Over Kiva.org (online lenen aan ondernemers)

Aanbevolen berichten

Dames, heren,

 

ik heb dit weekend in het NRC gelezen over www.kiva.org. Ik had er eerlijk gezegd nog niet van gehoord. Maar ik was erg onder de indruk en heb direct besloten om via een van mijn websites (www.businessbox.nl, voor startende ondernemers) een bijdrage te leveren. Zie aldaar, eventueel.

 

Maar zoals dat vaak gaat als je een broek of een tv hebt gekocht: daarna gaat de twijfel opborrelen.... Is het wel een goed doel? Kent iemand Kiva.org? En hoe gaan jullie om met het idee van maatschappelijk ondernemen, of met giften e.d.?

 

Ik hink zelf eerlijk gezegd altijd op twee gedachten. Ik vind dat ik iets moet bijdragen aan het 'algemeen belang' maar aan de andere kant heb ik -net als jullie waarschijnlijk- de centen ook gewoon nodig. Nou ja... om lekker uit eten te gaan en zo, of op vakantie. Waar trek je dan de grens?

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Ja, ik ken Kiva.org en heb net als jij naar aanleiding van het NRC-artikel een account voor mijn dochters geopend.

 

Ik denk dat ik het eerst over Kiva heb gelezen in de Wired of Business 2.0 en het is een leuk voorbeeld waar peer-to-peer ons naar toe kan brengen. Bovendien maakt het gebruik van een aantal ontwikkelingen en behoeften, waardoor ik het bij uitstek een erg goed initiatief vind.

 

Ontwikkelingen : de peer-to-peer mogelijkheden van het net, vereenvoudigde communicatie. Verder : zijn microkredieten behoorlijk volwassen aan het worden en heeft het zijn waarde de afgelopen 30 jaar bewezen.

Behoeften : steeds meer westerlingen willen niet langer anoniem geven aan grote instituten met weinig (financiele) transparantie. Er is niets beter dan dat jouw hulp een naam, een gezicht heeft. Daarnaast treedt er bij veel mensen toch een soort van ontwikkelingshulp-moeheid te bespeuren.

 

Waarom zou je het niet zelf in je zak steken ? Kan, altijd natuurlijk.

Maar als je - zoals wij in dit forum - gelooft in ondernemerschap, dan kan je jezelf vertellen dat je Kiva doet vanwege het rendement dat je er uithaalt (en de zeer hoge kans van terugbetalen). En misschien ook wel dat een bloeiende middenstand nooit slecht is geweest voor welk land, in welke tijd, van welke beschaving dan ook.

 

En een goed gevoel is ook wat waard. ;)

Link naar reactie

Ja ik ken Kiva. Ik raad iedereen aan een bezoek te brengen aan deze site. Dit is denk ik een hele goede manier om mensen te helpen en het aardige is dat je het geld weer terug krijgt en weer aan een ander kan uitlenen dus het geld werkt voor meer mensen.

 

Met andere woorden het geld blijft rollen als je 100 euro investeert dan kost je dat in principe maar 3,50 euro per jaar zijnde het rente verlies.

Plus het risico dat een van de deelnemers niet kan terugbetalen en dat is waarschijnlijk erger voor de deelnemer dan voor jou. Maar als je je 100 eur verdeeld over 4 projekten dan is de kans heel klein dat je alles kwijtraakt en dus niet kan herinvesteren in een andere projekten.

 

Wij zijn net begonnen en zijn razend enthousiast. Kortom denkt er eens goed over om ook eens een projekt te helpen opstarten. Voor 25 USD kun je al meedoen..........

 

Veel succes.

 

www.kiva.org

Link naar reactie

Onderstaand bericht heb ik vandaag op m'n website gepost. Ik ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen (het is allemaal via internet, een eind van huis en daarom misschien wat 'eng'). Maar misschien dat de starters hier meer bezig zijn met de eigen zaak dan met die van anderen, kan zijn.... (is ook wel verstandig natuurlijk, in eerste instantie).

 

-------------------------------------------

 

Vandaag kreeg ik een e-mail van Ans over de betrouwbaarheid van Kiva.org, de organisatie die kleine ondernemers in de arme delen van deze wereld ondersteunt. Haar ervaring bij het bezoeken van de website van Kiva was niet positief. Maar ja, wat kan ik daar van zeggen? Ik probeer het gewoon, door relatief kleine bedragen te investeren. Of dat geld op de juiste plaats terecht komt en of ik het terugkrijg? Ik ga daarvan uit, tot voor mij het tegendeel is bewezen. Maar als je het niet vertrouwt, sla dan je spaarpot niet stuk, maar kijk eerst de kat uit de boom. Via deze site bijvoorbeeld. Je ervaring zijn hier overigens ook welkom.

 

 

---------------------------------------

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Hai Renee,

 

Ter info :

 

http://sync.nl/kiva-liefdadigheid-20/comments/#comment-1323

 

Kiva is ook bij Oprah geweest in het kader van de "Big Give": http://www2.oprah.com/tows/slide/200709/20070904/slide_20070904_350_111.jhtml

 

Kiva Chronicles geeft ook iets meer info :

http://kivachronicles.blogspot.com/

 

Groet,

 

Ewout.

