• 0

nieuw mode-idee, maar hoe nu verder (wie helpt)

Hallo higherlevels,

Speur al een tijdje over deze interessante site en trek nu de stoute schoenen aan en stel mijn vraag. Ik loop al een tijd met een idee rond voor een eigen kledingwinkel (ja, de zoveelste), maar ik geloof echt dat ik een heel uniek idee heb. Het betreft een kledingwinkel, waar het vooral draait (uiteraard naast het vernieuwende idee van de producten die ik in mijn winkel hang, maar dat wil ik graag nog even voor me houden) om de sfeer en dat wil ik door voeren tot in de kleinste/grootste details. Heb mijn idee al eens besproken met een paar zwaargewichten die zich met name bezig houden met nieuwe franchise formules in de modebranche. Die zagen het ook wel zitten, maar maakten wel duidelijk dat het uiteindelijk altijd draait om geld. Uiteraard snap ik dat ook wel, en investeren is denk ik ook niet het probleem, want ik weet zeker dat de bank heil ziet in mijn plannen. Waar ik meer mee zit is hoe nu starten? Eerst op Internet voor naamsbekendheid of direct een fysieke winkel. En waar dan, eerst in een kleine plaats of direct naar de grote stad? Ik woon zelf in een klein plaatsje, maar wel een toeristenplaatsje en ook een centrumfunctie voor alle andere kleine plaatsen erom heen. Er is bij ons behoefte aan nieuwe, met name trendy stadse kledingwinkels naast een machtig familiemodebedrijf, Hans Textiel, Takko's en "Anja's modeboetiek". Vooral voor jonge meiden en modebewuste dertigers zou het een welkome afwisseling zijn, maar het blijft een risico, gezien het inwonersaantal van 16.000 mensen (afgezien van alle plaatsen erom heen). Of kan ik beter starten in een grote plaats, waar een veel groter deel van mijn doelgroep zit (modebewuste vrouwen tussen de 25 en 40 jaar). Ben heel benieuwd naar jullie adviezen/ervaringen. Alvast bedankt voor de te nemen moeite. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Idee uitwerken, huiswerk doen en dan keuzes maken.

 

Het idee heb je al, je huiswerk is half gedaan en je aarzelt voor de keuzes.

 

Het huiswerk bestaat uit het toetsen van je aannames. Je mikt op modebewuste vrouwen van 20 t/m 40. Demografische gegevens haal je bij de gemeente of het CBS, en je kan doorgaans aan het winkelaanbod wel zien wat in een bepaalde plaats werkt. Er zijn zat kleinere dorpen met een regionale winkelfunctie: Laren, Zeist, Haren, etc. En je kan doorgaans ook wel zien wat omhoog of omlaag beweegt. Kijk daarvoor ook naar bestemmingsplannen (grote supermarkten, nieuwe wijken, aansluitingen op snelweg) en seizoenseffecten (veel toeristen). En maak dan een keuze die je onderbouwt met cijfers en observaties.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben helemaal overrompeld door je snelle reactie, echt heel aardig. Wat betreft het huiswerk: heb al heel wat uren doorgebracht achter Internet, KvK, maatwerkspecialisten gesproken, cijfers etc. etc. Dat zit wel goed, maar ik krijg vooral buikpijn als ik denk aan de risico's en dan durf ik niet meer, want het blijf een risico. Daarom lijkt het me zo veilig om eerst via Internet te starten en dan een winkel te starten. Mijn uiteindelijke doel is een franchise te beginnen, want daar leent dit concept zich echt uitstekend voor. Dus wat ik eigenlijk wil is een pilotwinkel starten en van daaruit verder bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp schrijf jij:

- Het gaat om vernieuwende producten

- Het gaan om de sfeef (de koop experience)

 

Dat klinkt bij meer meer naar de grote stad dan naar een leefgemeenschap van 16.000 mensen. In de grote stad zijn voldoende mensen voorhanden die voor iets nieuws en experimenteels in zijn.

 

Reken ook eens uit hoeveel jongen meiden er zijn op 16.000 mensen.

En hoe vaak deze dan naar je winkel moeten komen om de zaak rendabel te maken. Gaat dat niet tegen vallen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaguar,

 

Dank je voor je reactie. Ik denk dat mijn idee zich heel goed leent voor een kleine plaats, omdat de investeringen voor dit concept laag zijn. Klein pand, kleine voorraden, weinig personeel en dat is dan ook de kracht van dit hele idee: mega uitstraling door kleinschaligheid. Maar laat ik ervan uitgaan dat ik wel in de grote stad start, is het dan niet beter om eerst via een Internetwinkel naamsbekendheid op te bouwen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het maakt niet veel uit of de investering hoog of laag is. Het gaat er om het rendement. Het kan soms beter zijn om wat meer te investeren en voor een toplocatie te gaan.

 

Wat bedoel je concreet met mega uitstraling?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo djluc,

 

Met mega uitstraling bedoel ik een totaalconcept, dus niet alleen mooie spulletjes in je winkel, maar ook het personeel onderdeel maken van die mooie spullen, een sfeer oproepen door beelden te creëren waar je steeds voor terug komt. Klinkt een beetje vaag, maar wil niet teveel vertellen, want dan is mijn idee zo weg.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaguar,

 

Dank je voor je reactie. Ik denk dat mijn idee zich heel goed leent voor een kleine plaats, omdat de investeringen voor dit concept laag zijn. Klein pand, kleine voorraden, weinig personeel en dat is dan ook de kracht van dit hele idee: mega uitstraling door kleinschaligheid. Maar laat ik ervan uitgaan dat ik wel in de grote stad start, is het dan niet beter om eerst via een Internetwinkel naamsbekendheid op te bouwen ?

 

 

 

De meest geschikte vestingingsplaats van een winkel wordt niet bepaald door de omvang van voorraden of personeel, maar door de klantgroep die hij aanboort. Jij denkt nu waarschijnlijk 'mijn kosten zijn laag dus heb ik ook niet zo veel klanten nodig dus een kleine woongemeenschap kan ook'.

Als ondernemer kan je beter denken, waar kan ik de meeste omzet draaien want dan zijn mijn kansen op slagen het grootst.

De grote stad wil nog niet gelijk zeggen dat je op aan a-locatie moet gaan zitten. Als de kleding buiten mainstream valt dan is een zijstraat of achteraf zelf beter. Daar zijn de huren dan ook weer lager.

 

Een webwinkel. Hoe moet ik dat voor mij zien als sfeer een belangrijk deel van het concept is? Bovendien bedien je daarmee altijd een zeer globale markt. Dus is het als opbouwer voor naamsbekendheid voor een fysieke winkel met die zeer lokaal actief is niet erg geschikt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

"Vooral voor jonge meiden en modebewuste dertigers zou het een welkome afwisseling zijn, maar het blijft een risico, gezien het inwonersaantal van 16.000 mensen (afgezien van alle plaatsen erom heen)."

 

Bij een gemiddelde plaats van dit aantal inwoners praat je over een doelgroep van ruim 1300 vrouwen. Lijkt me erg klein (naast de genoemde reeds aanwezige concurrenten). Zoek eens goed in de demografie van je woonplaats (én omgeving!).

 

"Een mode-webwinkel.....??" Noem eens een paar succesvolle web-modewinkels. Volgens mij zijn bij mode nog steeds de woorden: Emotie, impuls, voelen, etc. erg belangrijk.Als jij dat praat over een winkel-totaalconcept etc. bedoel je toch geen webwinkel of het moet Wehkamp-, Tchibo- of Neckermann-kwaliteit zijn..

 

Ik heb het gevoel dat je graag "iets" met mode wildoen maar de zakelijke kant nog absoluut niet goed hebt bekeken. Heb je al een businessplan gemaakt? Je praat over vestiging in een kleine plaats omdat dan de investeringen klein zijn... Dat is toch geen redenatie?

Ook je idee dat je vóór vestiging in een grote stad eerst naamsbekendheid met een webwinkel moet opbouwen. Lijkt me met die kleine inwonersaantallen eerder opgaan voor een kleine plaats.

 

Maar nogmaals:maak een businessplan en reken alles eerst eens door. Als jij zegt dat het met je huiswerk "wel goed zit" maar de échte vragen nog niet voor jezelf beantwoord heb zou ik toch nog eens goed nadenken.

Succes!!

Link naar reactie
  • 0

Hallo import/export,

 

Kijk dat is duidelijke taal. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik me nog beter moet oriënteren, daarom ook mijn vraag op dit forum. Ik ben op dit moment vooral bezig met de creatieve kant van het verhaal, de zakelijke kant kan ik tenslotte pas helemaal in kaart brengen als mijn product goed uitgewerkt is. Wel vind ik dat je je niet altijd moet laten leiden door cijfers (uiteraard met de realiteit voor ogen houdende en geld willen verdienen), soms moet je gewoon je idealen achterna gaan en niet te moeilijk doen. Ondernemen blijft risico's nemen. Maar alle kritieken, adviezen zijn welkom. Ben niet bang voor de 'boze wolf'.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaguar,

 

