• 0

Concurrentiebeding: is dit geldig en hoe ga ik hier mee om?

Beste mensen,

 

ik zit in de volgende situatie:

 

Ik heb 4 jaar geleden stage gelopen voor een bedrijf, laten we dit bedrijf even AB. BV noemen. Dit was in de periode midden 2004 tot eind 2004. Inmiddels bestaat deze BV niet meer, maar zijn de activiteiten verder gezet in een nieuwe BV. Laten we deze BV even CD. BV noemen.

 

In 2006 ben in dienst getreden bij een andere BV (EF. BV) van dezelfde eigenaar als AB BV (nu dus CD. BV heetende). Dit bedrijf was in een heel andere bedrijfstak. Omdat dit een nieuw bedrijf was (EF. BV) was er geen werk voor 40 uur, heb ik enige uren in de week ook gewerkt voor CD. BV. Voor CD BV heb ik nooit een contract gehad de afgelopen 2,5 jaar. Ik heb wel een contract gehad voor EF. BV.

 

 

Voor de duidelijkheid: Ik had de afgelopen 2 jaar een contract voor EF. BV zonder concurrentiebeding, heb gewerkt voor zowel EF. BV en CD. BV en heb altijd loon ontvangen uit CD. BV. (reden hiervoor was dat EF BV nooit winst heeft gedraaid)Maar had geen contract met CD. BV.

 

 

Nu 2,5 jaar later wil ik voor mij zelf beginnen in dezelfde bedrijfstak als CD. BV.

 

Aangezien mijn werkgever mij de afgelopen jaren ook ingezet heeft voor CD. BV heb ik dus veel kennis van deze branche. Let op: ik heb nooit een contract gehad voor CD. BV, dus ook geen concurrentiebeding of geheimhoudingsverklaring.

 

Nu probeert mijn werkgever mij te dwarsbomen op basis van een stagecontract van 4 jaar geleden, een stagecontract met AB BV, een BV die niet eens meer bestaat. Daarnaast wil hij aandragen dat ik ook voor CD BV heb gewerkt en ook loon heb ontvangen uit deze BV, maar ik had voor deze BV geen contract.

 

Nu de vraag: wat denken jullie van deze situatie. Mij lijkt het dat mijn ex-werkgever geen poot heeft om op te staan.

 

Redenen:

 

1. stage contract is 4 jaar geleden, periode van 6 maanden.

2. stage contract was voor BV die niet meer bestaat

3. ik heb wel gewerkt voor CD BV maar nooit een contract gehad, dus ook geen concurrentiebeding, ookal kreeg ik wel uit deze BV betaald.

 

Graag hoor ik jullie mening en advies.

 

Even de titel verduidelijkt, zodat anderen dit topic via de zoekfunctie beter kunnen vinden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Sray

 

Heb je bij EW BV wel een concurrentiebeding getekend? Dan zou DR BV de rechtsopvolger zijn met overname van het conc beding van EW BV.

 

Echter heb je op papier nooit voor DR BV gewerkt, dus lijkt mij een oud conc beding van EW via rechtsopvolging naar DR BV niet haalbaar!

 

Wacht even tot een jurist reageert, maar volgens mij sta je sterk.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sray

 

Heb je bij EW BV wel een concurrentiebeding getekend? Dan zou DR BV de rechtsopvolger zijn met overname van het conc beding van EW BV.

 

Echter heb je op papier nooit voor DR BV gewerkt, dus lijkt mij een oud conc beding van EW via rechtsopvolging naar DR BV niet haalbaar!

 

Wacht even tot een jurist reageert, maar volgens mij sta je sterk.

