• 0

Publiciteit voor een laag budget

Misschien is er al het één en ander over geschreven maar dat heb ik (nog) niet kunnen vinden.

 

Sinds een jaar heb ik een praktijk voor Chinese kruidengeneeskunde. Het loopt nog niet bepaald storm met patiënten. Daar moet dus verandering in komen.

 

Heeft iemand een gouden tip om gratis of op een goedkope manier een groot publiek te bereiken?

 

Tot nu toe gedaan:

- lezingen geven

- website

- gratis advertenties bij supermarkten

- folders bij buurthuizen

- stukje in de plaatselijke krant

 

Misschien willen jullie ook een kijkje op mijn website (www.longshentian.nl) nemen en tips geven hoe die beter gevonden kan worden. Ik heb al eens gekeken naar adwords maar daar snap ik niets van en lijkt me ook erg duur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je website op zoveel mogelijk plaatsen (laten ) doorlinken bijvoorbeeld op lelystad.startpagina.nl , een lokale wijkkrant, linkruil met leveranciers, de gouden gids etc

Maar ook specifieke verzamelpagina's voor je branche bijv alternatieve-geneeswijzen.startkabel.nl

 

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Zet die woorden in je tekst.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je potentiele klantenkring in Lelystad zit. Zorg er dan voor dat Lelystad veel (maar niet teveel) in je website teksten voorkomt.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Gratis een groot publiek bereiken? Nee dat lukt niet. Publiciteit kost geld, daar zul je echt even aan moeten wennen. De factoren waarom je wel of niet klanten trekt met wat publiciteit is van zoveel factoren afhankelijk dat je die niet simpelweg met wat tips of trucs kunt bereiken. Lezing? Goed idee. Maar misschien is je lezing niet goed. Of deugt je aftersales niet. AdWords? Gratis artikel in een blad? Van geen enkel belang.

 

Je moet niet nadenken over je middelen of de manier waarop je die inzet, maar over je doelgroep en je propositie. Daarna volgt de rest. Strategie, daar gaat het om, als je kosten wilt beperken en maximaal resultaat wilt behalen. Maar als je toch popelt en de regels wilt negeren:

 

zoek op dit forum eens op 'guerrilla marketing'

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Is dat wel legaal, Chinese kruidengeneeskunde? Ben je wel gediplomeerd arts?

Hahaha!, Ja hoor Christine, helemaal legaal. Ik ben gediplomeerd herbalist, (Qing Bai academie), keurig bij een beroepsvereniging aangesloten en goed verzekerd. Bedankt voor je bezogdheid (voor m'n patiënten).

 

 

Gratis een groot publiek bereiken? Nee dat lukt niet

 

Helemaal gelijk René maar het is nu eenmaal zo dat ik redelijk blut ben en ik moet toch wat dus probeer ik toch zoveel mogelijk gratis publiciteit te pakken. Waarom vind jij een gratis artikel niet van belang?

 

Wat betreft de andere tips, vooral de guerrilla marketing, heb ik weer heel wat te lezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb jij ook zo'n mooie voorraad bast, paddestoelen, gedroogde planten en andere 'obscure' grondstoffen? :-)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik eens in Amsterdam bij zo'n Chinese arts geweest ben, mijn pols heb laten 'lezen' en toen ze tien enorme zakken met vreemd uitziende dingen gingen staan inpakken en de prijs me werd voorgerekend trok ik bleek weg en haakte af! 8) (Ik dacht dat ik varkensoortjes voorbij zag komen, en gedroogde pees - ik ben als vegetariër erg alert op zulke dingen, en de man sprak geen Nederlands, dus geen idee of dat 'instinct' klopte...of het echt oortjes waren weet ik niet maar het leek vlees...maar misschien zou ik wel zijn afgekoeld van die kruiden/oortjes want ik was te heet geloof ik ;-)).

 

Ik vind het onderdeel over indicaties verwarrend; je wekt de suggestie dat de World Health Organisation iets zou hebben vastgesteld over wat te behandelen is met kruidengeneeskunde, maar het handelt in feite om een lijst met aandoeningen die niks met jouw vak te maken heeft, of wel? Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor sommige mensen lijkt alsof je iets impliceert dat niet zo is.

