reusactie2008!

Aanbevolen berichten

Ik vind het karmamechanisme wel handig en zinvol

Noem eens een voorbeeld ?

 

 

Stijgend karma geeft aan dat je posts gewaardeerd worden. Stilstaand karma geeft aan dat je weinig waarde toevoegt. Dalend karma geeft aan dat je posts niet gewaardeerd worden. Uiteraard in de context van dit forum. Het zegt niets of je wel of geen goede ondernemer bent, of een goed mens.

 

Zelf kijk ik altijd naar de feedback op mijn posts, zowel in de reacties in een draadje, als in het karmasysteem. Hoe kan ik anders leren of dat wat ik schrijf, gewaardeerd wordt (en dus blijkbaar zinvol is)?

 

Karma is niets meer of minder dan een extra mogelijkheid voor feedback. Dat als puberaal bestempelen vind ik kort door de bocht en onterecht naar de mensen die het als serieus middel gebruiken.

 

Mensen die het karmasysteem niets vinden: negeer het, en ga over tot de orde van de dag. Hoe moeilijk is dat? :P

 

...

Er zo komt er nimmer verandering..... en dat in een groep die denkt innovatief bezig te zijn.

....

 

Dus als een groep wil vasthouden aan het karmasysteem zijn ze per definitie niet innovatief? Die logica ontgaat me.

 

 

Stelling-1: het huidige kharma-level zegt meer over hoe lang iemand hier al rond hangt dan over zijn kwaliteiten.

 

 

Ja en nee. Deel het aantal berichten door het karmaniveau en je hebt al een veel betere indicatie. Rondhangen vind ik wel negatief klinken. Ben jij van plan binnen 3 dagen/weken/maanden te vertrekken? Of ga je ook 'rondhangen'?

 

Stelling-2: een kneus wordt meestal als onterecht ervaren en resulteert zelden tot verbetergedrag.

 

Hoe weet je dat? Niet mee eens, althans voor mezelf gesproken.

 

Stelling-3: Als we enerzijds starten met de mogelijkheid van het uitdelen van "Complimenten" en per gebruiker Kharma definieren als "Aantal Complimenten per 100 berichten"

en anderzijds kneuses/reusjes in de prullebak doen,

dan bewaren we de schone gedachte achter het Kharma-idee en zijn we verlost van de negatieve bijverschijnselen.

 

Ik zie geen verschil, behalve dat je geen 'negatieve complimenten' meer kan uitdelen. Je kunt nu zelf ook al karma per bericht uitrekenen. En wat zijn die negatieve bijverschijnselen dan? De kneuzen?

 

Als we die verandering aandurven zijn we pas echt innovatief bezig.

 

 

Nou nee, ik versta onder innovatie toch echt iets anders. Verandering voor de verandering is niet innovatief. Iets durven is ook niet innovatief (ik durf wel van het dak te springen maar daarom doe ik het nog niet).

 

Voor de relatieve nieuwkomers op dit forum: vroeger kon je alleen maar reuzen en kneuzen uitdelen, zonder uitleg. Sinds er uitleg bij gegeven kan worden, vind ik het systeem beter geworden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

>;( Het verbaast mij (weer) hoe heftig men over het hele karma onderwerp kan gaan discussiëren. Ik weet niet voor de hoeveelste keer dit in de periode dat ik hier op het forum kom.

 

Het was even een opwelling van iemand en het was welkom. Positieve insteek en humor is af en toe best nodig. Ik denk als de eerste vraag niet was gesteld, de blik met wormen niet nog eens was opengetrokken.

 

Kunnen we het nu beschouwen het onderwerp als besproken en verder gaan met andere dingen dan weer eens dingen herhalen dat al meerdere keren al besproken zijn. Er was toen een beslissing genomen en er is naar mijn weten verbeteringen in het systeem gebracht wat ik zelf voldoende vind. En dat was in mijn ogen best de innovatie van het vorige systeem.