 

Groet

Joost

 

Hoi joost,

 

er was geen concurrentiebeding, wel geheimhouding. Ik heb nooit een contract gehad voor DR BV, wel is aan te tonen dat ik van deze BV betald heb gekregen. Maar diverse juristen hebben inmiddels beoordeeld dat het stagecontract voor een bepaalde periode was en dus niet meer geldig. En ook dat er nieuw contract getekend had moeten worden met beding doordat er een tussenpoos was van 1 a 1,5 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag over mijn concurrentie/relatie beding. Ik ben in april 2006 bij een uitzendonderneming gaan werken als commercieel medewerker. Na 1 jaar was ik de enigste nog die actief in het bedrijf werkte. Ik ben nu als het ware directeur alleen niet op papier. Mijn directeur is momenteel bezig een kledingbedrijf op te zetten en het uitzendbureau dient alleen nog maar als finaciele injectie voor het nieuwe bedrijf.

Nu heb ik het gevoel sind een jaar wat ik nu doet door te zetten maar dan voor mijzelf. Dit is een moeilijke keuze omdat mijn huidige directeur en ik als broers met elkaar om gaan. Het is ook niet de bedoeling om de zak die ik nu heb opgebouwd ten gronde te richten maar op deze wijze wil ik niet meer werken daar omdat ik niet als medewerker maar meer als bezit gezien word.

Nu heb ik dus een aanbod gekregen van een relatie om voor mezelf te beginnen. Daarbij is NIET de intentie om het klantenbestand over te halen. (dit zou ik ook niet persoonlijk willen). Maar ik wil erg graag op het aanbod ingaan.

 

Maar nu het volgende mijn concurrentie/relatie beding.

Het is de werknemen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever niet toegestaan, binnen een periode van 1 jaar na het einde van deze arbeidsovereenkomst en binnen een straal van 50 km met as middelpunt de vestigingsplaats van de werkgeveren de nevenvestiging of woning van waaruit men thuis werkzaam is, in enige vorm werkzaam te zijn of rechtstreeks of indirect betrokken te zijn bij een onderneming of instelling, behorende tot dezelfde branche als die waarin de werkgever actief is ten tijde van de beeindiging van het dienstverbend, danwel in enigerlei vorm, direkt of indirect, een zaak gelijk, gelijkssortig of aanverwant aan die van werkgever, drijven , mede drijven of doen drijven.

 

De werkgever zal zich gedurende een periode van 2 jaar na het eindigen van de dienstbetrekking- ongeacht de wijze waarop deze is geeindigd- ervan onthouden, op welke wijze dan ook werkzaamheden te verrichten voor of ten behoeve van op de ingang van de datum van beeindiging van de dienstbetrekking of in de maanden voorafgaand aan die beeindiging bij de werkgever bestaande relaties of clienten, of deze op welke wijze dan ook te benaderen ten behoeve van een nieuwe dienstbetrekking en/of eigen onderneming.

 

Bij overtreding van dit beding is de werknemer een direct opeisbare boete ten gunste van de werkgever verschuldigd van €5000,- en een boete van €500,- voor iedere dag waarop zodanige overtreding voortduurt, zonder dat enige schade of verlies behoeft te worden aangetoond en onverminderd het recht van de werkgever om volledige schadevergoeding te vorderen.

 

Kan iemand mij helpen en zeggen in hoe verre ik dit moet naleven. Want uit dit concurrentie beding blijkt dat ik dus echt bezit ben en mijn beroep dus niet meer kan en mag uitoefenen.

 

Met vriendelijke groet,

 

JAD

Link naar reactie
  • 0

Zoals zovele vragenstellers mbt concurrenteding, heb je dit contract ooit bij volle verstand getekend?

Ik neem aan van wel.....Opvallend dat zovelen bij het tekenen v/h contract er geen aandacht aan besteden en later wel.

 

Advies: als je inderdaad zo'n goede band hebt met je huidige werkgever, ga dan gewoon met hem om tafel en leg de situatie uit en stel hem voor dat je het concurrentiebeding omzet naar een relatiebeding. Je geeft immers zelf al aan dat je geen klanten wil meenemen.

