3G iPhone T-Mobile: Geniale marketing of ben ik / zijn we (volgens hun) zo dom?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kees de Kruiff - In Memoriam
Kees de Kruiff - In Memoriam
Laat ik beginnen meteen bekentenis: ik ben verslaafd aan mobiele telefoons. Overal bellen, smsen, etc. Totdat de Apple iPhone in m'n leven kwam (zo'n gehackte uit Thailand) was ik verslaafd aan de 8000-serie van Nokia. Toestellen die er mooi uit zien, een aardige duit kosten en technisch veelal onderschikt aan de toestellen uit andere Nokia-series.
Nog een bekentenis: ik ben redelijk lui zo nu en dan. Het voordeel van bij Nokia blijven hangen, is dat je geen nieuwe menustructuren hoeft te leren. Een van de redenen dat ik jaren geleden die o zo geile rzor van Motorola niet heb genomen. Wat Motorola niet voor elkaar kreeg, lukte Apple wel.
Maar nu ... nu is er over 10 dagen de 3G iPhone van Apple. Ongehackt, want legaal verkrijgbaar bij T-Mobile. Met verschillende abonnementen zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Ik beperk me even tot de laatste groep, want daar wil T-Mobile dik groeien. Het zijn, een enkeling daargelaten, de grootgebruikers van mobile telefonie die niet op een minuutje meer of minder kijken. SMSje ook niet trouwens. En aangezien Vodafone en KPN de grootsten zijn in het zakelijke segment, zou je verwachten dat T-Mobile de iPhone strategisch gaat inzetten. Niets is echter minder waar.
Want wat lezen we: wil je een 16 gig 3G iPhone dan is het grootste abonnement 500 belminuten / smsjes plus onbeperkt internet voor € 54,58 per maand. Eerste keer dat de wenkbrauw omhoog ging. Want,. zoals zoveel MKB'ers, heb ik aan 500 minuten per maand niet genoeg. Ik heb nu een KPN Flexibel 1600 en dat is (ex BTW) € 134,45. Hier komt nog € 8 per maand bij voor internet. Prijs per belminuut: 0,11 versus 0,09 (TM / KPN).
Bel je buiten de bundel, dan zijn de tarieven gelijk: ex BTW € 0,21 per minuut.
Bel je dus zonder (legale) iPhone met KPN 1600 minuten per maand, dan ben je € 142,45 kwijt.
Bel je met legale 3G iPhone via T-Mobile 1600 minuten per maand, dan ben je straks € 285,58 kwijt. Plus eenmalig een kleine € 17 voor je toestel (16 gig) of € 1 (8 gig).
Verdubbeling van de telefoonkosten dus. Een paar euro meer of minder maakt me normaal niet uit, maar hier wordt de pijngrens fors overschreden.
En dan nu de hamvraag: Is dit geniale marketing of denken ze bij T-Mobile dat we echt niet kunnen rekenen?
Kees de Kruiff
In Memoriam
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
23 antwoorden op deze vraag