• 0

Vermelden bedrijfsnaam oud werkgever op site eigen bedrijf

Begin dit jaar ben ik als zelfstandig ondernemer gestart. Ik bied diensten aan die mijn laatste oud werkgever ook aanbiedt. Op mijn website heb ik de drie werkgevers genoemd waarvoor ik de laatste jaren heb gewerkt in vaste dienst met daarbij een korte beschrijving van de werkzaamheden. Je kan het zien als soort van online CV.

 

Nu ontving ik een brief van mijn laatste oud werkgever met het verzoek om zijn bedrijfsnaam van mijn website te verwijderen omdat hij hier niet van gediend is. De bedrijfsnaam is een geregistreerd merk en mag daarom niet zonder toestemming vermeld worden, zegt hij.

 

Heeft mijn oud werkgever hierin gelijk, mag ik zijn bedrijfsnaam in dit geval niet vermelden zonder toestemming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of het mag weet ik niet. De vraag is of je er met hem ruzie over wilt maken. Het hangt er denk ik ook sterk van af of je met ruzie uit elkaar bent gegaan, of in goede verstandhouding.

 

Als hij pertinent niet wil, zou ik het denk ik ook niet doen. In ruil bijv voor een goede referentie ;).

 

Een andere mogelijkheid is iets als www.linkedin.com gebruiken, en een verwijzing naar je profiel opnemen op je website.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Karel en Fred: Dank voor jullie reacties. Bij deze nog wat extra info en antwoord op jullie vragen;

 

We zijn inderdaad niet op een leuke manier uit elkaar gegaan, maar dat is niet de reden dat ik hem noem op mijn site. Op zich heb ik geen goede verstandhouding te verliezen, aangezien die er toch niet meer is.

 

Ik wil open zijn over mijn verleden omdat ik niets te verbergen heb en trots ben op hetgeen ik gedaan heb bij mijn oud werkgevers. Het staat een beetje raar om wel je eerste twee werkgevers te noemen en niet de laatste. Dan zou de keuze zijn of noem helemaal geen of noem allen. Ik prefereer het laatste.

 

De referentie zal vast niet positief zijn als men dit zal checken bij mijn oud werkgever, maar daar ben ik niet zo bang voor dat dat veel voor zal komen.

Link naar reactie
  • 0

Neemt niet weg dat als jouw ex werkgever zijn naam heeft geregistreerd bij het merkenbureau hij bij de rechter vrijwel zeker gelijk zal krijgen. Je kunt dan wel raden wie er tevens voor de kosten op gaat draaien.

 

Maak er anders een algemeen verhaaltje van zonder daarbij namen te noemen, indirect werk je ook mee aan de naamsbekendheid van je vorige werkgevers, wie weet lever je ze zelfs wel klanten. ;D

Link naar reactie
  • 0

Merkava, Marco

 

Neemt niet weg dat als jouw ex werkgever zijn naam heeft geregistreerd bij het merkenbureau hij bij de rechter vrijwel zeker gelijk zal krijgen. Je kunt dan wel raden wie er tevens voor de kosten op gaat draaien.

 

Dit is natuurlijk niet zeker. Weinig bedrijven registreren een merknaam van hun bedrijf. Tevens is dit inderdaad een ingewikkeld probleem. Immers Marco heeft het volle recht om zijn laatste werkgever op zijn CV te zetten. Er valt anders een gat: in welke gevangenis heeft ie in die periode gezeten ? Of wat heeft ie uitgevreten bij zijn laatste baas, dat hij die niet durft te noemen? Hij ligt niet, hj bedriegt niet, hij zegt dat ie daar en daar gewerkt heeft. Ik denk niet dat de rechter zijn baas snel in het gelijk zal stellen, want tegen de arbeidsmoraal. Is het een verkapte concurrentieclausule? Heeft Marco ervoor getekend, dat hij zijn baas niet zal noemen?

