• 0

Wat zijn de voordelen van een BV voor een software developer ZZP'er

Hi,

 

Ik ben een freelance software developer, al een jaartje of 4 bezig. Gaat nog steeds goed, ben over algemeen 10 maanden van de jaar aan de bak. Ik werk meestal voor overheden, semi-overheid en word meestal ingehuurd via een tussenpersoon of een software bedrijf dat eind-verantwoordelijk is voor de opdracht.

 

Laatst heb ik een discussie met een collega over rechtsvormen en hij vond dat ik voor een BV moest gaan.

Belangrijkste reden is om risico's af te dekken. Als belangrijkste voorbeeld noemt hij ketenaansprakelijkheid, als de tussenpersoon de belastingen niet betaald dan zou ik de haasje zijn.

 

Mijn vraag

1) In mijn belevenis heb ik als software ontwikkelaar weinig aansprakelijkheid. Zolang ik mijn werk goed doe, dan ben ik niet verantwoordelijk voor eventuele problemen. Ik bedoel maar ... U vraagt, wij draaien.

 

Welk andere risico's zijn er voor mij als software developer dat een BV form rechtvaardigt.

 

 

2) Klopt het dat als de tussenpersoon de belastingen niet afdraagt, ik de pineut ben ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Belangrijkste reden is om risico's af te dekken. Als belangrijkste voorbeeld noemt hij ketenaansprakelijkheid, als de tussenpersoon de belastingen niet betaald dan zou ik de haasje zijn.

...

 

 

 

Ik denk dat DAT niet klopt. In het door je collega genoemde voorbeeld kan de opdrachtgever last hebben van de ketenaansprakelijkheid, niet de inhuurkracht (jij).

 

Extreem voorbeeld: Fortis huurt jou in als ZZP'er en gaat onderuit, en heeft ook belastingachterstanden. Die gaat de fiscus echt niet bij jou halen ;D

 

Ik denk dat zolang jij je werk goed doet, en goede algemene voorwaarden voert mbt aansprakelijkheid, een BV qua bescherming overkill is. Je zult vaak in opdracht en onder supervisie van een projectleider je werk doen.

 

Een BV wordt fiscaal pas interessant als je echt veel omzet maakt (orde van grootte van een 100.000 EUR).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de ketenaansprakelijkheid hier een rol speelt, eerder fictieve dienstbetrekking. Overigens een correctie inzake de besloten vennootschap, niet de omzet is van belang voor het vraagstuk van wel of geen BV maar de nettowinst. ;D

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Bedankt voor de advies!

Dus resumerend is een BV alleen fiscaal handig als je meer dan 100.000 euro omzet maak. Er zijn geen voordelen mbt aansprakelijkheid.

 

Een beetje handige ontwikkelaar is meer dan 9 maanden aan de bak, en heeft dus vrij snel een omzet van 100.000 of meer. Weinig kosten behalve een laptop, mobieltje en een auto.

 

Wordt het toch tijd voor mij om een afspraak te maken met een fiscalist om de voordelen van een BV te bespreken ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor je een fiscalist spreekt (sorry Joost ;)) raad ik je aan eerst zelf eens gewoon in een spreadsheet uit te rekenen wat financieel de gevolgen zijn obv eenmanszaak en BV. Pas als een BV een stuk voordeliger lijkt te zijn (vergeet ook niet de extra kosten voor een BV tov een EMZ: KvK, accountant, afdrachten DGA premies en LB, etc), eens met een fiscalist praten.

 

Het voordeel als je deze exercitie eerst zelf doet, je meteen meer inzicht hebt in deze materie, en daarmee ook meer rendement uit het gesprek met de fiscalist kan halen.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Vergeet overigens niet dat een beetje een handige ontwikkelaar met meer dan een ton omzet bij de fiscus niet weg zal komen met een gebruikelijk loon van 40k. Dat kan de berekening nog aardig beïnvloeden.

 

//off-topic//

Overigens Joost, gefeliciteerd natuurlijk met je benoeming tot administrator. Wel een beetje geniepig zo, hoor, ik heb niet eens een uitnodiging voor het feestje gehad! ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

 

//off-topic//

Overigens Joost, gefeliciteerd natuurlijk met je benoeming tot administrator. Wel een beetje geniepig zo, hoor, ik heb niet eens een uitnodiging voor het feestje gehad! ;)

 

LOL dank je wel Ronaldinho. Feestje volgt vanavond als ik met een fles wijn aan mijn mik 44 notificaties ga doornemen, maar of je daarbij wilt zijn?? ;) ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor je een fiscalist spreekt (sorry Joost ;)) raad ik je aan eerst zelf eens gewoon in een spreadsheet uit te rekenen wat financieel de gevolgen zijn obv eenmanszaak en BV. Pas als een BV een stuk voordeliger lijkt te zijn (vergeet ook niet de extra kosten voor een BV tov een EMZ: KvK, accountant, afdrachten DGA premies en LB, etc), eens met een fiscalist praten.