 

Ik denk dat je je praktijk moet opbouwen met referenties, mond-tot-mond reclame en door zelf aan personal branding te doen, zodat jij als behandelaar een bepaalde expertstatus verwerft. Schrijf een paar artikelen, dat helpt enorm bij het opbouwen van die expertstatus. Hier staat een artikel van me op Lancelots over personal branding. Hopelijk heb je er iets aan! Ik denk dat Nederlanders hier gevoelig voor zijn.

Door bladen als Happinez zijn mensen minder huiverig voor zulke behandelmethoden, maar je moet ze wel over de drempel helpen.

Je zou ook een "Chinese Medicine Wellness Program" kunnen ontwikkelen waarbij je een abonnement (oid) kunt nemen op jou en advies kunt inwinnen en aan je gezondheid werken. Beetje opleuken, beetje branding er overheen en zo maak je het bittere kruid wat makkelijker te slikken ;)

Ga daarnaast ook netwerken. Super goede manier om aan klanten te komen, en dat heb je qua budget ook zelf in de hand. Kom bijvoorbeeld vanmiddag ook naar de Higherlevel-borrel in Utrecht en neem wat zakjes kruiden mee zodat mensen kunnen 'snuffelen' ;-)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Zoals Annedien ook al aangeeft; Ik denk dat jouw vakgebied zich bij uitstek leent om jezelf te gaan profileren als 'authoriteit' op jouw vakgebied. Informatiebijeenkomsten organiseer je al, dus je bent er al mee bezig.

 

Lees hierover ook eens het boek van Karen Romme over 'Calimeromarketing'. Regel 3 van calimeromarketing is 'Ga actief je boodschap verkondigen'. Het geven van informatiebijeenkomsten is hiervan een voorbeeld, het schrijven van artikelen, die je (oa) publiceert op je eigen website. Maar wellicht zijn er ook tijdschriften over dit onderwerp waar je deze naartoe kunt sturen of misschien kun je voor zo'n tijdschrift een column gaan schrijven. Of ga een stapje verder, als je een hele goede schrijver bent; schrijf een boek (die je kunt uitgeven via bijvoorbeeld http://www.blurb.com/ waar je je boek in een kleine oplage kunt laten produceren). Om te beginnen je actief worden op verschillende fora, ik kwam deze bijvoorbeeld tegen: http://www.tcmforum.nl/ En wellicht is jouw kennis wel zo groot dat je ergens docent kunt worden?

 

En stuur je bijvoorbeeld al een email nieuwsbrief naar je huidige klanten? Zoals Karen Romme ook in haar boek schrijft kost het de minste moeite om meer omzet te behalen bij je huidige klanten. Vraag daarom standaard om hun (email)adres en hou ze regelmatig op de hoogte over de ontwikkelingen binnen de Chinese geneeskunde en/of van de activiteiten van je bedrijf. Je kunt in de nieuwsbrief bijvoorbeeld standaard een aantal onderwerpen opnemen. Je kunt bv. in ieder nieuwsbrief uitleg geven over een bepaald soort kruiden en wat het kan doen voor iemand. En misschien kun je goede klanten vragen of je een testimonial mag schrijven over wat jouw therapie voor goeds voor hem of haar heeft gedaan.

 

Katie&co. | Superleuke dingen voor jou en de kids | www.katieco.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb jij ook zo'n mooie voorraad bast, paddestoelen, gedroogde planten en andere 'obscure' grondstoffen? :-)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik eens in Amsterdam bij zo'n Chinese arts geweest ben, mijn pols heb laten 'lezen' en toen ze tien enorme zakken met vreemd uitziende dingen gingen staan inpakken en de prijs me werd voorgerekend trok ik bleek weg en haakte af! 8) (Ik dacht dat ik varkensoortjes voorbij zag komen, en gedroogde pees - ik ben als vegetariër erg alert op zulke dingen, en de man sprak geen Nederlands, dus geen idee of dat 'instinct' klopte...of het echt oortjes waren weet ik niet maar het leek vlees...maar misschien zou ik wel zijn afgekoeld van die kruiden/oortjes want ik was te heet geloof ik ;-)).

 

Over anti-reklame gesproken. Dit promoot mijn vak bepaald niet. (moest er wel om lachen)

Nee, als ik kruiden voorschrijf is dat keurig in de vorm van een poedertje of pilletje die ik bij een apotheek bestel. deze apotheek houdt goed in de gaten of de kwaliteit van de kruiden goed is, of er geen verboden stoffen in voorkomen en of er geen bedreigde dier- of plantensoorten gebruikt worden. Ook hou ik er rekening mee of iem. vegetarier is.

