• 0

Marketing van interim managers

Opvallend genoeg staat er op dit hele forum zeer weinig over interim management en wat de commerciele aspecten hiervan zijn. Des te meer opvallend omdat

 

Omdat er toch opvallende aspecten aan kleven, open ik hierbij de discussie over commercie van interim managers.

 

Denk aan zaken als :

 

* Werken met interim intermediairs: wat zijn je ervaringen, wat is goede/slechte begeleiding, hoeveel percentage gaat boven je tarief, wat is het verschil tussen interim-portals en zeer persoonlijke interim-begeleiders?

* Werken met opdrachtgevers: hoe herken je de goede van de slechte opdrachtgevers? Wanneer is een verlenging interessant en wanneer moet je zo snel mogelijk afkappen? Hoe lang is de ideale verblijftijd van een interimmer en wanneer begint je effectiviteit af te nemen

* Direct of indirect opdrachten? Is het altijd goed om via je eigen netwerk opdrachten te krijgen of is het teveel gedoe? Hoe ga je om met bedrijven die alleen werken met vaste leveranciers?

* Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Doe je dit met een intermediair, doe je het zelfstandig of doe je dit met een collectief interim managers?

* Hoe val je op bij medewerkers van interim intermediairs? Loop je elke borrel, netwerk-event, spreker, diner af van intermediairs?

* Hoe ga je om met je eigen tarief? Ga je altijd zo hoog mogelijk zitten, varieert het per opdracht en wat laat je allemaal meewegen in het aannemen van een opdracht en je tarief?

 

Om maar met een paar zaken te beginnen ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ewout, heel veel vragen en hopelijk krijg je alle antwoorden. Ik heb er een paar vanuit mijn eigen ervaringen. In veel situaties kan een interim een goede oplossing bieden aan een bedrijf. In geval van ziekte, ondercapaciteit, projectmatig of om reden dat men een bepaalde functie niet wil of kan invullen. Mijn opdrachten komen altijd vanuit mijn netwerk of van horen zeggen. Als interimmer word ik alleen ingehuurd om commerciele waarde toe te voegen aan een organisatie.

 

Ik neem een opdracht alleen aan als ik vooraf exact weet wat de klant van mij verwacht. Zonder heldere doelstellingen is het onmogelijk de klus uit te voeren. Deze doelstellingen helder te krijgen is vaak al een job op zich. Maar meestal komen we daar wel uit. Mijn uurtarief is helder Euro 200,- per uur bij het realiseren van de doelstelling binnen de afgesproken periode.

Dit kan alleen als ik de vrije hand krijg in mijn beslissingen. Ik blijf nooit langer dan 3 maanden als interim werkzaam, daarna moet het project afgerond zijn of er een andere oplossing gekozen worden.

 

Mijn kennis houd ik op peil door het volgen van trainingen, seminars, workshops en boeken/tijdschriften.

Link naar reactie
  • 0

Hai Ernst,

 

Het lijkt mij dat je niet een typische interim manager bent: ik merk bijv. dat sommige grote intermediair-clubs al moeilijk gaan kijken als je uurtarief boven de €100 zit ;) Ook je gemiddelde duur is wat korter dan ik regelmatig hoor. Het lijkt mij dus dat je een bepaalde expertise bezit, die kort inzetbaar is, maar sterk wordt gewaardeerd.

Dat lijkt mij ook, als ik lees dat je veel projecten krijgt via je eigen netwerk: blijkbaar is je expertise zo duidelijk en bekend, dat je gemakkelijk gevonden wordt.

 

Kan je iets vertellen over je expertise ? Blijkbaar heb ik als marketing manager te weinig ervaring met koopgedrag, want ik kan niet onmiddellijk bedenken hoe je hiervoor als interim manager ingezet kan worden. Tenzij voor een duidelijk onderzoek of verbeteringstraject. Klopt dit ?

 

Verder vind ik het bijzonder dat je altijd via je netwerk werkt : ben je dan nergens ingeschreven?

 

En een vrije hand in je beslissingen: dat heb ik nog maar weinig meegemaakt - de meeste managers houden toch erg graag de vinger aan de pols. Heb je nooit problemen hiermee ervaren ?