 

Het voordeel als je deze exercitie eerst zelf doet, je meteen meer inzicht hebt in deze materie, en daarmee ook meer rendement uit het gesprek met de fiscalist kan halen.

 

 

 

Is er ergens een soort spreadsheetje voorhanden?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enkele voordelen om als zelfstandige software ontwikkelaar voor een BV te kiezen nog niet gelezen in dit topic:

 

- Opbouwen van reserves voor pensioen en "mindere tijden" is in een BV fiscaal gunstiger dan in een eenmanszaak, zelfs al moet je meer salaris opnemen dan het minimale DGA salaris van 40.000

 

- Veel zelfstandige software ontwikkelaars maken ook eigen (internet) producten. Aansprakelijkheid voor deze producties is beter afgedekt als je een BV hebt.

 

- Je kunt de reserves in je BV gebruiken om jezelf een hypotheek voor je woning te geven. Omdat je dan de rente aan je eigen BV betaalt, maar wel volledige rente-aftrek als privepersoon hebt, kun je flinke voordelen behalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enkele voordelen om als zelfstandige software ontwikkelaar voor een BV te kiezen nog niet gelezen in dit topic:

 

- Opbouwen van reserves voor pensioen en "mindere tijden" is in een BV fiscaal gunstiger dan in een eenmanszaak, zelfs al moet je meer salaris opnemen dan het minimale DGA salaris van 40.000

 

- Veel zelfstandige software ontwikkelaars maken ook eigen (internet) producten. Aansprakelijkheid voor deze producties is beter afgedekt als je een BV hebt.

 

- Je kunt de reserves in je BV gebruiken om jezelf een hypotheek voor je woning te geven. Omdat je dan de rente aan je eigen BV betaalt, maar wel volledige rente-aftrek als privepersoon hebt, kun je flinke voordelen behalen.

 

 

Hoi Gaston, die zijn weldegelijk genoemd. Klikkerdeklik naar mijn column....https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Is er ergens een soort spreadsheetje voorhanden?

 

Hoi F7,

 

Online is er geen goed spreadsheet voor handen (ook berekenhet.nl niet). Dit soort adviezen zijn dermate gevoelig voor privé omstandigheden dat ik zelf per advies alles uitwerk. In de module van berekenhet mis ik namelijk de opties om de stakingswinst (waaronder goodwill) in de EMZ om te zetten in een lijfrente bij de BV.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Als software developer is het vooral de aansprakelijkheid die het hem doet. Let op, de meeste aansprakelijkheidsverzekeringen voor ondernemers verzekeren de aansprakelijkheid voor software expliciet niet!

 

Een verzekering die dit wel verzekerd is zeker niet makkelijk te krijgen (als voorbeeld kan ik je geven dat ik nu bijna tien jaar professioneel software developer ben, voor een aantal grote bedrijven en de overheid gewerkt heb en ik deze voor mijn bedrijf niet kan krijgen - "te weinig ervaring" !).

 

Je kunt wel denken dat als je je werk goed doet dit nooit relevant zal zijn, maar dan bega je daar toch een denkfout. Natuurlijk is voor de ene developer de kans groter dan de andere (wij leveren op dit moment bijvoorbeeld aan een X aantal duizend consumenten per maand en een aardag aantal bedrijven, dat is heel wat anders dan drie of vier bedrijven per maand) maar je zal zeker niet de eerste zijn die door iets knulligs zo even voor een paar ton weggezet wordt (en kom maar eens van die schuld af!). Onze advocaat kan je hier nog wat horrorverhalen over vertellen :) Denk er ook aan dat een claim niet eens terecht hoeft te zijn, maar afhankelijk wie je tegenover je hebt staan kan al je geld 'weggeprocedeerd' worden, zodat je je niet meer kan verdedigen en dan is het ook einde verhaal. Liever met je BV dan je privé!

 

Zelfs al is een BV fiscaal minder aantrekkelijk dan de EMZ/VOF, zou ik elke softwaredeveloper toch van harte adviseren een BV te nemen als ze de mogelijkheid hebben. Let wel dat je het eerste jaar nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent. Als het even kan gelijk een holding tussen jou en de werkmaatschappij (hoe verder je eigen persoon van de 'productie' zit, hoe beter), en mocht je nog andere activiteiten ontplooien, doe dit dan in een andere BV die ook eigendom is van je holding (en dus niet van de werkmaatschappij!).

 

Mocht je helemaal loos willen gaan, breng dan de 'productie' en je intellectueel eigendom ook nog eens vast in twee verschillende BV's (die geen eigendom van elkaar zijn, maar van je holding) die van elkaar licenseren. Mocht de werkmaatschappij dan de schop op gaan, heb je je intellectueel eigendom nog (niet relevant voor alle software developers, natuurlijk).

 

Bovendien, als je een ton per jaar binnenbrengt zou het nog best wel eens kunnen dat die BV ook fiscaal voordeliger is.

 

Hope for the best, plan for the worst!

Web- en (mobiele) software ontwikkelaar

Nu ook verkrijgbaar als DGA!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.