• 0

Marketing van interim managers

Opvallend genoeg staat er op dit hele forum zeer weinig over interim management en wat de commerciele aspecten hiervan zijn. Des te meer opvallend omdat

 

Omdat er toch opvallende aspecten aan kleven, open ik hierbij de discussie over commercie van interim managers.

 

Denk aan zaken als :

 

* Werken met interim intermediairs: wat zijn je ervaringen, wat is goede/slechte begeleiding, hoeveel percentage gaat boven je tarief, wat is het verschil tussen interim-portals en zeer persoonlijke interim-begeleiders?

* Werken met opdrachtgevers: hoe herken je de goede van de slechte opdrachtgevers? Wanneer is een verlenging interessant en wanneer moet je zo snel mogelijk afkappen? Hoe lang is de ideale verblijftijd van een interimmer en wanneer begint je effectiviteit af te nemen

* Direct of indirect opdrachten? Is het altijd goed om via je eigen netwerk opdrachten te krijgen of is het teveel gedoe? Hoe ga je om met bedrijven die alleen werken met vaste leveranciers?

* Hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Doe je dit met een intermediair, doe je het zelfstandig of doe je dit met een collectief interim managers?

* Hoe val je op bij medewerkers van interim intermediairs? Loop je elke borrel, netwerk-event, spreker, diner af van intermediairs?

* Hoe ga je om met je eigen tarief? Ga je altijd zo hoog mogelijk zitten, varieert het per opdracht en wat laat je allemaal meewegen in het aannemen van een opdracht en je tarief?

 

Om maar met een paar zaken te beginnen ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Okay Rene, ik zie je vragen en PM graag komen.

 

Nou, dat meemaken, dat valt nog al mee ! ;-D Het zijn meer de grappige bijverschijnselen, als je werkt als interim manager. Ik merk bijv. nu dat ik een belangrijk onderwerp vergeten ben: Het Eten en Drinken bij verschillende opdrachtgevers. Ook hier weer pasjes. Maar ook een verhelderend zicht op het verschil in bammetjes in folie, versie VAN DOBBEN kroketten en hele speciaal klaargemaakte warme maaltijden.

 

Het zegt veel over de cultuur en de mensen die er werken. En ook hoever de catering van Nederland als is gevorderd. Iemand hier ervaring met bijzondere eetgewoontes in Nederland?

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik deInterimManagers.nl Markt Barometer online gezet.

 

Het ontwikkelen van de Barometer heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk gedacht (normale gang van zaken in IT projecten :-).De Barometer is vooralsnog eenvoudig opgezet. Het maakt hem daarom wel laagdrempelig, zodat er, hopelijk, veel meningen over de markt binnenkomen. Dat komt de betrouwbaarheid ten goede.

 

Laagdrempelig (toegankelijk) zijn is belangrijk. Ik heb andere sites bekeken, en daar bleken barometers vaak complete enquetes te zijn. Ik denk dat weinigen zo'n enquete willen invullen, en al helemaal niet op regelmatige basis. Mijn doelstelling is namelijk dat een Interim Manager regelmatig zijn mening over de markt laat weten. 1x per 2 maanden zou al mooi zijn.

 

In de toekomst zal ik de Barometer verder laten uitbreiden. Bijvoorbeeld met historische overzichten: "Hoe zag de markt er een jaar geleden uit?", "Zit er een stijgende lijn in?".

De Barometer kan Interim Managers op die manier helpen in hun marketing. In een goede markt kun je je tarief hoger stellen. Als de Barometer een slechte markt aangeeft, is het wellicht verstandig om je eigen promotie/reklame/acquisitie te intensiveren, etc.

 

Ewout, bedankt voor jouw ideeen en input die tot de totstandkoming van de Barometer hebben geleid.

Ik wil allen uitnodigen je mening over de huidige markt voor Interim opdrachten te geven, zodat de Barometer body krijgt.

 

Het adres is: www.deInterimManagers.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Ziet er goed uit, moest eerst even zoeken maar toch gevonden.

Waarom zet je het niet in de linker boven hoek?

