• 0

Keuze tussen VOF of BV

Beste mensen,

 

Lees sinds enkele weken mee op het forum en vind het allemaal zeer interessant. Zit nu zelf met een klein vraagstuk waar ik graag jullie hulp bij krijg.

 

Samen met een compagnon heb ik afgesproken dat we in januari 2009 naar de KvK gaan om ons bedrijf te registreren. Het gaat om een internet-bedrijf waarin we enkele websites hebben ondergebracht. Hierdoor beginnen we al direct met een redelijke omzet :)

 

Enkel is op dit moment het plan om een VOF op te richten, maar zelf denk ik ook nog aan de mogelijkheid voor een BV. Enkel is het zo dat er bij een BV kapitaal ingebracht moet worden, maar er zou ook een aantal dingen veranderen in 2009?

 

Wanneer zou een BV hiervoor het beste zijn en wanneer is het beter om toch een VOF op te richten?

 

Hoop dat jullie hier ervaring mee hebben...

 

Met vriendelijke groet,

 

Matthijs Huisman

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit zelf met hetzelfde vraagstuk en heb er daarom al veel informatie over opgezocht. Ik geef hier alle informatie die ik heb, maar mochten er pro's zitten die mijn mogelijke fouten zien of ontbrekende informatie kunnen toevoegen, graag! Daar hebben we beiden profijt van.

 

Ik ben nu al ondernemer in een eenmanszaak en ik ga in januari/februari een VOF starten met een partner.

 

We hebben ook nagedacht over een BV, maar dat is voor ons nog niet nodig.

 

Verschil is alsvolgt:

 

Een BV is een losse rechtspersoon, terwijl een VOF dat niet is. Bij een VOF zijn er dus 2 of meer partners rechtelijk aansprakelijk voor de gevolgende van de VOF. Bij een BV is de BV aansprakelijk.

Wanneer er dus risico bestaat dat de onderneming negatieve gevolgen heeft voor de achterliggende rechtspersoon (meest sprekende voorbeeld is een faillissement) dan is het veiliger een BV te hebben.

 

Een BV vereist echter weer wat strengere regels wat betreft boekhouding en vooral een officiele controle daarop. Daarnaast is het ook duurder om een BV te starten (notaris kosten en KVK kosten).

 

Fiscaal gezien kan een BV voordeliger worden mocht je een grote winst ( > 100.000 euro ) hebben.

 

Vooral het volgende PDF bestand op de website van de KVK is erg handig:

http://www.kvk.nl/Images/Schema%20rechtsvormen_tcm16-125931.pdf

 

Voor internetbedrijven is het meestal niet nodig om een BV te starten. De risico's op faillissement zijn meestal niet zo groot, omdat er geen grote leveranciers zijn die geld komen opeisen. Wel zou ik je verdiepen in aansprakelijkheid (risico/verzekering). Mocht je met de auto van de zaak een ongeluk veroorzaken, dan kan je wellicht een behoorlijke schadeclaim aan je broek krijgen. Op dit gebied ben ik echter absoluut geen expert.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je informatie zover. Hoe het qua aansprakelijkheid zit weet ik wel ongeveer, alleen er staat me iets bij dat er in 2009 een heleboel dingen gaan veranderen voor BV's. Ook de aansprakelijkheid dacht ik.

 

Het risico dat we lopen is inderdaad zeer laag, we hebben vrijwel geen kosten aan kantoren en auto's aangezien we beiden vanuit huis kunnen werken.

 

Een winst van 100.000 euro hebben we denk ik niet in het eerste jaar, echter lijkt 100.000 me een bedrag dat niet precies zoveel zal zijn, zijn er geen preciezere getallen?

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

 

...

Een winst van 100.000 euro hebben we denk ik niet in het eerste jaar, echter lijkt 100.000 me een bedrag dat niet precies zoveel zal zijn, zijn er geen preciezere getallen?

 

Jawel, maar dan moet je alles zelf (laten) uitrekenen. Hangt nl. ook af van persoonlijke omstandigheden (op welke heffingskortingen heb je recht, evt aftrek hypotheekrente etc).

 

Je kunt opzoeken (Google is your friend ;)) welke belastingveranderingen per 1 jan a.s. effectief worden. Hint: Ministerie van Financien.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Matthijs en Frank,

 

Mijn vraag aan jullie is een eenvoudige: delen jullie ook het bed met je toekomstige zakenpartner?

Zo niet, denk dan aub nog eens goed na over de mogelijke gevolgen die een vof kan hebben in mindere tijden.

 

Als vennoot in een vof ben je namelijk volledig prive-aansprakelijk voor alle zakelijke schulden van je zakenpartner en hoe goed je het ook met die persoon kunt vinden, als het ooit wat minder gaat met jullie zaak kan zijn prive-achterban nog wel eens een voor jou vervelende rol gaan spelen. Je zult niet de eerste zijn, die problemen krijgt met zijn of haar zakelijke schoonfamilie...

