• 0

Email campagne

Hallo,

 

Ik ben bezig om een emailcampagne op te stellen met als doelgroep startende ondernemers. Deze ondernemers wil ik een dienst aanbieden. Nu ben ik bezig om mijn email te ontwerpen, toch komen er mij een vraag opborrelen.

 

Wat zal meer gelezen worden? Een 'fancy' HTML opgemaakte email of een simpel "platte tekst" bericht met een links in opgenomen? En waarom? Is de AIDA-structuur ook de juiste structuur voor e-mailing?

 

Wie heeft hier nog een aantal interessante links voor het opzetten van een emailcampagne.

 

Bedankt voor de hulp en het meedenken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Via Google in dit onderwerp beland en ik zou als eigenaar van BudgetMailer graag in willen haken.

 

Weet iemand interessante informatieve websites over de opbouw van een emailing? Iemand enig idee?

Hier een link naar een concurrent van mij. Afgezien van de hogere prijs, vind ik dit wel één van de toppers in e-mail marketing land:

 

http://mailchimp.blogs.com/blog/2006/01/im_a_web_design.html

 

 

De prijs is niet het belangrijkste. Service is inderdaad ook van belang.

 

Service is inderdaad van belang. Maar je moet wel bedenken welke service je wilt. Ga je voor een all-in pakket waar je nieuwsbrief door het betreffende bedrijf ontworpen, verzonden, geanalyseerd en teruggekoppeld wordt, dan ben je inderdaad veel meer geld kwijt dan bij een systeem als BudgetMailer, maar dan mag je er wel van uitgaan dat alles tot in de puntjes verzorgd wordt.

 

Wil je vergelijkingen maken tussen systemen als BudgetMailer, Moshi-Toshi, MyMailMarket en andere systemen waarbij de gebruiker het meeste werk zelf doet, dan ben ik van mening dat prijs wel degelijk belangrijk is. In principe gaat het hier om een "homogeen product", namelijk de aflevering van e-mailnieuwsbrieven. De service tussen dit soort bedrijven zal niet zo veel verschillen. Wij reageren bijvoorbeeld heel erg snel op vragen en problemen via e-mail, terwijl je bij een ander systeem de telefoon kunt pakken om hulp te krijgen.

 

Wel ben ik van mening dat het niet verstandig is om lukraak te mailen en ik mij meer kan vinden in een telefonische campagne vooraf. Dit verhoogt de response enorm. Bovendien, gezien de toekomstige wijziging van de Telecommunicatiewet treden wij behoorlijk streng op tegen gebruikers die dit lukraak doen.

Link naar reactie
  • -5

Hallo,

 

Het meten van alle aspecten van de verzonden email vind ik zelf heel erg belangrijk, omdat je aan de hand van die cijfers je berichten, doelgroep, enz. allemaal kunt aanpassen en dan vervolgens met de nieuwe content en vorm kan testen en zo een veel beter inzicht in je doelgroep te krijgen. Zelf verstuur ik mijn mails via www.graphicmail.nl en ik ben zeer tevreden over de verschillende meet opties. je kan zelfs zien welk email adres op welke link heeft geklikt en dan kan je die ene persoon een op maat gemaakte aanbieding doen, wat ook automatisch kan.

 

MVG,

Bas

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

je kan zelfs zien welk email adres op welke link heeft geklikt en dan kan je die ene persoon een op maat gemaakte aanbieding doen

 

Ik denk dat dit met alle genoemde nieuwsbriefsystemen wel mogelijk zal zijn. Mijn advies blijft, ga niet lukraak naar verschillende adressen versturen. Dit is zeer vervelend voor de ontvangers en zal binnenkort door de wijziging van de Telecommunicatiewet zelfs verboden worden.

 

Het voordeel van een nieuwsbrievensysteem blijft dat je regelmatig contact houdt met je eigen relaties. Op deze manier kan je bepalen waar de interesse van je relaties naar uitgaat, hoe je je producten en/of diensten het beste op je klanten af kunt stemmen en bovendien is het een goedkope manier om echte nieuwsfeiten naar je relaties te communiceren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is de laatste dagen weer bar en boos met alle spam die binnenkomt. Beamers, kantoormeubilair, payroll, verpakkingsmateriaal... GEK wordt ik er van!!!!