Link naar reactie
  • -1

Hallo Ewout,

 

70% van onze business (samen met mijn vennoot) halen wij uit trainingen (Uitdeboks). De overige 30% komt uit Interim. Veelal als sales manager. Interim in de vorm van: Onze business loopt terug, kun jij ons helpen. Of wij willen groeien met x% marge/omzet wil jij die kar trekken. Wat ik doe is gedurende (max 3 maanden) het sales team leiden en het bedrijf adviseren hoe groei gerealiseerd kan worden. Mijn expertise ligt alleen in sales. Uiteraard heb ik gedurende de interim klus ook zelf een actieve rol in sales. Daarnaast is het opzetten van een sales plan (incl. communicatie) plus het coachen van het sales team de belangrijkste activiteit. Om reden dat coachen van mensen een belangrijk onderdeel is, is een tarief van € 200,- per uur heel gebruikelijk en zeker niet aan de hoge kant. Dit ook afgezet tegen het resultaat wat bereikt zal worden. Omzet uit mijn eigen netwerk betekent ook omzet vanuit de trainingsactiviteiten waarvoor wij wel actieve acquisitie plegen. Daarnaast ben ik 57 jaar en dat betekent dat er in de loop van jaren een aardig netwerk is ontstaan. Plus is het ook vaak van horen zeggen.

 

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat ik werk op basis van no cure no pay, vandaar ook dat het van groot belang is dat ik volledige beslissingsbevoegdheid krijg van de Directie. Krijg ik die niet dan kan ik ook nooit de job uitvoeren op basis van no cure no pay.

Link naar reactie
  • 0

Ernst,

 

Duidelijk ! hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting. Ik begrijp je tarief volkomen, mijn opmerking had de bedoeling meer te zeggen over de beperkte blik van sommige interim bureaus, dan dat ik het hoog vind. Als ik jouw prestatie begrijp, dan vind ik je tarief niet meer dan redelijk: zeker in een resultaatgerichte omgeving waarin jij werkt. Als mensen je naam dan ook nog eens via-via krijgen, dan is dit helemaal een teken dat je je beloning meer dan waard bent.

 

Ik hoop dat als ik jouw leeftijd bereik, ik net zo'n netwerk heb. Ben eigenlijk nog maar net bezig, maar nu al merk ik dat je als freelance interimmer veel meer opvalt dan als je dezelfde kennis etaleert als "gewoon" werknemer. Mijn aanwezigheid online helpt daar natuurlijk ook bij.

 

Maar het betekent ook dat jij meer dan veel mensen wat kan zeggen over je ervaringen met interim management. Dat hoef je nu niet onmiddellijk te doen - ik hoop dat je deze draad in de gaten houdt : dan kan het een goed kwalitatief verhaal worden.

 

Heb jij misschien nog toevoegingen aan mijn eerder genoemde onderwerpen, die voor interim managers - ondernemers van belang kan zijn ? bijvoorbeeld: is het altijd goed om je op 1 activiteit te focussen, of is het goed om een portfolio te ontwikkelen, zoals jij ook doet met interim - trainingen (wat ik nu ook doe) ?

Link naar reactie
  • 0

Ewout,

 

Je hebt een behoorlijke expertise op het gebied van new media. Probleem hiervan is dat het voor veel organisaties niet duidelijk is wat je ermee kunt bereiken. In jouw situatie zou ik je graag willen aanbevelen een aantal cases te ontwikkelen, specifiek voor een paar bedrijven of branches, en op basis daarvan afspraken maken. Je hebt veel kennis in huis en maak dat eens concreet. Bijvoorbeeld, wat kan een Praxis, AH, ING, KPN of bepaalde middelgrote bedrijven, Hyundai, Technische Unie (ik noem er willekeurig maar een paar) met jouw kennisgebieden en nog belangrijker, als ze jou inhuren, wat levert het hun op?

 

Het kiezen van een specialisatie is altijd aan te bevelen vooral als je hiervoor een paar praktijkcases voor kunt ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

Ernst, erg goed advies, dank je. En dank je voor de complimenten!