 

En ik bestrijd het commentaar dat er "groepsvorming" is onder de mensen op higherlevel. Ik post niet veel en ik kom al jaren hier. Er zijn mensen die zich comfortable voelen om gelijk in te mengen in diverse onderwerpen en daardoor ben je iets meer zichtbaar voor anderen die regelmatig op het forum komen. Doe je dat niet betekent niet dat je nooit bent opgevallen en dat je gelijk niet erbij hoort. Dat ligt aan jezelf.

 

Als er sprake was van groepsvorming zou dat ook met de vorige bijeenkomst in Utrecht ook naar voren zijn gekomen en dan zou ik zeggen dat de commentaar terecht is. Naar mijn weten waren vele nieuwkomers en mensen die niet vaak posten ook ernaar toe geweest. Ter info ik ben niet geweest.

 

Het was leuk dit actie en ik ga verder met de orde van de dag.

 

De zon schijnt op het moment dus ga ik lekker naar buiten. :)

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Ik realiseer me dat er al veel over reuzen/kneuzen is verteld.

Toch wordt in andere threads naar deze thread verwezen om de discussie te vervolgen.

Ik zal wel trachten herhaling van zetten te voorkomen.

 

Stijgend karma geeft aan dat je posts gewaardeerd worden. Stilstaand karma geeft aan dat je weinig waarde toevoegt.

Dalend karma geeft aan dat je posts niet gewaardeerd worden.

Duidelijk.... jij beschrijft dat het karma-getal een feedback is voor _jou_ zelf als schrijver.

Echter... anderen hier beweren dat voor hun gevoel het karma-getal een nivo-indicator is voor de lezer.

En ik beweer dat dat laatste twijfelachtig is.... een karma van 100 kan betekenen

dat iemand van 50 snel is opgeklommen naar 100

of al weer geruimte tijd dalende is van 200 naar 100

of hier al weer een tijdje rondhangt op het nivo van 100.

 

> Er zo komt er nimmer verandering..... en dat in een groep die denkt innovatief bezig te zijn.

Dus als een groep wil vasthouden aan het karmasysteem zijn ze per definitie niet innovatief?

Ik heb ooit -volgens mij was het de uitvinder van de Vacu-vin- horen zeggen:

"het meest innovatieve idee is een oplossing voor iets waarvan de gebruiker het nog niet eens als probleem ervaarde"

Het druppende theezakje is ook een voorbeeld daarvan. Pas als iemand met een betere oplossing komt, zien we het probleem.

En mijn indruk is dus dat het kneuzen/reuzen-systeem wel wat innovatie kan gebruiken.

Maar wellicht dat sommigen dat pas inzien als we met een verbetersuggestie komen.

 

> Stelling-1: het huidige karma-level zegt meer over hoe lang iemand hier al rond hangt dan over zijn kwaliteiten.

Ja en nee. Deel het aantal berichten door het karmaniveau en je hebt al een veel betere indicatie.

OK, dus je deelt mijn mening dat een karma-ratio weergave een verbetering kan zijn.

 

> Stelling-2: een kneus wordt meestal als onterecht ervaren en resulteert zelden tot verbetergedrag.

Hoe weet je dat?

Eigen ervaring

+ de reactie's die ik hier in een andere thread lees.

+ zie antwoord #60 in de thread "Hoe alles regelen na faillissement?"

 

althans voor mezelf gesproken"

Wellicht zit hier wel de crux.

Diverse mensen hier vinden de kneuzen/reuzen-discussie maar onzin want ze vinden het prima zo.

Het geeft een gevoel alsof ik op een CAN-bijeenkomst (Ned. Niet-rokers vereniging) wil attenderen

op mensen die behoefte hebben aan een rookpauze.

Het is mij dus duidelijk dat veel mensen het wel best vinden (maar dat vinden de meesten van het druppende theezakje ook).

Mijn vraag is dan alleen: staan we open voor de mogelijkheid dat anderen het desondanks anders ervaren

en kunnen we nog eens van gedachten wisselen om het systeem wellicht te verbeteren.

