• 0

hoe sterk sta ik?

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem en hoop dat ik hier wat wijzer word.

 

Ik ben ongeveer 15 weken voor een particulier aan het werk,ik heb het werk niet aangenomen en ben dus op urenbasis voor deze meneer bezig,staat ook niks op papier over het project.

De man is naar mijn mening erg te spreken over het resultaat.

Ik heb ondertussen 10K materiaal in het project gepompt,mensen ingehuurd en behoorlijk wat uren gedraaid.

 

Op hier en daar wat contant geld en 1 betaalde factuur plus een boel belofte's na, heb ik eigenlijk nog niet zo bar veel betaald gekregen.

Vorige week dus besloten niet verder te gaan tot alles (60K) betaald is en dit ook duidelijk gemaakt,echter meneer neemt de telefoon niet meer op, reageert niet op de mailtjes die ik stuur enz. >:(

 

Ik vind dit zeer vervelend en wil toch echt mijn geld wel hebben.!!!

Hoe sterk sta ik eigenlijk gezien er niks overeengekomen is op papier enz.?

Heb alleen duidelijke facturen met duidelijke betalingstermijnen,en meer niet.

 

Brand maar los...

 

Folkert

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

excuseer me, maar dat is echt heel dom.

 

Zomaar wat roepen zonder verstand van zaken is ook niet slim.

 

wettelijk gezien geen poot hé.

Een mondelinge overeenkomst is net zo rechtsgeldig als één op papier. Alleen moeilijker aan te tonen. Dat je 15 weken aan de boot van je klant gewerkt heb en dat je klant daar van op de hoogte was (hij is bijvoorbeeld wezen kijken) en dat hij een deelfactuur heeft betaald voor dat werk maakt duidelijk dat er sprake is van een overeenkomst. De afspraken over de hoeveelheid werk, de kosten voor ingehuurd personeel/materiaal en de vergoeding die voor dat werk staat zullen lastiger aan te tonen zijn.

 

Alle informatie verzamelen en een advocaat raadplegen zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

willem? zomaar roepen? wat moet ik zeggen? slim, niets op papier zetten?

folkert, niet bellen naar die persoon, maar persoonlijk bezoeken kan ook meer helpen.

ik zou nog wachten met gerechtelijke stappen. daarmee kan het nog langer duren denk ik

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
  • 0

bij dat soort gasten (tenzij het een hele foute is) werkt 't beste en snelste als je'm eens diep in de ogen gaat kijken, vooral als je gezelschap hebt van een paar jongens die je had ingehuurd.

 

voor alle duidelijkheid: geen verbaal geweld o.i.d. maar gewoon proberen een verhelderend gesprek, wil al helpen

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er nooit zelf langs gaan. Schakel een incassoburo of liever nog een deurwaarder in. Zoals willemj al aangeeft sta je sterk genoeg. De deurwaarder kan beslag leggen en dergelijke, en kan je ook adviseren wat het beste is om te doen. Het bedrag waar het om gaat is aardig groot, dan wil je geen fouten meer maken.

 

Het is voor een volgende klus natuurlijk wel verstandig om e.e.a. op papier te zetten en Algemene Voorwaarden te hanteren met o.a. een eigendomsvoorbehoud.

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat meneer me op alle mogelijke manieren probeert te ontlopen heeft het geen zin meer om er langs te gaan.

En met het oog op de inmiddels forse som geld ga ik toch maar een deurwaarder inschakelen.

 

Wanneer heb ik het recht dit te doen?na 1 herrinering al of na de 3de pas?

Ik heb hem gesommeerd binnen 5 dagen alle openstaande facturen te betalen,die termijn is inmiddels verstreken.

 

Deze algemene voorwaarden moet ik bij de kvk deponeren?Of bij een notaris vastleggen?

 

Folkert

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat meneer me op alle mogelijke manieren probeert te ontlopen heeft het geen zin meer om er langs te gaan.

En met het oog op de inmiddels forse som geld ga ik toch maar een deurwaarder inschakelen.

