Design tips voor een ziekenhuis

Aanbevolen berichten

N.a.v. ziekenhuisbezoek - Kennemer Gasthuis locatie Noord.

 

1. bewegwijzering. het valt op dat het lastig is om de juiste afdeling te vinden, vooral als je met iemand in een rolstoel van chirurgie naar orthopedie naar cardiologie moet. Als hoog opgeleide is het moeilijk de zeer artistieke pictogrammen te begrijpen die voor de analfabeten onder ons de bewegwijzering vormen. Tip: er is een systeem, dat heet "alfabet", en daarmee kun je ook voor alfabeten een bewegwijzering maken die onmiddellijk 100% duidelijk is, als je "letters" in de juiste volgorde achter elkaar op bordjes zet.

 

2. uit esthetisch oogpunt is het natuurlijk mooi om de brandslang en de brandblusser achter witte deurtjes in een witte muur te maken. Om te zorgen dat deze attributen ook gevonden worden, zet je er kleine rode pictogrammen op die met enige fantasie misschien een brandblusser en een brandslang kunnen voorstellen. Tip: verwijder de witte deurtjes. Groot voordeel: ook bij brand zullen mensen de felrode brandslang en blusser kunnen vinden.

 

3. alleen de rechter lift gaat naar de parkeergarage. je drukt op de pijl omlaag, en de linker lift gaat open. Nadat je drie keer zo de linker lift hebt gezien, terwijl de rechter lift ongeopend voorbij gaat, bedenk je waarom dit een slim idee is: Je laat de rolstoel beneden in de parkeergarage achter om niet weer met de lift te hoeven, en het ziekenhuis vangt 2 euro statiegeld. Slim idee!

 

 

Link naar reactie

Volgens mij heeft Christine last van het empty-nestsyndroom. Daardoor probeert ze de stilte in het huis op te vangen met een golf van gedachtenstromen op HL. Maar volgens mij is iemand op zoek naar Christine: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=20015 ;D

 

Je mag anders wel eentje van mij lenen....... voor een uurtje.... maximaal. Je kan kiezen uit drie verschillende. Let wel: de borgsom is schrikbarend hoog.

 

Link naar reactie

Wat is precies de reden dat je dat hier neer zet?

 

Ik erger mij in het algemeen aan slechte ontwerpen, zeker als er veel geld is uitgegeven. Je zet voor honderd miljoen een ziekenhuis neer, en dan slaag je er niet in om zoiets eenvoudigs als een brandblusser of bewegwijzering goed te doen. Bijna dagelijks kom je zulk soort dingen tegen, en ik verbaas me iedere keer weer oprecht over de domheid van de maker.

 

 

Link naar reactie

Wel grappig dat je toch de brandslangen gevonden hebt. Ben je zo nieuwsgierig dat je elk deurtje open maakt om te kijken wat er achter zit? :)

 

Er zijn brandmeldinstallaties die ook doormelders hebben in deze kasten, herkenbaar (maar lang niet altijd) aan de verzegeling. Trekt iemand de kast open dan maakt deze automatisch een doormelding naar de brandmeldinstallaties.

Grotere ziekenhuizen hebben hun eigen brandwachten, in kleinere ziekenhuizen ligt deze taak bij de technische dienst tot de brandweer is gearriveerd. Doormelding gebeurt meestal na x minuten zodat een brandwacht of td' er nog net even de gelegenheid krijgt om te zien of het een valse melding is, bijvoorbeeld een container die net het glas raakt waardoor er een melding plaats vind. Ik kan je uit eigen ervaring melden dat het niet altijd lukt om sneller bij de melder te zijn dan de tijd die de brandmeldinstallatie je gunt om op de locatie waar de melding vandaan komt te gaan kijken.

 

Een van de redenen waarom het allemaal netjes weggestopt is ook dat het niet echt de bedoeling is dat bezoekers en patiënten met brandbestrijding aan de slag gaan, in principe ligt de prioriteit dan bij evacuatie van iedereen die op dat moment in op die afdeling/vleugel of in dat gebouw aanwezig is. Evacuatie is belangrijker en kost toch al meer dan genoeg inspanning en menskracht. De medewerkers worden als het goed is regelmatig getraind/gecontroleerd op hulpverlening bij calamiteiten, ook de plaatsing van blusmiddelen behoren bij die trainingen.

Verder zijn open haspels en 'losse' brandblussers makkelijker bereikbaar voor vandalen en ook de schoonmaakdienst heeft meer werk aan een open kast dan een gesloten.

 

Wat liften betreft kan ik zo geen antwoord geven waarom die daar rijden zoals ze dat doen.

Het kan zijn dat de installatie zodanig geprogrammeerd is dat er altijd een lift beschikbaar is op bepaalde etages met kritische afdelingen zoals SEH, IC, OKC, de kraam enz. Alhoewel men meestal bezoek naar andere liften dirigeerd dan het interne transport om zo de stromen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden te houden is het niet altijd mogelijk of weten bezoekers zelf ook de alternatieve routes te vinden.