 

> Stelling-3: Als we enerzijds starten met de mogelijkheid van het uitdelen van "Complimenten"

> en per gebruiker Kharma definieren als "Aantal Complimenten per 100 berichten"

> en anderzijds kneuses/reusjes in de prullebak doen,

> dan bewaren we de schone gedachte achter het Kharma-idee

> en zijn we verlost van de negatieve bijverschijnselen.

Ik zie geen verschil, behalve dat je geen 'negatieve complimenten' meer kan uitdelen.

Je kunt nu zelf ook al karma per bericht uitrekenen.

En wat zijn die negatieve bijverschijnselen dan? De kneuzen?

- positief denken, complimenten uitdelen stimuleert de schrijver en geeft de bezoekers een level-indruk.

- de Karma-ratio-weergave is wellicht realistischer

- "kneus" is -in mijn beleving- een puberaal begrip dat ik eerder zou zoeken op "geenstijl.nl" dan

op een ondernemers-site.

- geen anonieme negatieve reactie.

Als iemand kritiek wilt uiten, kan hij simpel een reactie plaatsen, dan kan de schrijver het uitleggen, is duidelijk wie het is, kan de betrokkenen zich verdedigen.

 

> Als we die verandering aandurven zijn we pas echt innovatief bezig.

Nou nee, ik versta onder innovatie toch echt iets anders.

de eerste stap is toch vaak: sta je open voor de mogelijkheid dat we het kunnen verbeteren (denk aan het druppende theezakje).

 

Voor de relatieve nieuwkomers op dit forum: vroeger kon je alleen maar reuzen en kneuzen uitdelen, zonder uitleg. Sinds er uitleg bij gegeven kan worden, vind ik het systeem beter geworden.

Aha.... laten we dit verbeterproces dan vooral doorzetten...

 

Link naar reactie

Het is allemaal niet zo moeilijk. Je Karma geeft je inzicht in joe je bijdragen hier op het forum in het algemeen gewaardeerd worden.

 

Reusjes zijn leuk, en een bevestiging dat je, zoals je waarschijnlijk probeerde, een gewaardeerde bijdrage hebt geleverd.

 

Een kneusje betekent het omgekeerde - dat iemand je bijdrage niet waardeert, en meestal ook nog uitlegt waarom niet.

 

Het enige dat je met een kneusje moet doen is je afvragen of die terecht is in jouw ogen. Zo ja, dan pas je je gedrag aan, en zo nee, dan vergeet je het verder en ga je ook niet zeuren over het feit dat je dat kneusje hebt gekregen.

 

Het gaat hier om de mening van anderen, en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Klaar.

Link naar reactie

...

Duidelijk.... jij beschrijft dat het karma-getal een feedback is voor _jou_ zelf als schrijver.

Echter... anderen hier beweren dat voor hun gevoel het karma-getal een nivo-indicator is voor de lezer.

 

Ja dat kan ook. Ik kijk zelf ook naar de karma / berichten ratio van posters. Ik hecht daar wel enige waarde aan.

 

En ik beweer dat dat laatste twijfelachtig is.... een karma van 100 kan betekenen

dat iemand van 50 snel is opgeklommen naar 100

of al weer geruimte tijd dalende is van 200 naar 100

of hier al weer een tijdje rondhangt op het nivo van 100.

 

Dat is voor mij niet zo relevant.

 

...

Ik heb ooit -volgens mij was het de uitvinder van de Vacu-vin- horen zeggen:

"het meest innovatieve idee is een oplossing voor iets waarvan de gebruiker het nog niet eens als probleem ervaarde"

Het druppende theezakje is ook een voorbeeld daarvan. Pas als iemand met een betere oplossing komt, zien we het probleem.

En mijn indruk is dus dat het kneuzen/reuzen-systeem wel wat innovatie kan gebruiken.

Maar wellicht dat sommigen dat pas inzien als we met een verbetersuggestie komen.

