• 0

Stoppen of doorgaan met eenmanszaak?

Beste Lezer,

 

In juli 2007 ben ik mijn eenmanszaak begonnen: een nieuw wellness concept. Voor internationals en expats een bekend en toegankelijk concept, voor de nederlander wat minder.

 

Knelpunt: omzetgroei blijft achter op prognose. Oorzaken kunnen zijn: locatie, naamsbekendheid en factor tijd.

 

Opm: Klanten die gericht komen, komen terug en zijn enthousiast. Vw de locatie in centrum zijn veel klanten 'passanten' en komen ze wanneer ze daar zin in hebben. Hier zit geen routine in.

 

Tot nu toe heeft de zaak alleen maar verlies gedraaid en zijn de maandelijkse kosten hoger dan de inkomsten. Slechts 50% van de kosten wordt gedekt.

 

Er is een redelijk grote investering gedaan door bank en andere financiele instellingen o.a door goed ondernemingsplan en de potentie die het concept heeft. Echter, de praktijk wijst anders uit.

 

Vraag: Wanneer kom je op het moment dat je moet concluderen dat je de zaak moet stoppen? Wat zijn de gevolgen? Is het mogelijk om in deze positie het concept (en de zaak) te verkopen? ???

 

Wanneer ik stop, heb ik een grote schuldenlast en ben ik prive aansprakelijk. Ik zit hier natuurlijk niet op te wachten, maar wil ook dit hoofdstuk zo goed mogelijk managen.

 

Heeft iemand hier ervaring mee of een goed advies?

 

Met vriendelijke groet,

Lies

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat alleen jij kunt bepalen wanneer je moet stoppen of wanneer je moet doorgaan. Op een bepaald moment kom je op een punt waar je denkt: ik het er nu zoveel geld in een bodemloze put gegooid, gaat dat binnen afzienbare tijd nog veranderen, of moet ik echt mijn verlies nemen en de boel stopzetten.

 

Je bent nu 6 maanden bezig, mooie tijd om de balans op te maken. Helaas is die dus niet zo rosekleurig, tijd om opnieuw naar je businessplan en businessmodel te kijken en te kijken of er dingen zijn die je kunt bijsturen.

 

Je zegt dat de oorzaken "kunnen" zijn: locatie, naamsbekendheid en factor tijd. Geef daar eens wat uitleg aan. Waarom denk je dat? Waarop baseer je dat? Kun je daar onderzoek naar doen?

 

Ook zeg je dat je vooral passanten krijgt als klant. Was dit ook de bedoeling? Had je liever gezien dat mensen van verre naar je toe zouden komen? Waar ligt het aan dat je vooral passanten krijgt?

 

De gevolgen van nu stoppen/zaak verkopen zijn: je raakt afhankelijk van wat je zelf hebt geïnvesteerd en wat er voor je is gefinancierd in de schulden. Maar ik zou zover niet gaan. Denk eens in andere richtingen: een partner aantrekken die meer kaas heeft gegeten van een deel van de zaak waar jij minder kaas van hebt gegeten?

 

Je zegt dat het een nieuw concept is wat bij NLers niet zo bekend is maar bij expats wel? Zit je op een plek waar veel internationals en expats komen? Want wie is je doelgroep ?

 

Maar op je vraag of het mogelijk is om je zaak/concept te verkopen in deze positie een antwoord te geven: Ja het is mogelijk, maar iedereen die met jou om tafel gaat zitten die zal uiteindelijk weten hoe jouw zaak (financieel) er voor staat. Ze zullen zien dat het niet goed gaat en daar dus ook hun prijs die ze eventueel willen bieden op aanpassen.

 

Nog een andere weg zou zijn: verlaag je kosten? Welke kosten kun je schrappen? Heb je misschien een verkeerde prijsstelling? Vraag je te weinig voor hetgeen je verricht...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De vraag stoppen/doorgaan hangt simpelweg af van de vraag: Zit er voldoende toekomst in?

 

Als dat zo is doorgaan, zo niet zo snel mogelijk stoppen want als er geen toekomst in zit worden je schulden alleen maar hoger.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Dag Lies

 

Zomaar stoppen of eindeloos doorgaan is een erg belangrijke beslissing!

Je kunt niet simpelweg een moment kiezen waarop je besluit je verlies te nemen of de schulden nog erger te laten worden. Dat is niet simpelweg een kwestie van geld!

 

Zoals ik het lees staat de bank achter jouw concept. Dus daar moet iets inzitten dat de moeite waard is.

 

Praat eens met een accounant of liever een bedrijfsadviseur, zij geven je vaak een heldere blik op jouw onderneming doordat zij afstand hebben van jouw dagelijkse beslommeringen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

 

Als het gaat om de vraag of mijn onderneming levensvatbaar is en of er toekomst in zit, is mijn antwoord JA.

