• 0

Hoe beginnen met nieuw marketingidee?

Ik denk een nieuwe manier gevonden te hebben om tienduizenden jongeren doorlopend te bereiken met reclame (op een niet-irritante manier!). Voordat ik het concept goed heb uitgewerkt, kan / wil ik nog niet teveel in detail treden, maar ik hoop dat de info die ik geef mij de informatie kan verschaffen die ik nodig heb.

Ik heb namelijk geen ervaring in de reclamewereld en heb dus geen idee welke prijzen in moet rekenen. Stel dat ik tegen - ik noem maar wat - Microsoft kan zeggen "ik kan ervoor zorgen dat in de komende maand 100.000 Nederlandse jongeren (meerdere malen) een reclame uiting te zien krijgen (en ik weet zeker dat ze ernaar kijken) van jullie nieuwe X-Box", wat kan ik hier dan voor vragen? 100 Euro? 1.000 Euro? 10.000 Euro? Als ik het vergelijk met banners op internet, heb ik iets om vanuit te gaan. Op tweakers.net kost een banner bijvoorbeeld 30 euro per 1.000 impressies. 100.000 impressies kosten dan dus 3.000 euro. Is dat een vergelijkbare prijs? Waarom wel / niet? En hoe onderbouwt een reclamebureau zo'n prijs? En vraag je bv. meer voor een bedrijf dat duurdere producten maakt (dus: x-box betaalt minder dan coca cola want een fles cola is minder duur dan een x-box en de winst die het bedrijf uit die 100.000 impressies haalt zal dus ook minder zijn)?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17765-hoe-beginnen-met-nieuw-marketingidee/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Vraag eerst patent op het concept aan. Dan zou ik als ik jou was eerst naar een, bijvoorbeeld Microsoft gaan (Ik noem maar wat). Je biedt eerst een gratis periode van 1 maand aan. (Zorg dat je patent hebt) In die gratis periode moet je ze overtuigen van het nut van jouw concept. Als Microsoft een langer termijn wil, bereken je een prijs. Er zijn heel veel mogelijkheden. Je kan het via impressies doen (€30 per 1000), je kan het via omzetstijging a.d. hand van jouw advertentiemethode van desbetreffend bedrijf doen enz.

Kortom: overtuig een bedrijf eerst voordat je je al rijk begint te rekenen. Als je een bedrijf eenmaal hebt overtuigt, zorg ervoor dat het balletje begint te rollen. Een prijsbepaling kan je, als jou concept echt uniek is en omzetverhogend werkt, naderhand altijd nog leggen.

Succes met je idee, Robin

• 0

Wat precies je idee is, wordt me nog niet helemaal duidelijk.

Wat betreft de prijsbepaling (de vraag is of je hier meteen al over moet gaan nadenken, focus niet met een teveel op de verdiensten) kun je het beste kijken naar wat de waarde van het gebruik van jouw idee voor de gebruiker waard is. Denk pas na over standaardprijzen wanneer je veel klanten krijgt en door ervaring meer inzicht hebt in de werkelijke waarde voor de gebruiker...

Succes

• 0
Dat is ook niet de bedoeling. Ik ben wat voorzichtig met het in detail treden ervan, totdat ik voldoende onderzoek naar de haalbaarheid heb gepleegd. Vergelijk het met een bankpas. Als de Rabobank 500.000 klanten heeft in de leeftijd van 18 tot 38 jaar, en je zou reclame op de bankpas zetten, dan kun je aantonen dat die reclame in die doelgroep heel vaak gezien wordt.

Op eenzelfde manier denk ik een goede manier te hebben om in die doelgroep reclame te kunnen maken waarvan ik weet dat die vaak bekeken zal worden (net als met de bankpas: je hebt hem nu eenmaal vaak nodig en zal er dus vaak naar kijken). Voordeel van mijn idee is alleen dat het veel eenvoudiger is dan contact op te moeten nemen met bv. een Rabobank en dat de reclame vaak aangepast kan worden (ipv. die op een bankpas, want de Rabo gaat natuurlijk niet elke maand een andere pas uitgeven).

...focus niet met een teveel op de verdiensten...