Probeer er samen uit te komen, de wereld is klein. Ongetwijfeld ga je elkaar weer tegenkomen in de toekomst en een goede relatie is dan net zo prettig.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Zoals zovele vragenstellers mbt concurrenteding, heb je dit contract ooit bij volle verstand getekend?

Ik neem aan van wel.....Opvallend dat zovelen bij het tekenen v/h contract er geen aandacht aan besteden en later wel.

 

Advies: als je inderdaad zo'n goede band hebt met je huidige werkgever, ga dan gewoon met hem om tafel en leg de situatie uit en stel hem voor dat je het concurrentiebeding omzet naar een relatiebeding. Je geeft immers zelf al aan dat je geen klanten wil meenemen.

Probeer er samen uit te komen, de wereld is klein. Ongetwijfeld ga je elkaar weer tegenkomen in de toekomst en een goede relatie is dan net zo prettig.

Natuurlijk teken je zoiets bij je volle verstand. Maar ik denk dat je op het momnet dat je zo'n contract tekend en je nog nooit in een functie als deze heb gewerkt je de consequenties niet weet. En ten tweede op het moment dat je een contract tekend en dat het concurrentie beding in het contract stat en niet gewijzigd kan worden anders kun je die baan op je buik schrijven wil ik wel eens weten wat jij zou doen . Ik denk dat 70% van de mensen die zo'n beding hebben deze druk voelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Juist in commerciële functies wordt een concurrentiebeding door de rechter veelal staande gehouden. Met Ed ben ik van mening dat je er goed aan doet met je werkgever in overleg te treden.

 

Sowieso moet ik met hem hierover in gesprek maar ik weet niet als een relatie mij benaderd of ik dan aan dezelfde regels gebonden ben. En hoe zit het als mijn werkgever mij ontslaat, ben ik dan vrij om te gaan en staan waar ik wil.

Link naar reactie
  • 0

Kort gesteld:

 

[*] Directeur begint kledingzaak en heeft geld nodig hiervoor en verdient zijn geld met een uitzendbureau

[*] Jij wilt directeur/eigenaar worden van uitzendbureau

[*] Jij hebt een concurrentiebeding waar je niet onderuit komt

[*] Jij hebt een relatie (die in je wil investeren?) die je helpt voor jezelf te beginnen.

 

Is het dan zo gek als ik voorstel dat je de toko van de directeur overneemt? Heeft hij geld en tijd, en jij je eigen bedrijf en geen last van je beding.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Hier nog een vraag. Dit staat er in mijn contract;

 

Het dienstverbend vangt aan op 19-04-2006 en eindigt op 19-04-2007.

 

De dienstbetrekking voor bepaalde tijd zal van rechtswege eindigen op laatsgenoemde datum zonder dat over en weer voorafgaande opzegging vereist zal zijn en zonder dat partijen toestemming behoeven van het CWI (voorheen Regionaal Directeur van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie)

 

De eerste maand van de arbeidsovereenkomst geld als proeftijd.

 

Het dienstverband kan door beid partijen (tussentijds) worden opgezegd met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn van een maand.

 

Is het nu zo dat het contract wel van rechtswege wederom een jaar verlengd kan worden , maar dat het concurrentie beding weer opnieuw moet worden getekend omdat hier een schriftelijkheidsvereiste voor geldt. Want er staat nergens dat het word verlengt ook niet stilzwijgend.

 

Gr JAD

Link naar reactie
  • 1

Joh, ga nou eerst eens een lekker bakkie koffie drinken met die werkgever van je.

Je zit nu je contract van voor tot achter uit te pluizen om te zien of er zaken zijn waardoor je er onder uit kunt komen.

Je schrijft in eerste instantie dat je geen bestaande klanten wil meenemen, later schrijf je "stel dat ik benaderd wordt door mijn huidige klanten".....

 

Als je werkelijk goede positieve voornemens hebt, stapt dan gewoon open en eerlijk naar je werkgever en bespreek het. Misschien komt het hem ook wel erg goed uit (je weet nooit), misschien is 'ie allang blij omdat 'ie je een waardeloze werknemer vindt maar het nooit durfde te vertellen omdat je 25cm groter maar 40kg lichter als hem bent.