 

Laat je wel even goed voorlichten. Heb zelf begin van het jaar een zaak overgedragen aan de deurwaarder (groot kantoor en aangesloten bij de GGN) Die hebben in vier maanden tijd alleen maar een paar brave briefjes gestuurd en mij een flinke rekening.... Goede afspraken maken over de kosten voor jou als je het incassotraject stop (omdat je klant alsnog betaalt of je er zelf geen brood meer in ziet)

 

Als hij echt weigert te betalen zul je moeten procederen en dat kost ook geld. Als je toch niet sterkt blijkt te staan lopen je kosten dus alleen maar op. Advocaat ga je nodig hebben voor het procederen dus vraag daar eens advies.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer heb ik het recht dit te doen?na 1 herrinering al of na de 3de pas?

 

Volgens mij is de regel dat je iemand minimaal drie keer op de hoogte stellen. Je vordering kun je wel aan de deurwaarde geven, als je iemand niet drie keer op de hoogte stelt voordat je dit doen heb je alleen het risico dat je de deurwaarderskosten niet op je klant kunt verhalen. De deurwaarder kan je hierover overigens alles vertellen.

 

Deze algemene voorwaarden moet ik bij de kvk deponeren?Of bij een notaris vastleggen?

 

De voorwaarden kun je deponeren bij de KvK, maar dit hoeft niet. Het belangrijkste is dat je de voorwaarden aan je klant overhandigt, samen met bijvoorbeeld de offerte.

 

Advocaat ga je nodig hebben voor het procederen dus vraag daar eens advies.

 

Ik heb al een aantal vorderingen bij de rechter gehad, en nog nooit een advocaat nodig gehad. Pas als de klant een vordering (schriftelijk) betwist heb je volgens mij een advocaat nodig. Als hij enkel niet betaald hoef je niet eens zelf naar de rechtbank.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb al een aantal vorderingen bij de rechter gehad, en nog nooit een advocaat nodig gehad. Pas als de klant een vordering (schriftelijk) betwist heb je volgens mij een advocaat nodig. Als hij enkel niet betaald hoef je niet eens zelf naar de rechtbank.

 

Voor vorderingen boven de 5000 euro heb je wel een advocaat nodig. Voor vorderingen beneden de 5000 euro ga je naar het kantongerecht en daar is inderdaad geen advocaat vereist.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik heb het volgende probleem en hoop dat ik hier wat wijzer word.

 

Ik ben ongeveer 15 weken voor een particulier aan het werk,ik heb het werk niet aangenomen en ben dus op urenbasis voor deze meneer bezig,staat ook niks op papier over het project.

De man is naar mijn mening erg te spreken over het resultaat.

Ik heb ondertussen 10K materiaal in het project gepompt,mensen ingehuurd en behoorlijk wat uren gedraaid.

 

Op hier en daar wat contant geld en 1 betaalde factuur plus een boel belofte's na, heb ik eigenlijk nog niet zo bar veel betaald gekregen.

Vorige week dus besloten niet verder te gaan tot alles (60K) betaald is en dit ook duidelijk gemaakt,echter meneer neemt de telefoon niet meer op, reageert niet op de mailtjes die ik stuur enz. >:(

 

Ik vind dit zeer vervelend en wil toch echt mijn geld wel hebben.!!!

Hoe sterk sta ik eigenlijk gezien er niks overeengekomen is op papier enz.?

Heb alleen duidelijke facturen met duidelijke betalingstermijnen,en meer niet.

 

Brand maar los...

 

Folkert

 

 

 

Over wat voor werk gaat het? Is er iets om beslag op te leggen?

Link naar reactie
  • 0

Folkert,

 

Het wordt wat warriger. Ik zie dat je gesuggereerd wordt, dat je naar de kantonrechter kunt als de vordering onder de E 5.000,--. Dat is correct omdat de absolute bevoegdheid van de Kantonrecht bij E 5.000,-- ligt. Met je E 10.000,-- materiaal ben je hier dus ruim te boven. Waarom Kantonrechter ? Omdat je dan geen advocaat nodig hebt en dus zelf kunt procederen of de deurwaarder namens jou. Je hebt so-wie-so een deurwaarder nodig omdat hij (dan) de dagvaarding moet uitreiken.

 

Het is dus NU zaaks je facturen te bekijken: heb het je geluk, dat je ze telkens uitschreef onder de E 5.000,-- dan kun je per onbetaalde factuur wel naar de Kantonrechter (aanmerkelijk goedkoper dan de Rechtbank-rechter en geen advocaat).