Er zit zeker toekomst in deze onderneming. Dit wordt ondersteund door marktonderzoek, bedrijfsadviseurs, andere ondernemers en marketingadviseurs.

 

Echter, omdat ik verkeer in een slechte financiele positie en ik naar mijn mening te veel heb ge-investeerd in de begin periode, beschik ik nu niet over de financiele adem die nodig is om de komende maanden door te komen, totdat alle inspanningen worden omgezet in winstgevendheid.

 

Omdat ik in de komende 4-8 maanden geen spectaculaire veranderingen voorzie (hoewel alles natuurlijk kan gebeuren), zie ik mij genoodzaakt om de voortzetting van mijn bedrijf stop te (moeten) zetten.

 

Ik zal nu mijn stappen zo goed mogelijk moeten managen om hier niet al te beschadigd uit te komen. Hierbij denk ik aan de verkoop van het concept, danwel inboedel, voorraad, goodwill, etc.

 

In mijn hart is dit absoluut niet wat ik wil, maar wat in deze situatie het beste is.

Tips en adviezen hierin zijn meer dan welkom!

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat je het kan verkopen aan iemand?

De verkoopprijs kun je dan afhalen van de schulden waardoor de schade wellicht nog iets is te beperken.

 

Om te bepalen of het zin heeft om door te gaan, zou je eventueel een bedrijfsadviseur kunnen raadplegen. Dat kost dan wel weer een paar honderd Euro, maar heb je wel een onafhankelijk advies over wat je kunt doen. Ondernemers zijn vaak erg enthousiast over hun eigen idee - en dat is vooral prima om gemotiveerd te zijn - maar het zorgt soms ook voor een enigszins eenzijdige (positieve) benadering van dit soort zaken. Het is toch je eigen kindje en het is ontzettend lastig om daar afscheid van te nemen. Een onafhankelijk persoon kan je "ongezouten" de waarheid vertellen in zo'n situatie.

Link naar reactie
  • 0

Heb je een website? Die zou ik graag eens bekijken.

 

Het is niet handig die hier te plaatsen, in een topic met een insteek als dit.

 

Vanwaar de interesse? :)

PB mag ook :) Interesse is o.a. omdat ik zelf websites heb. Mogelijk kan ik advies geven op gebied van SEO. Daarnaast is de interesse gericht op het wellness-verhaal, omdat 'k zelf speel met de gedachte die hoek 'ns te verkennen.

Link naar reactie
  • 1

 

Zo boers is Nederland nou ook weer niet. Oibibio is alweer een jaar of tien geleden, en daarvan was te leren dat welness gewoon concreet gemaakt moet worden en vooral niet te bombastisch en pretentieus opgezet.

 

Tussen de regels door lees ik dat je ambitieus begonnen bent. Correct me if I'm wrong: dure locatie, mooie inrichting, veel voorraad van topmerken, genoeg personeel.

 

Kun je nog op kleinere schaal elders doorstarten? Lean wellness...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als het product echt zo goed is, dan zou ik zeker overwegen een partner te nemen. Jij met al je kennis over het product en hij of zij met de financiele inbreng en ondernemingservaring. En dan samen er een succes van maken.

 

Als tip zou ik nog willen meegeven , dat een ieder sterke en zwakke kanten heeft. Probeer een combinatie te vormen met een partner, waarbij je elkaars zwakke punten aanvult en tevens gebruik maakt van elkaar sterke punten.

 

Je hebt zo te horen wat vaste klanten. Die zijn dus enthausiast over je product. Misschien een simpele marketingactie opzetten door daar gebruik van te maken?? Als een vaste klant iemand meebrengt, krijgt die vaste klant korting, een kleinigheid, etc.. Vaste klanten kunnen soms beter verkopen dan de beste salesman/vrouw.

 

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Lies,

ikzelf ben een paar maal langs het randje gegaan maar heb het gered.

Datgene waar ik niet goed in was heb ik uitbesteed en de sterke

punten probeer ik constant te verbeteren.

 

Vaak moet je de P's van de marketingmix goed bekijken.

Zo kan je Pakket van diensten of Producten niet goed genoeg zijn afgestemd op je doelgroep, gebruik je te weinig vormen van Promotie om je doelgroep te bereiken, of is de Plaats (locatie) of de prijs niet helemaal wat je doelgroep verwacht.

 

Ik begrijp dat je momenteel op het randje zit, althans dat gevoel hebt, maar wellicht kijkt iemand anders met een andere bril en ziet nog mogelijkheden.

 

Als dat via deze site kan verzoek ik je naar mij te mailen

(zie mailadres bij Piotr) en aan te geven hoe groot de problemen

financieel en of fiscaal zijn.

 

Het is mij eerder gelukt dus wellicht kan ik je een eind naar de goede richting helpen.

 

Groet Peter

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.