 

Marco ik weet niet wat ik je moet aanraden, denk je dat je baas naar de rechter zal stappen als je volhardt in hem te noemen? (overigens hoef je daarvoor niet te schrikken, als het de kantonrechter (arbeidszaken) is, dan is die aanmerkelijk goedkoper dan de Rechtbank, bovendien heb je niet persé een advocaat nodig). Als je je CV persé nodig hebt in je zaak (kan ik niet beoordelen), dan zal de baas niet gemakkelijk winnen, omdat wat hij nu wil, voor je in diensttreding had moeten regelen en nog wel schriftelijk. Hij mag overigens geen negatieve uitlatingen over je doen: hij moet je een getuigschrift meegeven. (heb je dat?). Het getuigschrift mag ook geen negatieve elementen dragen.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ha Marco,

 

Fred doet een goede suggestie om naar LinkedIn te verwijzen dan kan iedereen daar de details vinden.

Een conclict inzake merknaam zal wel loslopen dat is meestal pas als dreigt dat de merknaam verwarring gaat ondervinden en jij gebruikt eea als referentie.

Maar je kunt het ook oplossen door de bedrijfsnaam te verwijderen en daar een algemene beschrijvende naam van te maken,

zoiets als "technische groothandel in Limburg".

En als je dan een plaagstoot wilt uitdelen kun je daar aan toevoegen "die niet wilt dat ik de bedrijfsnaam noem omdat hij bang is dat dan al z'n klanten naar deze site gaan".

Maar met dat laatste zal je relatie met je ex-werkgever vast niet beter worden ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heb je zelf een nieuw bedrijf gestart, en vermeld je je oude werkgever op de website van je nieuwe bedrijf zodaning alsof jouw nieuwe bedrijf daar werkzaamheden voor heeft vericht. Als dat het geval is, dan vind ik dat inderdaad niet kunnen. Het staat je natuurlijk vrij om je oude werkgevers in je CV te vermelden, maar je oude werkgevers neerzetten als referenties op de website van je eigen bedrijf lijkt mij in ieder geval niet netjes. Je probleem snap ik overigens niet helemaal, wat is het nut van de naam van je oude werkgever op je website te hebben staan? Verwacht je daardoor meer klanten te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heb je zelf een nieuw bedrijf gestart, en vermeld je je oude werkgever op de website van je nieuwe bedrijf zodaning alsof jouw nieuwe bedrijf daar werkzaamheden voor heeft vericht.

 

Neehoor dat is zeker niet het geval. Ik vermeld duidelijk dat ik daar in dienst was en gewerkt heb aan bepaalde projecten. Net alsof je een cv leest zeg maar. Er staat niets onwaars in en is ook niet aangedikt ofzo.

 

Je probleem snap ik overigens niet helemaal, wat is het nut van de naam van je oude werkgever op je website te hebben staan? Verwacht je daardoor meer klanten te krijgen?

 

Niet zozeer door de naam, maar wel door het feit dat ik daarmee erg transparant ben in het beschrijven van mijn werkverleden. En ik denk dat dat inderdaad helpt bij het krijgen van klanten. Maargoed of dit marketingtechnisch verstandig is, is zeker een interessante vraag maar nu niet de vraag in dit topic.

Link naar reactie
  • 0

Niet zozeer door de naam, maar wel door het feit dat ik daarmee erg transparant ben in het beschrijven van mijn werkverleden. En ik denk dat dat inderdaad helpt bij het krijgen van klanten. Maargoed of dit marketingtechnisch verstandig is, is zeker een interessante vraag maar nu niet de vraag in dit topic.

 

Is het geen mogelijkheid om het bedrijf te anonimiseren. Dat je bijvoorbeeld in plaats van "3 jaar gewerkt bij KPN" iets schrijft als "3 jaar gewerkt bij een van de grootste telecommunicatie providers van Nederland". Aan je verhaal doet dat niets af, en je hebt dan geen kans op allerlei juridische problemen met je oude werkgever. KPN is hier als voorbeeld gebruikt, om welk bedrijf het gaat is mij niet bekend.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Neehoor dat is zeker niet het geval. Ik vermeld duidelijk dat ik daar in dienst was en gewerkt heb aan bepaalde projecten. Net alsof je een cv leest zeg maar. Er staat niets onwaars in en is ook niet aangedikt ofzo.

