• 0

Innovatie vouchers zijn er weer.

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is kenmerkend voor de bekrompen poldermentaliteit dat deze vouchers gebruikt moeten worden voor dienstverlening en niet voor productontwikkeling.

 

In de VS is een regeling dat overheids diensten een heel klein percentage van hun IT budget moeten gebruiken om dingen te kopen bij kleine IT bedrijven. Daar is meer innovatie dan hier.

 

De innovatievoucher mag bij mijn weten ook gebruikt worden voor productontwikkeling. Je causale verband tussen het besteden van een deel van een IT-budget op een bepaalde manier en de mate van innovatie in de VS waag ik in twijfel te trekken.

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Van de site van het Octrooicentrum.

 

2008

 

Innovatievouchers worden in de komende kabinetsperiode toegankelijk voor nog meer sectoren en diensten. Dat staat in de Rijksbegroting voor 2008. Tot nu toe waren de vouchers slechts beschikbaar voor een beperkt deel van het MKB. De regeling wordt uitgebreid naar alle soorten van het MKB waar het staatssteunkader van de Europese Unie die ruimte geeft. In het nieuwe beleidsprogramma van het kabinet (juni 2007) staat het voornemen om ook Europese octrooien mede te financieren. Op dit moment is dat echter nog niet mogelijk.

 

Klik voor de site

Link naar reactie
  • 0

Het is kenmerkend voor de bekrompen poldermentaliteit dat deze vouchers gebruikt moeten worden voor dienstverlening en niet voor productontwikkeling.

 

Een voucher kun je toto op zekere hoogte wel degelijk inzetten voor productontwikkeling, alleen niet voor productie uiteraard.

 

In de VS is een regeling dat overheids diensten een heel klein percentage van hun IT budget moeten gebruiken om dingen te kopen bij kleine IT bedrijven. Daar is meer innovatie dan hier.

 

We zitten hier in Polderland, niet in de US, we zullen het nu moeten doen met hetgeen bedacht is. Wil je het anders, dan zijn er mogelijkheden, doch kost veel tijd en inspanning.

 

 

Vandaag resultaat terug van gekregen van TNO voor een ondernemer die ik mijn voucher heb gegeven om een concurrerend autopoetsmiddel uit de USA te verbeteren. Dat gaat lukken. We gooien er nu een grote voucher tegen aan om het produkt ontwikkeld te krijgen en verder onderzoeken waar te produceren. Waarschijnlijk in Bulgarije...en nee...zit geen reisje voor me in :-)

 

Produktontwikkeling kan dus wel degelijk, zelfs voor software zie ik mogelijkheden, dus Christine als je wat met Semantische oplossingen wil, ik zie best wat mogelijkheden, maar dan niet over poldermodellen gaan lopen mopperen.

 

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

van de site van Senternovem:

 

Welke typen projecten kunnen worden uitgevoerd met een

innovatievoucher?

 

 

Bij een kennisoverdrachtsproject gaat het om overdracht van voor de ondernemer nieuwe kennis. Deze nieuwe kennis kan de ondernemer gebruiken voor de vernieuwing van zijn product, productieproces of dienst in de eigen onderneming. De betreffende kennis wordt naar gelang de vraag van de ondernemer dusdanig bewerkt, zodat de kennis voor de ondernemer toepasbaar is. Daarnaast is het vereist dat de resultaten grotendeels ten goede komen aan de Nederlandse economie.

 

Welke kosten mogen niet met de innovatievoucher worden gefinancierd?

 

 

Het is uitdrukkelijk niet mogelijk dat het beantwoorden van een kennisvraag gebeurt door het leveren van uitsluitend goederen, zoals bv. software, zonder dat de kennisinstelling verder nog enige werkzaamheden verricht. Het geven van standaardcursussen is evenmin subsidiabel. Activiteiten in het kader van uitvoering van verkoopgerichte marktactiviteiten zijn ook uitgesloten. Het gaat hierbij om activiteiten in het kader van promotie en sales van producten of processen, zoals het ontwerpen en uitvoeren van reclamemateriaal, websites en andere sales-activiteiten.

 

Als ik dit zo lees mag je gewoon laten onderzoeken hoe gebruikersvriendelijk je website is. Geldt tevens voor marktonderzoek etc.

De kennisinstelling levert werkzaamheden (onderzoek), levert resultaten specifiek voor jou, en een betere interface draagt bij aan je omzet, en dus aan de NL-economie.

gewoon doen dus. of vraag het voor de zekerheid aan senternovem als je nog twijfelt

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Van de site van het Octrooicentrum.

In het nieuwe beleidsprogramma van het kabinet (juni 2007) staat het voornemen om ook Europese octrooien mede te financieren. Op dit moment is dat echter nog niet mogelijk.

 

Klik voor de site

 

 

Hmm dus je kunt wel een voucher aanvragen, maar em niet gebruiken voor het octrooi. Bedankt voor de tip.

 

Weet iemand of dit binnenkort op de agenda komt in Den Haag? Of gaat dat nog ff duren? Lobbyen anyone ? ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Zou je ook een webwinkelinterface op gebruiksgemak kunnen laten onderzoeken?

 

Dat moet volgens mij wel kunnen al zou ik zo niet 123 weten hoe en waar je dat dan zou kunnen doen, maar daar is wel achter te komen. SenterNovem en/of Syntens even bellen. Best de moeite waard.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

@ Sp00n,

zie hieronder een quote van de website van Senter Novem:

 

"De Subsidieregeling Innovatievouchers 2008 is geopend op 20 maart 2008. Aanvragen van een voucher kan met het aanvraagformulier.

