Ga naar inhoud

Slechte service, hoe kan dat toch?

Geplaatst:

MartinDupuis

  • Moderator

Sorry voor de vage titel, maar ik moest vanochtend shoppen voor schoenen en ben van verbazing weer van mijn schoenenpasbankje (3x woordwaarde! ;D) gevallen.

 

Als je hoe je geholpen wordt in sommige winkels als maatstaf neemt dan kan het niet anders dan zo goed gaan met die winkels dat ze er geen klanten meer bij willen of kunnen hebben.

 

Wat is er in de loop der jaren met het begrip service gebeurd? Je wordt soms niet eens meer begroet als je binnenkomt....laat staan geholpen.

 

Volgens mij is dat juist de mogelijkheid om je te onderscheiden van de vele internetshops, die hebben niet dat vriendelijke personeel achter de balie staan die jou zo goed willen helpen dat je dik tevreden de winkel verlaat.

 

En ik snap heel goed dat als het heeel druk is op zaterdag dat je wat minder tijd neemt voor een klant, of wat sneller gaat.

 

Maar als je toch als enige klant in de winkel staat?....Daar kan ik met mijn pet niet bij.

 

Hoe komt dit toch, is het gewoon onwil of gebrek aan opleiding of te weinig betaald krijgen en daardoor niet te hard willen lopen?

 

Groet, Martin

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

Ligt het niet aan de regio waar je woont? Ik heb hier nl nergens last van, zowel in een goedkope als in een dure winkel. Of ligt het aan mezelf?

Geplaatst:

Henri Kroeze

Dat is ook mijn beleving. Ik woon in een dorp en, op een heel groot mode warenhuis na, is de service en klantvriendelijkheid prima!

... doet leuke dingen op internet ...

Geplaatst:

robberttk

Volgens mij moeten we eerst een definitie van goede service hebben voordat we kunnen benoemen of het slecht of goed is ;D. Daar ligt volgens mij ook direct het probleem: er is geen passende omschrijving van wat 100% vd bevolking "goede service" is.

 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Volgens mij moeten we eerst een definitie van goede service hebben voordat we kunnen benoemen of het slecht of goed is ;D. Daar ligt volgens mij ook direct het probleem: er is geen passende omschrijving van wat 100% vd bevolking "goede service" is.

Nou, service is misschien moeilijk te defiëren, maar het gaat dan ook om gevoelsbeleving. En dan gelden de communicatieve wetten altijd nog: "Komt het over zoals het bedoeld is, zo niet, wat moet er anders?" Als je merkt dat er over de service wordt geklaagd, dan wordt jou zomaar een gratis kans geboden om iets te verbeteren. Als je meer wilt verdienen aan je toko, is het heel verstandig daar veel aandacht en energie aan te besteden. (On)Tevredenheid is nu eenmaal het verschil tussen de gecreërde verwachting en wat daadwerkelijk wordt ervaren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Bezembinder

Als het gaat om service van een winkel zie ik het op de manier ik het geleerd heb ooit. Dus:

 

- Goedemiddag/morgen etc. met een vriendelijke lach. En altijd U. (dus geen Hoi en Hey en je en jij)

- De klant eerst rustig laten kijken en vervolgens netjes vragen waarmee je ze kan helpen. (altijd een open vraag van maken)

- Vervolgens een rustig en goed verkoopgesprek waarbij het belangrijk is dat je genoeg kennis hebt van de te verkopen producten. Vragen die je niet weet direct uit zoeken of vragen aan collega.

- Afrekenen en men wijzen op garantie e.d. vriendelijke tot ziens en klaar.

 

- Bij klachten goed luisteren en begripvol reageren maar wel heel duidelijk zijn in de garantie regels. De klant moet zich serieus genomen voelen.

 

En nooit afgaan op uiterlijk of dergelijke, klant is klant. Wanneer de klant wil onderhandelen altijd net alsof doen dat je druk aan het rekenen gaat. De klant krijgt hier vaak een goed gevoel van.

 

En zo zijn er wel meer zaken, maar dit is toch wel de basis naar mijn idee.

www.bezembinderproducties.nl

Geplaatst:

Mikky Vrolijk

Ik kan mij helemaal vinden in de basis van het idee. Ook voor degenen die in een dorp wonen. Want die gaan ook nog wel eens de grote stad in omdat daar nu eenmaal maar keus is ;)

 

 

En nooit afgaan op uiterlijk of dergelijke, klant is klant.

 

Ehmmmmmmm... die denkfout heb ik nog niet zo lang geleden gemaakt. Ik werk wel eens voor vrienden als EHBO (Eerst Hulp Bij Onvoldoendepersoneel) in de horeca.

Komt er een man binnen strompelen en bestelt een biertje. Ik direct van "Nou..... meneer, denkt u niet dat u genoeg gedronken heeft.. Het lijkt mij beter dat u naar huist gaat".

Gues what... Had die man net een beroerte gehad. Zijn motoriek werkte nog niet helemaal en was hij blij dat hij eindelijk weer eens naar de kroeg kon. :-[ Ik heb mij dodelijk geschaamd en uiteindelijk meneer een biertje van het huis aangeboden.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Geplaatst:

Gast Verwijderd account

 

Hoe komt dit toch, is het gewoon onwil of gebrek aan opleiding of te weinig betaald krijgen en daardoor niet te hard willen lopen?

 

Groet, Martin

 

 

Ja hou op schei uit. Ik vind het gewoon zwaar irritant, pubers die daar staan te leuteren over niks, en je bijna niet zien staan, en als je iets vraagt dan is het al teveel moeite om iets te gaan zoeken.

 

Het betreft veelal jongeren van 17 - 21 jr, die als goedkope hulpen worden gebruikt door de eigenaren,. wat ik dus vind is dat de eigenaar geen oog heeft voor zijn clientèle en zijn klanten niet echt serieus neemt en daarmee zijn eigen business. Als je geen aandacht of in ieder geval de fatsoensnormen niet in acht kan nemen voor je klanten dan kan men makkelijk overstappen naar een ander, concurrenten zat.

 

Onvoldoende motivatie en gebrek aan kennis bij de verkopers omtrent de spullen dat ze verkopen, is ook een vorm van slechte service,

Het is wel jammer dat vanwege de kosten, maar ongemotiveerde verkopers te werk stelt met als gevolg dat er inderdaad klanten wegblijven.

 

Hmm, zouden de eigenaars eigenlijk geinformeerd moeten worden over ???

 

wanneer je eigenlijk letterlijk de deur wordt uitgekeken, dan kom ik in zo een winkel nooit meer terug.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.