Voorlopig zou ik al heel tevreden zijn als zou blijken dat ik een concept hebt dat werkt en ik zou er trots op zijn als het ook werkelijk van de grond zou komen. Maar er komt natuurlijk een moment dat ik een bedrijven ga aanschrijven en zeg "via deze weg kun je ook reclame maken". Vraag 1 zal dan zijn "wat kost het?". Ik denk dat een antwoord als "ik moet eerst nog inzicht krijgen in wat de werkelijke waarde is voor de gebruiker" weinig vertrouwen wekt. Een bakker zegt toch ook niet "eet nu eerst eens dat brood op, kom dan terug en dan hoor ik wel wat het je waard is". Dat komt weinig professioneel over. Ik zou dus best een lage prijs kunnen stellen, en die verhogen als zou blijken dat het idee aanslaat en het bereik toeneemt. Maar mijn vraag blijft - wat is de bodem van wat je kunt vragen?

• 0

De bodem die je kunt vragen zijn je eigen kosten. Misschien is het iets om een launching customer te zoeken? Als dat werkt, kun je met hun ook de effectiviteit vaststellen, zij worden je 1e referentie, en in ruil zijn ze a) innovatief bezig b) krijgen ze vast een goede prijs zodra jouw dienst volwassen is (bijv 80% van wat andere klanten gaan betalen). En dat tegen een relatief beperkt risico.

Is je ideale klant voor deze dienst een groot bedrijf (a la MS)? Of zit het meer in de MKB sfeer?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Dat is ook niet de bedoeling. Ik ben wat voorzichtig met het in detail treden ervan, totdat ik voldoende onderzoek naar de haalbaarheid heb gepleegd. Vergelijk het met een bankpas. Als de Rabobank 500.000 klanten heeft in de leeftijd van 18 tot 38 jaar, en je zou reclame op de bankpas zetten, dan kun je aantonen dat die reclame in die doelgroep heel vaak gezien wordt.

Op eenzelfde manier denk ik een goede manier te hebben om in die doelgroep reclame te kunnen maken waarvan ik weet dat die vaak bekeken zal worden (net als met de bankpas: je hebt hem nu eenmaal vaak nodig en zal er dus vaak naar kijken). Voordeel van mijn idee is alleen dat het veel eenvoudiger is dan contact op te moeten nemen met bv. een Rabobank en dat de reclame vaak aangepast kan worden (ipv. die op een bankpas, want de Rabo gaat natuurlijk niet elke maand een andere pas uitgeven).

...focus niet met een teveel op de verdiensten...

Voorlopig zou ik al heel tevreden zijn als zou blijken dat ik een concept hebt dat werkt en ik zou er trots op zijn als het ook werkelijk van de grond zou komen. Maar er komt natuurlijk een moment dat ik een bedrijven ga aanschrijven en zeg "via deze weg kun je ook reclame maken". Vraag 1 zal dan zijn "wat kost het?". Ik denk dat een antwoord als "ik moet eerst nog inzicht krijgen in wat de werkelijke waarde is voor de gebruiker" weinig vertrouwen wekt. Een bakker zegt toch ook niet "eet nu eerst eens dat brood op, kom dan terug en dan hoor ik wel wat het je waard is". Dat komt weinig professioneel over. Ik zou dus best een lage prijs kunnen stellen, en die verhogen als zou blijken dat het idee aanslaat en het bereik toeneemt. Maar mijn vraag blijft - wat is de bodem van wat je kunt vragen?

Dankjewel voor de toelichting. Ik denk dat ik nu enigszins begrijp wat je idee is en dat je er niets over kwijt wilt is natuurlijk heel logisch :).

Nog een kleine opmerking: ik denk dat de eerste vraag van het bedrijf niet zal zijn 'wat kost het?', maar eerder 'wat levert dit ons op?'. Omdat je weet dat dit de vraag is die ze zullen stellen, zul je dit van te voren in moeten schatten. Doordat je dit van te voren inschat weet je dus wat het ongeveer voor hen waard zal zijn en waar je dus je prijs op afstemt. Vervolgens ga je pas naar ze toe en schotel je de benefits en de kosten voor.

Wat betreft je vraag over de bodem die je kunt vragen, daar zou ik niet op kunnen antwoorden. Misschien is het ook interessant om niet over de bodem, maar over het 'plafond', dus de maximumprijs, na te denken ;)

Succes!

• 0
Is je ideale klant voor deze dienst een groot bedrijf (a la MS)? Of zit het meer in de MKB sfeer?