 

De belangrijkste wijzigingen t.o.v. de regeling van 2006/2007 zijn:

> vouchers kunnen eenmalig ingezet worden voor het aanvragen van een octrooi

> bedrijven in de primaire landbouw kunnen ook een voucher aanvragen

 

Bedrijven die een voucher hebben gehad in het kader van de voucherregeling van het Ministerie van LNV kunnen uitsluitend een grote voucher aanvragen, waarbij de maximale subsidie 4500 euro is."

 

Blijkbaar is de informatie van het Octrooicentrum wat achterhaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb net ff onze subsidieadviseur gebeld (ja die hebben we, en het levert nog wat op ook ;D )

 

De innovatievoucher is bedoeld voor product- proces of marktontwikkeling.

 

Je website is de interface naar je markt. De manier waarop je die interface moet vormgeven is dus een belangrijk instrument om je doelgroep te bereiken. Het betreft dus een vorm van marktonderzoek, waarvoor de IV wel degelijk ingezet kan worden mits je het goed omschrijft.

 

groet

 

Frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Een tweetal jonge bedrijfjes waar ik bij betrokken ben, hebben vorig jaar de EUR 2.500 van de kleine innovatievoucher heel nuttig kunnen besteden bij twee universiteiten.

 

Kun je toelichten hoe dit proces precies verliep? Denk dat veel mensen zich er amper een beeld van kunnen vormen, dus alle info en ervaringen zijn welkom!

 

Wat voor soort onderzoek(en) was (waren) het? Hoe kwam je in contact met de universiteit? Hoe vond je de juiste mensen om het onderzoek uit te voeren? Hoe bepaal je de waarde van zo'n onderzoek, en wie doet dat? Heb je nog geld bijgelegd, of was de 2.500 dekkend? Is het vergelijkbaar met een stageopdracht, of moet je het anders zien?

 

Je hoort het al, vragen genoeg :)

 

De directeur van een van de twee bedrijven had zelf reeds contacten met deskundigen van TU Delft en heeft dankzij de innovatievoucher daarop voort kunnen borduren. Het betrof onderzoek naar de droge scheiding van vaste stoffen.

 

In het andere geval is de start-up door Syntens in contact gebracht met de juiste groep aan de universiteit in Wageningen. Het betrof een adviesvraag m.b.t. een vitaminepreparaat.

 

In overleg tussen de bedrijven en de onderzoekers is gezocht naar de mogelijkheid om voor het beperkte bedrag van 2.500 euro toch een onderzoekje te kunnen doen dat op zijn minst een deel van de adviesvraag zodanig zou beantwoorden dat de bedrijven er in de praktijk een stap mee zouden kunnen maken. Dat is goed gelukt. Er is zelfs meer advies om niet verkregen.

Link naar reactie
  • 0

Heeft bij mij heeeeeel lang geduurd, vervolgens eens gebeld met Senter Novem, bleek dat ik hem allang ontvangen zou moeten hebben, en dat ik al in het bestand zat.... ???

 

Je kunt in dat geval een duplicaatcertificaat aanvragen, die je na een paar weken ontvangt (een prachtig mooi A4-certificaat, zoiets als een schooldiploma zeg maar........)

 

Gewoon ff bellen dus als je een tijdje niets gehoord hebt.

Het postkanaal van SenterNovem komt ook wel in aanmerking voor een innovatievoucheronderzoekje zeg maar ;D

 

Frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er voor mijn werkgever ook 1 aangevraagd, duurde inderdaad een maand of 3 voordat ik bericht terug kreeg.

Ik ging voor een kleine. Echter vielen we niet binnen de regels voor de kleine want we zijn onderdeel van een holding en voldoen daarom daarmee (plus wat daarmee samenhangt zeg maar) niet onder de voorwaarden.

 

Een grote vraag ik niet aan, omdat de investering waarschijnlijk niet heel hoog zou worden.

 

Ik wou hem namelijk gebruiken om door de internet academie van Leeuwarden een op maat gemaakte hele simpele tool te bouwen waarmee ik makkelijk hoog in de ranking kan staan van de grote zoekmachines, kan checken welke woorden ik het beste kan gebruiken en nog een aantal andere handige dingen.

Ik weet het die dingen zijn te koop, maar we hebben geen zin in een licentie en uiteindelijk kunnen we op die manier een nieuwe tool krijgen voor niets en kan de internet academie hiermee iets innovatiefs bedenken op dit vlak.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Klinkt erg interessant.

 

Ik wil wel graag een haalbaarheidsonderzoek laten doen voor een ondernemingsidee. Als ik goed heb gelezen kan dit met de voucher betaald worden.

 

Vragen die ik heb:

- Met welke kennisinstantie kan ik dit het beste uit laten voeren?

 

-Ik heb totaal geen idee wat de kosten wat zo'n onderzoek zijn, dus voordat ik offertes aan ga vragen kan iemand mij misschien een indicatie geven?

 

Bedankt,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

Als je met een kleine innovatievoucher begint, kun jet ook omdraaien en an de kennisinstelling vragen wat zij op het gebied van een haalbaarheidsstudie voor € 2.500 kunnen leveren.

 

Wij hebben aangevraagde innovatievouchers (een kleine en een aantal grote) tot nu toe altijd binnen 6 weken na indiening van de aanvraag ontvangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.