En maar afmelden van allerlei zogenaamde 'nieuwsbrieven' waar ik me niet voor opgegeven heb. Tenminste, als die optie wordt geboden, soms helemaal geen optie tot uitschrijven.

Bedrijven waar ik nog nooit van gehoord heb en producten waar ik GEEN interesse in heb.

 

Steeds wordt hetzelfde email adres gebruikt dat ik zelf nooit ergens achterlaat?

 

En ja, de mail wordt regelmatig verstuurd via spammers die hier genoemd worden (bedrijven kan ik het helaas niet noemen).

 

Ongewenste email over produkten of diensten die niets met mijn bedrijfsvoering te maken hebben -> SPAM!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Beste Henri,

 

Steeds wordt hetzelfde email adres gebruikt dat ik zelf nooit ergens achterlaat?

Kan het zijn dat je je e-mailadres geregistreerd hebt bij de Kamer van Koophandel?

 

Ongewenste email over produkten of diensten die niets met mijn bedrijfsvoering te maken hebben -> SPAM!

 

Daar ben ik het volledig mee eens. Ik moet toegeven, in eerste instantie was ik het absoluut niet eens met het toevoegen van bedrijven aan het spamverbod. Het zou immers mogelijk moeten blijven om gerichte aanbiedingen aan potentiële klanten te kunnen doen.

 

Maar het loopt inderdaad de spuigaten uit. Adressenbestanden worden niet meer gescreend op relevantie, maar lukraak gebruikt om maar zo veel mogelijk "nieuwsbrieven" te versturen. En dat heeft mijn mening over de wijziging van de Telecommunicatiewet aanzienlijk veranderd.

 

Helaas is het als aanbieder van een nieuwsbrievensysteem niet altijd te voorkomen dat een gebruiker de gebruiksvoorwaarden overtreedt. Het kwaad is immers al geschied. Wel kan er adequaat op gereageerd worden. Ten eerste dient de afmeldlink natuurlijk altijd aanwezig te zijn. Ten tweede dienen klachten van ontvangers altijd serieus genomen te worden en ten derde dient er streng opgetreden te worden tegen overtreding van de gebruiksvoorwaarden.

Link naar reactie
  • 0
hou er ook rekening mee dat afmelden van dergelijke nieuwsbrieven vaak juist contra productief werkt

Hier ben ik het niet geheel mee eens. Het is wettelijk verplicht om een afmeldmogelijkheid in je nieuwsbrief aan te bieden en bij Nederlandse nieuwsbriefsystemen wordt deze link over het algemeen automatisch gegenereerd. Bij ons is het in ieder geval zo dat een gebruiker nóóit meer een nieuwsbrief met ons platform kan versturen naar iemand die zich afgemeld heeft.

 

Natuurlijk is het wel zo dat wanneer je spam krijgt van viagra, enlargements en andere bluisterige aanbieders, je dit bericht het beste kunt negeren en je er van uit mag gaan dat de verzenders door providers op een blacklist geplaatst worden. Afmelden of op een link klikken is bij dit soort spam inderdaad absoluut niet aan te raden.

 

Wees overigens voorzichtig met het plaatsen van e-mailadressen op het internet in forumtopics en dergelijke. Er zijn diverse crawlers die e-mailadressen verzamelen en te koop aanbieden.

 

Maar goed, ik denk dat de berichten in deze topic een beetje te ver verwijderd raken van de daadwerkelijke vraag hoe iemand het beste aan e-mailmarketing kan doen. Nogmaals, mijn advies, ga niet lukraak adressenbestanden spammen maar probeer door middel van een actie, hetzij telefonisch, hetzij via direct-mail aan e-mailadressen te komen. Dat levert minder irritatie en uiteindelijk meer resultaat op. Tot slot, wat is er mis met een goede adwords-campagne om aan klanten te komen? Het is goedkoop en uit eigen ervaring blijkt dat het zeer effectief is.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet dat afmelden even nuanceren. Ik meld mij alleen af van nieuwsbrieven van bedrijven die er verder ok uitzien, nette site, nette produkten etc. En uiteraard uit de NL.

 

Vage 'echte' spam, die gaan ongezien het digitale ronde archief in.