Ik betwijfel ten zeerste of de claim van de werkgever stand houdt bij de rechter. Het zou toch te zot zijn, wanneer je een werkgever niet op je cv mag vermelden?

Link naar reactie
  • 0

Is het geen mogelijkheid om het bedrijf te anonimiseren. Dat je bijvoorbeeld in plaats van "3 jaar gewerkt bij KPN" iets schrijft als "3 jaar gewerkt bij een van de grootste telecommunicatie providers van Nederland". Aan je verhaal doet dat niets af, en je hebt dan geen kans op allerlei juridische problemen met je oude werkgever. KPN is hier als voorbeeld gebruikt, om welk bedrijf het gaat is mij niet bekend.

 

Dit moet je dus beslist niet doen, Wikipedia wijsheid. Met anonimiseren zou jezelf juist verdacht opstellen.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Juridische scherpslijperij daargelaten, moet je je afvragen of deze situatie voor jou wel wenselijk is.

 

Referenties checken gebeurd meer dan je zou vermoeden, zelfs met bijv klanten in een portfolio gebeurd het regelmatig dat potentiele opdrachtgevers daar contact mee opnemen. Daarmee is niets mis, maar als je je voormalig werkgever tegen zijn zin noemt op je website is de kans groot dat hij iets negatiefs over jou zal vertellen in zo'n geval.

 

Link naar reactie
  • 0
Net alsof je een cv leest zeg maar.

Heb je nou een cv op je site staan of staat de betreffende vermelding op een portfolio-pagina ('eerdere projecten')? Hoeveel detail geef je over de projecten waar je aan gewerkt hebt?

 

De vraag is volgens mij niet of je oud-werkgever vermelding op je cv mag verbieden, want het gaat hier niet om een cv. Je hebt 3 werkgevers uitgekozen om te vermelden, waaronder de protesterende. Grote kans dat het probleem ook is opgelost als je je lijst juist uitbreidt (tot cv-vorm).

Link naar reactie
  • 0

...

 

Dit moet je dus beslist niet doen, Wikipedia wijsheid. Met anonimiseren zou jezelf juist verdacht opstellen.

 

Ave, Karel

 

@Karel, dat is echt onzin. Er is niets mis met de door Xolphin aangedragen suggestie. En wat heeft dat met Wikipedia te maken?

 

Op mijn website staan ook geanonimiseerde gegevens. Nog nooit gehoord van opdrachtgevers: 'hee wat verdacht / raar / ongebruikelijk.' Sterker nog, ik gebruik zelf een geanonimiseerd CV, en krijg daar zelden commentaar op. Ik vertel ook dat zodra ik bij de eindklant praat, ik uiteraard wel de details geef.

 

@Marco, heb je al een oplossing gevonden?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Jij:

Op mijn website staan ook geanonimiseerde gegevens. Nog nooit gehoord van opdrachtgevers: 'hee wat verdacht / raar / ongebruikelijk.' Sterker nog, ik gebruik zelf een geanonimiseerd CV, en krijg daar zelden commentaar op. Ik vertel ook dat zodra ik bij de eindklant praat, ik uiteraard wel de details geef.

 

ik:

Met alle respect, het is jouw CV en derhalve triest, dat je moet anonimiseren, en je krijgt zelden commentaar op (dus toch wel?). Het is ook zonde dat je daar achteraf uitleg voor moet geven.

 

Herstel; je krijgt er helemaal geen commentaar van mensen die bij genoeg keuze - uit een geringe mate van wantrouwen door de aninimisering - jou helemaal links laten liggen. Die kom je echter niet tegen want ze melde zich niet. Dus ook niet voor uitleg.