 

Misschien ook iets om te vermelden op het Lancelots forum daar zitten veel ZZPers op.

 

Goede tip, zal ik doen.

Nog beter: Wil jij het doen? Dan is het tenminste geen "spam" van de site owner :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ziet er goed uit, moest eerst even zoeken maar toch gevonden.

Waarom zet je het niet in de linker boven hoek?

 

Misschien ook iets om te vermelden op het Lancelots forum daar zitten veel ZZPers op.

 

Goede tip, zal ik doen.

Nog beter: Wil jij het doen? Dan is het tenminste geen "spam" van de site owner :)

 

 

Vraag het aan renep die kan het wel regelen.

 

( berichtje tevens om de topic weer omhoog te krijgen)

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik deInterimManagers.nl Markt Barometer online gezet.

 

Ehm... hoe moet ik dit zien? Het is een site voor en door interim managers, dat ben ik niet, maar ik kon zojuist zonder registreren en inloggen gewoon stemmen op de barometer. Als je dan ook nog breder promotie maakt op Higherlevel, Lancelots e.d. dan krijg je toch een enorme stemvervuiling en is het helemaal niet duidelijk wat "de markt" is waar de barometer over gaat ???

Link naar reactie
  • 0

Bizar nieuws uit interim management front: ik hoor dat intermediairs niet volkomen droog staan, integendeel: een bureau wat ik ken meldde dat ze weliswaar minder zware functies in portefeuille krijgen, maar toch : ze krijgen ze aangeboden.

 

Ook als ik kijk naar www.freelance.nl e.d. zie ik hetzelfde patroon: hier gaat het nog steeds door. Het enige verschil is, dat zij geen functies op mijn gebied hebben (maar laten we eerlijk zijn: dat hadden ze toch al nooit ;) ).

 

Dat denk ik niet alleen: blijkbaar zijn er meer die er zo over denken.

Volgens de Belgische De Standaard is de nadruk verschoven van projectinnovatie naar verandermanagement.

 

Mmm...zodadelijk hoeven we onze eigen marketing bijna niet meer te doen ;D

Link naar reactie
  • 0

Goed punt, Rene, maar volgens mij staan we ook nog maar aan het begin van de ontwikkeling, denk ik.

 

Dat kan zo zijn, maar als je begint met een 'vervuilde' barometer heb je er toch ook niets aan? Daarnaast is het moeilijker om verloren gegaan vertrouwen opnieuw te winnen, dan te wachten met het vrijgeven tot eea voldoende uitontwikkeld is, lijkt me.

 

Ikzelf ben iig voorzichtig geworden om mee te doen met deze barometer, en dat vind ik jammer.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Goed punt, Rene, maar volgens mij staan we ook nog maar aan het begin van de ontwikkeling, denk ik.

 

Dat kan zo zijn, maar als je begint met een 'vervuilde' barometer heb je er toch ook niets aan? Daarnaast is het moeilijker om verloren gegaan vertrouwen opnieuw te winnen, dan te wachten met het vrijgeven tot eea voldoende uitontwikkeld is, lijkt me.

 

Ikzelf ben iig voorzichtig geworden om mee te doen met deze barometer, en dat vind ik jammer.

 

Ik ben het ermee eens dat de barometer niet perfect is, maar ik denk dat het met de vervuiling wel meevalt. Een site met een naam als deInterimManagers.nl trekt vrijwel uitsluitend mensen die iets met het onderwerp Interim Management te maken hebben. Het is geen poll over de Interim Markt op bijvoorbeeld nu.nl. Op die plek zou de genoemde vervuiling zeker optreden.

 

Door geen registratiedrempels op te werpen hopen we zoveel mogelijk meningen binnen te halen, zodat de barometer een goed beeld van de markt geeft. Immers: hoe meer meningen van relevante mensen des te hoger de kwaliteit van de barometer.

