• 0

Mag je zomaar klanten van concurrenten benaderen?

Beste forumleden,

 

Ik ben onlangs met twee compagnons een datingsite begonnen. Om binnen een redelijke termijn de kritische massa te behalen, hebben we besloten om het lidmaatschap voorlopig gratis te houden.

Het is nu voor onze concurrenten erg verleidelijk om zich in te schrijven en klanten te gaan werven voor hun eigen winkeltje. Het kost ze immers niets.

Eén van onze leden heeft al gemeld, dat zij is benaderd door een andere datingsite.

Uiteraard kan ik ze toegang tot de site ontzeggen, maar kan ik er in juridische zin verder nog iets mee? Het lijkt me vrij lastig om omzetverlies aan te tonen. Het is geen auto die ineens voor een andere deur staat. Ik kan niets bewijzen.

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen en suggesties.

 

Peter.

www.q-mates.nl

Singles community

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het benaderen van mijn klantes is kinderlijk eenvoudig.

 

Als je lid bent van Q-mates kun je binnen de website berichten versturen aan andere leden. In zo'n bericht worden leden opgeroepen om eens een kijkje te nemen op de website van de concurrent. Dat gebeurt dus al.

 

Op dit moment lijd ik natuurlijk geen omzetverlies omdat mensen zich sowiezo gratis kunnen inschrijven. Als ze dat vóór 31 december doen, betalen ze tot 1 januari 2008 helemaal niets.

 

Het wordt anders wanner we eenmaal lidmaatschapgeld gaan vragen. Als iemand een vergelijkbaar product aanbiedt voor een scherpere prijs, kunnen leden besluiten om geen abonnementsgeld meer te betalen en over te stappen.

 

Omdat leden bij ons kunnen kiezen voor een Pay Per Message abonnement (40 berichten voor 14,95, twee maanden geldig) zal de schade wel meevallen, maar netjes vind ik het niet.

 

Het is alsof je een showroom van een Ford-dealer binnen loopt met een stapel folders van Toyota.

 

Groet,

 

Peter

www.q-mates.nl

Singles community

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk zou het op zijn zachts gezegd niet erg netjes vinden als ik op die wijze benaderd zou worden. Je zou bijvoorbeeld een 'meldt misbruik' knop kunnen invoeren waarbij je klanten eea kunnen melden aan je. Zo wordt je geinformeerd over profielen die je site frustreren. Je kan de personen die terecht melden daarvoor belonen..

 

Je kan bijv. in je gebruikersvoorwaarden opnemen dat het niet is toegestaan om boodschappen van commerciële aard te verzenden of contactpogingen te doen met het doel om... Misbruik luidt tot uitsluiting van je de dienst en het vervallen van het creditsaldo van de zender aan de personen die misbruik hebben gemeld..

 

Verder lijkt me er weinig tegen te doen..

Link naar reactie
  • 0

Verder lijkt me er weinig tegen te doen..

 

Dat moet voldoende effectief zijn. Juist op een datingsite kun je e-moderation doen, daar zijn zelfs instrumenten voor die ingesteld zijn op bepaalde woorden. Dus zodra je de naam van een concurrent voorbij ziet komen, afzender blokken. Uiteraard nadat je regels daarop aangepast zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste ExTax,

 

In onze algemene voorwaarden hebben we een clausule opgenomen:

 

9.2

2. Het lidmaatschap kan te allen tijde door het lid worden beëindigd. Bij beëindiging van het lidmaatschap vóór afloop van de abonnementsperiode zal door Q-mates geen restitutie van abonnementsgeld worden verleend. Q-mates zal de opzegging elektronisch bevestigen onder vermelding van de datum waarop het lidmaatschap zal eindigen. Het lid geeft bij beëindiging van het lidmaatschap aan Q-mates de onvoorwaardelijke toestemming om haar profiel en alle overige informatie op haar betrekking hebbende van de website te verwijderen, het geen Q-mates per beëindigingsdatum van het lidmaatschap zal doen.

 

en:

 

9.3.C

c. de gebruiker de diensten van Q-mates aanwendt voor eigen al dan niet commerciële doeleinden, direct dan wel indirect, daaronder begrepen doeleinden waarvoor deze niet zijn bestemd.

 

Verder lijkt me er weinig tegen te doen..

Juridische stappen nemen lijkt me een behoorlijke aanslag op het budget. Het handelen lijkt me ook moeilijk aantoonbaar, tenzij de leden (zoals nu) zélf het misbruik melden.

 

Een lastig verhaal dus..?

 

Groet, Peter

www.q-mates.nl

Singles community

Link naar reactie
  • 0

Uit de helpvragen van een grote datingsite

Mag ik relatieweb gebruiken voor commerciële doeleinden?

Nee, dit is niet toegestaan. Commerciële berichten, beelden of teksten worden verwijderd.

 

Duidelijk genoeg toch ?

 

Beetje flauw om op deze manier klantjes te werven.

 

JE kunt inderdaad ook een spelchecker op berichten inzetten en de bekende namen vervangen door een andere tekst.