 

Mijn uitnodiging was niet zozeer voor mij persoonlijk bedoeld (hoe zeer ook gewaardeerd), maar voor interim managers die hier rondstruinen in het algemeen. Maar ik denk dat je advies voor veel interim managers een erg goede is: je laat niet alleen je expertise zien - je laat ook zien dat je je hebt verdiept in hun bedrijf en dat je een goede vertaling hebt weten te maken van hun strategie in combinatie met jouw expertise. Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Om maar de vaart in dit draadje te houden, heb ik een mail aan een oud-collega opgeduikeld.

 

Zij vroeg naar mijn ervaring als interim marketing manager en wilde graag tips, omdat zij nu ook interim gegaan was.

 

Over interim bemiddelaars:

Hierbij merk ik dat het echt gaat om persoonlijk contact: weet dus goed wie je persoonlijke contactpersoon is: die moet zich jou herinneren. Ga dus ook naar bijeenkomsten die dit soort bedrijven organiseren, zoals borrels, netwerkbijeenkomsten of interim bijeenkomsten. Ken je contactpersoon, laat je hoofd zien en vertel wat je wel/niet leuk vindt. Zodat ze je herinneren als de tijd komt.

 

Interim is rare business: als een bureau een opdracht binnenkrijgt, moeten ze eigenlijk binnen 2-3 weken klaar zijn met het proces. Oftewel: het is voor hen hollen of stilstaan. Mail/bel ze dan ook altijd als je geen opdracht hebt en er wel een wilt.

Daarbij moeten ze ook nog eens kwaliteit leveren: iemand die ze al (vaag) kennen heeft dan altijd de voorkeur.

Kortom: Het is een bizar proces, waarbij als je niet wordt geselecteerd het niet erg of expres is : mensen kunnen simpelweg niet weken van tevoren uitdokteren dat jij de ideale kandidaat bent.

 

Gebeurt er iets in je leven, dan is dat altijd weer reden om het bureau te bellen en ze hiervan op de hoogte te stellen. Serieus: ook zij zitten de hele dag te wachten en te zoeken. Even leuk contact met iemand hebben vinden ook zij fijn.

 

Natuurlijk tellen resultaten het beste. Heb je een goede klus gedaan: beschrijf het met koeieletters in je CV. Nog een tip over je CV: de intermediairs zoeken simpelweg met een zoekmachine door hun database. Dus: 1. Wie is wel/niet beschikbaar is cruciaal 2. Op welke zoektermen zoeken zij. Als je bijv. wel een keer bij Fortis een klus op gebied van bijv. marktonderzoek hebt gedaan, maar je zet het niet in je CV, dan zal je dus niet gevonden worden door mensen die zoeken op "marktonderzoek".

 

Daarbij krijg je een soort Google-spel : want hoe zou je mijn positie beschrijven? interim marketing manager is wat er nu op mijn CV staat. Maar mensen zoeken op verschillende manieren: dus zowel op manager internet marketing, manager web marketing, manager online marketing en ga zo maar door ! (om gek van te worden). Of dit allemaal in je CV past, valt te betwijfelen. Weet dus op welke termen bemiddelaars naar jou zoeken

 

Nog een tip: sommige bureaus zeggen: check de site of er iets interessants staat in onze projectendatabase. Doe dat dan ook. Als het interessant is, dan heb je weer een reden om met ze in contact te komen.

 

Wachten is het lulligste onderdeel van interim zijn. Mensen hebben mij hiervoor ook gewaarschuwd: als je niet 3-4 maanden kan wachten tussen projecten, dan moet je dit werk niet doen. Oftewel: als je hiermee rekening houdt en dit financieel kan hebben, dan heb je veel meer rust in je donder.

 

Mogelijkheden om de tijd toch te vullen: weet waar online je doelgroep zit. Ga daarheen en val op. En natuurlijk : HEEEL VEEL MENSEN ZITTEN EN KIJKEN OP LINKEDIN! Kijk of je de Vragen kan beantwoorden, die in jouw hoek/specialiteit/ervaring zitten. Het geeft aan dat je ergens van af weet en alweer: je valt op.

 

Ook offline : kijk of je ergens presentaties/workshops kan doen. Zie dit niet als betaald werk, maar mogelijkheden om op te vallen. Houdt je van de straat, je presenteert je zelf aan de (potentiele) doelgroep en je hebt weer wat te melden aan interim bureaus.