 

Tevens is er een stevige beveiliging ingebouwd om vervuiling door veelvuldig stemmen te voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Ik ben het ermee eens dat de barometer niet perfect is, maar ik denk dat het met de vervuiling wel meevalt. Een site met een naam als deInterimManagers.nl trekt vrijwel uitsluitend mensen die iets met het onderwerp Interim Management te maken hebben. Het is geen poll over de Interim Markt op bijvoorbeeld nu.nl. Op die plek zou de genoemde vervuiling zeker optreden.

...

 

 

OK, ik snap je punt, maar zelf zou ik het beter vinden om een registratie in te bouwen. En dan liefst alleen van interimmers en van opdrachtgevers. Liever minder input van hoge kwaliteit dan meer van onbekende kwaliteit, maar dat is mijn mening.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het was even stil hier, vandaar maar een kleine toevoeging gemaakt:

 

En die heeft betrekking op blog software.

Voor mij is mijn blog van groot belang : het geeft mensen een idee hoe ik denk en waarover ik denk/presenteer en praat. Daarnaast blijkt het een interessante bron voor contact met journalisten, waardoor ik een paar keer in bladen ben verschenen en uitgenodigd ben voor een TV-opname, bijvoorbeeld. Verder krijg ik hierdoor regelmatig een signaal van Marketingfacts of ik een gepubliceerd stuk ook niet bij hen wil plaatsen (met veel grotere impact dan mijn eigen bescheiden blog). Last but not least geeft het mij de gelegenheid om contact te hebben met mijn lezers. Vooral dit laatste is ongelofelijk prettig en leuk. Maar even zakelijk gezien : het is natuurlijk ook een manier om geïnteresseerden te blijven informeren over de status van je opdracht en de lengte daarvan.

 

Dus vind ik het ook wel prettig als ik goed hoog verschijn bij Google. Vooral bij mijn "keywords". In mijn geval : internet marketing manager, interim marketing manager (etc).

 

Sinds 2000 blog ik via Blogger en dan ook nog op hun hosted optie : blogger.blogspot.com. SEO-ingevoerde vrienden wisten mij te overtuigen dat vooral dit laatste killing was voor mijn ranking bij Google. Want het was mijn eigen domein naam niet. Verder waren er een aantal zaken als de zgn. "pingback" of "trackback", (een automatische link met een andere site), die ik bij Blogger niet kreeg.

 

Dit alles zou veel beter worden met Wordpress en een eigen domein.

Dus ben ik ergens in November 08 aan de slag gegaan en mijn content van x-jaar op een nieuw platform gezet. Ik bespaar je de details wat dit betreft.

 

Wat ik graag vertel is wat het resultaat van dit alles is : ten eerste veel meer (gratis) templates dan bij Blogger, enorme keus uit plugins, automatische trackbacks met andere Wordpress blogs , makkelijke SEO-plugins, etc, etc.

 

Zonder veel bijzondere dingen te doen, is mijn ranking in Google veel hoger dan hij ooit was met Blogger. En mijn site ziet er beter uit, commentaren kunnen beter getoond worden, tag clouds kan je beter laten zien, kortom : ik ben een tevreden mensch, die met Wordpress met iets meer vertrouwen het gruweljaar 2009 tegemoet treedt.

 

Hoe is jullie ervaring met sites, blogs, commentaren en "followers" ? Neemt je site/blog een belangrijke rol in bij je marketing?

Link naar reactie
  • 0

Mmm... het was hier bijna even stil als in de interim markt zelf ;-)

 

Daar kwam voor mij de afgelopen weken verandering in, nu de markt nog (ik schrijf hier gewoon door).

 

De afgelopen maanden hebben een behoorlijk verschuiving teweeg gebracht in de interim intermediairs : veel intermediairs zijn zich volkomen gaan focussen op werving & selectie waar (blijkbaar) nog droog brood te verdienen is. Een welbekend bureau, Corinthe, is volkomen van de aardbodem afgeveegd door zijn nieuwe Engelse eigenaren. Een prachtig bedrijf dat in 15 jaar een geweldige reputatie had opgebouwd is nu gewoon, weg. Bizar.

Andere interim searchers zijn zich gaan richten op geheel andere activiteiten, zoals Boeddhisme.

