• 0

Wie schrijft mijn ondernemersplan?

Beste ppl,

 

ik ben op zoek naar een student die misschien voor zijn studie of gewoon om een centje bij te verdienen zin heeft een ondernemersplan met mij te schrijven...

Niet zomaar 13 in een dozijn maar ECHT iets bijzonders!

 

Het gaat om een bijzonder concept waar ik mee naar de bank moet gaan dus mocht je zin/tijd hebben let me know!

 

Greetz

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, een goeie opzet is mijn knelpunt.

Ik ben enthousiast en heb een goed plan denk ik en inmiddels een ruime klantenkring en ben in een mijn vakgebied (medisch/cosmetisch)een prof.

 

Maar als het aankomt op berekeningen maken etc etc wat natuurlijk heel belangrijk is binnen zo plan loop ik spaak...

Kortom I need some help :-X

Link naar reactie
  • 0

Berekeningen moet je door een accountant laten doen. Dat is toch een vereiste van de bank.

 

Ik heb toen een aantal accountants gebeld voor een prijzenindicatie, waarop een accountant het gratis voor mij berekende als service (mooie klantenbinder!).

 

Hieronder volgt mijn opzet. Hiermee wil ik niet zeggen dat het perfect is, maar wellicht wel een goede leidraad. De banken en accountant vonden het zeer professioneel opgezet en ik heb dan ook mijn lening gekregen (€ 45.000).

 

 

 

Inhoudsopgave

 

Samenvatting 3

 

Persoonlijk 4

Personalia 4

Inkomenssituatie 4

Biografie 4

Ondernemerskwaliteiten 5

 

Beschrijving Bedrijf 6

Wat biedt Bedrijf? 6

Waar vindt men Bedrijf? 6

Welke prijzen en marges? 7

Wie zijn de leveranciers? 8

Personeel 8

Doelgroep 8

Omzet 8

 

Marktanalyse 10

Verkoopkanalen en hun cijfers 10

Concurrentie-analyse 11

 

Marketing 13

SWOT-analyse 14

Sterke punten 14

Minder sterke punten 14

Kansen 14

Bedreigingen 14

Marketinginstrumenten 14

 

Investeringsbegroting 17

 

Benodigde Financiering 18

 

Exploitatiebegroting 19

 

Bijlage I 21

Rabobank kijk- en vergelijkcijfers 21

Bijlage II 22

Publicatie Woonmonitor consumentenbestedingen per provincie 2005 22

 

 

Link naar reactie
  • 0

Denk je dat een student dat wel kan dan? Ben zelf ook student hoor maar ben wel enigzins ervaren inmiddels met ondernemen, en tegelijkertijd nog steeds een broekie ;) maar heb wel inzicht in de praktijk. Een student met alleen theoretische kennis je businessplan laten maken lijkt me niet handig.

 

Wat wel goed kan werken volgens mij is een deel (bijvoorbeeld marktonderzoek) door een groepje studenten laten uitvoeren. Voor een paar tientjes gaat een groepje studenten met zo'n opdracht aan de slag.

 

Op de UvT hebben we bijvoorbeeld: http://www.uvt.nl/diensten/dsz/loketmkb/

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Berekeningen moet je door een accountant laten doen. Dat is toch een vereiste van de bank.

 

Ik heb toen een aantal accountants gebeld voor een prijzenindicatie, waarop een accountant het gratis voor mij berekende als service (mooie klantenbinder!).

 

Hieronder volgt mijn opzet. Hiermee wil ik niet zeggen dat het perfect is, maar wellicht wel een goede leidraad. De banken en accountant vonden het zeer professioneel opgezet en ik heb dan ook mijn lening gekregen (€ 45.000).