 

Niet mee eens. Een probleem is pas een probleem als het zo ervaren wordt. Vandaag zag ik een reclame voor een bierflesje met draaidop. Is vast handig, maar de huidige bierflesjes zijn voor mij geen probleem. Een opener ligt bij mij altijd op dezelfde plek en een open flesje gaat altijd op. Dus mijn leven verbetert niet door door deze innovatie. Maar voor anderen kan het een uitkomst zijn.

 

Jij bent van mening dat het karmasysteem kan verbeteren. Ik vind het prima zoals het nu is.

 

 

OK, dus je deelt mijn mening dat een karma-ratio weergave een verbetering kan zijn.

 

Nee dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat iedereen dat nu al zelf kan zien / uitrekenen.

 

> Stelling-2: een kneus wordt meestal als onterecht ervaren en resulteert zelden tot verbetergedrag.

Eigen ervaring

+ de reactie's die ik hier in een andere thread lees.

+ zie antwoord #60 in de thread "Hoe alles regelen na faillissement?"

 

Misschien overschat je het effect van de 'roepers', de mensen die iets schrijven over hun aangedane kneuzen versus de groep die in stilte lijdt. ;) Zou je toch eerst moeten weten hoeveel mensen die kneuzen ontvangen, daar iets van leren, en dat kun je niet alleen uit bovenstaande halen.

 

...Mijn vraag is dan alleen: staan we open voor de mogelijkheid dat anderen het desondanks anders ervaren

en kunnen we nog eens van gedachten wisselen om het systeem wellicht te verbeteren.

 

Make us an offer we cannot refuse... ;D Verleid ons! Maak ons gek!

 

...

- positief denken, complimenten uitdelen stimuleert de schrijver en geeft de bezoekers een level-indruk.

 

Ik snap wel wat je schrijft, maar niet waarom je dit vindt. Level indruk??

 

Mensen in het algemeen leren van 2 dingen: positieve en negatieve feedback. Positief (complimenten, benadrukken wat goed gaat) wordt als prettiger ervaren. Maar negatieve feedback komt vaak harder aan. Dat wil niet zeggen dat dat type feedback niet zinvol is. We leren vooral van dingen die mis gaan, niet van dingen die goed gaan. Een manager zei ooit tegen me: maak fouten, maar maak elke fout niet meer dan 1 keer!

 

Ik pleit voor instandhouding van de kneus optie.

 

- de Karma-ratio-weergave is wellicht realistischer

Waarom?

- "kneus" is -in mijn beleving- een puberaal begrip dat ik eerder zou zoeken op "geenstijl.nl" dan

op een ondernemers-site.

 

 

Als het anders heet dan kneus, kun je er dan wel mee leven?

 

- geen anonieme negatieve reactie.

Als iemand kritiek wilt uiten, kan hij simpel een reactie plaatsen, dan kan de schrijver het uitleggen, is duidelijk wie het is, kan de betrokkenen zich verdedigen.

 

 

Mmmm... Ik heb geen moeite met anonieme kritiek. Liever anoniem dan geen kritiek. Daarnaast moet de gekneusde zich helemaal niet verdedigen of uitleggen? Waarom zou hij? Het is feedback, niets meer of minder. Als een gekneusde (of gereusde) niet begrijpt waarom deze feedback gegeven wordt, kan hij dat altijd nog vragen. Maar hij heeft geen 'recht' op een antwoord.

 

de eerste stap is toch vaak: sta je open voor de mogelijkheid dat we het kunnen verbeteren (denk aan het druppende theezakje).

 

 

Wat mij betreft is alles wel verbeterbaar, maar heeft het karmasysteem geen prio.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik kan het toch niet laten : vooruit nog ééntje dan :

 

De reuzen die mij gegeven werden durende het vertellen van mijn verhaal, waren voor mij de aanleiding om hier in door te gaan. Het bleek hier nl uit dat men waardeerde wat ik schreef / schrijf.

