• 0

Hoeveel jaar voor winstgevendheid?

Beste allen,

 

In het algemeen: na hoeveel tijd moet een bedrijf winstgevend zijn?

Na hoeveel tijd was jullie bedrijf winstgevend?

 

Mijn situatie:

 

In mei 2005 ben ik een vof (2 vennoten) gestart in elektronica/(embedded) software ontwikkeling.

 

Het eerste 0,75 jaar hebben we eigen producten geprobeerd op te zetten. Aangezien we techneuten zijn en al gauw erachter kwamen dat marketing (onderzoek, product concept, presentatie, promotie) bij ons altijd een ondergeschoven kindje blijft. Het is ons duidelijk geworden dat 'technologie' an sich niets waard is, maar dat alles draait om het concept...

 

Nadat deze conclusie gemaakt was concentreren we ons op maatopdrachten. Dit gaat redelijk goed. Af en toe maken we een misser in een offerte waardoor projecten te veel tijd kosten en te weinig opleveren. In oktober 2006 hebben we een uitzendkracht aangenomen. Een probleem is dat de uitzendkracht noodzakelijk is als we willen groeien. Echter op het moment dat nu iets te veel tijd kost begint het je dus echt geld te kosten! In ieder geval begint de klantenkring nu redelijk aan te dikken.

 

Het probleem is nog dat we nu al bijna geen tijd meer hebben om nieuwe projecten aan te nemen. Dit komt vooral omdat de projecten kortlopend (1-3 maanden) en gelijktijdig worden uitgevoerd, hierdoor ontstaat veel overhead (vooronderzoek, offerte,onderzoek naar oplossing, switchen tussen projecten). Ondanks dat we dus ieder 60+ uur per week werken blijft het verschil tussen winst en verlies maar flinterdun. Ons uurloon (69 euro excl.) is ook redelijk normaal.

 

Wie herkent dit soort problemen? Hoe heb je die opgelost?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Ik moet het eerste marketing gedreven embedded software bedrijf nog tegenkomen. ;)

 

Zo kijk ik er tegenaan:

 

1. Het is je eigen verantwoordelijkheid om genoeg uren in een offerte op te nemen. Dat dit wel een mis gaat zal zich nooit helemaal laten voorkomen. Wel leren van je fouten en je goed afvragen of je de klus wellicht op nacalc had moeten doen of eerst een betaalde voorfase of zoiets omdat het inschattingsrisico op dag 1 te groot is.

 

2. Een klant doet zaken met je bedrijf en niet met een developer van het bedrijf. Elke bedrijf heeft overheadkosten deze zitten uiteindelijk versleuteld in je uurtarief. Doe eens aan de hand van je ervaringen tot nu toe een kosten breakdown van je uurtarief. Wellicht dat je tot de ontdekking komt dat de marge per uur al te krap is.

 

3. Wat bedoel je met `geen tijd om nieuwe projecten aan te nemen`

Verkoop je ´nee´. Zorg dan dat je met de bovenstaande punten dat je ruimte krijgt.

Waarschijnlijk zal uiteindelijk het merendeel van je omzet uit bestaande klanten komen en zal de sales inspanning om nieuwe klanten te werven een laag rendement kennen. Zorg dus dat je bestaande klanten aan boord blijven.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar ben je nu te goedkoop... Dat valt natuurlijk makkelijk op te lossen. :D

 

Speel een beetje met de tarieven en uren. Geen enkel probleem om bij een goed gevulde portefeuille een aantal uur extra te rekenen voor een nieuwe offerte, of een wat hoger tarief te rekenen. Schrikken als je het dan nog drukker krijgt, maar je winstmarge neemt dan (als het goed is) wel toe.

 

Heeft niets met het bendalen van klanten te maken, want die balen pas echt als jullie er over een jaar mee ophouden omdat het bedrijf onvoldoende winstgevend is…

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Waarom haal je er niemand bij die wel jullie missende punten in kan vullen?

 

Ik ben het indirect met djluc eens.

Als ik jullie verhaal zo lees denk ik dat het goed is om jullie flow binnen het bedrijf eens door een goede analyst door te laten lichten.

En dan bedoel ik niet zo'n eng mannetje met een leasebak, maar gewoon iemand met boerenverstand die vanuit zijn of haar onbekendheid met de materie nou net de juiste vragen stelt waardoor misschien wel wat "pijnplekken"zichtbaar worden.