 

Je meldt dat je E 10.000,-- aan materialen hebt uitgegeven. Ik neem aan dat je de facturen van deze inkopen bewaard hebt. Met een klein beetje geluk heb je in jouw facturen aan de klant dit materiaal als zodanig vermeld? Zodat je aannemelijk kunt maken dat deze aankopen voor ZIJN boot werd gebruikt. Mocht de klant je factuur betwisten, dan heb je enig "bewijsmateriaal".

 

Nu los daarvan - hoe oud zijn de facturen? Aangenomen, dat ze vervallen zijn. De klant heeft ze BEHOUDEN - d.w.z. hij stuurde ze niet terug met enige betwisting, weshalve hij de RECHTMATIGHEID niet (geheel niet, dan wel niet op tijd) heeft bestreden. Dan moet hij domweg betalen.

 

Indien alles zo gunstig is verlopen als ik hierboven schets, dan kom je een HEEEEL eind.

 

Wat de voorwaarden betreft: er is niets tegen het deponeren bij de KvK, maar sinds de komst van het Nieuwe BW is een transactie pas geldig, als beide partijen volledig bekend zijn met alle componenten van de transactie. M.a.w. het moet ALTIJD vooraf, het moet een onderdeel zijn van de transactie. Neen, je hoeft niet naar de notaris, maar het moet juridisch goed in elkaar zitten, je hoeft echter niet de wet te herschrijven. Het gemakkelijkst ben je er van af als de de voorwaarden van een goede concurrent overneemt onder je eigen naam. Overigens mag je daarvan uitgaan de voorwaarden jullie beiden duidelijk was, omdat je aan de gang mocht gaan en ook enige betalingen hebt gehad. Maar volgens jouw verhaal is dat niet het punt, zijnerzijs is er helemaal geen punt (betwisting) hij betaalt domweg niet.

 

Sterkte en succes, Karel

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is dus NU zaaks je facturen te bekijken: heb het je geluk, dat je ze telkens uitschreef onder de E 5.000,-- dan kun je per onbetaalde factuur wel naar de Kantonrechter (aanmerkelijk goedkoper dan de Rechtbank-rechter en geen advocaat).

Niet noodzakelijk. Per saldo zal het griffierecht dan veel hoger uitvallen in totaal. Daarnaast is het niet verstandig in civiele zaken zelf te procederen wanneer je niet voldoende kennis hebt van de toepasselijke wet- en regelgeving en jurisprudentie, omdat de civele rechter, in tegenstelling tot de andere twee, geen actieve onderzoeksrechter is, maar lijdelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Alle facturen zijn boven de 5000 euro uitgeschreven.

 

De inkoopfacturen m.b.t. materiaal heb ik natuurlijk nog,deze materialen zijn doorberekend aan de klant echter niet gedetaileerd omschreven op de factuur naar de klant.

Uren van onderaannemers heb ik gewoon bij mijn eigen uren opgeteld en op die manier gefactureerd.

Op de facturen van onderaannemers staat duidelijk vermeld om welk project het gaat met datum enz.

 

De oudste factuurdatum is 28-08-2008,de jongste is van 13-10-2008 en ik hanteer een termijn van 14 dagen.

Ik moet nog 1 factuur maken van rond de 4500 euro,deze komt daar nog bij dus.

 

Ik ga morgen eerst eens een bezoekje bij een deurwaarder brengen en het hele verhaal voorleggen.

Bedankt voor jullie reactie's en ik plaats even een bericht hoe dit afloopt.

 

Folkert.

 

 

 

Link naar reactie
  • 3

Nou daar zijn we dan weer.

 

Heb een heleboel geduld moeten hebben maar heb toch stukje bij beetje mijn geld gekregen.(op 18000 euro na)

Na een paar brieven van incassobureau moesten we toch maar proberen dit samen op te lossen aldus meneer. ;D

Het resterende saldo zal in 9 gelijke maandelijkse termijnen ingelost worden.

 

Echter door steeds kleine gedeeltes te hebben gekregen en wat garantie werk voor andere clienten te moeten doen zijn de schulden bij de crediteuren wel enigzins opgelopen (daar gaat je naam).

Heb genoeg werk om het weer in te lopen maar toch een vervelende nasleep.