 

Aan de andere kant zie ik ook mooie nieuwe dingen ontstaan : vorige week had ik bijvoorbeeld de oprichter van een interim/freelance startup bij mij aan de keukentafel. De gedachten die hier over en weer gingen geven mij het gevoel dat er een heel ander soort "bureau" zal zijn ontstaan als we uit deze recessie zijn gekomen : een die verder gaat met de support voor freelance/interimmers dan een goed gesprek met elkaar om de zoveel tijd en de introductie bij de opdrachtgever.

 

Het wordt veel mooier dus. En wat jullie, andere interimmmers ? How's life ?

Link naar reactie
  • 0

Voor mij persoonlijk is het de laatste maanden drukker dan ooit. Met betaalde opdrachten. Uiteraard ben ik daar in deze recessie erg blij mee. De drukte gaat wel ten koste van mijn eigen marketing en de doorontwikkeling van deInterimManagers.nl .

 

Hoe zit dat "heel ander soort 'bureau' na de crisis" er precies uit? Je hebt mijn interesse gewekt. Kun je wat voorbeelden noemen van support voor freelance/interimmers die verder gaat ?

Link naar reactie
  • 0

@GastonS - het bureau na de crisis ziet er minder uit als een bureau tussen opdrachtgever en interimmer om het algemeen te houden. Het zal duidelijker naar beiden moeten maken waar het de toegevoegde waarde vandaan haalt. Immers : op dit moment moet de interimmer het veelal zelf van eigen energie, acquisitie en netwerk hebben. Om daartegen op te bieden moet het bureau wat meer kunnen laten zien dan : kijk, dit vond ik in mijn database.

 

Hoe een bureau dit kan doen, moet ik aan elk bureau zelf overlaten - daar ligt precies het geheim van de smid (dat ben ik overigens niet) en dat kan ik dus ook niet prijs geven hier.

 

Wat ik wel kan : een link maken naar het tweede rapport over Interimmers en hun marktverwachting van Atos Origin. Een soort van Barometer ;) en meer dan dat. Interessante lectuur voor iedere interimmer !

Link naar reactie
  • 0

(KomKommerTijd Alert !!)

 

Mocht je in deze barre tijden nog ondernemer/interim manager willen worden : dan heb je hier de belangrijkste vragen om te bepalen of je De Ideale Manager bent, met dank aan MT.nl:

 

"Bent u De Ideale Interim Manager ?"

 

De ideale interim-manager heeft eerst ruime ervaring opgedaan als ‘gewone' manager en verstaat zijn vak. Zomaar uit de schoolbanken interim-manager worden, kan niet. Marjolein Risseeuw, auteur van het boek ‘Managen is alleen leuk als het tijdelijk is', omschrijft het exacter: de ideale interimmer is 42 jaar en heeft vijftien jaar werkervaring. Het liefst tien jaar in diverse managementfuncties bij verschillende, grote bedrijven en vijf jaar als professional bij een adviesorganisatie

 

Kijk of je verder scoort op zaken als : Ruime ervaring, Specialist, Analytisch, Pragmatisch, Goed netwerk, Doorzetter, Sterk,

Flexibel, Zelfkennis, Zelfvertrouwen en Masterclass

 

(Bron: MT.nl)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ewout,

 

Mijn mening is een stuk genuanceerder dan het artikel: in ieder geval is het een mooie opsomming van 'inkoppertjes'. Het zal de leeftijd wel zijn - ik ben 49 - maar bijvoorbeeld aantallen jaren noemen als een harde maatstaf voor ervaring vind ik erg beperkt.

 

Ik kan me bij het tijdelijke in de titel wel iets voorstellen, want als manager moet je er mijns inziens altijd naar streven dat je uiteindelijk overbodig wordt. Zoals Lao Tse duizenden jaren geleden al zei: "Een groot leider is hij/zij van wie men zegt: “We hebben het zelf gedaan”

 

Leerzaam artikel, maar ik heb er wellicht andere lessen uit getrokken dan de schrijver beoogde.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Tja, mijn leerpunten en mijn invulling van interim-manager is in ieder geval geen opsomming zoals het artikel. Een ideale interim-manager zet iets op en laat iets achter waar het bedrijf zelf weer mee verder komt, ook als de interim er niet (meer) is.