 

Samenwerken vanuit twee eenmanszaken of een bv, biedt daar redelijk goede bescherming tegen.

 

Succes met de keuze.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

hou er wél rekening mee dat je niet alleen aansprakelijk bent voor het zakelijk risico.

als je collega met een dronken hoofd iemand invalide rijdt (om maar even één van de slechtste scenario's te schetsen), ben jij daar dus financieel net zo aansprakelijk voor.

Link naar reactie
  • 1

nav het commentaar bovenstaand, mocht je ermee doorgaan is het raadzaam samen een vof-contract op te stellen en deze te deponeren bij de kvk. Indien er zich in de toekomst een situatie voordoet heb je altijd aspecten zwart-op-wit staan. Uiteraard is er altijd en overal een ondernemingsrisico en is vertrouwen ook erg belangrijk maar zakelijk gezien is dit wel ten zeerste aan te raden.

 

succes!

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

kijk eventueel ook eens naar de maatschap. Die zit voor wat betreft aansprakelijkheid iets gunstiger in elkaar.

 

edit: even tijd gevonden,

De maatschap is bedoeld voor beroepen, de vof voor bedrijven. Een summier verschil... en de lijn wordt steeds dunner.

 

Bij de maatschap is elke maat slechts aansprakelijk voor een evenredig deel.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
kijk eventueel ook eens naar de maatschap. Die zit voor wat betreft aansprakelijkheid iets gunstiger in elkaar.

edit: even tijd gevonden,

De maatschap is bedoeld voor beroepen, de vof voor bedrijven. Een summier verschil... en de lijn wordt steeds dunner.

Bij de maatschap is elke maat slechts aansprakelijk voor een evenredig deel.

 

Maar niet voor lang meer, de Wpv zal er toch een keer aankomen, als het geen 01-07-09 wordt, dan toch 01-01-10?

 

Invoeringsdatum Wpv en samenwerking/maatschap wordt vennootschap

De invoering van de Wet Personenvennootschappen (Wpv) is wederom uitgesteld. De verwachting is dat de Wpv op 1 juli 2009 in werking zal treden. Het in werking treden betekent het einde van de maatschap in de huidige vorm, met mogelijk gevolgen voor de zakelijke aansprakelijkheid van de samenwerkende (para)medici. Daarnaast wordt bepaalde jurisprudentie opgenomen in de wet. Het onderscheid tussen vrije beroepsuitoefenaar en ondernemer verdwijnt met de inwerkingtreding van de Wpv. Dat betekent onder meer dat de maatschap als juridische term verdwijnt en dat veel samenwerkingsverbanden vennootschappen worden. Personenvennootschappen wel te verstaan; op de al langer bestaande besloten vennootschappen (BV’s) is andere regelgeving van toepassing. Zodra de wet in werking treedt wordt de maatschap automatisch een vennootschap.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

kijk eventueel ook eens naar de maatschap. Die zit voor wat betreft aansprakelijkheid iets gunstiger in elkaar.

edit: even tijd gevonden,

De maatschap is bedoeld voor beroepen, de vof voor bedrijven. Een summier verschil... en de lijn wordt steeds dunner.

Bij de maatschap is elke maat slechts aansprakelijk voor een evenredig deel.

 

Maar niet voor lang meer, de Wpv zal er toch een keer aankomen, als het geen 01-07-09 wordt, dan toch 01-01-10?

 

Invoeringsdatum Wpv en samenwerking/maatschap wordt vennootschap

De invoering van de Wet Personenvennootschappen (Wpv) is wederom uitgesteld. De verwachting is dat de Wpv op 1 juli 2009 in werking zal treden. Het in werking treden betekent het einde van de maatschap in de huidige vorm, met mogelijk gevolgen voor de zakelijke aansprakelijkheid van de samenwerkende (para)medici. Daarnaast wordt bepaalde jurisprudentie opgenomen in de wet. Het onderscheid tussen vrije beroepsuitoefenaar en ondernemer verdwijnt met de inwerkingtreding van de Wpv. Dat betekent onder meer dat de maatschap als juridische term verdwijnt en dat veel samenwerkingsverbanden vennootschappen worden. Personenvennootschappen wel te verstaan; op de al langer bestaande besloten vennootschappen (BV’s) is andere regelgeving van toepassing. Zodra de wet in werking treedt wordt de maatschap automatisch een vennootschap.

 

of 1-1-2011 of 1-1-2020

 

Dit wetsvoorstel heeft op dit moment echt nul prioriteit in Den Haag. Crisismanagement ole ole ole...

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.