 

Er zijn genoeg slinkse manieren om onder een beding uit te komen, al of niet zonder tussenkomst v/d rechter.

En ook al wordt je aan het cc-beding gehouden, ook dan valt er nog wel een "mouw aan te passen".

Maar probeer dat allemaal toch te voorkomen, maakt het leven voor jezelf een stuk makkelijker.

 

 

Succes!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Joh, ga nou eerst eens een lekker bakkie koffie drinken met die werkgever van je.

Je zit nu je contract van voor tot achter uit te pluizen om te zien of er zaken zijn waardoor je er onder uit kunt komen.

Je schrijft in eerste instantie dat je geen bestaande klanten wil meenemen, later schrijf je "stel dat ik benaderd wordt door mijn huidige klanten".....

 

Als je werkelijk goede positieve voornemens hebt, stapt dan gewoon open en eerlijk naar je werkgever en bespreek het. Misschien komt het hem ook wel erg goed uit (je weet nooit), misschien is 'ie allang blij omdat 'ie je een waardeloze werknemer vindt maar het nooit durfde te vertellen omdat je 25cm groter maar 40kg lichter als hem bent.

 

Er zijn genoeg slinkse manieren om onder een beding uit te komen, al of niet zonder tussenkomst v/d rechter.

En ook al wordt je aan het cc-beding gehouden, ook dan valt er nog wel een "mouw aan te passen".

 

 

Maar probeer dat allemaal toch te voorkomen, maakt het leven voor jezelf een stuk makkelijker.

 

 

Succes!

Wat denk je nu Ed dat ik dit al niet heb gedaan. En als iemand afhankelijk van je is en je een droom af gaat pakken want dat doe ik door weg te gaan hij heeft immers de zaak nodig voor investeren denk je dan dat hij mijn droom gaat stimuleren. Ik vind het ongepast dat je zo'n antwoord geeft als je de achterliggende zaken niet weet / begrijpt. Ik vraag hier om een antwoord op mijn vraag, niet om een oordeel.

 

Gr JAD

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag hier om een antwoord op mijn vraag, niet om een oordeel.

 

Volgens mij is dit geen oordeel, maar een waardevol advies. Je hebt niet voor niets een concurrentiebeding getekent, geeft dubbelzinnige informatie (wil je nu wel of 100% niet voor klanten of oud-klanten van je huidige werkgever aan de slag?) en bent onduidelijk in wat je al gedaan hebt (heb je al gesproken met je huidige werkgever, zo ja, wat was precies zijn reactie?)

 

Vergeet niet dat je al zes inhoudelijke reacties hebt, en dat in een weekend. Iedereen hier probeert je te helpen en mee te denken, dus iets aardiger mag wel.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag hier om een antwoord op mijn vraag, niet om een oordeel.

 

Volgens mij is dit geen oordeel, maar een waardevol advies. Je hebt niet voor niets een concurrentiebeding getekent, geeft dubbelzinnige informatie (wil je nu wel of 100% niet voor klanten of oud-klanten van je huidige werkgever aan de slag?) en bent onduidelijk in wat je al gedaan hebt (heb je al gesproken met je huidige werkgever, zo ja, wat was precies zijn reactie?)

 

Vergeet niet dat je al zes inhoudelijke reacties hebt, en dat in een weekend. Iedereen hier probeert je te helpen en mee te denken, dus iets aardiger mag wel.