 

Natuurlijk moet de kennis en ervaring aansluiten op de opdracht, dus da's ook zo'n inkopprtje, en ik blijf leeftijd of een specifiek aantal jaren geen absolute maatstaf voor ervaring vinden. En 'bereid zijn een opdracht aan te nemen voor niks, als dat nodig is om zijn kennis te etaleren en zijn reputatie een boost te geven' is de dood in de pot voor zowel je inkomen als voor je reputatie.

 

Geld moet mijns inziens niet je drijfveer zijn, maar je prestatie en dan hoort daar een stuk waardering - ook in geld - tegenover te staan. En begrijp me goed: Als de prestatie onder de maat is, mag de waardering ook lager zijn. Dus uiteindelijk is het van belang of het de interim lukt gestelde verwachtingen waar te maken. Kwestie van duidelijke opdrachtformulering.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er even over moeten nadenken.

 

Eerlijk gezegd herken ik wel veel in het artikel. De basis, niet de verdere uitwerking in sommige gevallen. Ja, ik geloof dat het je enorm helpt als je 15+ jaar ervaring hebt als interimmer. Een klant verwacht immers snel resultaat en liefst van iemand die ervaring heeft met exact dezelfde situatie. Dat er ook jongere mensen zijn met geweldige ervaring, die ook een interimmer kunnen zijn: dat geloof ik onmiddellijk. Maar ik kom er bitter weinig, zo niet : helemaal geen opvallend jonge managers tegen.

 

Ik vond die "opdracht aannemen voor niks" ook wel atypisch, ja. Wellicht bedoelde ze iets anders: dat je een opdracht aanneemt als een vorm van marketing. Of een vooronderzoek - om aan te tonen dat je bent wie je bent en dat je de moeite waard bent. Want dan komt de factor ondernemer om de hoek: en daar zie ik regelmatig bijzondere staaltjes van- managers die een deel van het risico van een grote opdracht voor hun rekening nemen en daarmee de hele opdracht krijgen - iets wat ze zonder die geste nooit gelukt was.

 

Herken je die situatie ?

Link naar reactie
  • 0

Ach, 15+ jaren ervaring of 10+, inderdaad zal er een bepaalde ervaring moeten zijn opgebouwd, maar ik vind het geen ABSOLUTE maatstaf. En natuurlijk herken ook ik de situatie dat een (potentiele) opdrachtgever wel een stuk risico door de interim-er wil laten dragen. Ik doe daar niet aan mee, de verantwoordelijkheid van de ondernemer is en blijft doorslaggevend voor het succes van de ingrepen die een interim advisert en helpt te implementeren.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De ideale interim is de man/vrouw die dat doet wat iedereen graag wil, maar eigenlijk niet mogelijk is. Tarief maakt niet uit, als je maar wonderen verricht en uitvindingen doet, waar archimedes nog steeds wakker van ligt.

 

Sommige managers zijn er heel erg bedreven in om hun cv (lees prestaties) zodanig op te poetsen dat ze goed liggen bij de cv schuivers (interim bureau's). Anderen kunnen op eigen kracht, omdat ze echt iets kunnen en dat in hun netwerk etaleren opdrachten verwerven.

 

Het is een keuze, die bepaalt of je gaat voor de kennis/expertise of het inkomen. In het laatste geval is het vooral belangrijk om te zorgen voor een goed (lees meedogenloos hard) manager imago en een degelijk opgepoetst cv. In het eerste geval is het vooral belangrijk om een ruime adem en een brede rug te hebben om het gebrek aan opdrachten te kunnen overleven.

 

Sancho denkt dat artikelen van MT en aanverwanten met name gericht zijn op het type "inkomen". Het type "expertise" is een uitstervend ras, dat onder het geweld van de managers nauwelijks aan de bak komt.

 

Kennis is niet noodzakelijk, als het maar resultaat (is geld) oplevert.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.