• 0

3G iPhone T-Mobile: Geniale marketing of ben ik / zijn we (volgens hun) zo dom?

Laat ik beginnen meteen bekentenis: ik ben verslaafd aan mobiele telefoons. Overal bellen, smsen, etc. Totdat de Apple iPhone in m'n leven kwam (zo'n gehackte uit Thailand) was ik verslaafd aan de 8000-serie van Nokia. Toestellen die er mooi uit zien, een aardige duit kosten en technisch veelal onderschikt aan de toestellen uit andere Nokia-series.

 

Nog een bekentenis: ik ben redelijk lui zo nu en dan. Het voordeel van bij Nokia blijven hangen, is dat je geen nieuwe menustructuren hoeft te leren. Een van de redenen dat ik jaren geleden die o zo geile rzor van Motorola niet heb genomen. Wat Motorola niet voor elkaar kreeg, lukte Apple wel.

 

Maar nu ... nu is er over 10 dagen de 3G iPhone van Apple. Ongehackt, want legaal verkrijgbaar bij T-Mobile. Met verschillende abonnementen zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Ik beperk me even tot de laatste groep, want daar wil T-Mobile dik groeien. Het zijn, een enkeling daargelaten, de grootgebruikers van mobile telefonie die niet op een minuutje meer of minder kijken. SMSje ook niet trouwens. En aangezien Vodafone en KPN de grootsten zijn in het zakelijke segment, zou je verwachten dat T-Mobile de iPhone strategisch gaat inzetten. Niets is echter minder waar.

 

Want wat lezen we: wil je een 16 gig 3G iPhone dan is het grootste abonnement 500 belminuten / smsjes plus onbeperkt internet voor € 54,58 per maand. Eerste keer dat de wenkbrauw omhoog ging. Want,. zoals zoveel MKB'ers, heb ik aan 500 minuten per maand niet genoeg. Ik heb nu een KPN Flexibel 1600 en dat is (ex BTW) € 134,45. Hier komt nog € 8 per maand bij voor internet. Prijs per belminuut: 0,11 versus 0,09 (TM / KPN).

Bel je buiten de bundel, dan zijn de tarieven gelijk: ex BTW € 0,21 per minuut.

 

Bel je dus zonder (legale) iPhone met KPN 1600 minuten per maand, dan ben je € 142,45 kwijt.

Bel je met legale 3G iPhone via T-Mobile 1600 minuten per maand, dan ben je straks € 285,58 kwijt. Plus eenmalig een kleine € 17 voor je toestel (16 gig) of € 1 (8 gig).

Verdubbeling van de telefoonkosten dus. Een paar euro meer of minder maakt me normaal niet uit, maar hier wordt de pijngrens fors overschreden.

 

En dan nu de hamvraag: Is dit geniale marketing of denken ze bij T-Mobile dat we echt niet kunnen rekenen?

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vergeet T-Mobile, vergeet the Italian connection, hier is nieuws van The Death Star.

The telco says a no-commitment version of the phone will be available for $599 and $699

AT&T announces iPhone 3G pricing plans

 

Voor de niet Apple fans, tot nu toe werd verwacht dat de iPhone via Italie het goedkoopste simlockvrij te verkrijgen zou zijn.

Nu AT & T vandaag bovenstaand bericht lanceerde zou er wel eens een stroom toestellen via de US of A binnen kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik vroeg dus: is dit slimme marketing van T-Mobile of niet?

 

Ja dat denk ik wel, veel mensen zullen zo'n toestel van hun baas krijgen (bestaat er al bijtelling voor gsm's?) en het zal hun worst wezen wat dat toestel kost.

Komt bij dat er sterk gesuggereerd wordt dat het toestel gejailbraked niet werkt (ook niet de extra functionaliteiten heeft) dus veel mensen zullen voor zeker gaan, precies de reden waarom veel mensen nog steeds teveel betalen voor hun KPN abo.

Ik denk ook dat je dan in een segment zit waar mensen gewoon accepteren dat het een duur abo is, voorzover ze sowieso al gaan rekenen.

 

Ow btw, zijn er in Nederland wel early adaptors ? De mensen die een gehacked toestel hebben zie ik in dit geval niet als ea's. Verder wandelen die nu rond met een overjarig toestel dat geen 3G ondersteuning heeft, dus ik denk dat die toestellen wel snel gedumpt zullen worden.

Link naar reactie
  • 0

En dan nu de hamvraag: Is dit geniale marketing of denken ze bij T-Mobile dat we echt niet kunnen rekenen?

 

 

Het laatste! T-Mobile is gewoon duur.

 

Hun pakketten zitten vreemd in elkaar soms. Het lijkt wel of ze er zelf niet over nagedacht hebben.

Of juist heel erg goed! Het komt in ieder geval op mij over als arrogantie van een groot concern. Een te grote marktpositie als je het mij vraagt. Vanuit macro-economisch oogpunt heeft de consolidatie in de telecom markt t m.i. een negatief effect gehad voor de consument.

 

Gelukkig is de telecom markt dynamisch dus ik heb wel hoop op beterschap.

 

In het annual report beschrijven ze service als hun toekomst.

 

Mij hebben ze onlangs als klant verloren door eengebrek aan service.

Als ze gesnapt hadden wat retentiemanagement van je klant is, eentje die al vanaf het begin een soort cash cowtje voor ze is ...

Nou ja laat maar... ;)

 

Mijn antwoord is:

 

Ze weten dat sommige klanten niet kunnen rekenen. Ze gokken erop dat ze er mee wegkomen...

Link naar reactie
  • 0

Want wat lezen we: wil je een 16 gig 3G iPhone dan is het grootste abonnement 500 belminuten / smsjes plus onbeperkt internet voor € 54,58 per maand. Eerste keer dat de wenkbrauw omhoog ging. Want,. zoals zoveel MKB'ers, heb ik aan 500 minuten per maand niet genoeg.

 

Tja... zou het ding skype draaien of daartoe te hacken zijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zo'n zielige laggard :-[ met een 16GB iphone. (zie de foto links met deze Iphone gemaakt op de Brooklyn Brigde NY). Ik stap binnenkort over op een goedkoop sim only abonement . Mijn laatste toestel ging 4 jaar mee en dat kan zeker ook met dit "oudje". Maar als ik in het voorjaar niet in de USA was geweest had ik zeker de 3G overwogen.

 

Natuurlijk is het geniale marketing. Het feit alleen al dat we er hier over bomen is daar deel van. Ook zal het overal op het nieuws zijn.

Kijk en huiver:

 

Apple iPhone guided tour Hyperlink werkt hier niet ??? dus even copy and paste.

 

De apple geeks gaan overal gratis reclame maken. Nu al met mijn oudje krijg ik bijna dagelijks de vraag of ik er aan nog een kan komen.

 

edit: link werkt... ;)

Link naar reactie
  • 0

Laatste keer dat ik keek waren er een aantal telecomproviders die Voip-bellen over het datanetwerk niet toestonden...

 

Naja, dat bedoelde ik feitelijk ook qua hacken/omzeilen.

 

Het lijkt me wel iets wat op termijn op de schop gaat overigens - het is nogal een vreemde situatie dat momenteel diverse telco's ftatfee dataverkeer bieden, terwijl belminuten geld blijven kosten. Dat laatste is nog wel logisch als het aankiezen van die nummers geld kost, maar nu steeds meer telefoons ip-enabled worden zal dat denk ik wel een keer verdwijnen.

Link naar reactie
  • 0

@benm wat nog steeds bijzonder is, is dat je voor dataverkeer genaamd "SMS" fiks betaalt, terwijl je voor 9,95 per maand behoorlijk los kan gaan met data. Blijft bizar.

 

Voor de marketing: erg veel mensen willen een IPhone, al was het maar vanwege de mystiek eromheen en de status. Dus kunnen ze redelijk vragen wat ze willen. Maar ik vind hun keuze wel tricky: ik ga er als zeer geinteresseerde niet voor. Skimming lijkt inderdaad de strategie. Plus NL is natuurlijk zo klein, dat ze hier wel uit de kosten moeten komen, waardoor een hoge prijs een logische zet lijkt.

 

De zakelijke markt zie ik niet onmiddellijk als eerste markt, omdat je bij grotere bedrijven gebonden bent aan de standaard keuzes. Freelancers daarentegen zie ik wel als Prime Doelgroep. Zeker de Mac-converts en Mac-crazies.

 

Dat er nu een exchange-connectie mogelijk is op de nieuwe Iphone, geeft aan dat ze wel degelijk van de zakelijke markt willen snoepen en dan vooral Blackberry pijn willen doen.

Link naar reactie
  • 0

@benm wat nog steeds bijzonder is, is dat je voor dataverkeer genaamd "SMS" fiks betaalt, terwijl je voor 9,95 per maand behoorlijk los kan gaan met data. Blijft bizar.

 

Dat is ook bizar, maar sms stamt ook echt uit de tijd dat internet-enabled telefoons nog niet bestonden. Uiteraard kun je veel beter, goedkoper en gemakkelijker je berichten naar een ander mailen, maar zolang de gebruikers van mobiel internet nog een minderheid vormen blijft het bestaan.

 

Naar mijn idee is het opruimen van kosten voor belminuten en sms'jes de laatste, maar onvermijdbare, stap in een wereld waar alles-over-IP de standaard wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van al die "wij van WC eend adviseren ..." disinformatie.

OSX op de iphone is niet gelijk aan het OS zoals dat op de Mac draait maar een uitvoering met alleen die elementen die nodig zijn voor het besturen van een iPhone.

 

En anders kun je altijd nog over op Linux.

 

Hoezo WC-eend? Het lek zit in Safari en is gevonden door een hacker die daar eerder al in een hackerswedstrijd $ 10.000,-- mee heeft gewonnen. Hij heeft nu gevonden dat het wel degelijk ook in de iPhone zit. .

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van al die "wij van WC eend adviseren ..." disinformatie.

OSX op de iphone is niet gelijk aan het OS zoals dat op de Mac draait maar een uitvoering met alleen die elementen die nodig zijn voor het besturen van een iPhone.

 

En anders kun je altijd nog over op Linux.

 

Hoezo WC-eend? Het lek zit in Safari en is gevonden door een hacker die daar eerder al in een hackerswedstrijd $ 10.000,-- mee heeft gewonnen. Hij heeft nu gevonden dat het wel degelijk ook in de iPhone zit. .

 

Pas op dat je wel met een bril met heldere glazen blijft kijken. Apple vormt natuurlijk een serieuze bedrijging voor een hele batterij PC-adviseurs, die hun brood verdienen aan het feit dat elke PC faalt als het om gebruiksvriendelijkheid gaat. Dat ligt niet aan die PC, maar aan het meestgebruikte besturingsysteem van MS. Elke Mac die een PC vervangt, betekent voor die eprsoon een nieuwe ervaring in gebruiksgemak. En ook de iPhone is op het principe van gebruiksgemak ontworpen en zal op dat punt steeds worden verbeterd. Het bedrijf dat jij aanhaalt heeft er groot belang bij dat er PC-onveiligheid blijft bestaan, want dat verzekerd hun inkomsten en bestaan. Vandaar ook zo'n bericht in de media gooien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.