 

Waar ik moeite mee heb is dat ik onbedoeld een abonnement schijn te hebben op een nieuwsbrief die ik volkomen oninteressant vind. Een keer een mailing, ok. Maar een nieuwsbrief, met het gevaar om er nog meer van dezelfde toko te ontvangen, vind ik gewoon niet kunnen. Ik moet dus actie ondernemen om iets op te heffen (nieuwsbrief ontvangen) waar ik helemaal niet om gevraagd heb.

Deze bedrijven gaan bij mij dan ook direct in het mapje 'ongewenste partners'.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Het is wettelijk verplicht om een afmeldmogelijkheid in je nieuwsbrief aan te bieden en bij Nederlandse nieuwsbriefsystemen wordt deze link over het algemeen automatisch gegenereerd.

 

En de meesten zijn zich daar ook prima van bewust, bleek maandagnacht om 0:42 uit een mailtje van besteldirect.nl:

 

Helaas zijn wij inderdaad vergeten een afmeld link er in te bouwen. Onze excuses hiervoor.

Uw emailadres is zojuist verwijderd.

 

Is ook wel eens goed denk ik om keurig gedrag een pluim te geven - door deze reaktie vind ik het helemaal niet zo erg meer dat hij het geprobeerd heeft.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt is dat deze thread welliswaar de naam draagt "E-mail"

maar dat bijna iedereen dat interpreteert als E-newsletter.

Een E-newsletter lezen op mobiele devices als een blackberry valt echt niet mee

en internet speelt zich morgen voornamelijk mobiel af.

Sommige email bevat karrevrachten aan plaatjes/bijlage die je emailbox verstoppen.

Wat vinden jullie ervan om daar op in te spelen en zo min mogelijk E-newsletters te versturen

maar juist simpele bondige persoonlijke E-mail te communiceren

met een URL naar de -eventueel forse- newsletter op de site.

Iemand ervaring of zoiets de acceptatie-graad van E-mail beinvloed?

 

Link naar reactie
  • 0
Die plicht geldt toch alleen voor email naar particulieren ?

 

Zie artikel 11.7 lid 2 Telecommunicatiewet:

 

2. Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing.

 

 

Wat vinden jullie ervan om daar op in te spelen en zo min mogelijk E-newsletters te versturen

maar juist simpele bondige persoonlijke E-mail te communiceren

met een URL naar de -eventueel forse- newsletter op de site.

Iemand ervaring of zoiets de acceptatie-graad van E-mail beinvloed?

 

Dat gebeurt regelmatig. Zeker naar bestaande relaties is de stap om berichten te sturen een stuk kleiner als je even snel een tekstje kunt typen zonder echt met designtechnische zaken bezig hoeven te zijn. Ik weet overigens niet of het de acceptatiegraad beïnvloed, dan zou ik voor je in de database moeten duiken.

 

Nieuwsbrieven kunnen overigens in zowel HTML als in plain-tekst verstuurd worden. Mobiele apparaten die geen HTML ondersteunen lezen dan als het goed is de plain-tekst versie, waarin over het algemeen verwezen wordt naar de online versie die in HTML opgemaakt is.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net het artikel nog even na en het slaat helemaal nergens op. Het is al laat :-[

 

In de huidige Telecommunicatiewet gaat het inderdaad alleen om particulieren, maar goed, het blijft natuurlijk netjes om een afmeldlink onder aan de nieuwsbrief te plaatsen en de meeste nieuwsbriefsystemen genereren dit gelukkig automatisch.

Link naar reactie
  • 0

Mwoa....of het nou om een email campagne gaat of een email nieuwsbrief : doet het verschil zo terzake? De vragen die jullie tot nu toe hebben uitgewisseld gaat over emailings in het algemeen.

 

Volgens mij kunnen jullie nog wel meer aspecten uitdiepen, die anderen nog niet zo goed kennen :

 

* Houden jullie of je service provider ook statistieken bij ? (verzonden, gebounced, geopend, weggegooid zonder lezen, etc) ?

* Wat is de succesrate van je gemiddelde mailing ? (dan bedoel ik : conversie naar sales of een ander business doel)

* Welk programma gebruik je voor de email -opmaak ?

* Is je email / newsletter gedifferentieerd of krijgt iedereen hetzelfde ?

* Hoeveel tijd/geld steek je in een emailing ?

* Hoe verhoudt zich dit t.o.v. versturen van papier of een ander middel?