Zo zie je maar weer dat 1 enkele klant je in no-time richting afgrond kan sleuren als je niks goed op papier hebt.

 

Heb nu dus voorwaarden en een verzekering tegen wanbetalende klanten.

 

Bedankt voor al jullie reakties.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 tip: zorg dat je niet te veel cliënten krijgt die te veel verantwoordelijk zijn voor jouw omzet. De 80/20 regel gaat helaas te veel op: 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet.

 

Als een van die klanten wegvalt, dan is dat een enorme aanslag op jouw omzet. Hoe lucratief een groot contract ook mag lijken, bezin eer je begint.

 

Liever 70% van de klanten die 70% van jouw omzet maken, dan 80/20.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel vaak doe ik een opdracht alleen.

Als we dan praten over een schip van staal met een lengte van 15 meter die vanaf casco tot de eindlaag gedaan moet worden en het interieur er nog bij komt dan ben ik zo 3 maanden bezig.

Dat wil zeggen dat ik met 4 van die schepen een compleet jaar bezig ben.

Dan gaat die vlieger al niet op.

Dan reken ik de kleine klusjes tussen door niet mee.(daar kun je niet van leven)

 

In mijn situatie is het simpelweg dom geweest niks op papier te hebben gezet,je kunt geen zaken doen op basis van vertrouwen.

 

Groet Folkert

Link naar reactie
  • 0

Heb je weer een lesje geleerd! :P

Afspraken altijd/overal schriftelijk vastleggen, ook al vinden ze je een zeurpiet. Ik kan me voorstellen dat het in jouw branche vaak zo gaat, maar nu zie je maar weer dat je 't beter wel kunt doen. Ook al is het maar even een eenzijdige bevestiging van jouw kant uit, je staat altijd sterker. Daarnaast ben ik van mening dat het op veel opdrachtgevers juist ook professioneler overkomt als je zaken schriftelijk vastlegd.

 

Ik vind het overigens top dat je hier weer even komt melden hoe het afloopt!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hallo Folkert,

Ik las zojuist je topic en over de risico's die je hebt gelopen in deze.

Is het in jouw branche niet handig om gefaseerd te factureren, bijv. wekelijks gelijk op met de klus?

Voordeel is dat je accuut kan stoppen als de betaling uitblijft, immers, je hebt ongeveer binnengekregen voor wat je erin hebt gestopt. Ik zou zelf zoiets doen. Bijv. je start op , ergens in de eerste 2 dagen laat je je deelfaktuur betalen, en zo wekelijks verder. Uiteindelijk specificeer je bij de finalefaktuur. De tussenfakturen zullen geen probleem vormen, je bent op dat moment oog in oog met de opdrachtgever en je laat deze de afspraken nakomen.

 

Groet,

André

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Normaliter neem ik de klussen aan en werk dan met een opdrachtbevestiging.

Breng dan 40 % in rekening bij aanvang werkzaamheden,op de helft ongeveer nog eens 30% en bij het opleveren van de klus de overige 30% en eventueel meerwerk.

In principe werkt dat goed.

 

Nu was ik echter op basis van uurtarief aan het werk en dan is het inderdaad slimmer om gefaseerd te factureren.

Bedankt voor de tip :)

 

Geldt eigenlijk ook voor de materialen,ik bestel altijd voor de hele klus ineens (levert weer een leuke korting op),volgende keer mag de klant ook daar vooraf een factuur voor ontvangen.

Aldoende leert men heb ik wel eens gehoord ;D

 

Folkert

Link naar reactie
  • 0

Het is voor een volgende klus natuurlijk wel verstandig om e.e.a. op papier te zetten en Algemene Voorwaarden te hanteren met o.a. een eigendomsvoorbehoud.

 

Eigendomsvoorbehoud gaat niet op als je werkzaamheden aan een boot verricht. De eigenaar van de boot wordt via natrekking eigenaar van de gedane verbeteringen.

 

Je kan net als autobedrijven een eigen loods hebben en daar de werkzaamheden verrichten. Dan kan je namelijk wel de boten achterhouden zolang de klant niet betaalt. Maar een eigen loods, verplaatsing en stalling van de boten zal ook het nodige kosten.

 

Weer een mooie afweging van de lasten en baten.

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.