 

En....je kan natuurlijk nu Eindelijk afspraken maken met mensen/bureaus/partijen, die je al die tijd in je 100% werkende leven niet kon spreken. Dat is aan de ene kant leuk, aan de andere kant geeft het je weer de mogelijkheid om je netwerk te vergroten en/of je netwerk te laten weten dat je goed & beschikbaar bent.

 

Wie heeft nog meer tips?

Link naar reactie
  • 1

Ik ga door met deze draad.

 

Op dit moment is het een vreemde situate in interim land : aan de ene kant zijn er massa's nieuwe interimmers en freelancers toegestroomd naar het magische woord "interim". Aan de andere kant maken we nu een flinke schokgolf in de financiele wereld mee.

 

Het gevolg? Sommige interim-intermediairs sluiten de poorten voor nieuwe aanmeldingen : ze kunnen ruimschoots kiezen uit hun bestaande interimmers. Verder zitten nogal wat interim managers op de bank. Eigenlijk al sinds maart en april van dit jaar, omdat bedrijven een slechter klimaat voelden aankomen.

 

Voor de meer ervaren onder ons, doet dit sterk denken aan de periode 2000 - 2002, toen in zeer korte tijd de arbeidsmarkt van overhit naar superkoel ging. Om vervolgens in 2003 weer zeer snel op te warmen.

 

Wat dit betekent ? Er zijn interim managers, die het wel even kunnen uitzingen. Ze hebben bijvoorbeeld andere activiteiten, waar ze ook geld mee kunnen verdienen. Er zullen ook mensen zijn, die niet gaan wachten tot de bui helemaal is overgetrokken, maar die gaan schuilen in de vorm van een vaste baan - al dan niet op tijdelijke basis.

 

Juist nu is het dus tijd om je marketing op orde te hebben: hierdoor kan je opvallen tussen de talloze interim managers, die nu op de bank zitten. Dit betekent: goed kunnen aangeven wat je wel kan en vooral misschien: duidelijk maken waar je niet geïnteresseerd in bent.

 

Wat het ook betekent: is dat je op zoek gaat naar zoveel mogelijk gespecialiseerde intermediairs - jij maakt het voor hen gemakkelijk om jou voor te stellen aan opdrachtgevers en jij bent bij hen waarschijnlijk dichter bij opdrachtegevers die nodig hebben wat jij kan brengen, dan een "algemene" intermediair.

 

De volgende post zal ik nader ingaan hoe je kan inspelen op intermediairs en opdrachtgevers, die naar je op zoek zijn via Google.

Link naar reactie
  • 0

Soms gaat het direct, maar vaak willen opdrachtgevers alleen zaken doen met een beperkt aantal leveranciers. Ziedaar de geboorte van het interimbureau. Die doet de pre-selectie en draagt meestal 2 kandidaten voor, waaruit de opdrachtgever kiest.

 

Voordeel interim manager: acquisitie van opdrachten doet het bureau.

 

Voordeel bureau: leuke marge

 

Voordeel opdrachtgever: weinig leveranciers (liever 2 bureaus dan 100 ZZP'ers in de kaartenbak).

 

Er zijn ook nadelen.

 

Voor de interimmer: je moet 2x door de selectie komen, en van het uurtarief dat de klant betaalt pakt het bureau vaak 30%.

 

Voor het bureau: niet zoveel nadelen. Er moeten wel genoeg klanten zijn. Aanbod van interimmers is zelden het probleem.

 

Voor de klant: doet het bureau wel de juiste pre-selectie? En als er geen bureau tussen zit is kan het tarief ook een stuk lager.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Fred ! Erg kernachtige, goede toevoeging.

 

Nog een kleine toevoeging dan : ;)

 

Intermediairs zien nu tot hun verbazing dat via netwerken als Linkedin en anderen (HigherLevel ?) opdrachtgevers en interim managers elkaar steeds beter weten te vinden. Vroeger bestond dit fenomeen ook al, maar dat was als iemand zo lang interimmer was, dat hij/zij een eigen netwerk had opgebouwd. Nu kan dit dus al binnen een paar maanden (meestal "pas" na een jaar).

 

Verder zijn er vergelijkingssites/ marktsites gekomen zoals Ininterim en You2b en M!Freelance, waardoor interimmers en opdrachtgevers nog eenvoudiger met elkaar in contact kunnen komen.

 

De verwachting is, dat dit een schifting zal veroorzaken bij interimediairs: zij, die weinig toegevoegde waarde hadden en eigenlijk meer een marktplaats-functie hadden, gaan het moeilijk krijgen. Anderen, die hun klanten goed kennen en precies de juiste interimmers hebben, gaan het wel redden (is de verwachting)

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan : je ziet dat er diverse interim netwerken zijn. Daarin proberen interimmers kun krachten, gezelligheid, kennis & ervaring en natuurlijk : netwerken te bundelen. Ik zit bijvoorbeeld in het Marketingfacts Netwerk

 

Eerlijk gezegd ben ik er nog maar weinig andere mensen tegengekomen, die in een dergelijk netwerk zitten. Je ziet ook hier dat het voor opdrachtgevers soms makkelijker is om een interimmer afzonderlijk in te huren, buiten zo'n netwerk om. En dan gaat een beetje het hele idee van zo'n netwerk verloren.

 

Daarnaast moet je nog bedenken dat er nu veel tools online zijn, die 10 jaar geleden simpelweg niet bestonden. Nu ze er wel zijn, betekent dat een eenzame interimmer gewoon kan blijven bestaan op zichzelf: hij kan mailen, nieuwsbrieven versturen, permanent reclame maken via Linkedin, Google Adwords voor zichzelf de markt inzetten , etc, etc.

 

Als ik nu bij mijzelf te rade ga: ik zit vooral in de online marketing wereld en daarnaast in de "gewone" marketing wereld.

Online mensen zitten (logisch bijna) vrijwel altijd online. Dus als ik online ga, ontmoet ik ze op Twitter, chat met ze, Skype met ze, deel commentaar met ze bij Marketingfacts, Dutchcowboys, ontmoet ze bij meetings van Mobile Monday, OpenCoffee. Dus dan ga je bijna automatisch een soort clubjesgeest krijgen.

 

Als ik er zo over nadenk, moeten er ook wel clubjes zijn ontstaan via HigherLevel of andere sociale netwerken. Heb ze nog niet gevonden: jullie ?

Link naar reactie
  • 0

Veel interim managers doen niet of weinig aan marketing. Briefpapier, een visitekaartje - dat nog wel. De meer modernen hebben een website met een CV of meer achtergrond. En uiteraard is iedereen ingeschreven bij Xing of Linkedin.

 

Maar dan houdt het wel op. De oudere garde heeft een uitgebreid netwerk dat hen weet te vinden en andersom. Marketing houdt hier in : vooral veel netwerken, je gezicht laten zien. Kortom: alles wat zo ongeveer staat in Calimeromarketing van HL-lid Karin.

 

Voor oudere interimmers en de jongere lichting betekent dit op gebied van o.a. marketing dat je regelmatig aanwezig bent bij Brancheborrels, borrels en events van intermediairs die zich met interim marketeers bezighouden en dergelijke. Ook bij NIMA-events of PIM-events mag je niet ontbreken. Als je daarnaast nog een andere specialiteit hebt, moet iedereen je ook kennen.

 

Maar er kan nog veel meer gedaan worden : je kan een congres-organisator bellen met een aardig idee voor een thema of een verrassende presentatie (die jij natuurlijk houdt), je stuurt ingestuurde brieven/artikelen voor tijdschriften, blogs of nieuwsbrieven.

 

Veel bloggende interim managers zijn er niet. Dat komt door de nieuwheid van het medium, de weinig tijd die je hebt om te schrijven of het onvermogen om te schrijven.

 

Dat is wel jammer: juist door te vertellen wat je doet en hoe je het doet (of zou doen) kan je potentiele opdrachtgevers laten merken hoeveel je weet, hoe betrouwbaar je bent, of je op de hoogte bent, respectievelijk: wat je resultaten zijn in opdrachten. Een paar commentaren op je site en ze krijgen misschien ook een idee wat voor persoon je bent.

 

Kortom: heel veel van de informatie, die je normaliter in een persoonlijk interview zou krijgen.

Een gemiste kans dus, blogs voor interims.

 

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar daar kom ik later op terug.

Link naar reactie
  • 0

Rebel,

 

zoals we in het begin van deze draad al zeiden : soms moet je gewoon een discussie beginnen en maar zien waar het eindigt. Tot mijn inspiratie ophoudt (en dat duurt nog even) ga ik hier gewoon een soort van blog van maken - dus spui ik een eind los en zie wel waar het schip eindigt. (kom af en toe wel even langs, okay? Anders wordt het wel lonely, ja :) )

 

Interim managers zijn gewoon gewend dat het netwerk/de intermediairs en anderen voor hen de marketing kunnen doen. Wel zo gemakkelijk ! Heb je niet het probleem dat je dat ook nog een keer moet doen.

 

Want ja: interim managers hebben het druk. Je werkt 8 uur per dag (tamelijk intens meestal), dan moet je nog een keer tussen de 0,5-1,5 uur rijden naar huis. Regelmatig zijn er dan stukken te lezen voor de volgende dag(en), dus kom je maar matig toe aan nog een keer je eigen marketing doen. Je administatie op orde houden is ook al zo'n lastig ding!

 

Dus weet je wat: we gooien hier zo veel tips & aanbevelingen in, dat ze wel moeten kijken. En dan volgt de rest van zelf.

Link naar reactie
  • 0

Toch vreemd dat er zo weinig reactie is terwijl er vele interimers op het forum zitten.

...

 

Ik weet niet of er wel zoveel interimmers onder de HLers zitten, onder de veelschrijvers denk ik Hans (Creanize), Ewout en ik.

 

Ik zal eens kijken of ik later wat nuttigs kan toevoegen aan dit draadje, hoeft Ewout het niet allemaal alleen te doen ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of er wel zoveel interimmers onder de HLers zitten, onder de veelschrijvers denk ik Hans (Creanize), Ewout en ik.

Ik zal eens kijken of ik later wat nuttigs kan toevoegen aan dit draadje, hoeft Ewout het niet allemaal alleen te doen ;)

Same here, heb het inderdaad nogal druk momenteel. Maar over marketing (o.a. mijn vak) heb ik natuurlijk wel een mening. Zal erover 'brainen'.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt twee soorten interim managers (vertelde iemand me). Je hebt mensen die interim manager zijn, en je hebt mensen die door hun bedrijf ontslagen zijn en zich in arren moede vestigen als interim manager om dat dat wel hip klinkt en reuze veel verdient. Marketing moet er op gericht zijn, denk ik dan zo maar, dat je tot de pro's behoort en niet tot de "arren moede" categorie - hoewel in die laatste categorie ook vast goede mensen zitten.

 

Of kraam ik nu onzin uit?

Link naar reactie
  • 0

Nou, Oké dan, mijn eerste input.

 

Eerst even richting Christine: ik ben lang met mijn toenmalige werkgever in gesprek geweest over mijn toekomst toen uit een diepgaand loopbaanonderzoek bleek dat ik nogal overgekwalificeerd was voor de functie die ik vervulde (ik was bedrijfsleider op vestigingsniveau, maar zou op bovengemiddeld universitair niveau - = directie /bestuur - echt tot mijn recht komen). Dat is natuurlijk geen baantje wat direct invulbaar was, dus moet er over alternatieven worden gesproken. Eerder was ik al ondernemer en die richting zat ik nu weer te denken, of tenminste in een omgeving waar ik mijn ondernemerschap in kwijt kon. Het is dus Creanize geworden en als consultant ondersteun ik dan - o.a. op interim basis - opdrachtgevers. Dat kan als adviseur zijn, trainer -coach of als interim/manager. Dus a: ik ben niet alleen maar op interim basis bezig, b: ik behoor derhalve niet tot één van de twee categorieën die Christine zijn voorgehouden en c: wellicht zijn er meer categorieën interim-managers. Ik laat het aan de lezers over wat wel of geen onzin is en of iemand uit 'arren moede' wel of geen succesvol interimmer kan zijn. Alles lijkt me hierbij mogelijk.