Weet je natuurlijk wil ik niet aan de klanten van mijn werkgever komen daarvoor is onze band te sterk. Maar ik heb gister met hem gepraat ook over het opzetten van een eigen zaak in onze branche. En hij was helemaal doorgedraaid ten goede van mij hoor hij wil me niet kwijt omdat hij geen zin meer heeft in het uitzendbureau. Maar verkopen wil hij het niet, altans nog niet omdat het de investering opleverd voor het nieuwe bedrijf. Om mij aandelen te verkopen wil hij ook niet omdat hij alleen zeggenschap wil houden. Dus dan kom ik toch op een moeilijk punt om afscheid te nemen. En dan is het natuurlijk zo dat ik hem een droom afpak en dat is iets waar hij het al tijden over heeft. Maar ik ben nu bijna drie jaar bezig zijn dromen waar te maken dus ik vind het nu wel eens tijd voor mezelf. En ik ben volwassen genoeg mijn eigen klanten uit te zoeken. Ik heb zo het bedrijf van hem ook laten groeien van 10 medewerkers naar 65 medewerkers en een goede klantenkring. En ik heb altijd zo gewerkt nnaar onze concurrenten dat ik het niet net vind om klanten onder iemand neus weg te kapen dus dat is mijn intentie niet. Maar ik denk dat jij ook wel weet dat in veel gevallen je vrienden heb als het goed gaat mar zodra je niet meer in het straatje pas krijg je een trap na dus daarom wil ik mezelf hiervoor beschermen voordat ik over het concurrentie beding gaat praten. Want ook ik ken hem en hij houd zich aan de wet en dat wil ik ook doen vandaar.

 

Link naar reactie
  • 0
daarvoor is onze band te sterk. Maar ik heb gister met hem gepraat ook over het opzetten van een eigen zaak in onze branche. En hij was helemaal doorgedraaid ten goede van mij hoor hij wil me niet kwijt omdat hij geen zin meer heeft in het uitzendbureau. Maar verkopen wil hij het niet, altans nog niet omdat het de investering opleverd voor het nieuwe bedrijf. Om mij aandelen te verkopen wil hij ook niet omdat hij alleen zeggenschap wil houden.

 

Wordt het niet eens tijd even jullie band los te laten en zakelijk te gaan nadenken (geen aanval maar een advies ;))

 

Hoe goed is jullie band als hij er nooit is, jij het geld verdient en hij met het geld dat jij verdient een andere zaak opzet.

Desondanks wil hij je dwarszitten als je wegwilt om voor jezelf te beginnen en je nergens tegemoetkomen als je (mede)eigenaar wilt worden. Jij kunt jullie band goed vinden, maar ik heb de indruk dat hij er toch een iets andere mening op nahoudt.

 

Gewoon gesprek waarin je 50% van de aandelen wilt en anders weggaat en voor jezelf gaat beginnen. Heb ergens de indruk dat hij wel bijdraait als je echt zo belangrijk bent voor de zaak.

 

Frans

 

Edit: Je schrijft trouwens letterlijk dat je zijn droom niet wil verstoren, maar dat je er begrip voor hebt dat hij dat bij jou wel doet ???

 

Link naar reactie
  • 1

Wat denk je nu Ed dat ik dit al niet heb gedaan. En als iemand afhankelijk van je is en je een droom af gaat pakken want dat doe ik door weg te gaan hij heeft immers de zaak nodig voor investeren denk je dan dat hij mijn droom gaat stimuleren. Ik vind het ongepast dat je zo'n antwoord geeft als je de achterliggende zaken niet weet / begrijpt. Ik vraag hier om een antwoord op mijn vraag, niet om een oordeel.

 

Gr JAD

 

Oh, nu heb je wel ineens met 'm gepraat? Daarover had je nog helemaal niets geschreven op het moment dat ik mijn goedbedoelde advies gaf.

 

Maar weet je.....zoek 't lekker zelf uit. Als mijn reacties niet door je gewaardeerd worden, dan ga je zelf het wiel maar uitvinden. Je bent toch zo geweldig met je groei van 10 naar 65 medewerkers? Dan is een concurrentiebeding ook een peuleschil voor je.

 

De oplossing voor jou "probleem" heb ik jaren geleden al aan de hand gehad.

 

Nu ben je zelf aan zet.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.