spreuk van de dag "higher level"

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik lees zojuist de dagelijkse spreuk van higher level en kom nu op een punt dat ik het level niet snap....

 

De spreuk luidt als volgt:

 

Markt onderzoeken voor iets dat nieuw is heeft geen zin, want het is nieuw

 

Duncan Stutterheim

 

De eerste gedachte die in me opkomt is dat als ik een nieuw product in de markt wil brengen, ( ik heb namelijk een goed idee voor een nieuw product) kan ik middels marktonderzoek toch wel enigszins nagaan in hoeverre dit product kans van slagen heeft.

 

Goed, ik snap het dus niet en misschien is het de hete zon waar ik vandaag in heb gezeten, maar ik ben erg benieuwd of iemand me deze spreuk kan uitleggen en of het klopt…

 

Groet,

 

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Misschien moet je de spreuk heel letterlijk nemen, iets wat radicaal nieuw is en wat we allemaal nodig hebben heeft natuurlijk een oneindig grote markt. Zo groot dat er eigenlijk nog geen markt is.

 

Of als je een nieuw product in de markt zet, is die markt er nog niet omdat je die zelf creeërt? Dus kun je het ook niet onderzoeken..?

 

Het is idd een doordenker..

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie

Marktonderzoek van IBM leerde in de jaren '60/'70 dat de wereldwijde markt in de komende 50 jaar voor Personal Computers slechts 3 stuks zou bedragen...

 

IBM heeft nooit de positie van markleider voor PC's in kunnen nemen, terwijl ze wel heel lang de grootste mainframe bouwer zijn geweest. Soortgelijke verhalen zijn er ook voor mobiele telefoons en personal audio (ja, de iPod lag al 14 jaar eerder op de tekentafel...)

 

Als iets zó nieuw is dat mensen er nog geen behoefte aan hebben, heeft marktonderzoek geen zin. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen markt voor kunt creëren.

Link naar reactie

Duncan Stutterheim is werkzaam bij Technopartner.

De uitspraak is voor zover ik weet inderdaad zo letterlijk bedoeld als hij daar staat.

 

"Markt onderzoeken voor iets dat nieuw is heeft geen zin, want het is nieuw"

 

Met nieuwe wordt niet een nieuwe tandpasta of een nieuw model van je favoriete automerk bedoeld, het gaat echt om producten of diensten die er niet zijn en ook niet direct een bestaand product of dienst vervangen.

Is dat wel het geval dan kun je die diensten of producten als leidraad gebuiken.

 

Een voorbeeld op dit moment is de Sedgeway, dat tweewielige apparaat waar je op kunt gaan staan en vervolgens mee weg kunt rijden.

Hoe groot de markt voor dat apparaat is is niet makkelijk vast te stellen om het onduidelijk is wie het zal gaan kopen of welk ander product of dienst het apparaat vervangt.

 

Link naar reactie

 

Val reuze mee met die doordenker. Marktonderzoek is niet zaligmakend. Zeker enquetes zijn lang niet altijd een goeie manier om een markt te onderzoeken, want mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen. Een enquete om de behoefte aan een nieuw product vast te stellen, is dan ook zinloos. Je kan wel randvoorwaarden toetsen. En omringende analyses maken. Gewoon marktcijfers verzamelen, experts interviewen, prototypes testen....

 

Maar ik zou zeggen: probeer het eens met je nieuwe product. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Stutterheim heeft helemaal gelijk. Als Sony de markt voor walkmans had onderzocht voordat ze de walkman op de markt brachten, hadden ze gevonden dat er geen markt was. Ze hebben met hun nieuwe product de markt gecreeerd.

 

Clayton Christenson voert vele vergelijkbare praktijkvoorbeelden aan in zijn boek "the innovator's dilemma", van producten die een doorslaand succes waren maar waarvoor marktonderzoekers absoluut geen markt zagen.

 

Je hebt nieuwe producten, en je hebt werkelijk nieuwe producten die een nieuwe markt creeren. Het ambitieniveau van investeerders en ondernemers in Nederland is meestal het eerste.

 

 

Link naar reactie

 

Er is marktonderzoek en marktonderzoek. Ook zonder enquetes kun je zat aan onderzoek doen. Om hoeveel mensen gaat het? Wat is bekend van hun oriëntatie-, koop- en gebruiksgedrag? Wie maakt de keuze? Wie betaalt? Waar? Wanneer? Wat doen andere aanbieders? Wat werkt en wat werkt niet? Wie zijn distributeurs? Wie beïnvloeden de markt?

 

Marktonderzoek wordt vaak misbruikt voor valse zekerheden, voor prognoses. Er worden de volgende kwartalen/jaren zoveel eenheden verkocht. Dat leidt tot de volgende omzet, wat afgezet tegen de begrootte kosten waarschijnlijk zo-en-zoveel winst oplevert. Dat is zelfs met bestaande commodities heel lastig te voorspellen. Je kan echter wel met scenario's werken en daarop je beleid afstemmen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Marktonderzoek wordt voornamelijk gebruikt door marketeers die het eventueel falen van hun productintroductie daarmee kunnen afschuiven. "Ja, maar ik heb wel een kwart miljoen uitgegeven voor marktonderzoek, dus het is niet mijn schuld." Dat werk dus.

 

De vraagstelling is zeer cruciaal bij marktonderzoek. Met de juiste vraagstelling kun je ieder product een glansrijke toekomst geven. En met de verkeerde vraagstelling kun je ieder initiatief naar de prullenbak wijzen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.