 

Wat de wikipedia betreft, die mijnheer beroept zich elders op wikipedia. Wikipedia vind ik ook geweldig, maar het is wel een database zonder een professioneel deskundige panel.

 

Vind je niet vernederend dat je moet anonimiseren?

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

@Karel, met mogelijke prospects die mijn geanonimiseerde arbeidsverleden bij voorbaat al verdacht vinden,wil ik geen zaken doen, dus dat is geen probleem.

 

Het commentaar wat ik af en toe krijg is vooral de vraag naar verduidelijking, die ik dan ook geef. Die uitleg wordt altijd geaccepteerd.

 

En nee ik vind het niet vernederend, het is mijn keuze.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • -1

Beste Fred,

 

"met mogelijke prospects die mijn geanonimiseerde arbeidsverleden bij voorbaat al verdacht vinden,wil ik geen zaken doen, dus dat is geen probleem."

 

Neen: zij willen à priori geen zaken met jou doen: je komt niet eens zover om geen zaken met ze te willen doen want ze melden zich niet.

 

"het is mijn keuze".

 

Zie je, je moet al kiezen, het is zot dat je moet kiezen omdat je een periode uit je eigen leven, waarin veel energie en emotie gelegd hebt niet zou mogen vermelden.

 

Is het indiscreet te vragen WAAROM je moet anonimiseren?

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0

Gelieve het onderwerp van deze discussie in de gaten te houden.

 

 

Uiteraard ontstaat er een selectie door informatie die wel of juist niet op de site vermeld staat.

Om dan aan de hand van moralistische stellingen de discussie te polariseren gaat mij te ver.

Als het niet meer mogelijk blijkt inhoudelijk op de vraag van de TS te reageren dan gaat hier een slotje op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marco,

 

Ik - als niet jurist - zeg: ja het mag. Mist gortdroog en functioneel. Ik wijs echter alle aansprakelijkheid af als het verkeerd gaat, want leek.

 

Voorts denk ik ook niet dat een jurist een sluitend antwoord hierop kan geven, omdat het eenmaal een geschil is tussen je ex-werkgever en jou, immers de rechter heeft (als het zover komt) het laatste woord.

 

Ik raad je aan te neuzen in http://www.rechtspraak.nl/default.htm voor jurisprudentie.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het duidelijk enkel als CV is, dan ben ik vooralsnog van mening dat een rechter dit toe zal staan. Echter: een CV wordt over het algemeen niet gepubliceerd, een website is wel een publicatie en op die grond zou een rechter de publicatie als een onrechtmatige inbreuk op het geregistreerde merkrecht kunnen aanmerken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag advies ingewonnen bij DAS en het antwoord is dat het niet is toegestaan om zonder toestemming een merknaam te vermelden op de website. Dit is een zogenaamde onrechtmatige daad.

 

Inmiddels heb ik de bedrijfsnaam geanonimiseerd en stel ik een pdf CV op aanvraag beschikbaar - dat mag wel.

 

Marco

 

Link naar reactie
  • 1

Hmm. Ik heb voor Apple gewerkt, voor KPN, Hewlett-Packard, The Body Shop, PricewaterhouseCoopers, De Belastingdienst, EZ en nog wat meer bedrijven met een geregistreerde merknaam. Op mijn websites worden talloze bedrijven en producten genoemd met geregistreerde merknamen, omdat ik daar een mening over heb.

 

Sinds wanneer mag ik die namen niet noemen?

 

Volgens mij moet je al die quasi-juridische praatjes negeren en gewoon gezond verstand gebruiken. In een tijdperk waarin jan en alleman zijn cv op internet zet, ben jij helemaal geen uitzondering. Laat het maar voorkomen, dan gaat de rechter waarschijnlijk met de redenering mee dat je oude werkgever helemaal geen schade ondervindt van die vermelding.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.