• 0

Eenmanszaak en kasboek?

Beste forumleden,

 

Ik ben via zoeken op internet op dit forum terecht gekomen en heb daar al veel vragen kunnen beantwoorden. Toch zit ik als net beginnende ondernemer met een vraag of mijn administratie compleet is.

 

Ik ben sinds een maand een ondernemer met als rechtsvorm "eenmanszaak". Ik heb een administratie opgezet in Excel waar ik de volgende zaken netjes noteer:

- Inkomsten

- Uitgaven

- BTW 6 en 19% gescheiden (per kwartaal te betalen/ontvangen)

- BTW Jaartotaal 6% en 19% gescheiden.

 

Daarnaast heb ik een digitale en papierversie van alle in en uitgaande facturen. En noteer ik al mijn gemaakte uren.

 

Mijn vraag is nu, moet ik als eenmanszaak een kasboek bijhouden of is een uitdraai van mijn zakelijke rekening AF/BY ook voldoende? Er vannuitgaande dat ik alle facturen van mijn klanten op rekening laat betalen.

En vergeet ik nog een belangrijk aspect in mijn boekhouding naast de hierboven genoemde punten? :)

 

Alvast hartelijk dank voor uw reactie! :D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb geen zakelijk kasgeld. Alles loopt via de bank. Kleine onkosten die ik contant uit mijn privebeurs betaal, declareer ik per kwartaal vanuit prive naar mijn bedrijf. De financiele afhandeling gaat dan simpelweg door een bedrag over te boeken van mijn zakelijke naar mijn priverekening.

 

Klanten betalen allemaal via de bank.

 

Succes met boekhouden maar veel belangrijker ... succes met ondernemen!!! (en welkom op HL)

 

Ard

 

P.S. of je dingen vergeet is lastig in te schatten want ik heb geen idee wat voor toko je hebt ... als je iets wil leren over boekhouden vraag het (gratis!) Handboek Ondernemen aan bij de Belastingdienst. Een must voor de doe-het-zelf boekhouders onder ons.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ard,

 

Dat boek ga ik maar eens even bestellen!

Bedankt voor die tip!

 

Ik heb inderdaad ook geen kasgeld/contanten, dus zolang ik mijn betalingen van klanten op mijn rekening ontvang, kan ik mijn bankafschrift als soort dagboek gebruiken voor mijn administratie?. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey DSmits,

 

Ik heb geen vaste lasten, woon nog thuis en doe veel werk in de ICT.

Reparaties, Webhosting, Programmeringen etc. Een uitgelopen hobby dus ;) .

 

Ik doe dan ook niet aan dubbel boekhouden en heb ook geen posten zoals "gebouw","onderhoud pand" en dat soort dingen. De meeste boekhoudpakketten zijn voor mij te groot voor mijn kleine onderneming.

 

Graag zou ik iemand op dit forum willen vragen of die mijn excel document kan goedkeuren. ::)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt als beginnend ondernemer aan een adminstratie die je nu voert voldoende. Zolang je je klanten maar via bank laat betalen. Er is maar een minpunt aan het voeren van een administratie zonder kasboek. Je bent altijd afhankelijk van de klant totdat deze betaald heeft.

Ik heb ook altijd gewerkt zonder kasboek maar de ervaring heeft mij geleerd dat het voeren van een kasboek toch best makkelijk kan zijn. Zelfs al vinden er maar een paar transacties in plaats.

 

Succes ermee en goede zaken!

RR Verhuurmakelaars

Eusebiusbinnensingel 5-2

Postbus 4164

6803 ED Arnhem

 

Tel. + 31 26 323 08 08

Fax. +31 26 323 08 08

Email. info@rrverhuurmakelaars.nl

Web. www.rrverhuurmakelaars.nl

Link naar reactie
  • 0

Los van het feit dat deze vraag eerder thuishoort in de sektor Administratie nog even dit:

 

Administreren is meer, veel meer, dan het registreren van inkopen, verkopen, ontvangsten en uitgaven.

 

Een kasboek, de naam zegt het al, wordt gebruikt voor de registratie van contant geld. Is daarvan geen sprake, doordat alle ontvangsten en uitgaven via giro of bank lopen, dan zal geen kasboek benodigd zijn.

 

Wat ik mis in de discussie is het tijdselement in de administratie. Indien je verkoopt op rekening en uitsluitend een bank- of giroboek registreert mis je dit tijdselement. Immers per het einde van een boekjaar worden de verkopen op rekening wel degelijk meegeteld bij de mutaties over dat boekjaar, terwijl de ontvangst mogelijk eerst plaats zal vinden in een volgend boekjaar. Dit geldt evenzeer voor eventuele inkopen op rekening.

 

Daarnaast kan het zijn dat nog rekening moet worden gehouden met zgn. transitoria. "Over de balans" lopende posten zoals vooruitbetaalde of nog te betalen kosten en baten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

dit is idd al voldoende alszijnde een kasboek.

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

RR Verhuurmakelaars

Eusebiusbinnensingel 5-2

Postbus 4164

6803 ED Arnhem

 

Tel. + 31 26 323 08 08

Fax. +31 26 323 08 08

Email. info@rrverhuurmakelaars.nl

Web. www.rrverhuurmakelaars.nl

Link naar reactie
  • 0

Ohja trouwens nog 1 ding over het kasboek.

 

Ik maak gebruik van het Excel document hierboven.

Ik vul alle in en uitgaven inclusief BTW in. Dit lijkt mij toch het meest voor de hand liggend?

 

En ik noteer gewoon dezelfde beschrijving als dat op de factuur/bankafschrift staat. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.