 

Dat chinese wellness program klinkt goed, ook jij hebt me weer genoeg meegegeven om over na te denken.

 

Ook de tips van Katieco ga ik ter harte nemen ik schrijf inderdaad graag maar had er geen idee van waar ik ermee naar toe moest.

 

Ik ben heel blij dat ik HL ontdekt heb! zou gepromoot moeten worden bij de KVK ofzo!

Link naar reactie
  • 0

Om even in te gaan op de vraag over je website:

 

Ik kan een aantal pagina's niet helemaal zien omdat ik geen scrollbalk zie. Ik werk met Firefox dus misschien werkt het wel in IE, maar omdat zo'n 30% tegenwoordig Firefox gebruikt is dat wel een probleem.

 

Voor de vindbaarheid is het beter dat elke pagina een aparte url heeft, bijvoorbeeld:

 

http://www.longshentian.nl/chinesekruidengeneeskunde

 

De html validatie laat veel fouten zien:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.longshentian.nl%2F

 

Heeft niks met je vraag te maken maar wat ik wel raar vind ik is dat de website bouwer in de broncode het copyright claimt. Dat ze dat doen op het design kan ik me nog voorstellen, maar toch niet op de teksten?

 

 

Verder kunnen leden FNV Zelfstandigen sinds kort een jaar lang gratis adverteren op Marktplaats.

 

En misschien Onkruid? http://www.onkruid.nl/zoeken/index.htm

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je niet veel budget hebt kun je het misschien op een andere manier doen, kost het wel alleen tijd van jezelf!

Het is wel alleen te doen als je als klant natuurlijk meerdere vervolg consulten nodig hebt. Ik weet dus ook niet of iemand binnen 2 behandelingen klaar is, of dat er iemand 10 keer terug moet komen.

 

Plaats in regionaal krantje een advertentie. Kosten hiervoor zijn niet zo ontzettend hoog.

Hang ook gratis bij de supermarkten op die prikborden je flyers (welke je zelf geprint hebt).

 

Vermeld in je advertentie en flyer dat de mensen ter promotie van je Chinese geneeswijze de eerste

consult gratis en niks voor krijgen! We blijven niet voor niks Nederlanders en er zijn zeker mensen

bij die hier op "happen".

 

Weliswaar heb je de eerste consult niets verdiend, maar houd je misshien wat klanten er aan over.

 

Voorbeeldje: Ik heb zelf hier laatst bij de voetbalclub verteld dat ik iets naar binnen liep met 1 voet. Dit

kon via podologie opgelost worden met een zooltje voor in mijn schoen. Nu had ik dit via een lokale podoloog laten

doen. Ik was hier zeer tevreden over en heb nergens meer last van als ik moet rennen. 3 andere vrienden van me die

in mijn team zitten hebben inmiddels al afspraken bij hem gemaakt!

 

Als jij zoiets kan bereiken met je koppijn etc. etc. krijg je vanzelf wel die mond tot mond reclame.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb jij ook zo'n mooie voorraad bast, paddestoelen, gedroogde planten en andere 'obscure' grondstoffen? :-)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik eens in Amsterdam bij zo'n Chinese arts geweest ben, mijn pols heb laten 'lezen' en toen ze tien enorme zakken met vreemd uitziende dingen gingen staan inpakken en de prijs me werd voorgerekend trok ik bleek weg en haakte af! 8) (Ik dacht dat ik varkensoortjes voorbij zag komen, en gedroogde pees - ik ben als vegetariër erg alert op zulke dingen, en de man sprak geen Nederlands, dus geen idee of dat 'instinct' klopte...of het echt oortjes waren weet ik niet maar het leek vlees...maar misschien zou ik wel zijn afgekoeld van die kruiden/oortjes want ik was te heet geloof ik ;-)).

 

Over anti-reklame gesproken. Dit promoot mijn vak bepaald niet. (moest er wel om lachen)

Nee, als ik kruiden voorschrijf is dat keurig in de vorm van een poedertje of pilletje die ik bij een apotheek bestel. deze apotheek houdt goed in de gaten of de kwaliteit van de kruiden goed is, of er geen verboden stoffen in voorkomen en of er geen bedreigde dier- of plantensoorten gebruikt worden. Ook hou ik er rekening mee of iem. vegetarier is.