 

 

 

Inhoudsopgave

 

Samenvatting 3

 

Persoonlijk 4

Personalia 4

Inkomenssituatie 4

Biografie 4

Ondernemerskwaliteiten 5

 

Beschrijving Bedrijf 6

Wat biedt Bedrijf? 6

Waar vindt men Bedrijf? 6

Welke prijzen en marges? 7

Wie zijn de leveranciers? 8

Personeel 8

Doelgroep 8

Omzet 8

 

Marktanalyse 10

Verkoopkanalen en hun cijfers 10

Concurrentie-analyse 11

 

Marketing 13

SWOT-analyse 14

Sterke punten 14

Minder sterke punten 14

Kansen 14

Bedreigingen 14

Marketinginstrumenten 14

 

Investeringsbegroting 17

 

Benodigde Financiering 18

 

Exploitatiebegroting 19

 

Bijlage I 21

Rabobank kijk- en vergelijkcijfers 21

Bijlage II 22

Publicatie Woonmonitor consumentenbestedingen per provincie 2005 22

 

 

 

THANKS voor de info!

Link naar reactie
  • 0

@nna, betreft jouw idee de productie en verkoop van een product (bijv. een crème, gezien jouw medische/cosmetische expertise)?

Of heb je plannen voor een dienstverlenend bedrijf?

 

Het gaat om een dienstverlenend bedrijf met in de toekomst uitgroei naar ook een eigen produkt.

Link naar reactie
  • 0

Weet je @nna, dat dacht ik eerst ook; dat laat ik iemand anders maar doen. Mijn expertise is het niet.

Uiteindelijk is het ook iemand anders die de puntjes op de i zet, maar toch is de hele liquiditeitsprognose van mij gekomen. Net als de rest van het ondernemingsplan.

Ik ben er lang mee bezig geweest maar weet je wat het mooie er van is? Je leert er wel echt weer enorm veel van. En juist het financiële gedeelte is toch ook vreselijk belangrijk om binnenste buiten te kennen.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik er op heb zitten zweten.

Ik kan je echt aanraden er zelf aan te gaan zitten en er ruim de tijd voor te nemen. Het is het wel waard.

Ontwikkeling is het vermogen om naar bijna alles te luisteren zonder je kalmte of je zelfvertrouwen te verliezen (David Frost)

http://www.jouweetcoach.nl http://www.lekkerpuh.net

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan schrijf je altijd zelf.

 

(over het waarom staat genoeg hier op HL)

 

Natuurlijk kun je hierbij hulp krijgen en vragen.

 

Zelf geef ik zowel workshops ondernemingsplan schrijven en doe ik ook checks van ondernemingsplannen. Ik weet dat er meer bedrijven/organisaties zijn die dat doen. Dus kijk eens bij jou in de buurt waar ze zoiets doen.

 

Succes met denken, schrijven en schrappen! Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan is makkelijk om te laten maken. Toch is het veel leuker om het zelf te maken. Denken over je eigen toekomst, dat is toch het mooiste wat er is!

 

Er zijn overigens meer dan genoeg mogelijkheden om je te laten ondersteunen bij het schrijven hiervan. Zorg wel dat het klikt met de co-schrijver, dan alleen heeft het een meerwaarde en vul je elkaar aan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

Ik denk dat de beste tip is om het zelf te schrijven.

De punten waar je niet uit komt zullen vaak te maken hebben met je eigen onkunde. Je hebt dan misschien nog niet goed genoeg over dingen nagedacht.

Je ondernemingsplan is een grote check voor jezelf.

 

Schrijf het zelf, kom je er niet uit vraag advies.

Als het klaar is laat je het door bekende nalezen en aanpassen.

Vervolgens maak je hem volledig af en pas dan ga je het iemand anders laten doen.

Iemand die origineel is, weet hoe die het moet aanpakken en ervaring heeft.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 1

Hoe komt het toch dat aankomend ondernemers niet geloven dat ze het zelf kunnen en moeten doen? Is het een gebrek aan vertrouwen? Is het een gebrek aan vaardigheden? Is het een gebrek aan kennis? Of is het een gebrek aan wilskracht?

 

Het ondernemen kan je ook niet voor je laten doen, toch?

 

Sancho (voor de laatste keer over ondernemersplannen) Panza

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

Je hebt de tips al kunnen lezen, jij bent je business, jij moet dan ook je businessplan schrijven. Immers alles komt voort uit passie en die passie heb jij en niet zomaar een schrijver van het plan.

 

Wel kun je inderdaad hulp vragen. Bied ik je bij deze dan ook aan. Tevens kun je enkele mensen als klankbord gebruiken die zo af en toe advocaat van de duivel spelen om jou bewust te maken van valkuilen in je plan.

Groet,

 

Coen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.