Autokosten per km van de ANWB

Aanbevolen berichten

De ANWB heeft een klein onderzoekje gedaan en komt met een fatsoenlijke schatting van de kosten per km van nieuwe auto's.

 

Je raadt het al. Er zijn volgens de ANWB geen (nieuwe) auto's die kunnen rijden voor de 19 cent per kilometer die de belastingdienst reeel vindt. Zelfs het kleinste koekblikje kost minimaal 24 cent per kilometer. In hoeverre in het nog moreel aanvaardbaar om een medewerker met z'n eigen auto iets voor de zaak te laten doen? Je benadeelt hem/haar in principe voor elke kilometer die ze rijden met een paar cent. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Hoor graag jullie mening! ;)

Link naar reactie
In hoeverre in het nog moreel aanvaardbaar om een medewerker met z'n eigen auto iets voor de zaak te laten doen? Je benadeelt hem/haar in principe voor elke kilometer die ze rijden met een paar cent. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Hoezo benadelen? Het staat de werkgever vrij 24 ct te vergoeden, alleen is het meerdere boven de 19 cent belast.

 

Werknemersoptiek:

Een beetje mondige werknemer verlangt - met dit rapport in de hand - gewoon 24 ct/km netto van de werkgever. Dat de werkgever maar 19 cent onbelast kan vergoeden en over het meerdere belasting moet betalen is vooral probleem van de werkgever: ga maar klagen in Den Haag

 

Werkgeversoptiek:

Je kunt 24 ct/km krijgen, waarom ook niet: voor de leaserijders betaal ik het ook, en zelfs nog meer.

Oh ja: alles boven de 19 cent is belast: daar kan ik niets aan doen: ga maar klagen in Den Haag

 

PS: Los van "Moreel aanvaarbaar" is het in privé auto's zakelijk laten rijden van personeel niet altijd verstandig: werkgever is immers aansprakelijk voor alle schade tijdens zo'n rit: ook als de werknemer zijn/haar eigen auto (onopzettelijk) in de prak rijdt. Wie zakelijk gebruik van privé auto's toestaat doet er dus wel verstandig aan een all risks dekking te vereisen, anders draai je op voor de volledige cascoschade.

maar zelfs met all risks dekking moet je als werkgever nog wel het eigen risico en het no claim verlies compenseren. Advies derhalve: ga vooral bewust om met het zakelijk gebruik van privé-auto's van werknemers. Als er een bedrijfsauto voorhanden is geniet dat m.i. altijd de voorkeur

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

In principe mag de ondernemer veel meer betalen. De fiscus laat laat slechts 0,19 ongemoeid, het hogere gedeelte niet. We kennen ondertussen de autogebruiksontmoediginging van de overheid wel. Hoewel de oorzaak van deze scheve situatie voor een deel ook ligt aan de scherpe stijging van de barandstof prijzen van het afgelopen jaar, is het weer een indirekte dwangmiddel om de auto thuis te laten. Ik verwacht dat volgend jaar de 0,19/km omhoog gaat, maar beslist niet naar een dekkend niveau.

 

Karel

Link naar reactie

Je benadeelt hem/haar in principe voor elke kilometer die ze rijden met een paar cent. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Het is wel meer dan een paar cent natuurlijk. Een beetje realistische auto zit volgens dat lijstje ergens tussen 40 en 60 cent aan kosten, bruto zou je dan ongeveer 1 euro moeten uitkeren per kilometer.

 

Ik vermoed dat de -bedoeling- is dat werknemers dit niet pikken en een leasewagen eisen, om daar vervolgens 22% bijtelling op af te tikken... is wouter bos ook weer blij.

Link naar reactie

25% zelfs.

 

Maar daar gaat het ze niet om.

 

De regeling die nu geldt, is al royaler dan voorheen. Nu zijn ook de eerste 10 km belastingvrij te vergoeden ad 19 cent, al kom je met de fiets! Hier wordt dan ook grif gebruik van gemaakt.

 

Voorbeeld: je woont 9 km van je werk en schaft privé een NS trajectkaart aan. Die kost 518 euro.

Bij de werkgever declareer je 18 (vice versa) km per dag ad 19 cent.

 

45 weken maal 5 dagen maal 18 km maal 19 cent = 796 euro belastingvrij. Winst: 278 euro!

 

Fietsen?

Weinig kosten (brood voor de energie en wat fietskosten (afschrijving en onderhoud)). Fiets afschrijven en onderhoud per jaar = wellicht 200 euro. Winst bij 9 km woon/werk: 796 - 200 = 592 netto!

 

Dat gaat ten koste van de autorijder. Als ze deze regeling willen uitbreiden, dan profiteren de werknemers zonder auto onevenredig veel en kost het de schatkist dus te veel! Terug naar 19 cent per km voor alleen de auto = een kwartje van Kok >:(

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Off topic:

 

Sportscholen: neem vooral geen jaarcontract.

 

Zwanger? Slecht gepland: betalen. (blijkbaar is sporten met een foetus heel gezond >:( )

Verhuizing van Maastricht naar Groningen: jouw probleem, betalen. Is toch simpel. Even eens per week 300 km rijden.... >;(

Gehandicapt geraakt op de sportschool: oeps! Had u de instructie maar moeten volgen. Maar ook zonder dat ene been, kunt u sporten bij ons, dus: betalen! ???

 

JUK!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Wanneer je de discussie met de belastingdienst aan wil gaan, hier nog wat munitie.

 

De aftrekbare buitengewone uitgaven in het kader van ziektekosten.

 

Reiskosten voor ziekenbezoek bij gebruik eigen auto. 2004 en 2005 18 cent per km, 2006 19 cent per km en 2007 20 cent per km ... Gelijkheidsbeginsel?

 

http://www.belastingdienst.nl/particulier/gezondheidenaftrek/gezondheidenaftrek-01.html#P15_798

 

Het blijft kruimelwerk natuurlijk, maar toch.

 

Ard

Link naar reactie

Voorbeeld: je woont 9 km van je werk en schaft privé een NS trajectkaart aan. Die kost 518 euro.

Bij de werkgever declareer je 18 (vice versa) km per dag ad 19 cent.

 

45 weken maal 5 dagen maal 18 km maal 19 cent = 796 euro belastingvrij. Winst: 278 euro!

 

De vraag is natuurlijk of werkgever wel 19ct moet betalen als de werkelijke kosten lager zijn.

 

Uiteraard is het aantrekkelijk om in dit voorbeeld die 278 als reiskosten uit te keren zodat dit belastingvrij is, maar het lijkt me ergens realistisch als werkgever dan ook 278 euro minder salaris betaald... het zijn tenslotte geen daadwerkelijk gemaakte kosten, en voor werknemer is die verplaatsing van bruto naar netto al een prima deal op zich.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.