Benader ook deze datngsites zelf, je kunt de bal terugkaatsen door te vragen wat ze er van vinden als jij hun klantenbestand eens plat gaat mailen.

 

Ik zie trouwens nog niet wat jou site eigenlijk toevoegd aan al die andere sites die er al zijn. Volgens mij is dit een site net als al die andere.

Welke sites heb je eigenlijk als voorbeeld gebruikt en wat is je iegen ervaring als het om internetdaten gaat.

 

Misschien kun je inspelen op de Beauty en de Nerd mania.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verder lijkt me er weinig tegen te doen..

 

Dat moet voldoende effectief zijn. Juist op een datingsite kun je e-moderation doen, daar zijn zelfs instrumenten voor die ingesteld zijn op bepaalde woorden. Dus zodra je de naam van een concurrent voorbij ziet komen, afzender blokken. Uiteraard nadat je regels daarop aangepast zijn.

 

De software is voorzien van een "Bad words filter". Berichten met schuttingtaal kan ik eenvoudig blokkeren. Nadeel hiervan is, dat termen als "vochtig"en "slipje" gebruikt kunnen worden in verschillende contexten, daarom hebben we ervoor gekozen om het filter niet te gebruiken.

 

Woorden als "Relatiesite" en "Topdates" kúnnen gebruikt worden door de betreffende uitgevers maar ook door leden die afgeknapt zijn op Relatiesite of Topdates. Bovendien is het vrij eenvoudig om de naam van zo'n site als rel#atie#site punt en el te schrijven.

 

Die filters zijn dus onbruikbaar.

 

Leden uitsluiten op basis van hun gedrag kan ik dus wel (áls het gemeld wordt) maar verder kan ik er dus niets mee?

 

Wat is jullie tak van sport?

www.q-mates.nl

Singles community

Link naar reactie
  • 0

Is het niet toegestaan om in je voorwaarden een schadevergoeding per commercieel bericht te zetten?

 

Het lijkt me zeker mogelijk.

Ik denk dat ik ook best in mijn algemene voorwaarden mag zetten dat Sneeuwwitje rood haar had en een been miste, maar de vraag is natuurlijk of je iemand aan kunt pakken OMDAT het in de voorwaarden staat. Is dat genoeg? Ik heb op Relatieplanet eens een dame benaderd die freelance marketeer was. Misschien ook niet helemaal de bedoeling (maar is wel verdraaid handig ;)).

 

Het lijkt me toch een beetje het verhaal van "het sop is de kool niet waard" maar als casus wel aardig.

Vraag is natuurlijk of de rechter de eiser in het gelijk zal stellen en een schadevergoeding toewijzen. Bijna niemand leest die voorwaarden (net als de licentieovereenkomsten van Microsoft) maar moet wel over een bepaalde van gezond rechtsgevoel beschikken lijkt me.

 

Groet,

 

Peter

www.q-mates.nl

Singles community

Link naar reactie
  • 0

Het is voor mij een gegeven waar ik het stempel bedreiging op zet ..

 

Dus je kunt in de verdediging gaan ... dus in je voorwaarden zetten dat het doen van een aanbieding met een commercieel doeleind een direct opeisbare boete tot gevolg heeft van 1000 euro (zoek een "bevriende" jurist op die hier bijvoorbeeld op no-cure no-pay basis wel een poging aan wil wagen)

 

Je kunt het ook zien als kans ... dus ga op hun site hetzelfde kunstje uithalen ..... (wanneer zij jou dan voor de rechter dagen .. tsja ... dan staan ze toch in hun hemd ....de rechter zal je dat niet kwalijk nemen)

 

of stuur een mailtje waarin je hun aanbiedt om te betalen voor hun werving op jouw site .... of stel een bannerswap voor ....

 

Het is David tegen Goliath ..... en ik kies bijna altijd partij voor de underdog ... en dat zullen meer mensen doen ... dus maak gebruik van juist die kracht!!!

 

Succes Ard

Link naar reactie
  • 0

Betreffende de jurist voor no cure no pay --> inderdaad een jurist en geen advocaat, want in Nederland mag een advocaat geen no cure no pay zaken doen (hier wel natuurlijk ;D )

 

Betreffende de rechter zal het niet kwalijk nemen --> ik betwijfel of een rechter het kan waarderen als een partij het kwalijke gedrag terugpleegt van de wederpartij.

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

 

Betreffende de rechter zal het niet kwalijk nemen --> ik betwijfel of een rechter het kan waarderen als een partij het kwalijke gedrag terugpleegt van de wederpartij.

 

 

Wanneer je pogingen om het op een minnelijke wijze te regelen (wat ook altijd mijn voorkeur heeft) op niets uitlopen, zou je de oog-om-oog methode kunnen toepassen, zij hebben immers meer leden ... dus ook meer leden te verliezen .... al is het maar als "dwangmiddel" om hun aan te zetten tot passender gedrag.

 

Strekking van mijn reactie is: laat je niet ondersneeuwen cq intimideren door een grotere concurrent!!!!

 

@Saskia: je hebt helemaal gelijk! Je moet mensen niet aanzetten tot kwalijk gedrag! ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.