken, maar alleen bestaan uit lucht.
Bij sommige van die proefballonnen zakt de broek tot onder de enkels.
Wat te denken van het plan van de VVD om het 2e jaar loonboorbetaling bij ziekte voor werkgevers af te schaffen?
Het tekent het gebrek aan realiteitszin van de VVD ten opzichte van het échte midden – en kleinbedrijf , want voor de gemiddelde ondernemer maakt dat 2e jaar echt weinig tot niets uit: die is – als het niet privaat verzekerd was – binnen een jaar toch al failliet.
En als het wel verzekerd was, dan kostte dat 2e jaar meeverzekeren net een kwart procentje extra in de premie. Een verschil van een paar honderd Euro max. en niet zeker niet die € 12.500,- per werknemer die de VVD gecalculeerd had (kennelijk op dezelfde calculator waar ook de EU bijdrage op berekend was… )
En wie betaalt dan straks het 2e jaar ziekte? Gewoon de werkgever zelf, via een collectieve premie (die dan meestal weer duurder is dan private verzekering) dus per saldo schiet het MKB hier echt helemaal niets mee op.
Bizar of zelfs ronduit belachelijk is ook de nadere motivatie van de VVD bij dit voorstel: namelijk dat een werkgever nu ook “arbeidsongeschiktheid als gevolg van bungeejumpen” betaalt. Zullen we de CBS statistieken er eens bij pakken en kijken hoeveel werknemers op dit moment langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn als gevolg van een ongeval met bungeejumpen?
Maar zo af en toe zit er ook een oneliner tussen die de moeite waard is om naar te luisteren en verder uit te werken. Dit jaar kwam die zinnige bijdrage van D66, in de vorm van het financieel aantrekkelijker maken van het aannemen van de eerste werknemer binnen het MKB.
Een sympathiek idee. Het pakt nog steeds het vastgeroeste ontslagrecht, de doorgeslagen flexibilisering en de pseudo-zelfstandigen niet aan, maar deze positieve aanpak drukt de pleister wel op de zere wond: het MKB neemt nu geen personeel aan omdat dat te duur, te complex en risicovol is.
Als we dan toch moeten subsidiëren, doe het dan hier.
Of… nog beter: koppel het aan Joost Rietveld ’s voorstel om de startersaftrek vooral duurzaam toe te passen:
Zou het niet nog mooier zijn om de personeelskorting opwaarts te staffelen tot een grens van – bijvoorbeeld – 10 of 25 man personeel? Niet alleen maakt dat ook het 2e en 3e personeelslid aantrekkelijker, maar het voorkomt ook dat éénpersoons-BV’s de nieuwe pseudo-zelfstandigen van de toekomst worden. En het zorgt er ook voor dat pseudo-zelfstandigen in declarabele uren BV’s en Uniforce constructies niet onbedoeld meeprofiteren van deze maatregel.
Met een écht goed doordacht plan verdwijnt een flink deel van de pseudo-ondernemers en de (met name door vakbonden) ongewenste flexibele schil als sneeuw voor de zon…. Pseudo-ondernemers worden weer gewoon werknemers en echte ondernemers worden of blijven echte ondernemers.
Naïeve dromen? Wellicht. Maar de moeite van het serieus onderzoeken wat mij betreft meer dan waard…
Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.
Vragen of offertes? → Contact
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47822-99-proefballons/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag