• 0

Flesje cola redt levens

Persoonlijk vind ik dit zeer innovatief en dit dus hopelijk het juiste board om dit nieuws te plaatsen

 

Hoe kan het dat medicijnen wereldwijd nog altijd niet goed worden gedistribueerd, terwijl een flesje cola op iedere straathoek te krijgen is, dacht de Britse ontwikkelingswerker Simon Berry. Dat bracht hem op een idee: een middel tegen uitdroging (ORS) verspreiden via het distributiekanaal van Coca Cola. Bij diarree en braken is de kans op uitdroging groot, terwijl in ontwikkelingslanden vaak geen rehydratatiemiddel verkrijgbaar is.

 

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag. Deze week werd de campagne Cola Life officieel gelanceerd met een website.

 

De zakjes ORS kunnen – samen met een gebruiksaanwijzing – in de grootverpakkingen cola worden gestopt. Deze gaan de hele wereld over. Coca Cola heeft niet de hele distributieketen in handen en zoekt daarom de hulp van NGO's. De internationale ontwikkelingsorganisatie WaterAid is geen grote voorstander van het behandelen van diarree met ORS omdat het een korte-termijn oplossing is. WaterAid geeft liever voorlichting over hygiëne en steekt geld in het aanleggen van watervoorzieningen. De aanhangers van Berry zijn echter onverminderd enthousiast. De Facebook-groep kent inmiddels ruim 4000 leden.

 

bron EN lees meer op: http://llink.nl/nieuws/nieuwsbericht.php?bericht=3682 en http://www.colalife.org/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Klopt helemaal Mark. Bovendien bleken er stammen te zijn die een lactose intolerantie hadden. De melkpoeder zakken werden gebruikt om kuilen dicht te gooien. Had trouwens simpel kunnen worden opgelost door de melk te fermenteren tot een soort van yoghurt.

 

Precies zoals je zegt is diaree ook een groot probleem in gebieden waar wel goed of redelijk drinkwater beschikbaar is. Het heeft namelijk vele oorzaken. Het komt ook in Nederland veel voor en wordt (ook) hier onderschat. Ik denk dat er meer bejaarden dood aan gaan dan we denken.

 

Zelfs als je slecht drinkwater hebt is ORS in slecht drinkwater altijd nog beter dan doodgaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als je slecht drinkwater hebt is ORS in slecht drinkwater altijd nog beter dan doodgaan.

 

 

Daar ben ik het mee eens. Ben dan ook blij dat Coca Cola in ieder geval IETS aanpakt. Dat ze de wereld niet kunnen verbeteren in 1x begrijpt iedereen. Maar toegegeven, aan het AIDS medicijn verspreiden dacht ik ook direct. Ik weet alleen niet welk probleem groter is, diarree of AIDS. En wie weet als het met ORS werkt, pikt Pepsi de aidsremmers misschien op 8)

Link naar reactie
  • 0

 

Wat hebben ouders van een kind dat sterft aan opmerkingen dat Coca Cola eerst de problemen van de wereld maar moet oplossen ipv er voor zorgen dat hun kind blijft leven? Met een gratis zakje........

 

 

Het punt dat ik ermee wil maken is dat Coca Cola zich verbindt aan een oplossing die relatief minimaal is, als je bedenkt wat voor mogelijkheden het bedrijf heeft en hoe zeer het gewoon een winstmaximalisatiemachine blijft. Zo bedrijven veel multinationals 'cosmetische liefdadigheid'. De nood van die ouders en kinderen is er niet acuut mee geledigd maar er zijn meer structurele oplossingen denkbaar. En hoeveel tandrot-ellende zou Coca Cola veroorzaken in die gebieden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er kloppen een paar dingen niet in je betoog. Coca Cola doet dit niet om het imago op te poetsen maar wordt min of meer gedwongen door een grote groep "wereldverbeteraars".

 

Coca Cola is een beursgenoteerd en Amerikaans bedrijf, nogal wiedes dat ze de winst maximaliseren. Voor de beleggers trouwens een prima aandeel om nu te kopen, lees ik . Als de dollar stijgt superrendement mogelijk.

 

Ook de tandrot (cariës) in de ontwikkelingslanden kan je niet zomaar aan Coca Cola toeschrijven. Je moet heel veel drinken (en dan bedoel ik vele liters) om er een probleem mee te krijgen en daar hebben ze gewoon geen geld voor. Bovendien heeft vruchtensap een meer verwoestende werking door de hogere zuurcapaciteit ervan. Cola is wel zuur, zelfs iets zuurder dan fruitsap, maar kan vrij eenvoudig door speeksel worden geneutraliseerd.

 

Link naar reactie
  • 0
Bovendien heeft vruchtensap een meer verwoestende werking door de hogere zuurcapaciteit ervan. Cola is wel zuur, zelfs iets zuurder dan fruitsap, maar kan vrij eenvoudig door speeksel worden geneutraliseerd.

 

M.i. heeft Cola een zelfde PH-waarde als vruchtensap (althans volgens de Mythbusters en wat bronnen op het internet) . De wetenschappelijke meningen over wat beter is (Cola of vruchtensap) zijn verdeeld: zo bevat Cola volgens zeggen fosforzuur dat een reactie aangaat met de Calcium in het glazuur

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet sec over de pH waarde maar over de zuurcapaciteit. Fosforzuur in cola is een relatief sterk zuur en die geven een lage pH waarde (hoge zuurgraad) maar laten zich relatief gemakkelijk neutraliseren. Citroenzuur is een zwakker zuur maar is bij een zelfde pH in een veel hogere concentratie aanwezig en laat zich dus minder snel en gemakkelijk neutraliseren door het speeksel. Citroenzuur in fruitsap heeft dus een groter effect op het glazuur.

 

Het is natuurlijk voor de leek gemakkelijke te begrijpen dat Cola slecht is dan "gezond" sinaasappelsap. Fruitsap in een flesje waar je veel jonge kinderen mee in de wandelwage ziet ziiten is dus erg slecht. Maar als mensen lezen dat Cola en fruitsap slecht kunnen zijn voor het gebit onthouden ze alleen de Cola. Selective perceptie en retentie heb ik ooit geleerd. 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Het valt inderdaad allemaal wel mee met hoe slecht cola zou zijn. Wat dat betreft is het vooral werk voor mythbusters, er gaan altijd de raarste verhalen in het rond over wat cola al dan niet met het een of ander zou doen... als ze waar zijn is het meestal zo dat hetzelfde effect met van alles optreed.

 

1 voordeel van het fosforzuur in cola is wel dat het een goed conserveermiddel is, als je bekijkt hoe snel een fles aangebroken vruchtensap bedreft vergeleken met cola is dat wel duidelijk. Bovendien zit het qua pH aardig in de buurt van wat je maag zou moeten zijn - cola ipv ors als het moet is helemaal zo'n slecht idee nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet sec over de pH waarde maar over de zuurcapaciteit. Fosforzuur in cola is een relatief sterk zuur en die geven een lage pH waarde (hoge zuurgraad) maar laten zich relatief gemakkelijk neutraliseren. Citroenzuur is een zwakker zuur maar is bij een zelfde pH in een veel hogere concentratie aanwezig en laat zich dus minder snel en gemakkelijk neutraliseren door het speeksel.

 

Dat komt als ik het goed heb omdat organische zuren een bufferoplossing zijn die de ionen weer aanvult zodra ze zijn geneutraliseerd. Anorganische zuren zijn dat niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Wil niet de betweter uit gaan hangen Cristine ;) maar niet alle Afrikanen zijn lactose intolerant. Volgens Campina zijn Zuid-Nigerianen, Congolezen, Zuid-Afrikanen 60%-100% intolerant. Het is genetisch bepaald dus vandaar dat het bij bepaalde clans wel en bij andere niet of beter voorkomt want ik dacht dat het in vrijwel alle bevolkingsgroepen wel voorkomt alleen minder vaak.

Je uitleg over de buffer klopt heel aardig al zijn er ook bufferende niet organische zuren zoal, jawel 8), fosforzuur. Fosforzuur is ook een zwak zuur maar relatief sterker dan citroenzuur met een geringer effect. Maar we raken behoorlijk off topic zo.

 

Het gaat er om of Coca Cola er goed aan doet om ORS te verspreiden. Los van het feit dat ik het eens met met mensen die vinden dat grote bedrijven meer dan nu hun verantwoordelijkheid moeten nemen ben ik ook van mening dat iets altijd nog beter is dan niets.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat in de eerste post:

 

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag.

 

Of is dit selectieve perceptie / retentie van mijn kant ;) ???

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat in de eerste post:

 

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag.

 

Of is dit selectieve perceptie / retentie van mijn kant ;) ???

 

Prachtig. U bent een HL waardig persoon.

Link naar reactie
  • -1

Klopt helemaal Mark. Bovendien bleken er stammen te zijn die een lactose intolerantie hadden.

 

Alle afrikanen zijn lactose intolerant zodra ze geen peuter meer zijn.

 

Christine, volgens mij veel eerder, dus zeg maar absoluut - behalve voor moedermelk. Ik herinner me nog, ex 70-er jaren, dat een paar Duijvendakachtige, linkse rakkers vreselijk te keer gingen omdat "die smerige multinationals" babiemekproducten in Afrika verkochten die niet geschikt waren voor de babies. Ook werd de multinationals verweten dat ze geen instructies op de potjes gedrukt hebben, (voor de analfabeten?). Het meest dwaze heb ik in Zambia meegemaakt: Brucelosis (spontane abortus bij koeien). Philips Duphar maakte een middel dat voor de koeien bedoeld was (mocht niet), de Amerikanen hadden er een dat voor kalveren schikt was (moest). Welke kalveren? Die niet geboren werden door de spontane abortus?

 

Avé Karel

 

P.S. morgen gaan een hoop spullen van mij naar het Prinsenhof

Link naar reactie
  • 0

Lactase, dit is het enzym wat mensen met een lactose intolerantie niet of te weinig aanmaken. Dat van die Chinezen wist ik niet. Dacht altijd dat mensen met een intoleratie gewoon geen melk drinken, dat is in Nederland vooral zo, maar als je niets anders hebt dan een koe is het natuurlijk een uitkomst.

 

Er bestaan zelfs tabletjes met lactase, waardoor je als intolerant toch melk kan drinken zonder er naar van te worden. Verbazend overigens, meestal smaken dingen waar je eerder ziek van werd sowieso niet meer zo best.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat in de eerste post:

 

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag.

 

Of is dit selectieve perceptie / retentie van mijn kant ;) ???

 

Ik weet niet of de macht van het netwerk slim benut is. Ik ga er van uit dat Coca Cola alleen maar aan zoiets toegeeft als ze er een voordeel in zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of de macht van het netwerk slim benut is. Ik ga er van uit dat Coca Cola alleen maar aan zoiets toegeeft als ze er een voordeel in zien.

 

Je onderschat hier de macht van groepen consumenten volgens mij en dat bevreemd me gezien je opstelling in eerdere topics. Waarom zou Coca Cola niet min of meer gedwongen kunnen worden? En wat zou het voordeel voor ze kunnen zijn om het dan toch maar te doen. Het kost namelijk heel veel geld en tijd om er een product "bij" te gaan doen. Erg positief komen ze er ook niet door in het nieuws omdat, zoals hier, mensen vinden dat ze lang niet genoeg doen. Als je niets doet is dat normaal en als je iets doet veel te weinig.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of de macht van het netwerk slim benut is. Ik ga er van uit dat Coca Cola alleen maar aan zoiets toegeeft als ze er een voordeel in zien.