Link naar reactie

Ja erg leuk initiatief en bijna verslavend, leuk om te zien als je 250$ weg geeft en het 3 maanden later weer terug is betaald en je de ondernemers ziet groeien.

 

Perfect systeem dat zelfs in de westerse wereld onder de ZZPérs kans van slagen heeft.

 

Perry

 

Link naar reactie

Als je geld leent, dan word je op de hoogte gehouden. Heb net te horen gekregen dat een lening is verstrekt aan een groep Paraguayaanse vrouwen, waarin ik een deel heb. Kijk onder "Journals" en je kan het hele verhaal zien.

 

check op deze site : je kan vanaf de site luisteren, of downloaden als Podcast. http://edcorner.stanford.edu/authorMaterialInfo.html?mid=1570

 

Het is Geoff Davis, founder and CEO of Unitus, talks about microfinance at the Entrepreneurial Thought Leader lecture series emphasizing the relevance and potential of this field.

 

Hij geeft een aantal perfecte voorbeelden, hoe de situatie er op de plek zelf uitziet, hoe de mensen nadenken over ondernemersschap, hoe ze proberen om hun leven beter te maken. Het ontbreken van een financiele infrastructuur betekent dat ondernemers, zelfs bij grote marktkansen, op zichzelf, vrienden en familie zijn aangewezen voor geld. Als dan niemand geld heeft, zijn zaken als een naaimachine onbetaalbaar. Terwijl wel het halve dorp loopt te schreeuwen om iemand die kan naaien, iemand die fietsen en autos kan maken, iemand met een telefoon, etc, etc.

 

Gaaf.

Link naar reactie

De Europese versie van Kiva heet www.MyC4.com Gemaakt door een gestoorde deense gast, Heeft er zelf drie miljoen euro in gestopt. Werkt als een speer. Als je gelduitleend aan een ondernemer kan je er nog een leuk winstje opmaken. Ik raad iedereen aan wat geld in te zetten en bankje te spelen. Je doet er ook de ondernemers in de derde wereld een groot plezier mee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik heb een paar leningen uitgezet en ik heb ze tot nu toe steeds teruggehad. Heel fijn, dan kan ik met dat geld weer anderen ondersteunen. Gewoon vanuit Nederland dus. En met de dalende dollar wordt het nog minder risicovol ook. Dus ik stort maar wat bij. Voor een dollar kun je vandaag de dag nog geen bak koffie kopen.... ;)

 

@Ewout: dank voor de links.

 

@Ties: mijn eerste bericht was uit januari 2007. Ik weet niet of je die NRC nog hebt liggen...

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Kiva werkt! :) En MF werkt! Echt enorm leuk om te zien hoe schijnbaar kansloze individuen zich ontwikkelen tot heuse ondernemers :)

 

 

Het enige puntje van kritiek dat ik kan vinden ligt bij een van hun partners, Brac. Brac heeft nogal vreemde methoden van klantenbinding, althans in Bangladesh, waar deelnemers van hun MFP het verplichte spaardeel niet kunnen onttrekken zonder handtekening van de Brac-branche manager. :P

 

 

Link naar reactie

Uhm Alef, ik ben gewoon NL hoor & ik geef/krijg gewoon geld in/uit Kiva. ???

 

Correctie: KIVA keert geen rente uit voor zover ik weet en dat was nou net mijn probleem met KIVA.

 

Voor zowel het armoede- als het duurzaamheidsprobleem ben ik voorstander een oplossingsrichting waarin beide partijen profiteren. Voor-wat-hoort-wat zou je het kunnen noemen.

 

Het feit dat het economische gezien interessant is om er geld in te stoppen zorgt naar mijn mening voor een situatie waarbij veel meer mensen erop af zullen komen. Geven is leuk (en dat is wat je indirect bij KIVA doet), zakendoen is leuker!

 

Ik heb naar aanleiding van Nils z'n opmerking over MyC4 heb ik daar €1000 gestald en ga ik eens kijken wat dat doet. Ik zal af en toe proberen een update te plaatsen over hoe het hiermee gaat.

 

p.s. voor zover ik weet is het 'rente-vrije' aspect van KIVA tijdelijk. Ze zijn hoorde ik via http://www.wiseclerk.com/group-news/ bezig het mogelijk te maken ook rente uit te keren.

Link naar reactie

Hey dank je Nils, voor de tip! Ik was als een tijdje op zoekt naar een alternatief wat WEL in Europe werkt (Kiva kan alleen als je US citizens bent volgens mij).

 

Goeie zaak dit soort dingen.

 

Bij de way, waarom gestoord??

 

Inderdaad prettig gestoord. Hij heeft zijn fortuin gemaakt in de autohandel. Ik meen met de export van landrovers naar africa. Heeft vervolgens 3 mln euro van zijn eigen geld geïnvesteerd in dit platform. Een echte blije vogel. Absoluut niet dom. Ik weet alleen niet hoe hij dat terug gaat verdienen.

