• 0

Richtlijnen / Tips / Advies voor bouwen van een site voor op je mobiel.

Ik ben momenteel voor een klant bezig met het voorbereiden van een webproject voor een klant. De vraagstelling is om een site te bouwen die zowel op het internet via een computer, als op een mobiel moet werken. De klant is een dienstverlener die zijn potentiële klanten hiermee een stukje extra gebruiksvriendelijkheid meegeven. Heb zelf geen ervaring met het bouwen van een mobiele website, maar wil graag weten waarover ik het heb als ik aan de slag ga. Zou graag tips en advies willen van mensen die wellicht artikelen, ervaringen en zelf hebben ondervonden hoe het proces is.

 

Momenteel loop ik met o.a. de volgende vragen:

 

- Wat zijn de optimale resoluties voor mobieltjes om zoiets op te kunnen maken?

(Wat zijn gangbare mobieltjes voor testen Nokia, Iphone, HTC, etc?)

 

- Wat zijn de do's en don't's qua bouw/visuele invulling t.o.v. een reguliere website?

 

- Hoe bouw je de basis op bijv. in je opmaaksoftware?

(Een scherm is zowel staand als liggend te gebruiken... hoe zit dat?)

 

Het is de bedoeling dat er een technische partij van de klant mee aan de slag gaat. Maar gezien die bespreking nog weken duurt, wil ik mij wel alvast voorbereiden en bijspijkeren op dit gebied. Normale websites zijn bekend bij mij, maar nu is een hele andere vertaalslag. Alles is welkom... PM of plaats het hier svp. Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je zou kunnen doen is gebruik maken van de emulator die bij Visual Studio .NET zit als je gaat proggen in het Compact Framework. Dit tooltje emuleert een PDA.

 

Ik weet niet of er nog meer van dat soort pakketjes zijn, maar het zou voor jou geval ideaal zijn. Mocht dat geen optie zijn, dan gewoon een aantal van die apparaaten kopen via marktplaats, o.i.d.

 

Elk apparaat heeft zijn eigen 'native' resolutie (net als bij een monitor van een pc). Meestal zit die rond de 480x320 / 640x480 / 800x640 als ik het me goed herinner (afhankelijk van het apparaat).

 

Ik denk dat je het meeste leert door zo'n apparaat te gaan gebruiken en zelf eens wat sites langs te gaan (zowel normale als sites specifiek voor mobile doeleinden) om een indruk te krijgen.

 

Het staand/liggend verhaal is vrij eenvoudig, middels een trigger intern (MDA Vario) die reageert op het uitschuiven van een toetsenbord of middels een bewegings sensor (als ik het me goed herinner werkt de iPhone op die manier) weet het apparaat hoe je het vast hebt en draait het scherm gewoon een kwart slag. De resolutie gaat dan van 480x320 naar 320x480 bijv.

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruiken is eigenlijk de enige manier aangezien je het echt moet ervaren. Je zal verbaasd zijn hoeveel sites wel degelijk voldoen aan allerlei regeltjes maar toch gewoon niet handig zijn. Je moet echt gebruiken om te snappen welke informatie je op je scherm wilt hebben etc. Pas als je met meerdere platforms hebt gewerkt ga je het echt snappen. Heb nu een blackberry, na Nokia en Windows Mobile en allen zijn totaal verschillend qua ervaring.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

- Wat zijn de optimale resoluties voor mobieltjes om zoiets op te kunnen maken?

(Wat zijn gangbare mobieltjes voor testen Nokia, Iphone, HTC, etc?)

 

 

Gangbare resoluties voor mobieltjes:

- 128px x 160px

- 176px bij 220px

- 320px x 240px

- 320px x 480px

 

Voor de rest; googlen op specs van de diverse mobieltjes wil nog wel eens helpen.

 

mvrgr

Liset Karman

 

 

Voorzitter van Stichting Witte Mus, een ANBI stichting die zich in zet voor het in Nederland van de rode lijst halen van de huismus. Onder anderen door de biotopen van de Huismus te herstellen, maar ook door adviezen aan LNV en particulieren, en door de eigen kolonie Huismussen in stand te houden.

Link naar reactie
  • 0

Precies dezelfde site voor mobiel en pc/laptop gaat m.i. sowieso niet werken.

Let vooral op functionaliteiten & usability, op je mobiel zijn sommige dingen onhandig, bijv. invullen van (bestel)formulieren.

Tevens: de mobiele webgebruiker is over het algemeen een hele andere dan de pc/laptopgebruiker. Dus kijk goed naar je doelgroep en wat je wilt bereiken met je mobiele site. Het is zeker geen "vertaalslag" vanuit je normale website!

 

Erwin

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Precies dezelfde site voor mobiel en pc/laptop gaat m.i. sowieso niet werken.

Let vooral op functionaliteiten & usability, op je mobiel zijn sommige dingen onhandig, bijv. invullen van (bestel)formulieren.

Tevens: de mobiele webgebruiker is over het algemeen een hele andere dan de pc/laptopgebruiker. Dus kijk goed naar je doelgroep en wat je wilt bereiken met je mobiele site. Het is zeker geen "vertaalslag" vanuit je normale website!

 

Erwin

 

Beste Erwin, daar ben ik mij heel erg van bewust (ondanks wellicht de verkeerde formulering van mijn kant in het begin van dit bericht). Daarom dat ik mij heb voorgenomen om sowieso 2 aparte sites te maken, 1 puur voor internet, 1 puur voor mobiel. Qua vormgeving en graphics kan ik voor mobiel niet al te complex gaan, tevens is de structuur qua navigatie en functionaliteiten het belangrijkste. Visueel is op dit moment voor mobiel beetje een ondergeschikte qua strategie&techniek.

Aan de rest die heeft gereageerd, bedankt voor de tot nu toe gegeven info en visie...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.