 

Je onderschat hier de macht van groepen consumenten volgens mij en dat bevreemd me gezien je opstelling in eerdere topics. Waarom zou Coca Cola niet min of meer gedwongen kunnen worden? En wat zou het voordeel voor ze kunnen zijn om het dan toch maar te doen. Het kost namelijk heel veel geld en tijd om er een product "bij" te gaan doen. Erg positief komen ze er ook niet door in het nieuws omdat, zoals hier, mensen vinden dat ze lang niet genoeg doen. Als je niets doet is dat normaal en als je iets doet veel te weinig.

 

Ik krijg intuïtief door dat het geen kwestie was van Coca Cola dwingen. Vandaar dat het wat in strijd lijkt te zijn met mijn opstelling in eerdere topics. Het is gewoon een gevoel.

Link naar reactie
  • 1

Ik kreeg het volgende commentaar:

 

quote "Duijvendakachtige, linkse rakkers""Pff. Rechtse retoriek uit de oude koeien globetrotterdoos. Erg goedkoop PS: op Ave hoort géén accent en het is een begroeting aan 2e of 3e persoon. Eigenlijk staat er dus (behoudens spelfout) ""Heil aan Karel".

 

Dank voor de commentaar voor de spelfout, ik spel Avé fonetisch, maar vergat een ", " er achter te zetten.

 

T.a.v. "rechtse retoriek" - een ondernemer is in beginsel rechts. Hij werkt voor zichzelf en dat mocht niet in de linkse landen.

 

In Hongarije (in de communistische tijd) was er een kersenjamfabriek. Spuugde tonnen kersepitten uit, op een veld achter de fabirek. De pitten rotten weg en stonken. 45km verderop was er een farmaceutische fabriek. Die gebruikte bepaalde stoffen die ook in kersepitten voorkomen. Tot grote vreugde van de jamfabriek, haalde een "mannetje" de kerspitten weg. Hij verkocht ze aan de medicijnfabriek. Het mannetje kreeg 18 jaar gevangenisstraf hiervoor: onrechtmatige zelfverrijking ten lastte van nationaal bezit. Zo werkte dat systeem.

 

En voor dit systeem hadden mensen van de linkse(re) partijen een bijna histerische bewondering. Links in Latijns: sinister!

 

En wat globetrotten betreft, ja inderdaad, dat heb ik gedaan en kan achteraf niets aan doen: daarin ligt een heel stuk van mijn leven.

 

Ave, Karel (zo goed?)

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
een ondernemer is in beginsel rechts.Hij werkt voor zichzelf en dat mocht niet in de linkse landen

 

Politiek..altijd een gevaarlijk onderwerp op een openbaar forum

 

M.i. hangt het af van de definitie die je gebruikt voor links en rechts, en die verschilt kennelijk nogal per generatie. "linkse landen" waren immers niet echt links-progressief maar eerder conservatieve aristocratische dicaturen onder de verkeerde invloedsfeer.

En voor de Koude oorlog waren de begrippen links en rechts synoniem voor confessioneel en niet confessioneel: de liberalen (voorlopers van de VVD) waren in die periode dus primair een linkse (want niet confessionele) partij.

 

Een ondernemer is wat mij betreft niet persé conservatief (rechts) of progressief (links). Wat een ondernemer m.i. vooral is, is een eigenwijze liberaal die verlangt dat een kleine efficiënte overheid een klimaat schept en bewaakt waarin ondernemerschap wordt ontwikkeld en gestimuleerd in plaats van een logge moloch en een nog groter en kostbaarder Europees apparaat dat ondernemers het onnodig lastig maakt.

 

Dit gezegd hebbende slaat dat uiteraard niet op die uitstekende medewerkers van MinEZ en EVD die dit fantastische forum mede mogelijk maken! ;D

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.