• 0

VC aanbod met betaalde advisering??

Wij hebben een principe ovk met een venture capitalist gesloten. VC krijgt 36% vd aandelen voor 70.000 en leent bovendien 70.000 achtergesteld. Prima deal voor ons en we hebben goede verwachtingen van de expertise van de VC waarmee wij ons verder zullen kunnen ontwikkelen. Bij het overleg over de details komt ineens een hoofdstuk kosten aan de orde, zonder dat daarover vooraf is gesproken. VC vraagt een afsluitprovisie van 3%, 10.000 voor gemaakte kosten (oa due dilligence) en bovendien 1.500 per maand voor een dag advisering per maand. Wij zijn voorzichtig uitgedukt 'not amused'. Dienstverlening inkopen kunnen we ook zonder VC en afsluitprovisie betalen aan een aandeelhouder is helemaal nieuw. Bovendien haalt de VC in iets meer dan 3 jaar zijn inleg terug door de verplichte adviseringsfee. Is dit een normale gang van zaken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben een principe ovk met een venture capitalist gesloten. VC krijgt 36% vd aandelen voor 70.000 en leent bovendien 70.000 achtergesteld. Prima deal voor ons en we hebben goede verwachtingen van de expertise van de VC waarmee wij ons verder zullen kunnen ontwikkelen. Bij het overleg over de details komt ineens een hoofdstuk kosten aan de orde, zonder dat daarover vooraf is gesproken. VC vraagt een afsluitprovisie van 3%, 10.000 voor gemaakte kosten (oa due dilligence) en bovendien 1.500 per maand voor een dag advisering per maand. Wij zijn voorzichtig uitgedukt 'not amused'. Dienstverlening inkopen kunnen we ook zonder VC en afsluitprovisie betalen aan een aandeelhouder is helemaal nieuw. Bovendien haalt de VC in iets meer dan 3 jaar zijn inleg terug door de verplichte adviseringsfee. Is dit een normale gang van zaken?

 

 

Geen normale gang van zaken. Ik volg de VC-wereld inmiddels 10 jaar en maak ook overzichten van VC's. Nog nooit van zoiets gehoord.

 

Cruciaal is hier wat er tijdens het overleg voorafgaande aan de ovk is afgesproken. Als deze voorwaarden plotseling uit de lucht komen vallen, is het niet integer.

 

In dat geval zou ik er niet mee verder gaan.

 

Eerlijk gezegd denk ik dat dit geen "normale" vc is. Daarvoor is het bedrag ook te laag. Is het een informal of een clubje informals?

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

ik ben het geheel eens met de vorige reacties. Een financier die "afsluitprovisie" rekent, de due diligence doorberekent en dan ook nog een dag per maand factureert, is gewoon een oplichter.

 

Voor professionele financiers zijn er zat mogelijkheden hun investering te beschermen, dit lijkt me een onervaren amateur en profiteur.

 

Ik raad je aan zo snel mogelijk afscheid te nemen. Laat je bijstaan door een professionele adviseur, accountant of jurist, waar je 100% vertrouwen in hebt.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het vaker. Een investeerder die zichzelf "VC" noemt en 70.000 euri doet is een praatjesmaker en waarschijnlijk een prutser.

 

Ik zie vaker dat "investeerders" geld voor DD vragen en een afsluitprovisie en management fee eisen. Je zal wsl ook wel een behoorlijk rentepercentage betalen over de AL.

 

Persoonlijk zou ik niks met dit soort lui te maken willen hebben. Ze gegrijpen maar weinig van investeren. Ze zijn met geld bezig en niet met business. Daar wortd je niet gelukkig van.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dit bedrijf is wel degelijk een gekende en professionele venture capitalist. De twee partners die zich met ons bezighouden beschikken over veel kennis en ervaring waar wij zonder twijfel beter van worden. Wij zijn wel met afstand de kleinste participatie in portefeuille en derhalve zijn de 'algemene voorwaarden' van deze financier al snel veel te zwaar. Het kan ook een test geweest zijn om te zien hoe wij reageren en of wij in onderhandelingen alles slikken. In dat geval zijn we voor de test denk ik redelijk geslaagd. Mede door jullie reacties hebben wij ons standpunt scherp verwoord en de onderhandelingen in principe afgebroken. Na stevig onderhandelen hebben we afgelopen week alsnog de LOI getekend: zonder afsluitprovisie; een gemaximeerde bijdrage van 5.000 voor alle kosten voor due dilligence + juridische kosten voor opstellen overeenkomsten (koopakte, notariele leveringsakte, aandeelhoudersovk) en een maandelijkse bijdrage voor managementondersteuning, coaching en begeleiding die gekoppeld is aan geleverde inspanning en het resultaat en derhalve jaarlijks herzien wordt als daar aanleiding toe is. Wij zijn er tevreden mee, eenieder bedankt voor zijn of haar bijdrage / reactie; het enige lastige is misschien dat de stevige reacties op mijn eerste bericht op HL mij ergens het gevoel geven dat ik onafhankelijke en welgemeende adviezen naast me neer leg.

 

Link naar reactie
  • 0

... Wij zijn er tevreden mee, eenieder bedankt voor zijn of haar bijdrage / reactie; het enige lastige is misschien dat de stevige reacties op mijn eerste bericht op HL mij ergens het gevoel geven dat ik onafhankelijke en welgemeende adviezen naast me neer leg.

 

 

De 1e 5 woorden zijn het belangrijkst, gefeliciteerd!

 

Voor de rest, adviezen worden hier gegeven, en de ontvanger mag er mee doen wat hij wil. ;D

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.