In het verleden heb ik zelf als werknemer op deze manier bij een aantal bedrijven de boel zo doorgelicht, meestal naast mijn gewone werk. De rustige uurtjes gebruikte ik om eens met mensen te praten en was in staat flow soms met sprongen te vooruit te laten gaan.

Vaak zat de winst in procedures vereenvoudigen en standaardiseren, maar ook ervoor zorgen dat informatie voor iedereen goed vindbaar is, enz., achteraf lijken het vaak van die simpele dingen.

Het maakt ook dat als je gaat groeien je minder tijd kwijt bent met mensen letterlijk en figuurlijk wegwijs maken in jullie onderneming.

Ook de visie eens tegen het licht houden zou geen kwaad kunnen.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom haal je er niemand bij die wel jullie missende punten in kan vullen?

 

Ik ben het indirect met djluc eens.

Als ik jullie verhaal zo lees denk ik dat het goed is om jullie flow binnen het bedrijf eens door een goede analyst door te laten lichten.

En dan bedoel ik niet zo'n eng mannetje met een leasebak, maar gewoon iemand met boerenverstand die vanuit zijn of haar onbekendheid met de materie nou net de juiste vragen stelt waardoor misschien wel wat "pijnplekken"zichtbaar worden.

In het verleden heb ik zelf als werknemer op deze manier bij een aantal bedrijven de boel zo doorgelicht, meestal naast mijn gewone werk. De rustige uurtjes gebruikte ik om eens met mensen te praten en was in staat flow soms met sprongen te vooruit te laten gaan.

Vaak zat de winst in procedures vereenvoudigen en standaardiseren, maar ook ervoor zorgen dat informatie voor iedereen goed vindbaar is, enz., achteraf lijken het vaak van die simpele dingen.

Het maakt ook dat als je gaat groeien je minder tijd kwijt bent met mensen letterlijk en figuurlijk wegwijs maken in jullie onderneming.

Ook de visie eens tegen het licht houden zou geen kwaad kunnen.

 

Succes

 

 

Een zeer goedkope oplossing is om hiervoor een stagiair aan te nemen. Ben zelf op dit moment ook voor een bedrijf een soortgelijke afstudeerstage aan het doen. Als stagiair kom je vrij blanco een bedrijf binnen en kijk je dus objectief tegen dit soort zaken aan.

Link naar reactie
  • 0

Een zeer goedkope oplossing is om hiervoor een stagiair aan te nemen. Ben zelf op dit moment ook voor een bedrijf een soortgelijke afstudeerstage aan het doen. Als stagiair kom je vrij blanco een bedrijf binnen en kijk je dus objectief tegen dit soort zaken aan.

 

Op zich is dat waar zij het dat je aan een belangrijk aspect voorbij gaat.

Stagairs lopen stage om ervaring op te doen op het gebied waar ze voor opgeleid zijn en vooral om zich aan te kunnen passen aan de echte wereld in plaats van de wereld uit het boekje.

Ik heb heel veel stagairs met de meest fantastische ideeen voorbij zien komen en daarbij volledig voorbij gingen aan economische/technische/ organisatorische realiseerbaarheid. Om nog maar te zwijgen over de hoveelheid tijd die er in de begeleiding zit om ervoor te zorgen dat deze ook werkelijk doet wat je wilt dat hij doet.

 

Recent heb ik een lezing (mag ik het zo noemen) aan een Hogeschool bij mogen wonen in Finland, het land dat bekend staat om innovatief vermogen. Samen met de andere ondernemers hoorden we een tenekrommend verhaal aan dat voor ons gevoel toch haaks staat op de realiteit van alle dag.

 

Wat ook weer niet weg neemt dat in sommige gevallen een stagair iets bij kan dragen.

Er van uitgaan dat een stagair net zo veel ervaring heeft als een persoon die al vele jaren praktische ervaring heeft opgedaan is een schromelijke overschatting van de kennis van de student.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is dat waar zij het dat je aan een belangrijk aspect voorbij gaat.

Stagairs lopen stage om ervaring op te doen op het gebied waar ze voor opgeleid zijn en vooral om zich aan te kunnen passen aan de echte wereld in plaats van de wereld uit het boekje.