Even een reactie op jou vraag over sfeer via een webwinkel. Ik denk dan aan een totaal andere uitstraling dan de mode webwinkels die er nu zijn. De site moet dan helemaal in stijl van de fysieke winkel, maar met name zaken als verzending, kwaliteit van je producten moeten het gevoel van de sfeer oproepen die ik in mijn hoofd heb. Dus niet een pakketje a la Wehkamp, maar ook daar juist helemaal die sfeer weer in door trekken. Een klein voorbeeldje: altijd consequent ansichtkaarten bijsluiten, uiteraard ook weer ontworpen en uitgevoerd in de sfeer van mijn product. Als mensen die naar elkaar gaan sturen, vergroot dat je naamsbekendheid en kan uiteindelijk een echt visitekaartje worden. Mijn product richt zich op vrouwen en aangezien ikzelf vrouw ben, en heel gevoelig voor sfeer, denk ik dat het oproepen van bepaalde sferen heel sterk kan werken bij de doelgroep die ik voor ogen heb. Als jullie dit allemaal vaag vinden, dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof je sferen verhaal wel maar niet bij een webshop. In een winkel kan ik het me goed voorstellen en zijn daar tevens goede voorbeelding in real-life van aanwezig.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Tuurlijk moet je je ook laten leiden door dromen, maar tegelijk zul je je eigen angsten moeten overwinnen. De angst voor investeringen, de angst voor afstand. Als je in een gezellig dorp woont, is de vrees voor de stad reëel. Elke dag vroeg op, de winkel openen voordat de voorbijgangers in beweging komen en pas weer 's avonds terug thuis: dat is nogal ingrijpend. Maar in een stad wonen meer klanten dan in een dorp...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het shop-in-shop concept iets voor jou?

 

Werk je idee uit en ga langs bij modewinkels met ondernemers die open staan voor innovatie. Regel dat je een stukje van de winkel mag herinrichten en laat hun jouw producten in consignatie verkopen.

 

Zo kun je misschien met minder investeringen toch je idee op de markt krijgen. Je moet natuurlijk wel met een super concept komen en een goede deal voor de ondernemer, maar dat is niet onmogelijk. Als het in een winkel dan goed loopt kun je ook met meer vertrouwen naar een bank toestappen om een eigen winkel te financieren.

 

Investeren is trouwens altijd het probleem. Denk daar niet te makkelijk over. Op het moment dat je voor een nieuw seizoen kleding moet bestellen en aanbetalen heb je het geld van het vorige nog niet binnen. Zelfs de grotere, maar nog snel groeiende ondernemingen staat daardoor het water bijna altijd tot aan de lippen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof je sferen verhaal wel maar niet bij een webshop. In een winkel kan ik het me goed voorstellen en zijn daar tevens goede voorbeelding in real-life van aanwezig.

 

 

 

Helemaal mee eens. Ik heb het kopen bij een webshop nog nooit ook maar een beetje sfeervol gevonden. Wat natuurlijk wil zeggen dat een tot in de puntjes verzorgde website niet voor meer omzet kan zorgen. Ik zou het zelf dan eerder als betrouwbaar inschatten.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Shop-in-shop lijkt me niet zo handig, werkt alleen bij een gerenomeerd en bekend merk. De investering in winkelvoorraad en aankleding is groot en je houdt geen of weinig marge over. Ook consignatie is geen optie, men gebruikt je als uithangbord maar probeert altijd de eigen ingekochte artikelen eerst te verkopen.

Consignatie betekent afrekenen aan het eind van het seizoen...(en terugnemen wat onverkocht is) Dat is levensgevaarlijk als beginnend ondernemer!! Ze heeft immers geen geld en wil haar "eigen" sfeer verkopen. Ga je bij een ander hangen dan is de "sfeer" er niet of men neemt je idee al snel over.

 

Advies pcd: Stap in dit forum nu eens uit de hogere sferen en wordt concreet: Hoeveel geld heb je en wat heb je nodig om a) m2 in je woonplaats te huren en b) m2 in een grote stad te huren.

Hoeveel m2 heb je nodig en wat kost het om het aan te kleden en vol te hangen met mode ? Hoeveel collecties per jaar wil je?

Ik denk dat de betere adviezen dan vanzelf komen......

Link naar reactie
  • 0

Oke import/export, je houdt me scherp. Geweldig !! Het laatste nieuws: ik heb vandaag uitgebreid gesproken met een adviseur van Mitex. Zij vonden mijn idee heel vernieuwend, het bestaat in ieder geval nog niet. Ga een marktprognose en een startersgesprek met ze aan en hoop daar concrete cijfers uit te krijgen. Ik weet nu in ieder geval dat ik in de stad moet beginnen, niet in een kleine plaats. Verder heb je helemaal gelijk als je zegt dat shop-in-shop geen optie is voor mijn idee (wel bedankt voor de tip Tonino). Internet is ook even van de baan. Dus mijn startpositie is een winkel op A1-lokatie in de stad. De collecties hoeven niet snel te wisselen; ik schat zo'n 3 tot 4 x per jaar. Daarbij ook nog private label (ontwerp zelf een deel en laat het produceren), dan kan ik het zo gek maken als ik zelf wil. Een fulltimer in dienst + ikzelf. Twee jaar uitproberen en dan uitbreiden naar andere steden. Wat vinden jullie? Luchtkastelen of begint het al ergens op te lijken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.