Was dit afgekneusd, had ik hier op HL al lang niet meer rondgezworven.... ;)

Link naar reactie

> positief denken,

Mensen in het algemeen leren van 2 dingen: positieve en negatieve feedback. Positief (complimenten, benadrukken wat goed gaat) wordt als prettiger ervaren. Maar negatieve feedback komt vaak harder aan. Dat wil niet zeggen dat dat type feedback niet zinvol is.

Daarin heb je gelijk.

Maar het verdient mijnsziens een verfijning,

laat ik het trachten duidelijk te maken met een voorbeeld.

Ik ben weleens kritisch naar mijn partner toe. Dat moet kunnen en is geen dreiging voor m'n huwelijk.

Maar als ik op een feestje een vrij onbekende vrouw ontmoet,

houd ik me in om de eerste avond al mijn kritische gedachten over haar te communiceren.

Ik geef haar het voordeel van de twijfel en zal de kans op complimenten graag benutten.

Maar bij die gelegenheid uit ik geen kritiek want ik ken haar amper en het wordt waarschijnlijk toch niet begrepen.

Zo ook vergelijk ik het hier.

Als je elkaar beter kent is een kritische noot terecht en heel leerzaam.

Je ziet hier echter ook mensen kneuzen uitdelen die elkaar amper kennen en het messie amper gelezen hebben.

Dan is de reactie niet leerzaam maar roept irritatie op.

Ervan uitgaande dat we van dit forum een feest willen maken,

was dan ook mijn suggestie om in het beoordelen ons te beperken tot positief denken

en dus wel complimenten maar kritiek -zeker in anonieme vorm- achterwege te laten.

 

> "kneus" is -in mijn beleving- een puberaal begrip dat ik eerder zou zoeken op "geenstijl.nl" dan op een ondernemers-site.

Als het anders heet dan kneus, kun je er dan wel mee leven?

Dat klinkt wellicht flauw maar is wel een deel van m'n irritatie.

Dus wellicht is hier een creatieveling met een verbetersuggestie.

Laat ik meteen zelf enkele suggesties doen: "Gele kaart" of "Minor" (als van 'Nog niet volgroeid').

Als we "Reuzen" vervanger door "Kanjer" of "Topper"

en "Kneuzen" door "Minor" oogt het mijnsinziens een stuk professioneler

en het ontvangen van een "Minor" voelt anders aan dan het ontvangen van een "Kneus".

 

Just my 2 cts

 

 

Link naar reactie

Niet om het een of ander. En dit topic is een joke, de joker told me personal.

 

Goed idee om positief te denken, goed idee om de juiste intentie te hebben ... en een heel erg goed idee om inhoud bij te dragen die niet over de vorm gaat.

 

Is het misschien een idee dit te laten rusten. Want net als in het systeem met algemeen kiesrecht, hou je altijd fricties. De structuur is zo, het werkt goed. Althans ik heb veel opgestoken van HL. Ik zet soms vraagtekens bij kritiek via kneuzen, ik zet soms vraagtekens bij reuzen. Let it be. Laten wij ons concentreren op het hoofddoel van deze site, goed idee?

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie

Een slotje lijkt mij een goed plan.

 

Het topic over de reuzenactie is hierbij wat mij betreft afgesloten.

 

Het is jammer dat dit topic halverwege een geheel andere wending nam die eigenlijk meer thuishoort in de andere discussie die gelijktijdig liep. Helaas is het daardoor niet goed mogelijk een deel af te splitsen en samen te voegen met deze andere discussie, bij samenvoegen kijkt de software namelijk naar het tijdstip van posten waardoor berichten mogelijk door elkaar gaan lopen wat de leesbaarheid niet ten goede komt.

 

Wie nog iets wil toevoegen aan het reus/kneussysteem zoals dat nu operationeel is kan dat doen in het topic Zichtbare reuzen en kneuzen

Probeer daarbij aub een herhalingen van oude standpunten te voorkomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.