• 0

Prive aansprakelijk voor belastingschuld na faillissement/van der Steen arrest

Ik ben door de fiscus persoonlijk aansprakelijk gesteld voor een belastingschuld van een gefailleerde BV, als gevolg van een fiscale eenheid met prive. Nu begrijp ik dat het "van der Steen arrest" bepaald heeft dat dit na november 2007 niet meer kan, maar dat de Nederlandse fiscus bepaald heeft dat dit niet met terugwerkende kracht geldig is voor de periode 2001-2007 (mijn geval is uit 2006). Ook begrijp ik op diverse fora dat dit volgens geldende internationale wetgeving niet mogelijk zou morgen zijn, maar dat er in Nederland nog geen proces heeft plaatsgevonden dat e.e.a. zou toetsen.

 

Mijn vragen: (1) wie weet meer over de status van dit arrest, met name v.w.b. de geldigheid voor situaties die voor 2007 hebben plaatsgevonden. (2) zijn er meer (ex-)ondernemers die hiermee bezig zijn?, (3) zijn er (ex-)ondernemers die ook een proces overwegen?, (4) wie ziet mogelijkheden om dit gemeenschappelijk te doen? en (5) wie kent een partij die hierbij zou kunnen adviseren??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben door de fiscus persoonlijk aansprakelijk gesteld voor een belastingschuld van een gefailleerde BV, als gevolg van een fiscale eenheid met prive. Nu begrijp ik dat het "van der Steen arrest" bepaald heeft dat dit na november 2007 niet meer kan, maar dat de Nederlandse fiscus bepaald heeft dat dit niet met terugwerkende kracht geldig is voor de periode 2001-2007 (mijn geval is uit 2006). Ook begrijp ik op diverse fora dat dit volgens geldende internationale wetgeving niet mogelijk zou morgen zijn, maar dat er in Nederland nog geen proces heeft plaatsgevonden dat e.e.a. zou toetsen.

 

Mijn vragen: (1) wie weet meer over de status van dit arrest, met name v.w.b. de geldigheid voor situaties die voor 2007 hebben plaatsgevonden. (2) zijn er meer (ex-)ondernemers die hiermee bezig zijn?, (3) zijn er (ex-)ondernemers die ook een proces overwegen?, (4) wie ziet mogelijkheden om dit gemeenschappelijk te doen? en (5) wie kent een partij die hierbij zou kunnen adviseren??

In het arrest is enkel afgerekend met het Nederlandse standpunt dat een DGA per definitie ondernemer is en dat er daarom een fiscale eenheid moet zijn tussen de DGA en de BV.

 

Naar mijn mening betekent dit dat wanneer u kunt bewijzen dat u die fiscale eenheid op last van de fiscus bent aangegaan en niet om andere motieven, u de aansprakelijkheid voor de belastingschuld mogelijk met succes aan zult kunnen vechten.

Link naar reactie
  • 1

Hoi The Edge

 

Het probleem dat onze overheid ervan heeft gemaakt is het volgende:

 

Als het EG HvJ een uitspraak doet en ze wil aan die uitspraak geen terugwerkende kracht geven, dan melden ze dat er altijd expliciet bij.

 

In het vd Steen arrest is geen uitspraak opgenomen over een limiet aan de terugwerkende kracht. Ergo: volgens het EG HvJ is er dus volledig terugwerkende kracht verleend aan dit arrest. In het geval van NL loopt die terug tot in 2002 toen de Hoge Raad besloot om de DGA als BTW ondernemer aan te merken.

 

M.i. is op basis van het vd Steen arrest een DGA in NL nooit BTW ondernemer geweest voor het louter voeren van management over zijn holding.

 

Probleem is dat de Staatssecretaris daar geen oren naar heeft en het einde BTW ondernemerschap voor de DGA legt op eind oktober 2007.

 

Hier zijn nog geen procedures over, maar die komen op termijn beslist. Als je wilt, kan ik eens zoeken welke concollega´s van mij zich hier al over buigen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Rechtbank Arnhem heeft hier zeer recent (18 november 2008, AWB07/1607 (FIDA 20084856)) van gezegd dat de fiscale eenheid hierdoor niet wordt verbroken en de aansprakelijkheid dus blijft bestaan.

 

Ook Hof Arnhem is die mening toegedaan, je hebt namelijk een beschikking fiscale eenheid gehad, waartegen je binnen 6 weken bezwaar had kunnen maken. Als dat niet is gebeurd, kun je niet ineens alsnog die discussie gaan voeren (Hof Arnh 31-07-2008 07/00360 (FIDA 20083216)). Geen idee of hiertegen cassatie is ingesteld, maar vooralsnog klinkt het niet heel positief.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

M.i. is op basis van het vd Steen arrest een DGA in NL nooit BTW ondernemer geweest voor het louter voeren van management over zijn holding.

Mee eens. En dat betekent dat iedereen die zich actief tegen de opgelegde fiscale eenheid heeft gekeerd, een goed verweer heeft tegen een aansprakelijkheidsclaim. Maar ieder die de fiscale eenheid heeft geaccepteerd zonder morren, staat nu met lege handen.

Link naar reactie
  • 0

M.i. is op basis van het vd Steen arrest een DGA in NL nooit BTW ondernemer geweest voor het louter voeren van management over zijn holding.

Mee eens. En dat betekent dat iedereen die zich actief tegen de opgelegde fiscale eenheid heeft gekeerd, een goed verweer heeft tegen een aansprakelijkheidsclaim. Maar ieder die de fiscale eenheid heeft geaccepteerd zonder morren, staat nu met lege handen.

 

Hoewel ik ondernemer ben (en ook bezig ben met het bezwaar aantekenen tegen de persoonlijke aansprakelijkheid wat betreft BTW-aanslagen voortkomend uit een faillissement) en geen jurist lijkt mij dit laatste ook betwistbaar.

Gechargeerd gesproken zou je dus als ondernemer, maar wellicht ook als ingezetene van Nederland in principe bij iedere wijziging in wetgeving puur uit bescherming voor de toekomst bezwaar moeten aantekenen om in het eventuele geval van toekomstige verwerping van betreffende wetgeving ingedekt te zijn. Je kunt toch als ondernemer of ingezetene in principe niet anders dan uitgaan van een adequate wetgever?

 

Als onderbouwing a.d.h.v. een actuele casus: de verwerping van het rookverbod heeft toch niet alleen een terugwerkende kracht (wat betreft de opgelegde boetes) voor die horeca-ondernemers die bezwaar hebben aangetekend?

 

Patricia

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als onderbouwing a.d.h.v. een actuele casus: de verwerping van het rookverbod heeft toch niet alleen een terugwerkende kracht (wat betreft de opgelegde boetes) voor die horeca-ondernemers die bezwaar hebben aangetekend?

 

Patricia

 

 

 

Hi Patricia

 

Da's nog maar de vraag. Ik weet wel dat er claims richting de Staat gaan wegens omzetderving...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.