Ik heb heel veel stagairs met de meest fantastische ideeen voorbij zien komen en daarbij volledig voorbij gingen aan economische/technische/ organisatorische realiseerbaarheid. Om nog maar te zwijgen over de hoveelheid tijd die er in de begeleiding zit om ervoor te zorgen dat deze ook werkelijk doet wat je wilt dat hij doet.

 

Recent heb ik een lezing (mag ik het zo noemen) aan een Hogeschool bij mogen wonen in Finland, het land dat bekend staat om innovatief vermogen. Samen met de andere ondernemers hoorden we een tenekrommend verhaal aan dat voor ons gevoel toch haaks staat op de realiteit van alle dag.

 

Wat ook weer niet weg neemt dat in sommige gevallen een stagair iets bij kan dragen.

Er van uitgaan dat een stagair net zo veel ervaring heeft als een persoon die al vele jaren praktische ervaring heeft opgedaan is een schromelijke overschatting van de kennis van de student.

 

Bij een afstudeerstage is het de bedoeling dat de stagiair zijn opgedane kennis als afsluiting van de opleiding etaleert en niet om ervaring op te doen (dit heet dan ook een meewerkstage). De hoeveelheid begeleiding valt bij afstudeerstages dan ook ontzettend mee.

 

Overigens suggereer ik nergens dat een stagiair net zo veel ervaring heeft als iemand die vele jaren praktische ervaring heeft opgedaan. Ik zeg alleen dat het een goedkope oplossing is en dat een student best wel een frisse kijk heeft op een situatie waar hij nieuw in komt. Dat kan wel eens verhelderend werken.

Link naar reactie
  • 0

Dat een stagiaire een verfrissende kijk heeft op de "vanzelfsprekendheden" + nieuwe ideeen inbrengt klopt helemaal. Nadeel is soms dat de inbreng voornamelijk vanuit de theorie komt. Logisch wel want het gaat er om de theorie te leren toepassen in praktijk.

 

Zelf ben ik, met een bedrijfskundige achtergrond nu 15 jaar bezig met voornamelijk (administratieve) processen screenen en optimaliseren. Dankbaar werk waar je nog bij iedere opdracht weer van bijleert en waar vooral de opdrachtgevers blij mee zijn wanneer je inzichtelijk kunt maken dat de uren die zij je betalen zich ruimschoots terugverdienen in efficiency en een betere bedrijfsvoering, resulterend in een hogere winst.

 

Terugkijkend denk ik dat ik in de begintijd wellicht ook wel eens "tenenkrommende" opmerkingen heb gemaakt puur uit gebrek aan ervaring. Wat ik bij een nieuwe klant vaak aanbiedt is om in een dag(deel) een quick scan te doen. De kosten hiervan zijn beperkt voor de klant. Op basis van de scan breng ik een advies uit met bijbehorende kosten + te verwachten opbrengsten. Het bedrijf bepaalt dan zelf of ze er brood in zien en als ik er geen brood in zie, c.q. verwacht dat de opbrengst voor de klant te gering zal zijn, vertel ik ze dat ook. Let wel: 9 van de 10 keer betekent het voor de klant ook een stukje cultuurverandering, hier moeten ze natuurlijk in beginsel wel voor openstaan wil het resultaat geven.

 

Mijn advies aan bluemoon is dan ook om iemand in de buurt te zoeken die zo'n quickscan voor je kan doen. Wellicht is het daarna niet eens nodig iemand in te huren voor oplossingen maar kun je zelf aan de slag met de resultaten.

 

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Naast uitzendkrachten (erg duur) en stagiaires (erg onervaren) heb je ook freelancers of werknemers op korte contracten.

 

Een goede scan van je bedrijfprocessen door een ervaren ondernemer kan nuttig zijn. Probeer ondernemersklankbord.nl eens. Stagaires kan je krijgen via Young & Ambitious en studenten inhuren (kan heel verassend uitpakken) gaat goed via studenttalent. Allemaal goedkopere oplossingen dat een uitzendbureau.

 

Zo te horen maken jullie veel te weinig marge. Offertes zullen omhoog moeten. Heb je moeite met verkopen, kijk dan of je een freelance verkoper aan kan trekken. Salesexeed heeft een geweldig netwerk op dat gebied.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.