Beoogde klanten zijn grote bedrijven die producten willen aanprijzen bij jongeren: Axe, Sony (playstation), Microsoft (X-Box, Zune), Nokia, Apple (iPod), Coca Cola, etc.

ik denk dat de eerste vraag van het bedrijf niet zal zijn 'wat kost het?', maar eerder 'wat levert dit ons op?'. Omdat je weet dat dit de vraag is die ze zullen stellen, zul je dit van te voren in moeten schatten.

Maar de vraag is: hoe schat ik dat in? Voorbeeld: ik woon in Rotterdam, en CBS Outdoor verhuurt in de metro A3-formaat plaatsen waar je je reclameposter in kunt hangen. Je kunt niet 1 poster in 1 metro laten hangen, maar moet een pakket afnemen: 3.150 posters voor 1 week kost 44.500 euro ex. btw en productiekosten. CBS kan waarschijnlijk precies aangeven hoeveel mensen (en van welke demografie) deze reclames zullen zien, maar hoe kunnen zij bepalen hoeveel mensen ook daadwerkelijk op die reclame in zullen gaan (dus: wat de conversieratio is)?

De bodem die je kunt vragen zijn je eigen kosten. Misschien is het iets om een launching customer te zoeken?

Dat is inderdaad een goed idee. Daar zal ik eens onderzoek naar doen.

Een tweede probleem is dit: in het voorbeeld van de bankpassen zou ik de Rabobank ook een deel van de opbrengsten moeten geven. Ook mijn idee werkt via een "drager" wiens netwerk ik nodig heb om de reclame langs te verspreiden. De bodemprijs is dus de kostprijs voor mij (om de reclame's te fabriceren) en een fee voor de "drager". Die zal dat niet doen voor enkele tientjes, dus ook daar moet ik over nadenken.

Alle meningen, opmerkingen, etc. zijn welkom! Ik hoop dat dit topic uiteindelijk een soort dagboek van mijn idee wordt. Wie weet :-)

• 0

Als ik bijvoorbeeld hier in mijn woonplaats kijk naar de Abri's postersborden en driehoeksborden zijn het vrijwel altijd grote nationaal (of zelfs internationaal) opererende bedrijven die die borden ophangen, dit doen ze om op nationale schaal veel brand (of product) awareness te creeëren (of vast te houden). De conversie is hierbij niet het belangrijkste, dit is namelijk een indirect gevolg van de honderden uitlatingen die zij via verschillende media in jouw gezicht gooien, deze acties lopen meestal ook samen met ondersteunende TV / krant en radio-spotjes om zoveel mogelijk buzz op één moment te creeëren.

Het is lastig om een goede prijsstelling te verzinnen. Tweakers.Net kan 30 euro CPM vragen omdat hun doelgroep vrij specifiek is, ze weten dat deze groep online aankopen doet, en de tijd tussen advertentie-uiting en conversie is natuurlijk enorm kort als je op een internetwebsite een webshop(product) adverteert. Als jij een internet-adres op een bankpasje print is de tijd naar de conversie veel langer en zal ook kleiner zijn.

Maar het lastigste zal nog zijn om klanten te overtuigen om jouw medium te gebruiken. Nog lang niet alle grote partijen besteden het gros van hun marketing-budget aan online-reclame en ze moeten alweer gaan nadenken over het gebruik van web2.0 mobiel-adverteren en sinds kort moeten we alweer gaan kijken naar advertenties in iphone/android-gadgets.

Ik zou beginnen bij AXE, die was er ook als de kippen bij met viral-marketing en social media marketing. Die zijn vast wel te porren voor het gebruik van een nieuw medium.

Als ik zo goed lees wil je een WebAds (advertentieboer) worden voor een nieuw medium. Je moet even goed rondkijken voor je prijsstelling en welke 'dragers' jij wil binnenhalen. WebAds vraagt inderdaad 15-60 euro CPM voor advertentie-uitingen maar heeft alleen maar premium-titels in hun portfolio. Bij partijen voor de massa (zoals Google Adsense) zullen de CPM-biedingen nooit zo hoog uitvallen (bij een jongeren social-network is 40 cent hoog genoeg). Hyves vraagt een basis-bedrag van 8 euro CPM en je betaald een hoger CPM bedrag als je meerdere filters aanzet. Maar je moet je ook bedenken dat ze maar een heel klein percentage van hun inventory ook daadwerkelijk verkopen (ik gok niet meer dan 20% maar kan dit niet controleren is een wilde gok dus). Daarnaast vangen de 'dragers' 40 tot 60% van het bedrag dat het advertentiebureau op zijn ratecard heeft staan. Maar dit gaat dus ook weer samen met of je je beperkt tot premium-titels of de massa toelaat tot jouw medium.