 

Hij heeft in ieder geval goede software engineers in dienst genomen. Het is behoorlijk lastige materie en het werkt (voor zover ik kan bezien) erg goed.

 

De missie van van die lui is om binnen 5 jaar de armoede in Africa uitgeroeid te hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Ik weet alleen niet hoe hij dat terug gaat verdienen.

 

Ik denk dat ie dat helemaal niet wil. Maar wat ie wel doet is 2% afromen op elke deal. Dat zal zeker helpen. Er is nu 900k geinvesteerd, dat is toch al 1800 euro ;D. Zonder gekheid, ik geloof dat KIVA nu op 25mln dollar zit, met dat soort bedragen moet je toch zeker een initiatief als dit rendabel kunnen krijgen. Uiteindelijk is het maar een website en wat goede contact in Afrika (waarschijnlijk simplficeer ik de boel nu wel een beetje).

 

De missie van van die lui is om binnen 5 jaar de armoede in Africa uitgeroeid te hebben.

Mooie gedachte en gelukkig niet alleen de gedachte van de gestoorde Deen, ook de gedachte van de UN: http://www.un.org/millenniumgoals/

 

Ik zou er niet eens raar van staan te kijken als dit op een gegeven moment zo veel mensen en bedrijven op af komen, dat het nog gaat lukken ook... Misschien is investeren in een Afrikaanse visvanger nog wel veiliger dan een sub-prima mortgage verhandelen ;D On a serious note: je ziet als asset management bedrijven op MyC4 rondlopen.

 

 

Link naar reactie

Ik ben het helemaal met Alef eens. Ondernemers in Africa zijn niet zielig. Heb net twee dagen een conferentie bijgewoond van venture capital fondesen in Africa. Er wordt 3 mld geinvesteerd op keiharde commerciële voorwaarden Veel investeerders zien Africa als een groeimarkt Er worden betere marges gemaakt dan op de overbevolkte westerse markte. Gevolg: geld zat voor de grotere Afrikaanse bedrijven. Nu de kleinere nog.

 

MFI's (micro finance institutions) werken tegenwoordig allemaal commercieel. Zeverdienen zich helemaal klem. In Kongo wordt bijvoorbeeld door marktkooplieden omgerekend 40% rente op dollarleningen betaald. De grap is dat, nadat de rente betaald is de marktkoopman ook nog een leuke marge gemaakt heeft. Waarom zou je die marktwerking verzieken met het uitdelen van gratis geld?

 

Je helpt ondernemers niet door ze te "helpen". Je helpt ze door ze toegang te geven tot commerciële financiële markten en ze te lerebn met geld en investeerders om te gaan.

 

Dus ga lekker allemaal de kapitalist uithangen op MyC4.com. Je doet jezelf EN de ondernemer in Africa er een plezier mee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Gaaf concept dat MyC4. Heb maar meteen een account aangemaakt en ook wat geld erop gezet. Ben erg benieuwd... Tis nou niet dat je echt ongelukkig wordt van die rentepercentages... :) Veel interessanter dan kiva als je het mij vraagt. Niet dat het bij mij alleen maar om het geld gaat, maar er mag wel wat tegenover staan vind ik zeker omdat het risico toch aanzienlijk is.

 

Bedankt voor de tip!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Risico?

 

Volgens mij is de terugbetalingratio zo'n 100%.

 

De aanvragen worden geplaatst door lokale "agenten" die de ondernemer screenen en ondersteunen.

 

We proberen enkele van onze klanten in Africa op de site te zetten om overbruggingskredieten aan te trekken, maar dat is nog verdomd lastig. De due dilligence procedure is vrij intensief.

 

Dus met de risico's valt het nog best mee. De verwachting is wel dat de 100% repayment niet lang overeind zal blijven.

 

Ik denk dat ik mijn kinderen wat geld ga geven om uit te lenen. Dan kunnen ze bankiertje spelen.Goed voor de algemene ontwikkeling ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hmm AAA banken hebben een default rate van ongeveer 0,46% (de kans dat ze een lening niet terugbetalen). Het lijkt me sterk dat deze Afrikanen het beter doen dan AAA's ;)

 

Er staat iets van een "op tijd betaald ratio" ong. 94%, wat natuurlijk nog niets zegt over de default rate, maar 100% zal dat vrees ik niet zijn.

 

Ben wel blij met die lokale ondersteuning, dat zal zeker het slagingspercentage/terugbetalingspercentage verhogen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Op de website zelf, bij opportunities, heb je ook een tabje defaults. Daar staan ook nog geen mensen met hun foto te "pronken"... ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Ik heb sterk de indruk dat op MyC4 de " lenders" gewoon bijstorten als hun klanten achterblijven, zodat hun "track record" 100% blijft.

 

Maakt niet uit, 14% zonder afbreukrisico, who cares?

 

Ik kwam trouwens net weer wat nieuwes tegen. Een initiatief van Ebay, waar je voor 2% geld kan lenen aan hele grote fondsen die het dat aan een boertje in Tazikistan geven. Ik krijg er niet echt een prettig gevoel bij.

 

Zie: https://www.microplace.com

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.