 

Dan naar de vraag van Ewout:

 

Marketing heeft (volgens mijn samenraapsel van de tig definities die er bestaan van marketing) alles te maken met planmatig zoeken en vinden van jouw markt, deze met jouw propositie te bereiken en die vervolgens winstgevend te bedienen.

 

De propositie moet mijns inziens altijd bestaan uit oplossingen voor vraagstukken en problemen, dus redenerend vanuit behoefte, vanuit de vraag of vanuit de ondersteuning bij het vooraf het stellen van de juiste vragen. Bekend marketingvoorbeeld: 'Iemand wil gaten in muren en plafonds maken, pas dan kun jij degene een boormachine verkopen, maar je verkoopt in principe de oplossing om gaten te maken!'

 

Zo ook het werk van interim-manager, er is soms behoefte aan ondersteuning, maar de (potentiële) opdrachtgever heeft zich daar een beeld bij gevormd. Wellicht stelt de opdrachtgever zichzelf de verkeerde vragen en komt dan ook op de verkeerde oplossingen uit. Dus zie ik het als mijn belangrijkste taak (gratis) tot de juiste vraag te komen en daarmee de werkelijke behoefte achter de wensvraag te vinden, daarop (betaald) te adviseren en te ondersteunen. En dat is altijd maatwerk.

 

Zo eerst maar even, later misschien meer...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@creanize ik herken een deel van wat je zegt.

 

Voor @christine : interim management is veel meer geworden dan het vroeger was. Soms zie ik opdrachten voorbij komen waarvan ik denk: dat is meer een uitzendklus voor hoger personeel. Nu is het een mengelmoes van allerlei redenen geworden, waarom iemand interim manager wordt of interim managers nodig heeft.

 

Vroeger was het simpelweg not done: de leiding kwam uit de bestaande business. Tegenwoordig is de arbeidsmarkt zoveel meer flexibel geworden: wie kent nog iemand die 20 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt ? Interim management is daarom ook veel meer geaccepteerd in brede lagen van veel bedrijven. Daarom verklaart het ook de verscheidenheid van de behoeften, die interim managers moeten in vullen.

 

Voor wat het behoefte-verhaal betreft: dit is een van de leukste aspecten van interim management : je bent en adviseur, maar je bent tegelijkertijd "een van hen" : je brengt een advies uit, maar je wordt niet beschouwd als iemand met het belang van een externe adviseur. Tegelijkertijd kom ik wel van buiten, heb een bepaald trackrecord en inhoudelijke ideeen. Bovendien weet iedereen dat je niet goedkoop bent. Dat maakt het weer eenvoudiger om je boodschap intern te verkopen - het valt meer op dan "zomaar" iemand van het eigen bedrijf die iets adviseert.

 

Dat klinkt misschien wat krom en dat is het soms ook wel. Maar het is zo: ik hoef veel minder mijn adviezen, ideeen en inzichten te verkopen. Dat betekent ook dat mensen mij gemakkelijker in vertrouwen nemen: ze weten dat ik een klus kom doen en daarmee basta.

 

Ik kan en wil dit niet altijd verklaren. Feit is dat het gebeurt en dat het voor mij het werk erg leuk en afwisselend maakt.

 

Het behoefte achter de vraag vinden is inderdaad een belangrijke klus. Soms lijkt het zo duidelijk en concreet en nadat je binnen 2 weken je eerste resultaat hebt opgeleverd, blijkt er dan toch weer iets anders te zijn. Belangrijk aspect, waar je volgens mij jezelf niet genoeg in kan trainen.

 

@creanize hoe heb jij je hierin bekwaamd?

Link naar reactie
  • 0

b: ik behoor derhalve niet tot één van de twee categorieën die Christine zijn voorgehouden

 

Jawel, dat denk ik wel. Ik heb onderscheid gemaakt tussen mensen zoals jij die er bewust voor kiezen interim manager te worden, en mensen die denken dat iedereen die even geen baan heeft, dan maar interim manager op z'n kaartje kan zetten. Maar nu trap ik ongetwijfeld op tenen. Wat ik in mijn onschuld wilde zeggen is dat interim manager worden een keuze is die je bewust en gemotiveerd moet maken en niet een keus die toevallig als laatste wordt afgestreept op het lijstje van dingen dat je zou kunnen gaan doen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.