 

Misschien denk je dat dit soort informatie vrij en overduidelijk al ergens op het Net staat. Om kort te gaan : 1. Nee, dat is niet zo 2. Als er al iets staat, staat het zeer algemeen en niet concreet (bijv over conversie-cijfers) 3. De plek waar je het kan vinden is niet zo centraal als HIgherLevel.

 

Ik hoop dat dit jullie inspireert om deze leuke discussie door te voeren !

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Via Google in dit onderwerp beland en ik zou als eigenaar van BudgetMailer graag in willen haken.

 

Weet iemand interessante informatieve websites over de opbouw van een emailing? Iemand enig idee?

Hier een link naar een concurrent van mij. Afgezien van de hogere prijs, vind ik dit wel één van de toppers in e-mail marketing land:

 

http://mailchimp.blogs.com/blog/2006/01/im_a_web_design.html

 

Inderdaad, Mailchimp mag best een topper genoemd worden! Doch het blijft Amerikaans, en veel klanten prefereren iemand die ietsje dichter gelokaliseerd is (mailings vanuit Amerika krijgen bij spamfilters hier in Europa trouwens slechtere punten, dus dat is wel een flink minpunt).

 

@Ewout: ik denk dat elke zichzelf respecterende mailing provider op zijn minst statistieken geeft aan de klant over het #verzonden, #bounced, #geopend enzoverder

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het is wettelijk verplicht om een afmeldmogelijkheid in je nieuwsbrief aan te bieden en bij Nederlandse nieuwsbriefsystemen wordt deze link over het algemeen automatisch gegenereerd.

 

En de meesten zijn zich daar ook prima van bewust, bleek maandagnacht om 0:42 uit een mailtje van besteldirect.nl:

 

Helaas zijn wij inderdaad vergeten een afmeld link er in te bouwen. Onze excuses hiervoor.

Uw emailadres is zojuist verwijderd.

 

In ons systeem kan je het plaatsen van een afmeldlink niet vergeten. Wij scannen namelijk elke email die buitengaat, en als de klant dit zelf vergeten te plaatsen heeft (kan gebeuren), dan plakken wij onderaan de email standaard de uitschrijflink, in de taal waarin de email verstuurd wordt

 

Link naar reactie
  • 0

* Houden jullie of je service provider ook statistieken bij ? (verzonden, gebounced, geopend, weggegooid zonder lezen, etc) ?

Zoals eurotrade al aangaf, er mag vanuit gegaan worden dat vrijwel alle nieuwsbriefsystemen dit soort informatie aan de gebruikers verschaffen.

* Wat is de succesrate van je gemiddelde mailing ? (dan bedoel ik : conversie naar sales of een ander business doel)

Als provider kan ik hier weinig over zeggen, aangezien wij alleen inzicht hebben in de harde resultaten zoals de clicks, opens en bounces, maar wellicht zijn er gebruikers in deze topic die hier meer over kunnen/willen vertellen?

 

Link naar reactie
  • 0

Mwoa....of het nou om een email campagne gaat of een email nieuwsbrief : doet het verschil zo terzake?

 

Met deze opmerking suggereer je dat je het antwoord weet.

zover ben _ik_ echter nog niet..

 

Ik merk dat E-mail

(bericht met persoonlijke aanhef, weinig opmaakmeuk, kort bericht, weinig of geen attachments

en een URL voor een eventueel vervolg)

andere -vriendelijkere- reactie's oproept en minder spam-filter reacties veroorzaakt

dan een E-newsletter.

 

Voorlopig is mijn conclusie dus dat er verschil is

en dat het terzake kan zijn.

Maar deze conclusie is boterzacht dus als er mensen met meer ervaringen zijn,

laat ik me graag van het tegendeel overtuigen.

 

Overigens...

zowel voor E-Mail als E-Newsletter doen we ook uitgebreid testen,

(ook vroeger deden we bij de papieren DM werken met een test en dan een proefgroep)

Wij merken bv dat bijna de helft van onze relaties geen standaard PC-Office omgeving (met Outlook+IE)

gebruiken (wellicht gebruiken ze liever FF of ze werken op een smartphone, enfin whatever)

en alle email gaan we dus eerst testen op http://validator.w3.org/ .

Dat lijkt allemaal flauw maar vroeger kon je ondanks een foute DM-mailing

de volgende maand weer DM naar die mensen sturen.

Als je nu een keer iets verkeerd doet, krijg je al snel een "UNSUBSCRIBE" verzoek

en heb je nimmer meer een kans om het te corrigeren.

 

En let op... zelfs enkele E-newsletter tools die hier genoemd zijn maken geen correcte web(html)-code.

Kortom: testen en meten !

 

Link naar reactie
  • 1
Kortom: testen en meten !

 

Het testen van nieuwsbrieven alvorens te verzenden is inderdaad heel erg belangrijk. Vooral omdat iedere e-mailapplicatie de HTML-code in een nieuwsbrief anders interpreteert. Zo is Outlook 2007 bijvoorbeeld een crime voor nieuwsbriefontwerpers, aangezien dit programma het e-mailontwerp weer terugbrengt naar de beginjaren van het internet. Zo worden heel veel HTML- en CSS-codes niet ondersteund. Dus ontwerp je een nieuwsbrief, test het dan in zo veel mogelijk e-mailprogramma's.

 

 

En let op... zelfs enkele E-newsletter tools die hier genoemd zijn maken geen correcte web(html)-code.

 

Je vertelt dat je een nieuwsbrief eerst door de W3C-validator haalt alvorens hem te verzenden. Je hebt mij er ook op gewezen dat er bij de templates het één en ander te verbeteren valt als je de template door de validator haalt. Bedankt daarvoor. Maar hoe heb de templates gevalideerd? Heb je simpelweg de HTML-code gekopieerd en geplakt in de validator?

 

Want wat heel belangrijk is bij het verzenden van e-mailnieuwsbrieven is, zoals je zelf al aangeeft en ik hierboven ook al aangegeven heb, dat veel ontvangers verschillende e-mailprogramma's gebruiken. Zo worden webbased e-mailprogramma's steeds vaker gebruikt. Bij dit soort programma's is het onmogelijk om de doctype, de head, title, de body en al dat soort attributen te gebruiken, aangezien deze attributen al gegenereerd worden in de pagina waar je je nieuwsbrief in bekijkt. Om die reden worden bij onze templates dit soort attributen niet meegegeven.

 

Wat bovendien heel belangrijk is, is dat je inline CSS gebruikt en niet gebruik maakt van CSS-declaraties in de head-sectie, aangezien deze declaraties door de meeste webbased e-mailprogramma's genegeerd worden. Het risico dat je dan loopt als je je nieuwsbrief door de W3C-validator haalt is dan dat je er van uitgaat dat je nieuwsbrief goed weergegeven wordt, terwijl de CSS dus in de meeste webbased e-mailprogramma's niet meegenomen wordt. En dan hebben we het al helemaal niet over Outlook 2007, waar veel attributen gewoonweg genegeerd worden.

 

Een goede nieuwsbrief begint dus inderdaad met het testen, maar het testen kan niet simpelweg afgedaan worden door hem W3C-valide te maken, aangezien veel e-mailprogramma's hier geen rekening mee houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me net weer moeten afmelden op een aantal nieuwsbrieven. Een van de dingen waar ik me ontzettend aan erg zijn automatische bevestigingen dat ik me heb afgemeld op de nieuwsbrief, en nu niet de nieuwsbrief meer ontvang.

 

Voor de mensen hier die er aan zitten te denken om een nieuwsbrief te versturen, laat zo'n bevestiging asjeblieft weg. Als ik aangeef geen e-mail te willen ontvangen, dan zit ik ook niet te wachten op een bevestiging dat ik geen e-mail wil ontvangen.

Link naar reactie
  • -2

Beste n00b,

 

Een fancy mailing zal zeer waarschijnlijk meer gelezen worden. Mensen scannen artikels en pagina's eerst voordat ze besluiten het te gaan lezen. Hierbij; beeld zegt meer dan 1000 worden. Belangrijk; zorg ervoor dat het technisch in ieder geval helemaal waterdicht is. Problemen doen zich vaak voor bij emailclients zoals Outlook 2003 (helaas nog veel gebruikt) en Hotmail.

 

Zelf mailen we met [mod-edit: link verwijderd]l wat in het begin even wennen was, maar de resultaten zien van je verzonden campagne is geweldig. Bijna addictive 8)!

 

Succes,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.