 

Pictogrammen verdienen meestal de voorkeur omdat het in principe niet taalgebonden is en deze ook leesbaar zijn voor de mensen die wat moeite hebben om tekst te lezen zoals ouderen en programmeurs. ;)

Link naar reactie

Een van de redenen waarom het allemaal netjes weggestopt is ook dat het niet echt de bedoeling is dat bezoekers en patiënten met brandbestrijding aan de slag gaan,

 

Nou, als de boel in de brand staat dan wil je dat wel. Ik zat op drie meter afstand van die pictogrammen, en ik moest ff kijken. Ik weet zeker dat als er ineens uitslaande brand is en een bezoeker staat op 20 meter afstand, dat 'ie dan de brandslang en blusser niet vindt. Met deurtjes open zie je ze vanaf 100 m.

 

Wat liften betreft kan ik zo geen antwoord geven waarom die daar rijden zoals ze dat doen.

 

oplossing: een apart knopje bij de rechter lift nemen voor de parkeergarage. Zodat die lift wel stopt. Toen we er uiteindelijk met rolstoel en al in stonden, stond de lift al vol met mensen die al op en neer waren gegaan uit angst nooit meer in de parkeergarage te komen.

 

Pictogrammen verdienen meestal de voorkeur omdat het in principe niet taalgebonden is en deze ook leesbaar zijn voor de mensen die wat moeite hebben om tekst te lezen zoals ouderen en programmeurs. ;)

 

Nou, op zo'n richtingbord staan dan 12 pictogrammen naar links en 13 naar rechts, en ik begreep er niets van. Vrij obscure pictogrammen om orthopedie te onderscheiden van geriatrie of algemene chirurgie. Maar misschien ben ik te laag opgeleid om dergelijke pictogrammen te begrijpen.

 

Link naar reactie

Het is gewoon een jungle daarbuiten, Christine!

 

Ik ken het gevoel en de verbazing: hoe kan een organisatie zó functioneren? Krijgen ze niet meer klachten? Wil niemand dat stroomlijnen, dan?

Ik heb dat bijvoorbeeld ook als ik in België rij. De bordjes staan áchter de afslag en voor je het weet ben je 40km verder en nog geen meter dichter bij je doel. Oh, en af en toe hangen ze gewoon geen straatnaambordje op. Waarom niet is onbekend.

 

Net als het gebrek aan uniformiteit met straatnaambordjes in Nederland. Die krengen zijn in Haarlem antiek reliëf en begroeid met mos, klimop en zo hier en daar een fossiel. In andere steden hebben ze bedacht dat ze het bord haaks op de weg zetten en 'naar de betreffende straat laten wijzen', zoals in Nijmegen (op sommige plekken) het geval is. Weer elders staat het bord wel op de betreffende straat maar dan zo gedraaid dat je het als je voorbijrijdt alleen kunt lezen als je er precies voor staat.

 

Om te 'ontnederlandsen' (alles moet helemaal perfect geprestructureerd en logisch zijn) adviseer ik een verblijfje in Azië. ;D

Link naar reactie

Is het vandaag Haarlem-dag?

 

De straatnaambordjes:

 

Haarlemsdagblad:

 

Oude straatnaambordjes moeten blijven

 

* Gepubliceerd op 18 januari 2008, 14:37

* Laatst bijgewerkt op 18 januari 2008, 14:37

 

Om meer uniformiteit in het straatbeeld te krijgen komt er een nieuwe generatie straatnaamborden in Haarlem. In een periode van tien jaar worden de oude straatnaamborden vervangen. De operatie kost een ton euro per jaar, in totaal één miljoen euro. Er gaan al stemmen op om de oude borden te handhaven. De stelling luidt: Oude straatnaambordjes moeten blijven. Wat vindt u? http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/uitleg_stelling/article3002624.ece

 

Om terug te komen op het ziekenhuis, ik vond het eigenlijk wel grappige logo's maar ja ik ben hier geen expert mee, een paar voorbeelden:

 

 

Afbeelding_95.thumb.png.90e25395e84f1848c16c18197b35bdf0.png

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Ha ha "cunt examination"

Nou verder nergens om maar wat er op dat bord staat begrijp ik beter dan vage iconen die jij als attachment bijvoegt.

 

Sorry dan zal mijn engels wel niet helemaal lekker zijn, klop de namen eens in google, zie je wat de rest van de wereld erover denkt

 

mag ik dan vragen (om maar on topic te blijven) wat er vaag is aan de afbeeldingen (afgezien de kwaliteit)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Het is gewoon een jungle daarbuiten, Christine!

 

Om te 'ontnederlandsen' (alles moet helemaal perfect geprestructureerd en logisch zijn) adviseer ik een verblijfje in Azië. ;D

 

Niks hoeft perfect te zijn, het gaat me meer om de verhoudingen. In het buurthuis om de hoek accepteer ik dat niks perfect is, verre van dat. Maar wat kost een ziekenhuis, honderd miljoen? Dan hoeft ook dat niet perfect te zijn, maar het inhuren van een fatsoenlijke ontwerper voor een dag, dat moet er dan toch af kunnen?

 

En die jungle, dat is waar. Ik blijf zoveel mogelijk binnen, deuren op slot, en als de kat naar buiten gaat krijgt 'ie een kevlar pakje aan.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.