 

Dat soort 'griezel-ervaringen' zullen misschien meer mensen hebben, of in elk geval de associatie, dus handig om dat even boven tafel te krijgen toch? :) Wat je hierop antwoordt lijkt me ook relevante informatie om te vermelden, om misverstanden te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Aan Catharina:

Bedankt. Ik heb je commentaar aan mijn webdesigner doorgestuurd

 

Aan Dave:

Mond-tot-mond reklame is natuurlijk het best maar voor dat dat op gang komt duurt dat nog wel even. Gratis consulten ben ik niet zo voor want soms is iemand inderdaad in twee consulten klaar. Ik heb dat al enigzins ondervangen doordat men eerst een vrijblijvend informatief/kennismakings gesprek kan aanvragen om de drempel wat minder hoog te maken. Uiteindelijk is het grootste obstakel:onbekendheid

Link naar reactie
  • 0

Gratis een groot publiek bereiken? Nee dat lukt niet.

 

ONZIN natuurlijk 8) Tenzij je "inspanning" onder de noemer "niet-gratis" wilt plaatsen.

 

Bedenk eens een ludieke, of juist hele serieuze actie. (Ik ga nu even wat spuien, maar dat hoeft verre van de werkelijkheid te zijn natuurlijk, gewoon ter illustratie) Ik heb namelijk 0,0 verstand van jouw vak, maar wel een beetje van marketing ;)

 

Stel je hebt een bepaalde soort kruiden die de vruchtbaarheid van vrouwen kan verbeteren, zorg dan voor een paar proefpersonen. Geef ze die kruiden, documenteer alles en als het raak is: er wordt een vrouw zwanger die dacht dat ze al 10 jaar niet meer zwanger kon worden heb je je "linkbait". Op dat moment ga je rondschrijven met je ondervindingen, wetenschappelijk (wel of niet) onderbouwd. Dit is een leuk verhaal waar bepaalde bladen/websites wel oren naar zullen hebben en dus, op wat inspanning na, gratis publiciteit zal opleveren.

 

Denk ook aan bv erectiestoornissen. Wellicht heb jij hèt middel! Doe daar iets mee, beetje ludiek, of juist heel serieus, maar zorg er in elk geval voor dat het iets bijzonders is. Als je zo'n traject kunt documenteren (proefpersonen uitnodigen, alles netjes unaniem, etc.) dan weet ik zeker dat daar veel free publicity uit te halen valt. Dit zijn beide onderwerpen die echt spelen bij de bevolking én iets wat jouw vakgebied concretiseert voor de boeren-hollander.

 

Daarnaast: speurtochten naar maakt-niet-uit-wat: (bijna) alles gebeurt op internet tegenwoordig. Je website zou je nog een stuk kunnen verbeteren, waardoor mensen die op zoek zijn naar jouw vakgebied en jouw diensten, je website ook kunnen vinden. Een website hebben is leuk, maar hoeveel bezoek krijg je? Doen die bezoekers wel wat je wilt op je website? Of haken ze snel weer af? Waar haken ze af? Etc. Als je hier een keer over wilt praten, PM me gerust.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Chinese kruidengeneeskunde is een paar keer behoorlijk negatief in het nieuws geweest, en niet zonder reden. Ik denk dat dit samen met de onbekendheid en oplopende xenofobie (dank u PVV en TON) behoorlijk beperkend kan werken.

 

Je antwoorden hier op higherlevel vind ik daarentegen erg professioneel en getuigen van zelfkennis en ik sluit me aan bij eerdere posters dat je deze professionaliteit moet gaan gebruiken.

 

Ben zelf zeer sceptisch t.o.v. alternatieve geneeswijzen maar realist genoeg om te onderkennen dat er heel veel mensen baat bij hebben. Zolang je het maar ziet als aanvulling zoals je zelf op je website uitdrukkelijk vermeldt en de veiligheid, kruiden hebben altijd een zeker risico, goed in ogenschouw houdt.

 

Schrijf inderdaad een goed stuk over de Chinese kruidengeneeskunde, mag best erg kritisch zijn richting de uitwassen, en zorg dat dat stuk her en der wordt geplaatst. Natuurlijk voorzien van je url.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.