• 0

Vraag eerst patent op het concept aan.

Op een concept kun je geen patent aanvragen !

Da's waar. Maar patent op een bankpas met reclame, is dat wel mogelijk? Ik ben niet zo thuis daar.

Vraag ik me af: Als jij een bedrijf een marketing concept wil verkopen. Dan zal de 1e vraag inderdaad zijn 'Wat levert het ons op' of 'Wat kost het'. Maar er zal toch ook een vraag komen, 'Wat is het?' (Lijkt mij vrij logisch tenminste) Hoe ga je dat concept dan beschermen?

• 0
Hoe ga je dat concept dan beschermen?

Niet, want zoals opgemerkt is een concept niet te beschermen. Bovendien is het geen innovatie, slechts het combineren van zaken die al bestaan. Op het moment dat ik daadwerkelijk klanten zal gaan zoeken, zal ik een duidelijke uitleg hebben. In principe kan iedereen het dan jatten, maar door eea goed voor te bereiden hoop ik een voorsprong te hebben op concurrenten.

Heeft iemand hier nog ideeen over:

ik denk dat de eerste vraag van het bedrijf niet zal zijn 'wat kost het?', maar eerder 'wat levert dit ons op?'. Omdat je weet dat dit de vraag is die ze zullen stellen, zul je dit van te voren in moeten schatten.

Maar de vraag is: hoe schat ik dat in? Voorbeeld: ik woon in Rotterdam, en CBS Outdoor verhuurt in de metro A3-formaat plaatsen waar je je reclameposter in kunt hangen. Je kunt niet 1 poster in 1 metro laten hangen, maar moet een pakket afnemen: 3.150 posters voor 1 week kost 44.500 euro ex. btw en productiekosten. CBS kan waarschijnlijk precies aangeven hoeveel mensen (en van welke demografie) deze reclames zullen zien, maar hoe kunnen zij bepalen hoeveel mensen ook daadwerkelijk op die reclame in zullen gaan (dus: wat de conversieratio is)?

• 0

Hun kunnen het testen om bijvoorbeeld gedurende campagne (en wellicht een week erna) na het billboard mensen neer te zetten die vragen stellen aan voorbijgangers (heb je toevallig een advertentie-uiting gezien nu of de afgelopen maand op de billboard die u net gepasseerd bent, hoe vaak komt u langs deze route en ben je op die uiting ingegaan). Doe dat bij 200 voorbijgangers en je hebt cijfers (schrijf zelf het geslacht en schatting van leeftijd erbij). Uiteraard makkelijker te meten wanneer de uiting per billboard verschilt, wel hogere productiekosten.

Waarom neem je niet gewoon de eerste keer de kosten voor eigen rekening in ruil voor uitgebreide documentatie over de response van hun uiting op jouw medium. Je launching customer kan je voorzien van hele waardevolle informatie.

• 0

Vraag eerst patent op het concept aan.

Op een concept kun je geen patent aanvragen !

Ik heb me even afgevraagd hoe je wel enige vorm van bescherming kan krijgen. Ten eerste moet je met partijen geheimhouding overeenkomen. Iets wat geheim is mag je niet zomaar gebruiken. Veel partijen accepteren geen geheimhoudingsovereenkomst omdat ze beperkt kunnen worden in de ontwikkeling van eigen ideeën. Het vreemde van ideeën is namelijk dat ze vaak op meerdere plaatsten gelijktijdig ontstaan.

Mogelijk is er wel bescherming mogelijk op grond van het auteursrecht. Als je in staat bent het concept grondig uit te werken en het is nieuw en vooral erg origineel is er zeker enige en wellicht ook behoorlijke bescherming mogelijk. Het hoeft niet zo veel te kosten. Bovendien dwingt het opschrijven je om zwakheden uit het concept te krijgen. Een goede vergelijking is wellicht het beschermen van een TV format.

Noem het een marketing- of reclameformat. Om te bewijzen dat je de eerste was met het format leg je het natuurlijk vast. Bijvoorbeeld hier: http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar